Aanbod van genade

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

frekje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor frekje » 10 jan 2005 18:52

Absoluut schreef:Tadam, wat fijn dat we het daar over eens zijn. Maar even heel duidelijk: Voor het gaan tot Jezus heb je wel ellendekennis nodig. Want anders ga je niet. Ik ga niet uit mezelf. Ik moet eerst inzien dat ik ellendig ben en dan ga ik pas tot Jezus.

Heb je daar misschien ook bijbelse teksten bij gebruikt om te gaan zien dat je ellendekennis moet hebben voor je bekering??? Volgens mij is dat Bijbels niet te gronden.
Afbeelding
We loved Him, because He first loved us!

Solus
Mineur
Mineur

Berichtdoor Solus » 10 jan 2005 19:08

frekje schreef:
Absoluut schreef:Tadam, wat fijn dat we het daar over eens zijn. Maar even heel duidelijk: Voor het gaan tot Jezus heb je wel ellendekennis nodig. Want anders ga je niet. Ik ga niet uit mezelf. Ik moet eerst inzien dat ik ellendig ben en dan ga ik pas tot Jezus.

Heb je daar misschien ook bijbelse teksten bij gebruikt om te gaan zien dat je ellendekennis moet hebben voor je bekering??? Volgens mij is dat Bijbels niet te gronden.

jawel, en ik heb al verschillende plaatsen genoemd. De bijbel leert dat we dood zijn in zonden en misdaden, en uit onszelf nooit zullen komen, alleen gedreven door de nood. En die ontdekking wordt door de Heilige Geest gewerkt. Geen voorwaarde, maar wel een orde des heils. En dat zie je telkens weer, bijv. ook bij de bloedvloeinde vrouw, stokbewaarder, moordenaar aan het kruis etc.
Het leven wordt naar voren geleefd en van achteren begrepen.
Søren Kierkegaard

frekje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor frekje » 10 jan 2005 19:13

Solus schreef:
frekje schreef: Heb je daar misschien ook bijbelse teksten bij gebruikt om te gaan zien dat je ellendekennis moet hebben voor je bekering??? Volgens mij is dat Bijbels niet te gronden.

jawel, en ik heb al verschillende plaatsen genoemd. De bijbel leert dat we dood zijn in zonden en misdaden, en uit onszelf nooit zullen komen, alleen gedreven door de nood. En die ontdekking wordt door de Heilige Geest gewerkt. Geen voorwaarde, maar wel een orde des heils. En dat zie je telkens weer, bijv. ook bij de bloedvloeinde vrouw, stokbewaarder, moordenaar aan het kruis etc.

Ja, maar is het dan ook wel verplicht? Daar gaat het om. Als je mij een tekst of tekstgedeelten kan aanreiken waar dat verplicht wordt gesteld dat je veel ellendekennis nodig hebt, wil ik dat graag weten.
Afbeelding

We loved Him, because He first loved us!

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 10 jan 2005 19:41

Ja, en dan kun je je lekker verschuilen achter het ontbreken van je ellendekennis. "Ja sorry Heere, maar Uw Geest heeft me niet aan mn ellende ontdekt." Met of zonder ellendekennis zijn wij verplicht tot Christus te gaan en Hem op Zijn Woord te geloven dat Hij onze Zaligmaker wil zijn en is.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Solus
Mineur
Mineur

Berichtdoor Solus » 10 jan 2005 19:43

frekje schreef:
Solus schreef:
frekje schreef: Heb je daar misschien ook bijbelse teksten bij gebruikt om te gaan zien dat je ellendekennis moet hebben voor je bekering??? Volgens mij is dat Bijbels niet te gronden.

Ja, maar is het dan ook wel verplicht? Daar gaat het om. Als je mij een tekst of tekstgedeelten kan aanreiken waar dat verplicht wordt gesteld dat je veel ellendekennis nodig hebt, wil ik dat graag weten.

