Zwanger deel 10

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

liefie
Generaal
Generaal

Re: Zwanger deel 10

Berichtdoor liefie » 09 mar 2011 17:28

@MissF hopelijk worden je klachten niet erger maar ik denk dat je aan de fysio ''moet'' vaak helpt dat wel bij bekkenklachten.

@Jannoek ik heb energie voor 10 gelukkig en geniet ervan zolang het kan :wink: Maar als ik nergens zin in heb doe ik het ook niet hoor :mrgreen:

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 09 mar 2011 19:31

Met bekkenklachten is fysio wel noodzakelijk, helemaal omdat bekkenklachten tijdens een bevalling kunnen verergeren. Je moet op een bepaalde wijze je benen vasthouden ( en man of vlk zeker niet). Ik zou zeker naar de fysio gaan missf, krijg je ook handige tips voor pijnloos opstaan en draaien in bed.

vpk
Majoor
Majoor

Berichtdoor vpk » 09 mar 2011 20:03

fijn dat de echo goed was, evelien!! toch wel een hele geruststelling, vind je ook niet? en het wordt meteen allemaal wat concreter..
ik mag maandag weer naar de vk. vind het toch ook wel weer spannend hoor, om het hartje te gaan luisteren. ik dacht pas dat ik het kindje gevoeld had, maar is daarna nog niet weer gebeurd, maargoed, het is ook eigeniljk nog te vroeg he..

als ik uit een lage bank opsta of lange stukken loop heb ik echt pijn in m'n billen! een spiertje of botje daarin ofzo. als ik dan sta dan strompel ik eerst een paar passen voordat ik weer normaal kan lopen (voel me dan net een oud vrouwtje :(old) bij de 1e zwangerschap had ik dat ook maar toen ik een stuk verder was pas.. zou dat ook te maken hebben met je bekken??
Zijn handen, jouw handen
jouw zorg, Zijn zorg!

Schipje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Schipje » 09 mar 2011 20:31

ajl schreef:Met bekkenklachten is fysio wel noodzakelijk, helemaal omdat bekkenklachten tijdens een bevalling kunnen verergeren. Je moet op een bepaalde wijze je benen vasthouden

:?: Daar heb ik echt nog nooit van gehoort, en tegen mij is dat ook nooit gezegt, ben 'gewoon' op de baarkruk bevallen. Misschien als je ernstige bekkeninstabiliteit hebt dat dat moet, en dan bedoel ik echt die vrouwen die in een rolstoel terecht komen (tijdelijk).

als ik uit een lage bank opsta of lange stukken loop heb ik echt pijn in m'n billen! een spiertje of botje daarin ofzo. als ik dan sta dan strompel ik eerst een paar passen voordat ik weer normaal kan lopen (voel me dan net een oud vrouwtje ) bij de 1e zwangerschap had ik dat ook maar toen ik een stuk verder was pas.. zou dat ook te maken hebben met je bekken??

Oh dit herken ik zo! Mijn si gewricht aan de rechterkant is vaak aan het vervelen en nu in de zwangerschap dus helemaal en de pijn straalt een soort uit naar m'n bil, dat voelt dan idd als een spier die helemaal verkeert zit ofzo :-({|= Dus ja, volgens mij heeft dat alles te maken met je bekken.
Op een of andere manier ben ik ook in mijn knieen veel slapper. Als ik hurk dan kom ik vanuit hurkstand haast niet meer overeind. Ziet er niet uit. :lol:

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 09 mar 2011 21:05

Ik wil eigenlijk ook weer voor de baarkruk gaan. Dat wilde ik bij Jurian ook, maar in het zkh zei de vk daar eerst dat ze dat niet deed, omdat ze dat nooit had gedaan, en toen ik volhield ging ze hem toch maar halen, maar zei ze: maar er echt op bevallen kan niet hoor, alleen de weeen opvangen, want bevallen moet gewoon op bed.
Achteraf is dat volgens mij onzin, mijn eigen vk vond het juist zo goed dat ik het wilde, het meest natuurlijk. uiteindelijk had ik de puf niet meer tijdens het persen om nog de discussie aan te gaan met die vk in het zkh, dus toch gewoon op bed, maar eigenlijk wil ik het nu wel proberen. Iemand ervaring ermee?
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

liefie
Generaal
Generaal

Berichtdoor liefie » 09 mar 2011 21:19

@MissF van de week las ik een boekje en daar stonden wel een stuk of 10 houdingen in om te bevallen waaronder de baarkruk zou fijn moeten zijn omdat je dan ook de zwaartekracht mee hebt.
Een vriendin van mij is daar op bevallen (uit nood omdat de andere kinderen boven lagen te slapen en ze bang waren dat ze wakker werden) maar zei vond het echt helemaal niks die bevalt liever op bed.
Ik zou het gewoon uitproberen je kunt toch altijd weer op bed terug gaan liggen lijkt mij mocht het niet gaan.

