De doop: volwassendoop of kinderdoop

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Cahier
Mineur
Mineur

Re: De doop: volwassendoop of kinderdoop

Berichtdoor Cahier » 03 mar 2014 16:32

Byte schreef::? We zijn weer op geschoten.

Ik weet het niet maar als we vanuit de doop de stap nemen naar het avondmaal.....

In de bijbel staat niets over vrouwen aan het avondmaal, lijkt mij dan logisch dat we dit dan niet toestaan ?

Of gaat dan de argumentatie niet op die iedereen aanhaalt tegen de kinderdoop?

Vieren dispensationalisten (i.e. evangelischen) nog het avondmaal? Avondmaal (Luk. 22.) hoort toch onlosmakelijk bij het verbondsvolk (Jer. 31.)?

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 03 mar 2014 16:42

Byte schreef:Ik weet het niet maar als we vanuit de doop de stap nemen naar het avondmaal.....

In de bijbel staat niets over vrouwen aan het avondmaal, lijkt mij dan logisch dat we dit dan niet toestaan ?

De plaatsen in de bijbel over het avondmaal gaan over 'een ieder', en 'allen', want 'wie' op onwaardige wijze...'.
Een vrouw is ook iemand, en hoort bij 'allen', dus dat lijkt me niet van toepassing. :D :D :D
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 03 mar 2014 16:48

mealybug schreef:

Ga je eens verdiepen in o.a. Tertullianus.[/quote]

Goed mealybug, ik heb het nog allemaal eens doorgelezen ;

-De kerkvader Tertullianus schreef in het jaar 200 tegen de kinderdoop. Hij wilde die nl. later bedienen omdat kinderen ook na hun doop nog zoveel zonden begaan. Vandaar zijn mening (waarop hij later trouwens weer terugkwam) dat het beter was om pas vlak voor de dood zich te laten dopen! Opvallend is nu dat hij niet kwam met hét doorslaggevende argument, nl. dat de kinderdoop pas na de tijd van de apostelen zou zijn opgekomen!
-De kerkvader Cyprianus adviseerde in 250 een bisschop om de kinderen niet op of na de achtste dag te dopen (vergelijk de over¬eenkomst met de besnijdenis), maar al eerder: "omdat aan geen enkel mens, en geen ogenblik, de barmhartigheid en de genade van God onthouden mag worden, waarvan de bediening aan de kerk is toevertrouwd".
-Origenes (185-254) zegt in zijn commentaar op de Romeinen¬brief dat de kerk van de apostelen de traditie ontving om de kinderen te dopen. Dat schreef hij als zoon uit een familie die al enkele generaties christen was! Hij moet dat dus van vader of grootvader gehoord hebben. Zijn bewering zou door tegenstanders gemakkelijk vanuit de toenmalige praktijk weer¬legd kunnen worden, maar dat is niet gedaan.
-De kerkorde van Hippolytus van Rome (gestorven in 235) bedoelde de oude apostolische traditie vast te leggen en schreef de kinderdoop voor.
Deze getuigenissen uit de eerste tijd van de gemeente/kerk spreken alle voor zichzelf.

Bambi

Berichtdoor Bambi » 03 mar 2014 16:51

naamloos schreef:De plaatsen in de bijbel over het avondmaal gaan over 'een ieder', en 'allen', want 'wie' op onwaardige wijze...'.
Een vrouw is ook iemand, en hoort bij 'allen', dus dat lijkt me niet van toepassing. :D :D :D

Net zoals een baby onderdeel is van een huisgezin. :-oo

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 03 mar 2014 16:55

Bambi schreef:Net zoals een baby onderdeel is van een huisgezin.
Ware het niet dat voor beide (doop en avondmaal) geloof verondersteld wordt! :-oo :-oo :-oo
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Bambi

Berichtdoor Bambi » 03 mar 2014 16:57

naamloos schreef:Ware het niet dat voor beide (doop en avondmaal) geloof nodig is! :-oo :-oo :-oo

Wedergeboren geloof toch?

Cahier
Mineur
Mineur

Berichtdoor Cahier » 03 mar 2014 17:00

naamloos schreef:De plaatsen in de bijbel over het avondmaal gaan over 'een ieder', en 'allen', want 'wie' op onwaardige wijze...'.

Als op een jongensschool een regel geld voor alle leerlingen, dan zitten daar geen meisjes tussen. Als in een zwembad de zwemleraar de opdracht geeft dat iedereen een baantje moet zwemmen, geldt dat evenmin voor de ouders langs de kant.
Laatst gewijzigd door Cahier op 03 mar 2014 17:04, 2 keer totaal gewijzigd.

