Zwanger deel6

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Rufi
Sergeant
Sergeant

Re: Zwanger deel6

Berichtdoor Rufi » 02 jul 2009 09:24

Dank jullie wel allemaal!

Ik zal proberen kort uit te leggen hoe het in elkaar zit.
Tijdens mijn vorige zwangerschap (de eerste), is mijn bloed gewoon met 12 en 30 weken onderzocht. Er zijn toen geen resusantistoffen gevonden. Met 32 weken heb ik nog een anti D-prik gehad en toen mijn zoontje na de geboorte resuspositief bleek nog een. Dat was dus de gewone situatie, waarmee het doorgaans goed gaat. Maar mijn zoontje werd heel snel geel en moest naar het ziekenhuis. Daar gingen ze bloed bestellen voor een wisseltransfusie, die mijn zoontje gelukkig uiteindelijk niet nodig had. Met een wisseltransfusie vervangen ze langzaam het 'verkeerde' bloed door 'goed' bloed. Voor zo'n transfusie moeten ze altijd kruisen met het bloed van de moeder (zo heet dat) en daarvoor werd mijn bloed geprikt. Na een tijdje kwamen ze met de mededeling dat ik resusantistoffen had en dat daardoor mijn zoontje in de problemen was gekomen.
Nu kunnen er verschillende dingen gebeurd zijn waardoor het toch is misgegaan. Ik heb in ieder geval na de 30 weken bloedcontact gehad met mijn zoontje. Dat is gebeurd tussen het prikken en de anti D-prik of later. In het eerste geval was ik nog niet beschermd, in het tweede geval zal er zo veel bloeduitwisseling hebben plaatsgevonden dat de anti D niet voldoende was.

Maar ik ben een uitzondering. Dus parkiet, je hoeft je echt geen zorgen te maken.

Het lastige is dat mensen het niet begrijpen omdat het zo weinig voorkomt. Dan krijg ik reacties als: O, maar daar hebben ze gewoon spuiten voor. Of: Dat heb ik ook gehad, niks aan de hand hoor.

Voor wie nog meer wil weten over de behandeling van dit probleem geef ik de link van het LUMC, waar ik onder controle ben: http://www.lumc.nl/rep/cod/redirect/3050/patientenzorg/bloedgroep%20immunisatie.html.

Ik probeerde het kort te houden, maar het is toch nog een heel verhaal geworden.

Rufi
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Rufi » 02 jul 2009 09:30

Memmem schreef:Rufi, heel veel sterkte!
Hoe zijn de vooruitzichten bij zo'n snelle stijging van waarden?

Het is heel moeilijk te zeggen. Soms komen kindjes met lagere waarden al snel in de problemen en blijven kindjes die volgens de waarden echt in de gevarenzone zitten het heel lang goed doen.
De dokter heeft gezegd dat er in ieder geval nu 40-50% kans is dat er voor de geboorte een transfusie moet plaatsvinden.

Ik moet ook zelf goed opletten of het kindje goed blijft schoppen. Minder krachtige bewegingen zijn een erg slecht teken. In dat geval moet ik gelijk naar het ziekenhuis komen. Vorige week vond ik hem ineens toch wat erg rustig en begon ik me al zorgen te maken, maar gelukkig werd hij weer wakker en ging weer schoppen. Maar die stress in één keer was niet leuk. En normaal ben ik altijd vrij nuchter en heel rustig.

Rufi
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Rufi » 02 jul 2009 09:34

Lenny schreef:Rufi, heel veel sterkte!! Logisch dat je er niet van geniet hoor. Maar hopelijk kun je straks een gezond kindje in je armen houden!

Ik heb niet echt veel last van de warmte. Merk wel dat ik sneller moe ben, maar dat kan ook komen dat ik het veel te druk had! Maar heb nu vakantie van school en ga nu lekker genieten van babyspullen shoppen etc.!!

Kheb alleen sinds afgelopen dinsdag heel erg stekende pijn in mijn linkerzij. Soms kan ik er zelfs niet rechtop van lopen! Hebben jullie een idee wat dit kan zijn?!