Pas zag ik een badbevalling lijkt me wel wat (alleen niet voor thuis :lol: )

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 09 mar 2011 21:25

Ja, een badbevalling ja, daar zou ik zeker voor gaan als dat makkelijk ging. Maar volgens mij geeft dat best wat gedoe, want in ozne slaapkamer, hoewel die echt niet superklein is, past geen bevallingsbad :D Dus dan staat dat ding klaar in de woonkamer. Lijkt me toch niet fijn. Na de bevalling van Jurian zei ik ook dat ik bij een volgende absoluut de hele tijd tot de 10 cm in bad blijf liggen. In het zkh hadden ze geen bad, die hadden we thuis wel. Maarja, nu zijn we verhuisd en de badkamer krijgen we niet meer nieuw voor het kindje geboren wordt, en we hebben nu dus geen bad. Jammer hoor. Anders zou ik daar volgens mij uren in liggen, Heerlijk :D

Schipje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Schipje » 09 mar 2011 23:05

De baarkruk is zo ongeveer de oudste en meest natuurlijke houding om in te bevallen. Pas een eeuw geleden, toen er allerlei instrumenten kwamen om te helpen bij een bevalling was het voor de dokters makkelijker oals de vrouw op haar rug ging liggen, die traditie voert dus nu de boventoon. Eigenlijk heel tegennatuurlijk omdat je tegen de zwaartekracht in moet persen, extra zwaar dus. Voordeel is dat je een knip kan krijgen, dat gaat op de baarkruk niet.
Persoonlijk vind ik het onbegrijpelijk dat er vrouwen zijn die liggend/half zittend kunnen bevallen want daar krijg ik zeker op't laatst spaansbenauwd van.

AikonGirl
Majoor
Majoor

Berichtdoor AikonGirl » 10 mar 2011 07:53

Bij mijn vorige bevalling, kon ik alleen maar liggen.
Rest deed gewoon te pijn. De VK vond t nodig dat ik nog ff naar de wc ging, met met 10 cm. Mensenlief, ze moesten me beide opvangen bij een wee. Was blij toen ik weer lag. Zitten/lopen was niets voor mij, dus zo'n kruk ook niet, gok ik.

Geniet van je energie, liefie!

Vind t trouwens knap dat jullie voelen hoe jullie baby ligt.(hoofd boven/benee)
Ik voel alleen of de beentjes links of rechts liggen. Gigantische trappen krijg ik nl.
Maar voel nog niets tegen mn ribben aan.

Jannoek
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jannoek » 10 mar 2011 08:21

Als ik die verhalen hier lees over bekken pijn denk ik dat het voor mij ook tijd is om aan de bel te gaan trekken bij de fysio/vk.
Ik word gék 's nachts. Slaap slecht, ontzettend last van m'n linker bovenbeen/rug en als ik moet draaien... Au!
Ook als ik een poosje heb gezeten voel ik me net een oud vrouwtje. Opstaan en de eerste pasjes lopen doen ontzettend veel pijn.
Gisteravond naar de kerk geweest; weet niet of dat echt heel handig was. Alles deed pijn daarna.

@Liefie geniet nog maar van je energie! Ik had het twee weken geleden ook nog, maar nu.... :mrgreen: Wil natuurlijk niet zeggen dat dat bij jou ook zo is, maar toch... ;-)

Wat bevallen betreft: weet eigenlijk nog niet wat ik wil. Nog maar 's goed over na denken. :-oo

liefie
Generaal
Generaal

Berichtdoor liefie » 10 mar 2011 08:42

@AG De laatste loodjes voor jou! Ben je het al beu of is het nog goed vol te houden?
Over hoe het kindje ligt kunt je bij mij heel goed voelen echt grappig. En de vk laat meestal zelf ook even voelen van kijk dit is het hoofdje enz wel erg leuk.