Het is in ieder geval Gods gewone weg. Sterker nog, ik zou maar één uitzondering willen maken, en dat zijn mensen die van hun prille jeugd af aan al God kennen en Hem liefhebben. Bij zulke mensen moet dat dan uiteraard ook al vanaf hun kindertijd evident zijn voor hun omgeving. Wat ik hier zeg verzin ik niet zelf, maar vind je bij alle vertegenwoordigers van de ware kerk der eeuwen, van Augustinus tot Comrie, via Calvijn en Perkins. En uiteraard staat de Schrift er bol van, in de passages die daar dan betrekking op hebben! (dus kom niet met Levi aan, want dáár gaat het over de levendmakende stem van Christus, en die komt inderdaad voor alles!)
Søren Kierkegaard

brammetje
Mineur
Mineur

Berichtdoor brammetje » 10 jan 2005 19:45

Jezus zegt Ik ben de weg de waarheid en het leven , het is de Heilige Geest die overtuigd .

Niet uit jezelf etc . je hoeft alleen maar te zeggen JA tegen Hem .

De rest komt .
:D
Maar gij geheel anders !
Opdracht ?!

Solus
Mineur
Mineur

Berichtdoor Solus » 10 jan 2005 19:46

jas schreef:

Ja, en dan kun je je lekker verschuilen achter het ontbreken van je ellendekennis. "Ja sorry Heere, maar Uw Geest heeft me niet aan mn ellende ontdekt." Met of zonder ellendekennis zijn wij verplicht tot Christus te gaan en Hem op Zijn Woord te geloven dat Hij onze Zaligmaker wil zijn en is.

Nee hoor, want het Woord wordt gepreekt met bevel van geloof en bekering. In deze prediking wordt juist iedereen als zondaar aangewezen, en behoudt niemand meer het recht om zich ergens achter te verschuilen! Helaas willen velen het makkelijker en willen ze in de mens nog mogelijkheden leggen. De toe-eigening en de geloofsdaden van de mèns, komen dan centraal te staan (zie zo'n boek als van Van der Zwaag). Of men meent het beter te weten dan de bestaande kerken die in de lijn van de Nadere Reformatie wensen te staan en plaatst zich geheel buiten de kerk....Dezulken hebben de Schrift en onze oudvaders al helemáál niet mee.
Søren Kierkegaard

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 10 jan 2005 20:43

Solus schreef:
jas schreef:

Nee hoor, want het Woord wordt gepreekt met bevel van geloof en bekering. In deze prediking wordt juist iedereen als zondaar aangewezen, en behoudt niemand meer het recht om zich ergens achter te verschuilen! Helaas willen velen het makkelijker en willen ze in de mens nog mogelijkheden leggen. De toe-eigening en de geloofsdaden van de mèns, komen dan centraal te staan (zie zo'n boek als van Van der Zwaag). Of men meent het beter te weten dan de bestaande kerken die in de lijn van de Nadere Reformatie wensen te staan en plaatst zich geheel buiten de kerk....Dezulken hebben de Schrift en onze oudvaders al helemáál niet mee.

Ach ja, dat Evangelie van genade, waarbij een mens er niet meer aan hoeft te werken, maar waarbij alles is verdiend door Christus, en waarbij er dan ook geen vage mystieke weg nodig is, die alleen begrepen kan worden door de esthetici e.d. ... dat Evangelie van genade, daar heeft men zich de hele geschiedenis lang al groen en geel aan geërgerd. Zelfs de discipelen wilden de kinderen al van Jezus afhouden, zie Mattheüs 19:13-15. Maar wie niet wordt als de kinderen, zijn deel aan de genade zal hem voorbijgaan!
Sinds ik begrijp wat remonstrantisme is, begrijp ik ineens ook héél erg goed welke ergernis er in het Evangelie ligt!

Solus schreef:Helaas willen velen het makkelijker en willen ze in de mens nog mogelijkheden leggen.

