Solus schreef:jas schreef:Absoluut schreef:Tadam, wat fijn dat we het daar over eens zijn. Maar even heel duidelijk: Voor het gaan tot Jezus heb je wel ellendekennis nodig. Want anders ga je niet. Ik ga niet uit mezelf. Ik moet eerst inzien dat ik ellendig ben en dan ga ik pas tot Jezus.
Ja, en dan kun je je lekker verschuilen achter het ontbreken van je ellendekennis. "Ja sorry Heere, maar Uw Geest heeft me niet aan mn ellende ontdekt." Met of zonder ellendekennis zijn wij verplicht tot Christus te gaan en Hem op Zijn Woord te geloven dat Hij onze Zaligmaker wil zijn en is.
Nee hoor, want het Woord wordt gepreekt met
bevel van geloof en bekering. In deze prediking wordt juist iedereen als zondaar aangewezen, en behoudt niemand meer het recht om zich ergens achter te verschuilen! Helaas willen velen het makkelijker en willen ze in de mens nog mogelijkheden leggen. De toe-eigening en de geloofsdaden van de mèns, komen dan centraal te staan (zie zo'n boek als van Van der Zwaag). Of men meent het beter te weten dan de bestaande kerken die in de lijn van de Nadere Reformatie wensen te staan en plaatst zich geheel buiten de kerk....Dezulken hebben de Schrift en onze oudvaders al helemáál niet mee.
Ach ja, dat Evangelie van genade, waarbij een mens er niet meer aan hoeft te werken, maar waarbij alles is verdiend door Christus, en waarbij er dan ook geen vage mystieke weg nodig is, die alleen begrepen kan worden door de esthetici e.d. ... dat Evangelie van genade, daar heeft men zich de hele geschiedenis lang al groen en geel aan geërgerd. Zelfs de discipelen wilden de kinderen al van Jezus afhouden, zie Mattheüs 19:13-15. Maar wie niet wordt als de kinderen, zijn deel aan de genade zal hem voorbijgaan!
Sinds ik begrijp wat remonstrantisme is, begrijp ik ineens ook héél erg goed welke ergernis er in het Evangelie ligt!
Solus schreef:Helaas willen velen het makkelijker en willen ze in de mens nog mogelijkheden leggen.
Er zijn er ook die Gods handelen en het handelen van de mens uit elkaar trekken. Iets wat de Schrift volgens mij evenmin leert. Of denk jij, dat toen God Farao's hart verstokte, Farao tegen Mozes gezegd zou hebben: "Ja sorry, Mozes, eigenlijk zou ik wel willen, maar ik kàn niet, want ik voel dat mijn hart verstokt wordt door een macht van buiten af!"? (Zie in Exodus.) Nee, reken maar dat Farao dat ervoer als zijn
eigen besluit, waar hij helemaal zèlf achter stond!