Vervelend Lenny, is het misschien bandenpijn? Ik zou het gewoon even aan de verloskundige vragen.

Lenny
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Lenny » 02 jul 2009 11:14

ja daar dacht ik zelf ook al aan.. Maar tis soms wel heel erg!
ik hoef pas over 2 weken weer naar de vk, maar misschien bel ik haar wel eerder even.

kwebbel
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 02 jul 2009 16:07

gefeliciteerd parkiet !! En veel sterkte Rufi en wil je toch feliciteren want het is een wonder, dat je zwanger mag worden.
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)
(¸.•´ (¸.•´*..¸¸.•´¯`• Groetjes...

Haai
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Haai » 03 jul 2009 21:38

Zo, wij zijn er helemaal klaar voor :D Vandaag het bed op klossen gezet en de slaapkamer helemaal gesopt, dus die is nu ook bevalling - en visiteproof. Ukkie moet in ieder geval nog wel tot zondag blijven zitten, dan ben ik 37 weken en mag ik dus lekker thuis bevallen. Maar goed, als ie op zijn/haar broer lijkt duurt het nog wel tot augustus totdat 'ie komt (heb ik mooi nog even tijd om m'n kast op te ruimen en nog een heeeeeeleboel andere achterstallige klusjes te doen. Lang leve de nesteldrang :D )

liefje
Majoor
Majoor

Berichtdoor liefje » 03 jul 2009 21:47

Is het niet omgevlogen Haai?
Al moet ej officieel nog even.
Leuk hoor, slaapt Timon al op zijn nieuwe kamer?

Rufi
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Rufi » 06 jul 2009 08:28

kwebbel schreef:gefeliciteerd parkiet !! En veel sterkte Rufi en wil je toch feliciteren want het is een wonder, dat je zwanger mag worden.

Dank je wel, kwebbel, daar heb je ook gelijk in.

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 07 jul 2009 09:41

Afgelopen zondag begon ik wat te vloeien. Vandaag echo gehad,alles goed! Wij hebben echt een zucht van verlichting geslaakt. Wat kan je dan al in spanning zitten.
Alles erop en eraan. Heel druk bewegend met zijn/haar voetjes. Op een gegeven moment lag het met het kontje naar achteren. De verloskundige had toen het zicht op het geslacht en vroeg of wij het wilden weten. En dan kan ik mij toch niet zo beheersen. Dus wij weten nu met 12 weken al voor 90% zeker wat het wordt..... Wel weer heel leuk!

liefje
Majoor
Majoor

Berichtdoor liefje » 07 jul 2009 09:52

Oei schrikken ajl gelukkig alles in orde!!
Nu 'moet' je wel een poos je mond houden. ;-)

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 07 jul 2009 10:13

Dat vind ik ook wel heel lastig. Heb nu al de neiging om iedereen te bellen en te roepen...wij krijgen een zoon/dochter :lol: .

Saskia
Majoor
Majoor

Berichtdoor Saskia » 07 jul 2009 11:09

Oei ajl! Voel je je wel goed verder?

Enne, het scheelt wel met het bedenken van een naam ;)

pol
Majoor
Majoor

Berichtdoor pol » 07 jul 2009 11:37

Spannend hoor en dat met 12 weken, oei.... en kan je zo lang zwijgen?

jeepeecee
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor jeepeecee » 07 jul 2009 12:04

dat is moeilijk om zo lang je mond te houden!
over 4 weken hebben wij de 20 weken echo, en willen het dan ook weten. zit nu alleen weer te denken dat ik het misschien niet wil weten omdat ik anders m'n mond toch niet kan houden :D nou ja, misschien is dat ook niet erg :P
Afbeelding

liefje
Majoor
Majoor

Berichtdoor liefje » 07 jul 2009 12:18

Kun je 5 vijf maanden je mond houden, en dan in de 6e maand verklets je je per ongeluk,
dan zou ik het maar gelijk zeggen.. :mrgreen:

Terug naar “Archief”