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 03 mar 2014 17:03

Cahier schreef:Als op een jongensschool een regel geld voor alle leerlingen, dan zitten daar geen meisjes tussen. Als in een zwembad de zwemleraar de opdracht geeft dat iedereen een baantje moet zwemmen, geldt dat evenmin voor de ouders langs de kant
1 Kor. 11 gaat niet alleen over jongens. :D :D :D
Bambi schreef:Wedergeboren geloof toch?
Wat bedoel je daar nou weer mee? Wedergeboorte komt van God, en geloven doet een mens.
Ik heb nog nooit van een wedergeboren geloof gehoord, wel dat het bij elkaar hoort.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 03 mar 2014 17:09

Byte schreef::? We zijn weer op geschoten.

Ik weet het niet maar als we vanuit de doop de stap nemen naar het avondmaal.....

de bijbel is er duidelijk over.
Avondmaal:
''Een ieder beproeve zichzelven.''
Doop:
''Alleen als gij van harte gelooft'' (moorman)

Cahier
Mineur
Mineur

Berichtdoor Cahier » 03 mar 2014 17:16

naamloos schreef:1 Kor. 11 gaat niet alleen over jongens. :D :D :D.
We weten dat bij het laatste avondmaal enkel mannen aanlagen. Bij latere vieringen staat het geslacht van de vierders niet vermeld. Het is dus een veronderstelling dat ook vrouwen aan het avondmaal gingen. Alleen als die veronderstelling klopt vallen ook vrouwen onder "allen", anders niet. Op het moment dat de kinderdoop wordt afgewezen omdat er geen bijbeltekst bestaat waarin iemands leeftijd wordt vermeld, volgt daaruit dat eveneens het aangaan van vrouwen aan het H.A. kan worden betwijfeld.

Bambi

Berichtdoor Bambi » 03 mar 2014 17:29

naamloos schreef:Wat bedoel je daar nou weer mee? Wedergeboorte komt van God, en geloven doet een mens.
Ik heb nog nooit van een wedergeboren geloof gehoord, wel dat het bij elkaar hoort.
'
Ik werk op je zenuwen hè? :lol:

Je mag alleen aan het Avondmaal als je wedergeboren bent.
Geldt dat ook voor de geloofsdoop?

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 03 mar 2014 17:33

Cahier schreef:We weten dat bij het laatste avondmaal enkel mannen aanlagen. Bij latere vieringen staat het geslacht van de vierders niet vermeld. Het is dus een veronderstelling dat ook vrouwen aan het avondmaal gingen. Alleen als die veronderstelling klopt vallen ook vrouwen onder "allen", anders niet. Op het moment dat de kinderdoop wordt afgewezen omdat er geen bijbeltekst bestaat waarin iemands leeftijd wordt vermeld, volgt daaruit dat eveneens het aangaan van vrouwen aan het H.A. kan worden betwijfeld.
Paulus heeft het in Kor. 11 tegen de gelovigen, en daar zijn ook vrouwen bij.
Ik wijs kinderdoop niet af vanwege een bepaalde leeftijd, maar vanwege de afwezigheid van geloof. Rom. 11: 20 u dankt uw plaats aan uw geloof.

En verders, al zou ik niet aan het avondmaal mogen, dan nog is mijn leven met Christus verborgen in God.
En voor een ongedoopte geldt "opdat een ieder die in Hem gelooft eeuwig leven heeft" :!: :!: :!:

De enige reden waarom ik deze kwestie belangrijk vind is die gevaarlijke leer "je bent een kind van een gelovige ouder, je bent gedoopt, dus Halleluja met mij komt het goed.

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 03 mar 2014 17:36

Bambi schreef:Ik werk op je zenuwen hè?

Je mag alleen aan het Avondmaal als je wedergeboren bent.
Geldt dat ook voor de geloofsdoop?
Ik hoop niet dat het een teleurstelling voor je is, maar mn zenuwen raak je allerminst. :lol: :lol: :lol:
Ja, je mag alleen aan het avondmaal als je wedergeboren bent.
Ja, je mag allen gedoopt worden als je wedergeboren bent. Als je wedergeboren bent is het impliciet dat je ook gelooft.

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 03 mar 2014 17:38

mealybug schreef:Doop:
''Alleen als gij van harte gelooft'' (moorman)

Heel goed - zo staat het ook in het doopformulier voor volwassenen

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 03 mar 2014 17:39

Mensen, er zijn andere topics voor het Heilig Avondmaal!

En het argument dat ouders met de doop vragen:
Wilt u ook de God en Vader van ons kind zijn?
wordt terzijde geschoven kennelijk.

Zelfs bij evangelische christenen waar de jong volwassenen gedoopt worden, wordt het kind "opgedragen" , een ander ritueel.

Terug naar “Archief”