@Jannoek Balen van je bekken/rugpijn! Hopelijk verlicht de pijn door fysio.
Voor mijn gevoel fiets ik tot nu toe wel heel makkelijk door de zwangerschap :oops: Alleen de eerste 16 weken kots misselijk geweest dan wel 24 uur per dag maar hoefde gelukkig ook niet over te geven.
En slapen gaat sinds 2 dagen ook weer veel beter wordt nog maar 1 keer wakker om even wat te drinken en slaap dan weer verder.
Ik geniet er nog maar even van want het kan volgende week weer helemaal anders zijn :lol:

Vandaag lekker een dag vrij lig nu nog even lekker in bed en ga zo de achter slaapkamers geheel opruimen/uitzoeken en schoonmaken en als het goed is komt mijn zwager vanavond om de koof in Las zijn kamer te bevestigen :D

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 10 mar 2011 09:16

Schipje schreef:
ajl schreef:Met bekkenklachten is fysio wel noodzakelijk, helemaal omdat bekkenklachten tijdens een bevalling kunnen verergeren. Je moet op een bepaalde wijze je benen vasthouden
:?: Daar heb ik echt nog nooit van gehoort, en tegen mij is dat ook nooit gezegt, ben 'gewoon' op de baarkruk bevallen. Misschien als je ernstige bekkeninstabiliteit hebt dat dat moet, en dan bedoel ik echt die vrouwen die in een rolstoel terecht komen (tijdelijk).

Een collega van mij kreeg speciale tips voor de bevalling, heeft bij beide kinderen vanaf het begin af aan bij de fysio gelopen ivm bekkenklachten ( en zat niet in de rolstoel) Ik zou zeker even overleggen met de fysio, want een bevalling kan de klachten luxeren.

Over de baarkruk; kan heel makkelijk zijn, hoor er veel positieve verhalen over, maar als je eerder bent ingeknipt of uitgescheurd, zit er ook een extra risico aan vast. Het littekenweefsel is namelijk zwakker en scheurt eerder uit, dus juist met de zwaartekracht kan je daar meer last van krijgen.
Laatst gewijzigd door ajl op 10 mar 2011 09:36, 1 keer totaal gewijzigd.

Jannoek
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jannoek » 10 mar 2011 09:34

Ik vind dat ik ook makkelijk door de zwangerschap fiets hoor... Merk alleen dat ik het nu met 30 wk + zwaar begin te vinden... :wink:
Voelde me de laatste weken echt wel goed!
Misschien gaat het na morgen ook wel weer beter, vorige week namelijk geen fysio gehad, misschien dat dat wel heel erg scheelt (hoop 't maar!)

liefie
Generaal
Generaal

Berichtdoor liefie » 10 mar 2011 11:57

Pff ik heb al heel de dag trek en als ik wil kan ik blijven eten echt niet grappig meer...

Boven ben ik al een heel eind moet zo alleen nog een inbouw/inloopkast uitzoeken en even stofzuigen en daarna languit op de bank :D

@Jannoek hopelijk knapt het na de fysio op zou fijn zijn! Is je kamertje al helemaal ingericht?

Ben benieuwd maandag kan ik bellen voor de levering van onze baby spullen, hopelijk kan het snel want volgende week is het kamertje klaar :D

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 10 mar 2011 12:09

wauw, zou gaaf zijn als het dan klaar is Liefie! en lekker nesteldrang? ;)
jannoek, ik wist niet dat je sowieso al fysio had. Hopelijk helpt het!

Als je al hechtingen hebt gehad, kan ik me wel voorstellen dat een baarkruk negatief kan werken. Maar toch lijkt het me veel logischer. Ik denk dat het ook wel een beetje de reden was dat Jurian er niet uit kwam. Ook wel doordat ik geen hele krachtige persweeen had, maar dat liggen op bed werkte niet echt mee.

Ik voel me vandaag zo goed, dat ik meteen maar alles beneden heb gepoetst, inclusief de keukenvloer op mijn knietjes. De pijn valt tot nu toe mee, en vanmiddag heb ik de mogelijkheid om lekker even mijn bed in te duiken, dus heb ik het er maar even van genomen :) eigenlijk moet boven ook nog, maar ik denk dat ik dat maar even tot morgen of zaterdag laat liggen. Het loopt niet weg :D

Terug naar “Archief”