Refowebkids deel 20

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Re: Refowebkids deel 20

Berichtdoor Mortlach » 22 apr 2015 12:18

Chaya schreef:Ik herken er wel iets van hoor Mortlach.
Mijn lieve gemakkelijke dochter veranderde op een nacht opeens in een verwend prinsesje-op-de-erwt.
En was niet meer te volgen in veel dingen.
Voorbeeldje: ze wilde blonde strengetjes in haar haren. Ik vond dat niks, want die lijm is slecht voor je haar.
Dan maar laten bleken. Vond ik haar te jong voor.
Na veel gezeur, zelf ervoor sparen, ruzie, heb ik maar toegegeven.
Ik zette haar af bij de kapper en zou haar later ophalen.
Toen ze buiten kwam zag ik op het oog niks, nou dat viel mee, gelukkig geen ordinair gebleekte haardos.
In de auto vroeg ik voorzichtig: is het goed gelukt, ben je er blij mee?
Ze keek me aan :roll: pffft je ziet toch wel dat het gewoon mijn eigen kleur is.
Ow, ging het niet goed dan?
Nee, de kapster zei: dat jouw moeder het goed vindt, snap ik niet. :lol:
Ze was toen 13 ongeveer, net in de brugklas.
Maar van andere moeders begreep ik dat sommige meiden al in groep 7 en 8 al behoorlijk aan het puberen waren geslagen.

Ik moet zeggen dat ik een behoorlijk sarcastische inslag heb - zoals misschien ook wel te merken is op het forum, en dat is helaas niet altijd goed als het om dit soort zaken gaat. Ik weet me gelukkig meestal wel in te houden, maar soms is het je ineens een beetje te veel.

Wat dat haarkleuren betreft, de onze is 9 en wilde haar haar kleuren. Nou, prima hoor, als ze dat graag wil. Leeftijdsgrenzen voor dit soort (niet-permanente) dingen vind ikzelf altijd een beetje arbitrair. Waarom is 13 te jong, maar 15 prima? Of in ons geval 9.

In het leven van je kinderen komt het en gaat het. Ik heb er eentje die op zn 20e een soort ging laatpuberen.
Was ook niet fijn. Maar ach, op een dag is alles weer normaal.
Verder leer je als ouder dat je kind een eigen persoonlijkheid is, met eigen nukken en gewoontes, die niet allemaal even gezellig of hanteerbaar zijn.
Je kunt enigszins bijsturen, maar denk nooit dat je het kunt veranderen.

Ach, ik ben allang blij als ik het erin krijg dat ze gewoon zichzelf mag zijn en niet allerlei flauwe sociale spelletjes hoeft te spelen met ons. Ze is enigskind, dus dan krijg je vanzelf een beetje dat ze aan haar moeder zit vastgeplakt. Ik moet haar soms echt even wegsturen om ergens anders iets te gaan doen, want mijn vrouw is niet zo goed in haar geduld bewaren als ik.

Als ze echt een domme vraag stelt, zoals: is er brood? terwijl de zak met brood op tafel ligt.
Even wachten, niet direkt reageren. Of je blik op de zak brood richten.
Ik heb zelf het idee dat het gaat om een reactie, boeit hen niet welke je dan geeft.

Als je oudere kinderen hebt, behandelen ze soms jou of je dom bent. Ik hoor dat van vrienden ook.
"Heb ie al gezegd", ook zo iets.
Tja, misschien is dat een gat in de programmamarkt, nanny Jo voor adolescenten. :wink:

Soms zegt ze iets en dan zeg ik dus "welke reactie verwacht je nou van me?" En meestal is het dan "niks". - Nou, wat moet ik er dan verder mee? Maar goed. We hebben het in ieder geval bespreekbaar gemaakt en we hopen haar snel door deze fase heen te loodsen.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 22 apr 2015 12:30

Mortlach schreef:
Ik moet zeggen dat ik een behoorlijk sarcastische inslag heb - zoals misschien ook wel te merken is op het forum, en dat is helaas niet altijd goed als het om dit soort zaken gaat. Ik weet me gelukkig meestal wel in te houden, maar soms is het je ineens een beetje te veel.

Daar moet je dus mee uitkijken, want op een dag doet zij het dan ook.
Het is best confronterend als je op een dag je kind iets hoort zeggen wat jij ooit gezegd hebt. Of op die manier.
En sommige kinderen hebben het geheugen van een olifant.
Mortlach schreef:Wat dat haarkleuren betreft, de onze is 9 en wilde haar haar kleuren. Nou, prima hoor, als ze dat graag wil. Leeftijdsgrenzen voor dit soort (niet-permanente) dingen vind ikzelf altijd een beetje arbitrair. Waarom is 13 te jong, maar 15 prima? Of in ons geval 9.