Er zijn er ook die Gods handelen en het handelen van de mens uit elkaar trekken. Iets wat de Schrift volgens mij evenmin leert. Of denk jij, dat toen God Farao's hart verstokte, Farao tegen Mozes gezegd zou hebben: "Ja sorry, Mozes, eigenlijk zou ik wel willen, maar ik kàn niet, want ik voel dat mijn hart verstokt wordt door een macht van buiten af!"? (Zie in Exodus.) Nee, reken maar dat Farao dat ervoer als zijn eigen besluit, waar hij helemaal zèlf achter stond!
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 10 jan 2005 20:51

Solus schreef: Nee hoor, want het Woord wordt gepreekt met bevel van geloof en bekering. In deze prediking wordt juist iedereen als zondaar aangewezen, en behoudt niemand meer het recht om zich ergens achter te verschuilen! Helaas willen velen het makkelijker en willen ze in de mens nog mogelijkheden leggen. De toe-eigening en de geloofsdaden van de mèns, komen dan centraal te staan (zie zo'n boek als van Van der Zwaag). Of men meent het beter te weten dan de bestaande kerken die in de lijn van de Nadere Reformatie wensen te staan en plaatst zich geheel buiten de kerk....Dezulken hebben de Schrift en onze oudvaders al helemáál niet mee.

Het valt me op dat je wel een heleboel theologiseert, maar hoogstens bijbelse plaatsen aanduidt, en als je al een bijbeltekst gebruikt, ga je dingen uit afleiden die er alleen indirect toe doen.
De hele discussie over het aanbod van genade komt voort uit angst: stel je voor dat iemand zich bedriegt!
Mijns inziens moet je de thematiek van Christus en de apostelen aanhouden: bekeert u en gelooft het evangelie! Wijs me één plaats in de Bijbel aan waar er wordt beperkt in het aanbod.

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 10 jan 2005 20:54

Absoluut schreef:Maar even heel duidelijk: Voor het gaan tot Jezus heb je wel ellendekennis nodig. Want anders ga je niet. Ik ga niet uit mezelf. Ik moet eerst inzien dat ik ellendig ben en dan ga ik pas tot Jezus.

Ja, heel duidelijk. Maar begrijp ik je nu goed dat je als onbekeerde mij wilt uitleggen hoe ik bekeerd moet worden? Als je dat zo goed weet, waarom zit je zelf dan nog aan de verkeerde kant van de streep? Wie zelf de Heere niet kent, kan toch ook de weg naar Hem niet wijzen? Dan ben je een blinde leidsman, en smakken we samen in de gracht.
Waarom ben je, -Jas vroeg je dat ook al met andere woorden- eigenlijk zelf niet bekeerd?
Wie op milde toon spreekt, heeft meer overtuigingskracht

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 10 jan 2005 21:13

fraternoster schreef:De hele discussie over het aanbod van genade komt voort uit angst: stel je voor dat iemand zich bedriegt!
Mijns inziens moet je de thematiek van Christus en de apostelen aanhouden: bekeert u en gelooft het evangelie! Wijs me één plaats in de Bijbel aan waar er wordt beperkt in het aanbod.

Precies, die is er niet. En dat is ook nooit de reformatorische leer geweest, maar dat is blijkbaar nu de reformatorische leer geworden. Arme mensen, die maar steeds naar dingen in zichzelf blijven zoeken of trachten op te wekken. Als de ellendekennis als grond wordt gebruikt om tot Christus te gaan, is de genade niet langer onvoorwaardelijk. Het is dus een Pelagiaanse gedachte dat dit een voorwaarde zou zijn.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

caprice

Berichtdoor caprice » 10 jan 2005 21:15

Dus geen voorwaarde, maar een aanleiding?

