Als je niet voor adoptie bent, zegt dat werkelijk helemaal niks over dat je je niet zou ontfermen over je medemens ed.
Ik ben christen en niet heel erg voor adoptie, en de reden is dat ik het vaak met de kinderen (en daardoor ook met de rest van het gezin) het fout heb zien gaan. Nu weet ik dat dat geen goede steekproef is en dat ik dat zeker niet mag doortrekken op het hele fenomeen adoptie, maar voor mij reden genoeg om het zelf niet aan te durven.
Ik zou er een hele studie (hmm promoveren op het onderwerp 'adoptie en de beste oplossing'

) van moeten maken om aan te geven wat de beste oplossing is. Maar ik heb wel wat ideetjes, het lijkt me om te beginnen goed dat zwangere vrouwen die het niet zien zitten om hun eigen kind op te voeden te helpen, psychisch en materieel, gezien zodat ze hun kind niet af hoeven te staan. Mocht het om wezen gaan dan lijkt het me beter om ze in het land waar ze geboren zijn te houden en dus binnenlandse adoptie toe te passen. Verder lijkt het me sowieso belangrijk dat de situatie in die kindertehuizen verbeterd (heel veel verbeterd, want als ik die verhalen van jullie lees wordt ik erg verdrietig

). Nu klopt het dat dit waarschijnlijk niet haalbaar is en dat er daardoor nog adoptie bestaat. Voor nu is het misschien ook wel een oplossing, maar ik denk dat het goed is als adoptie uiteindelijk niet meer nodig hoeft te zijn.
Dit is allemaal niet bedoeld als aanval op jullie, mensen die kinderen uit verre landen, gaan adopteren. Ik vind het mooi om te zien hoe jullie hier mee bezig zijn. Maar goed dit zijn een beetje mijn kanttekeningen daarbij.