Sorry, maar dat vind ik te jong. Ik houd ook niet van neptatoeages. Een kind hoeft niet alles te doen wat een volwassene ook doet.
Tot en met de lagere school beschouw ik een kind als een kind en neem ik de meeste beslissingen, als ouder.
Omdat een kind nu eenmaal bepaalde zaken niet kan overzien. Het is toch hier en nu, dat is belangrijk voor hen.
Mortlach schreef:Soms zegt ze iets en dan zeg ik dus "welke reactie verwacht je nou van me?" En meestal is het dan "niks". - Nou, wat moet ik er dan verder mee? Maar goed. We hebben het in ieder geval bespreekbaar gemaakt en we hopen haar snel door deze fase heen te loodsen.

Ja prima zo.
Na deze fase zal er wel weer een andere komen, dus wees voorbereid.
Vooral vaders >>> dochters >>> met hun vriend. Lastige combi vaak.
Je moet er toch niet aan denken dat ze met een zak hooi thuis komt. :wink:
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 22 apr 2015 13:14

Chaya schreef:Daar moet je dus mee uitkijken, want op een dag doet zij het dan ook.
Het is best confronterend als je op een dag je kind iets hoort zeggen wat jij ooit gezegd hebt. Of op die manier.
En sommige kinderen hebben het geheugen van een olifant.

Ongetwijfeld, maar zolang er maar een goed fundament van respect is, zou ik dat niet eens zo erg vinden.

Sorry, maar dat vind ik te jong. Ik houd ook niet van neptatoeages. Een kind hoeft niet alles te doen wat een volwassene ook doet.
Tot en met de lagere school beschouw ik een kind als een kind en neem ik de meeste beslissingen, als ouder.
Omdat een kind nu eenmaal bepaalde zaken niet kan overzien. Het is toch hier en nu, dat is belangrijk voor hen.

Goed, het is een beslissing die ieder voor zich moet maken. Er is natuurlijk wel een verschil tussen een kind in de eerste en de laatste klassen van de lagere school. Maar goed, ik vind haar kleuren niet veel ingrijpender dan een shirtje van een andere kleur aantrekken.

Ja prima zo.
Na deze fase zal er wel weer een andere komen, dus wees voorbereid.
Vooral vaders >>> dochters >>> met hun vriend. Lastige combi vaak.
Je moet er toch niet aan denken dat ze met een zak hooi thuis komt. :wink:

We zijn er alledrie behoorlijk zeker van dat het in haar geval een vriendin zal zijn. :mrgreen: Kunnen ook zakken hooi zijn, maar dat merken we dan wel weer. Tot die tijd stampen we het er maar in dat ze respect verdient en dat ze beter uit de buurt kan blijven van mensen die haar niet goed gedragen.

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 22 apr 2015 13:25

Mortlach schreef:
We zijn er alledrie behoorlijk zeker van dat het in haar geval een vriendin zal zijn. :mrgreen: Kunnen ook zakken hooi zijn, maar dat merken we dan wel weer. Tot die tijd stampen we het er maar in dat ze respect verdient en dat ze beter uit de buurt kan blijven van mensen die haar niet goed gedragen.

Serieus? Hoe weten jullie dat dan, tot de puberteit is een kind toch niet seksegericht? (seksloos vind ik een raar woord, maar ik bedoel dat in de regel aan het einde van de basisschool jongens stom worden gevonden door een meisje.)
Ik dacht dat dit soort zaken pas in de puberteit echt gaan spelen, dat je het dan merkt als ouder (als het goed is tenminste)
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 22 apr 2015 13:48

Chaya schreef:Serieus? Hoe weten jullie dat dan, tot de puberteit is een kind toch niet seksegericht? (seksloos vind ik een raar woord, maar ik bedoel dat in de regel aan het einde van de basisschool jongens stom worden gevonden door een meisje.)
Ik dacht dat dit soort zaken pas in de puberteit echt gaan spelen, dat je het dan merkt als ouder (als het goed is tenminste)

Nou ja, we 'merken' het omdat zij het er gewoon over heeft. En dan niet eens specifiek over seks, maar wel welke vrouwen ze aantrekkelijk vind en dat ze later met een vrouw wil trouwen - hopelijk kan dat tegen die tijd in Ierland.

Mocht ze in de pubertijd toch ineens op jongens vallen, of op allebei, mij maakt het allemaal niets uit. Op dit moment lijkt haar 'keuze' vrij duidelijk, en wie zijn wij om daar dan aan te twijfelen?

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 23 apr 2015 09:14

@mortlach, dit klinkt raar maar is echt zo;
ik heb vroeger een vriendinnetje gehad die was ook overduidelijk lesbisch vonden haar ouders, die heel vrijdenkend waren en er ook een soort trots op ( dat laatste is mijn interpretatie ) , maar werkelijk, ( en toen snapte ik dat niet ) , toen ze toch verliefd werd op een jongen durfde ze het niet tegen haar ouders te zeggen..........ja echt.......ze wilde die ouders niet teleurstellen....
ik bedoel alleen te zeggen, laat een keertje vallen dat , ondanks dat je dingen nu zo duidelijk lijkt te weten, je over tien jaar toch andersom in het leven kan staan.

verder succes met alles,
ik vind zelf, humor lost heel veel op, mijn oudste dochter is 8, wat goed voor haar is dat is als ze iets doet waarvan ze best weet dat ik boos wordt haar juist niet terecht stellen maar knuffelen.. veel knuffelen is voor haar sowieso belangrijk, dan komen die excuses altijd.
Na toch een keer boos worden altijd uit praten,
elke dag bedenken, hebben we ook leuke dingen gedaan en gelachen,
en domme vragen die beantwoord ik altijd met logische antwoorden;
hoe laat is het?? ( voor de tiende keer vragen omdat ze ergens op zit te wachten maar ze kan gewoon klokkijken ) ...uhh...kijk even op de klok.

oh en zeuren;
mam...mag ik alsje alsjealsje blieft tot half negen buitenspelen ipv 8 uur ( als ik nee zeg kan ze het soms toch nog tien keer vragen ) , dan zeg ik tegenwoordig....nee, maar áls je het toch nog één keer vraagt, dan moet je half 8 thuis zijn. Had je nog een vraag?
en dan gaat ze lekker spelen.

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 23 apr 2015 10:22

Domme vragen kan ik me niet aan storen. Die stel ik zelf vaker denk ik dan de kinderen. De middelste van mij is zo geweldig. Hij is nu net 7, maar ook al toen ie kleiner was, als ik iets kwijt ben vraag ik hem waar het is. Hij vindt alles, weet alles en is super zelfstandig en als die andere 2 ruzie hebben dan sust hij de boel. Dat is zo'n makkelijk kind. Al vanaf z'n geboorte. Ene zijtje, andere zijtje, flesje melk, zelf gewoon slapen in een wieg in een eigen kamer, zelf gewoon z'n duim in z'n mond stoppen, geen gezanik met wakker worden 's nachts en brullen om een speen of bij je willen liggen. Ideaal kind.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 23 apr 2015 12:40

meribel schreef:@mortlach, dit klinkt raar maar is echt zo;
ik heb vroeger een vriendinnetje gehad die was ook overduidelijk lesbisch vonden haar ouders, die heel vrijdenkend waren en er ook een soort trots op ( dat laatste is mijn interpretatie ) , maar werkelijk, ( en toen snapte ik dat niet ) , toen ze toch verliefd werd op een jongen durfde ze het niet tegen haar ouders te zeggen..........ja echt.......ze wilde die ouders niet teleurstellen....
ik bedoel alleen te zeggen, laat een keertje vallen dat , ondanks dat je dingen nu zo duidelijk lijkt te weten, je over tien jaar toch andersom in het leven kan staan.

Ach, ze weet dat het ons niet uitmaakt welke geslachtsdelen haar toekomstige lovers hebben, zolang ze maar goed voor haar zijn en haar met respect behandelen. We gaan het zien.

verder succes met alles,

Bedankt. Maandag naar de rechtbank om de bezoekregeling te herzien. Ze weigert namelijk (zo goed als) alle contact met haar zak hooi van een vader. Logisch ook, als je haar hoort over hoe het er in dat huishouden aan toegaat.

ik vind zelf, humor lost heel veel op, mijn oudste dochter is 8, wat goed voor haar is dat is als ze iets doet waarvan ze best weet dat ik boos wordt haar juist niet terecht stellen maar knuffelen.. veel knuffelen is voor haar sowieso belangrijk, dan komen die excuses altijd.
Na toch een keer boos worden altijd uit praten,
elke dag bedenken, hebben we ook leuke dingen gedaan en gelachen,
en domme vragen die beantwoord ik altijd met logische antwoorden;
hoe laat is het?? ( voor de tiende keer vragen omdat ze ergens op zit te wachten maar ze kan gewoon klokkijken ) ...uhh...kijk even op de klok.

Dat doen wij ook. Ik kan je alleen zeggen dat dat na een jaar of 2 best vermoeiend wordt.

oh en zeuren;
mam...mag ik alsje alsjealsje blieft tot half negen buitenspelen ipv 8 uur ( als ik nee zeg kan ze het soms toch nog tien keer vragen ) , dan zeg ik tegenwoordig....nee, maar áls je het toch nog één keer vraagt, dan moet je half 8 thuis zijn. Had je nog een vraag?
en dan gaat ze lekker spelen.

Dat hadden we hier laatst ook. Ze moet om 20.00 naar bed, dan kan ze rustig tanden poetsen en dergelijke. Laatst deed ze echter zo rustig aan dat ze om 21.00 nog niet in bed lag. Dus hebben we de bedtijd vervroegd naar 19.30. En toen bleek ineens dat ze zaken wel zo kan regelen dat ze niet alles nog hoeft te doen als wij 'bedtijd' zeggen.

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 23 apr 2015 12:54

Boerin schreef:Domme vragen kan ik me niet aan storen. Die stel ik zelf vaker denk ik dan de kinderen. De middelste van mij is zo geweldig. Hij is nu net 7, maar ook al toen ie kleiner was, als ik iets kwijt ben vraag ik hem waar het is. Hij vindt alles, weet alles en is super zelfstandig en als die andere 2 ruzie hebben dan sust hij de boel. Dat is zo'n makkelijk kind. Al vanaf z'n geboorte. Ene zijtje, andere zijtje, flesje melk, zelf gewoon slapen in een wieg in een eigen kamer, zelf gewoon z'n duim in z'n mond stoppen, geen gezanik met wakker worden 's nachts en brullen om een speen of bij je willen liggen. Ideaal kind.

Dat is vaak zo met middelste kinderen Boerin.
Goede vriendjes proberen te blijven met de oudste en optredend als bemiddelaar tussen de jongste en de oudste.

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 23 apr 2015 16:23

@mortlach

Ja kinderen zijn ook erg vermoeiend :lol:

Vlgs mijn moeder blijft dat
Ook als ze groot zijn

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Berichtdoor paprikameisje2 » 23 apr 2015 22:16

Chaya schreef:Dat is vaak zo met middelste kinderen Boerin.
Goede vriendjes proberen te blijven met de oudste en optredend als bemiddelaar tussen de jongste en de oudste.

dan is er met onze middelste ergens iets mis gegaan :lol: hahaaaahaa.... veruit de meeste energie zuigt hij... enorm bewerkelijk.. we moeten praen als een olifant om hem van a naar b te krijgen zonder strijd. Ja... condeqent bij kop en kont een maand gedaan en we worden daar zeer ongelukkig van allemaal. WE komen er wel... maar dan is om kwart over elf naar bed... en twee nachtvoedingen momenteel beetje teveel van het goede.

Saskia
Majoor
Majoor

Berichtdoor Saskia » 24 apr 2015 08:26

Nou, vermoeiend is het zeker af en toe :wink:

Ik moest drie weken geleden onverwachts naar NL en toen heeft R een nachtje ergens anders geslapen. Sinds die tijd blijft ze 's avonds niet meer in bed liggen, ze komt er 15-20 keer uit voor ze uiteindelijk blijft liggen en in slaap valt. Heel vermoeiend, dat elke keer terugleggen :roll:
Op een gegeven moment raakt m'n geduld ook wel een beetje op, moet ik zeggen. Maar ik realiseerde me pas ineens dat ik ze 's nachts niet altijd terug leg, soms staat ze om 01.00 naast m'n bed en dan heb ik echt geen zin in heisa, dus dan neem ik ze bij me. Maar ja, misschien voor haar lastig te snappen dat ze om 20.00 wel in d'r eigen bed moet liggen en om 01.00 niet, dus vanaf nu ook 's nachts maar consequent terug leggen.

Het lijkt erop dat we hier ook eindelijk mooi weer krijgen (afgelopen woensdag nog natte sneeuw...) maar nu schijnt een heerlijk zonnetje. Hopelijk kunnen we dit weekend eindelijk lekker naar buiten! :-)

mohamed

Berichtdoor mohamed » 24 apr 2015 16:18

meribel schreef:@mortlach, dit klinkt raar maar is echt zo;

De omgekeerde wereld!

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 27 apr 2015 17:49

Dagje doorgebracht bij de familie-rechtbank. Ging erg goed, gelukkig.

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 03 mei 2015 15:50

De jongste zit even alleen bij mij. Ah lekker zeg, gelukkig dat ze er niet zijn! Zit ie lekker in z'n eentje de beslagbak leeg te snoepen.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Terug naar “Archief”