Loezje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Loezje » 10 jan 2005 21:21

jas schreef:In de eerste plaats is het is onmogelijk, om zonder de zaligmakende werking van de Heilige Geest een rechte ellendekennis te hebben.
In de tweede plaats zal een ziel nimmer tot Christus vluchten zonder de noodzaak daarvan in zichzelf te voelen.
In de derde plaats zal géén van de dingen die een mens al in zichzelf kan voelen of waarnemen, ooit een voorwaarde zijn om tot Christus te gaan noch om Hem daardoor te kunnen aannemen.
De enige reden dat men Christus kan aannemen tot een Borg en Zaligmaker is gelegen in het geloof hetgeen een gave Gods is. De discussie over de ellendekennis, hoe groot en hoe diep die wel moet zijn, hoe lang die wel moet duren, welk soort ellende het is, etc. etc. is volslagen zinloos en onschriftuurlijk en zal nooit iemand zalig maken. Geloof in de Heere Jezus Christus en gij zult zalig worden, dat is de enige schriftuurlijke opdracht en al het andere doet er niet toe.
Ik heb eens een ernstige vraag aan mensen zoals Loezje, Solus, Absoluut, zijn jullie in Christus? Want jullie praten wel zo met kennis van zaken over de ellendekennis, maar nu wil ik jullie graag eens met kennis van zaken horen spreken over Christus. Wie is Hij voor jullie?

Als we wat persoonlijker willen worden; prima. Ja, Solus, Absoluut en ondergetekende zijn net zo veel of net zo weinig in Christus als alle deelnemers aan dit topic. Christus is voor ons niet anders dan voor 'jullie' (sorry, lekker genaraliserend). Op zich vind ik het 'n fijne opmerking van je dat wij met kennis van zaken over de ellendekennis praten; impliceert dit dsn ook dat jij daar dan geen kennis van hebt? Hm, volgens mij bedoelde je het niet zo? :P :wink:
Vrouwen denken anders... maar niet dommer...

Loezje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Loezje » 10 jan 2005 21:24

jas schreef:
fraternoster schreef:De hele discussie over het aanbod van genade komt voort uit angst: stel je voor dat iemand zich bedriegt!

Precies, die is er niet. En dat is ook nooit de reformatorische leer geweest, maar dat is blijkbaar nu de reformatorische leer geworden. Arme mensen, die maar steeds naar dingen in zichzelf blijven zoeken of trachten op te wekken. Als de ellendekennis als grond wordt gebruikt om tot Christus te gaan, is de genade niet langer onvoorwaardelijk. Het is dus een Pelagiaanse gedachte dat dit een voorwaarde zou zijn.

Wat doen we met "Velen zijn geroepen maar weinigen uitverkoren"? Hieruit mogen we toch concluderen dat een meederheid niet is uitverkoren en een minderheid wel (wiskundig gezien)? Hier staat echt niet dat het voor iedereen beschikbaar is.
Vrouwen denken anders... maar niet dommer...

Solus
Mineur
Mineur

Berichtdoor Solus » 10 jan 2005 21:25

fraternoster schreef:
Solus schreef: Nee hoor, want het Woord wordt gepreekt met bevel van geloof en bekering. In deze prediking wordt juist iedereen als zondaar aangewezen, en behoudt niemand meer het recht om zich ergens achter te verschuilen! Helaas willen velen het makkelijker en willen ze in de mens nog mogelijkheden leggen. De toe-eigening en de geloofsdaden van de mèns, komen dan centraal te staan (zie zo'n boek als van Van der Zwaag). Of men meent het beter te weten dan de bestaande kerken die in de lijn van de Nadere Reformatie wensen te staan en plaatst zich geheel buiten de kerk....Dezulken hebben de Schrift en onze oudvaders al helemáál niet mee.

Het valt me op dat je wel een heleboel theologiseert, maar hoogstens bijbelse plaatsen aanduidt, en als je al een bijbeltekst gebruikt, ga je dingen uit afleiden die er alleen indirect toe doen.
De hele discussie over het aanbod van genade komt voort uit angst: stel je voor dat iemand zich bedriegt!

Er moet helemaal niet beperkt worden in het aanbod. Het aanbod moet aan allen en een ieder gepreekt worden. Een predikant moet de gemeente voor houden "Er is een gestorven Christus voor u". Hij mag echter niet onbepaald tot iederen zeggen "Christus is gestorven voor u" (dat geldt nl. alleen allen die in een waar geloof tot Jezus gekomen zijn). Bovenstaande uitspraak is van Rutherford (of Boston).
Søren Kierkegaard

Terug naar “Archief”