Loezje schreef:jas schreef:In de eerste plaats is het is onmogelijk, om zonder de zaligmakende werking van de Heilige Geest een rechte ellendekennis te hebben.
In de tweede plaats zal een ziel nimmer tot Christus vluchten zonder de noodzaak daarvan in zichzelf te voelen.
In de derde plaats zal géén van de dingen die een mens al in zichzelf kan voelen of waarnemen, ooit een voorwaarde zijn om tot Christus te gaan noch om Hem daardoor te kunnen aannemen.
De enige reden dat men Christus kan aannemen tot een Borg en Zaligmaker is gelegen in het geloof hetgeen een gave Gods is. De discussie over de ellendekennis, hoe groot en hoe diep die wel moet zijn, hoe lang die wel moet duren, welk soort ellende het is, etc. etc. is volslagen zinloos en onschriftuurlijk en zal nooit iemand zalig maken. Geloof in de Heere Jezus Christus en gij zult zalig worden, dat is de enige schriftuurlijke opdracht en al het andere doet er niet toe.
Ik heb eens een ernstige vraag aan mensen zoals Loezje, Solus, Absoluut, zijn jullie in Christus? Want jullie praten wel zo met kennis van zaken over de ellendekennis, maar nu wil ik jullie graag eens met kennis van zaken horen spreken over Christus. Wie is Hij voor jullie?
Als we wat persoonlijker willen worden; prima. Ja, Solus, Absoluut en ondergetekende zijn net zo veel of net zo weinig in Christus als alle deelnemers aan dit topic. Christus is voor ons niet anders dan voor 'jullie' (sorry, lekker genaraliserend). Op zich vind ik het 'n fijne opmerking van je dat wij met kennis van zaken over de ellendekennis praten; impliceert dit dsn ook dat jij daar dan geen kennis van hebt? Hm, volgens mij bedoelde je het niet zo?

Ik kan je grapjes best waarderen hoor Loezje, maar ik vind dit thema te ernstig om er grapjes over te maken. Wel jammer trouwens dat je alleen op dat laatste stukje reageert, heeft de rest je niks te zeggen dan?
Ik spreek voor mezelf want dit is zo persoonlijk dat ik onmogelijk voor anderen kan spreken, en het is jammer dat je het weer zo in het algemene wringt.
Ik heb mijn ellende pas recht leren kennen in het Licht van Christus. Ik wist natuurlijk verstandelijk wel dat ik ellendig was, zoals iedereen, en ook jij dat wel weet.
Ook ik heb op eenzelfde wijze als jij doet over de ellende geredeneerd, ik heb ze beschouwd vanuit de Bijbel, verstandelijk, maar uiteindelijk moet geleerd worden dat een bloot beschouwen van de ellende nimmer tot kennis van Christus leidt, maar tot meerdere onmacht en tot een muur waarachter de onwil zich te allen tijde kan verschuilen.
Onze echte ellende is dat we haar niet zien.
Daarom is het onmogelijk om vanuit onze doodstaat onze ellende te willen doorzoeken of doen oplichten.
Het is alles slechts pure werkheiligheid.
Als men dus de conclusie trekt dat wij onze ellende niet zien, is het ook zinloos te wachten tot de ellende een bepaalde proportie heeft aangenomen en dan pas tot Christus te gaan.
Want hoe kan de ellende die niet gezien wordt ook maar enige proportie aannemen.
De conclusie is dus:
Datgene waarvan wij met het verstand
denken dat het onze ellende is,
is onze ellende
niet.
Ons wachten is dus volkomen tevergeefs.
Pas als wij ook van de ellende als onze laatste grond in Christus verlost zijn, kunnen wij als naakte zondaren tot Hem vluchten en Hem als onze Zaligmaker aannemen. En pas dan, zien wij niet alleen
dat wij ellendig waren, maar ook
hoe ellendig wij waren.
Ga dus tot Christus, zeg Heere open mijn ogen, ik weet niet dat ik ben arm, naakt, jammerlijk, blind, enz. maar U weet dat ik dat ben.
Ik zou nooit maar dan ook nooit Mijn Zaligmaker durven of kunnen verloochenen en ontkennen dat Hij Zich niet over mij ontfermd heeft, door me als een schijnvrome te beroemen op mijn onbekeerdheid, mijn ellendigheid, mijn bekommering, mijn weet ik wat nog allemaal.
Ik wil slechts Zijn Triomf, niet de mijne, ik wil Zijn werk grootmaken, niet het mijne, ik wil Hem voorstellen als de enige Weg tot de zaligheid, niet mijn weggetjes.
Gooi toch al die prullen van eigenwerk en eigenberedeneersels weg en verschuil je niet langer achter je onmacht.
Geloof Hem, omdat Hij het zegt dat Hij Zich over zondaren ontfermt. Geloof Hem, omdat Hij het zegt dat Hij die in Hem gelooft het eeuwige leven heeft.
Geloof Hem, omdat Hij het zegt, dat Zijn juk zacht is en Zijn last licht.
Dat is de enige opdracht: Geloof Hem op Zijn Woord.
Bedenk ook dat de lijdzaamheid slechts door het geloof beoefend kan worden, niet het geloof door de lijdzaamheid, zoals we lezen in Jacobus 1:3; "Wetende, dat de beproeving uws geloofs lijdzaamheid werkt.
Het feit dat je nog grapjes kunt maken over het praten over de ellende, is er het bewijs van dat je haar nog in het geheel niet kent. En zo voortgaand zul je met al je wetenschap over de ellende voor eeuwig verloren moeten gaan omdat je buiten Christus bent. Maar aangezien jij en vele anderen zich blijkbaar reeds tevreden stellen met enkel een beschouwende ellendekennis, leeft men gerust verder zonder Christus.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )