Micro-evolutie bestaat en macro-evolutie niet (2)

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Re: Micro-evolutie bestaat en macro-evolutie niet (2)

Berichtdoor Mortlach » 16 nov 2012 21:53

hettys schreef:Ja???

Laat ik nog even zeggen dat ik het lastig vindt dat je de leer van Jezus hierbij haalt. Die was toch ook: Houdt je aan de geboden. Nou. In het huidige creationisme (overgewaaid uit amerika) wordt het 9e gebod aan de lopende band geweld aangedaan.
JUIST scheppinsgelovigen liegen dat het een oordeel is. Is dat geen teken aan de wand?

Dat niet alleen, ze hebben er ook nog eens economische reden toe. Zeker dat wat bekendere creationistische kopstukken hebben er enorm baat bij dat mensen hun volgelogen dvdtjes blijven kopen. En hoe zorg je dat mensen je boekjes en dvdtjes blijven kopen? Blijven zeggen wat mensen willen horen. Je zou je kunnen afvragen wie ze dienen, Jezus of de mamon?

Bovendien is er heel veel verzonnen om bepaalde dingen aan elkaar te breien, zoals het woord 'baramin' onherkenbaar in het hebreeuws. Gewoon verzonnen.

1 Tim.
7 Verwerp heilloze bakerpraat en verzinsels. Oefen jezelf in een vroom leven.

Hydroplaattheorie? verzonnen.
waterdamptheorie? verzonnen.
baramins? Verzonnen (omdat alle huidige dieren niet op de ark passen)
snellere lichtsnelheid? Verzonnen.

etc etc etc...

Technisch gezien is evolutietheorie ook 'verzonnen', maar dat verzinsel heeft weer als pluspunt dat het overeenkomt met de werkelijkheid. :-)
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

kees61
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor kees61 » 17 nov 2012 00:43

FrankB schreef:"Wordt iets pas geschiedenis als het is opgeschreven?" schreef Kees61.

Toch niet weer iemand die denkt dat de wereld in 4.000 voor Chr. is geschapen hoop ik?
Daar kom je ook laat achter. =D>
Waarom hoop je dat?
Als niemand kijkt... dan verandert alles in chocolade.

JHM
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor JHM » 17 nov 2012 00:59

hettys schreef:Jezus zegt niets over hoe de schepping precies verlopen is.

Daar hoor je mij ook niet over.

hettys schreef:Jezus bevestigt geen wereldwijde vloed, noch doet genesis dat.

Welke omvang de vloed staat niet in detail omschreven maar dat de zondvloed plaatsgevonden heeft is Jezus meer dan duidelijk over:

Zoals het was in de dagen van Noach, zo zal het zijn wanneer de Mensenzoon komt. Want zoals men in de dagen voor de vloed alleen maar bezig was met eten en drinken, met trouwen en uithuwelijken, tot aan de dag waarop Noach de ark binnenging, en zoals men niet wist dat de vloed zou komen, totdat die kwam en iedereen wegnam, zo zal het ook zijn wanneer de Mensenzoon komt. (Matt 24,37-39)

hettys schreef:En dat de mens naar zijn aard geschapen is? Je moest eens weten wat voor 'baramin' creationisten daarvan maken. Genetisch gezien zijn wij net zo verwant met een chimpansee als een paard met de ezel. En chimps zijn ook mannelijk en vrouwelijk. onze voorouders van de laatste 3 (10) miljoen jaar waren allemaal mannelijk en vrouwelijk.

Het zou ook vreemd zijn als wij genetisch compleet anders in elkaar zouden steken dan de rest van de schepping.

hettys schreef:Dus als Jezus er de hele schepping al was (of zelfs daarvoor) dan kan dat net zo goed 4 miljard jaar zijn als 6000 jaar. Of 14 miljard jaar. En nog daarvoor. (Dat geloven jullie toch ook??)

Wat een andere creatonist gelooft weet ik niet, enkel wat ik zelf geloof op basis van de Geschriften. En dat is dat Jezus het begin en het einde is, de Alfa en de Omega en dus niet aan tijd gebonden.

hettys schreef:Verder weten we ook dat Jezus niets meer wist over ziekten en astronomie, bijvoorbeeld.

Dat vindt ik behoorlijk flauw. De eerder beschreven punten neem ik sowieso serieus. Dus het is onzin om mij niet serieus te nemen.

Het is zeker niet mijn bedoeling om flauw te zijn. Echter stel jij dat Jezus niets wist van ziekten en astronomie terwijl we weten dat Jezus blinden liet zien, verlamden liet lopen en doden deed leven. Als Jezus dat niet deed is het een valse getuigenis en is het in strijd met gebod 9. Zodoende kunnen we ook vertrouwen dat Jezus alles van atronomie wist daar de wereld door Hem geschapen is.

hettys schreef:Epilepsie en schizofrenie: allemaal bezetenheid.

Zolang een psychiatrische kwaal met medicijnen te bestrijden is, kan het voor mij geen demon zijn. Het lijkt me sterk dat satan zich met een pilletje laat bestrijden.

Ik ontken ook niet dat mensen psychiatrische kwalen kunnen hebben, maar dat staat los van bezeten zijn.

hettys schreef:En.. 'de sterren zullen uit de hemel vallen' ??

JHM schreef: En zo gauw de takken van de vijgenboom uitlopen en in blad schieten, weet je dat de zomer in aantocht is.

Ja???

Sorry je pakt hem niet op, ik was te cryptisch. De vijgenboom en de vallende sterren (Matt 24:29-33) zijn een profetie van Jezus naar de wederkomst wat we later opgetekend in de apocalyptische openbaring van Johannes lezen (Openb 6,13). De vallende sterren hebben niets te maken met astronomische kennis.

hettys schreef:Laat ik nog even zeggen dat ik het lastig vindt dat je de leer van Jezus hierbij haalt. Die was toch ook: Houdt je aan de geboden.

De leer van Jezus hier naast je neerleggen is mij even lastig. Over de geboden gesproken, door te stellen dat Jezus geen kaas gegeten zou hebben van ziekten terwijl Hij zieken op miraculeuse wijze genas lijkt dat mij in strijd met de Geschriten, u zei over gebod 9?

hettys schreef: Nou. In het huidige creationisme (overgewaaid uit amerika) wordt het 9e gebod aan de lopende band geweld aangedaan. JUIST scheppinsgelovigen liegen dat het een oordeel is. Is dat geen teken aan de wand?

Ik snap er niets van wat je hier schrift misschien kun je je schrijven toelichten of het anders omschrijven.
Alleen als je heimwee hebt kom je thuis.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 17 nov 2012 01:20

JHM schreef:Het zou ook vreemd zijn als wij genetisch compleet anders in elkaar zouden steken dan de rest van de schepping.

Waarom zou dat vreemd zijn? Zijn wij immers niet als enige naar Gods beeld geschapen? Waarom zou het dan vreemd zijn als we dat genetisch zouden terugzien?

Ik snap er niets van wat je hier schrift misschien kun je je schrijven toelichten of het anders omschrijven.

Er is in de Bijbel ongetwijfeld wel wat terug te vinden over valse leraren. Ik zou jokkende creationistische kopstukken alleen als 'valse leraar' omschrijven als ik in een bijzonder, ongekend milde bui zou zijn.

kees61
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor kees61 » 17 nov 2012 02:07

Thijs11 schreef:De evolutietheorie is niet afhankelijk van de big bang. Stel bijvoorbeeld dat morgen de big bang theorie gefalsifieerd word. Dat heeft geen enkele invloed op de evolutietheorie.
Dat is waar. Maar er is 1 theorie, of eigenlijk meer dan een theorie, waar geen evolutiewetenschapper aan wil en dat is de schepping zoals het in Genesis beschreven is. Als je uitgaat van die schepping, dan valt de big bang theorie weg en dan valt de evolutietheorie (zoals op dit forum gepromoot) weg en iedere andere theorie die de oorsprong van alles wil verklaren valt weg. Een scheppen uit niets, is wetenschappelijk niet verklaarbaar. Is het daarom noodzakelijk om een andere theorie te bedenken die het ontstaan van alles wel kan verklaren? Geen enkele theorie kan de schepping vervangen. En toch wil men ons een theorie door de strot duwen om de schepping te vervangen. Dan is dat toch impliciet antibijbels? Dus mag ik stellen dat wie de evolutietheorie verkondigt, God wil wegverklaren.

De big bang zelf hoort niet in de evolutietheorie maar omdat de evolutietheorie zoals het op dit forum wordt verkondigd, God buiten spel zet, kúnnen ze niet zonder big bang.
Thijs11 schreef:Ik snap je redenatie in deze, maar alleen omdat jij er van uit gaat dat deze theorieën er zijn om God weg te verklaren.
Ik denk dat ik het wat uitgebreider had moeten beschrijven.
Natuurlijk heeft niemand een theorie verzonnen met het doel God weg te verklaren. Maar sinds de evolutietheorie er is, hebben veel mensen deze theorie aangegrepen om God weg te verklaren. Misschien is het je wel opgevallen hoe sommige Godsvijanden in dit topic schrijven. Hoe fel ze tekeer gaan als ook maar iemand naar de Schepper wijst.
Ik geloof zelf dat wetenschap ook van God komt. Dat Hij bepaalde kennis op bepaalde tijden geeft (zie bijvoorbeeld Exodus 31:3). En dat de evolutietheorie daar niet bij hoort. Ach ja wel het stukje variatie en selectie maar dat is al bekend sinds mensenheugenis en niet de theorie die hier verkondigd wordt. Wat men op dit forum onder evolutietheorie verstaat is de theorie die zegt dat er nieuwe eigenschappen in de genen arriveren door mutaties en dat organismen met die mutaties blijkbaar fitter zijn en daarom geselecteerd worden en na een paar miljoen jaar is een simpele cel uitgegroeid tot al het leven dat we nu waarnemen op onze planeet. En de mensen die dat beweren willen God weg verklaren, want alles is immers vanzelf gegaan. God is niet nodig. En als je dan toch de schepping durft te noemen dan wordt dat weggewuifd als onwetenschappelijk. Vreemd toch dat die mensen niet nadenken over waar alle kennis uiteindelijk vandaan komt. Dat heeft iemand ontdekt, zal er een zeggen :-) maar als je iets ontdekt dat al bestaat (anders kon je het niet ontdekken) dan moet het toch gemaakt of veroorzaakt zijn.
Met andere wetenschappelijke theorieën heb ik geen probleem, zolang men niet God wil wegverklaren, of duidelijk tegen de bijbel ingaat (zoals de big bang theorie of de evolutietheorie zoals het op dit forum gepromoot wordt).

Thijs11 schreef:Maar dat is het motief niet. Het motief is om de werkelijkheid zo accuraat mogelijk te beschrijven op basis van de gegevens die je hebt.
Dat begrijp ik wel, maar een goede beschrijving kan je alleen geven van dingen die je ziet gebeuren. Zodra je statische dingen gaat beschrijven dan
ontkom je niet aan een interpretatie. We vinden een fossiel en er wordt nog een fossiel gevonden dat er een beetje anders uitziet. Hmm denkt de paleontoloog, zo vlakbij gevonden, bijna hetzelfde, de ene moet een voorouder zijn van de andere. Maar dat laatste is geen waarneming meer. Ik heb er geen moeite mee als hij
dan zegt: "hmm.. ik denk dat dit een voorouder is van die", of hij gelooft dat.. maar dan is het een geloof of een persoonlijke mening, maar geen feit. De man kan alleen accuraat beschrijven waar hij de fossielen vond, hoe groot ze zijn, hoe zwaar, of ze intact zijn enz.. de fysische eigenschappen dus.

Thijs11 schreef:Als het dan blijkt dat 1 deel van de werkelijkheid niet juist beschrijven word, betekent het niet dat daarom een ander deel ook fout is beschreven.
Nee dat hoeft niet als het ene deel niet afhankelijk is van het andere.

JHM
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor JHM » 17 nov 2012 08:36

Mortlach schreef:Waarom zou dat vreemd zijn? Zijn wij immers niet als enige naar Gods beeld geschapen? Waarom zou het dan vreemd zijn als we dat genetisch zouden terugzien?

Het moge duidelijk zijn dat wij niet in letterlijke zin naar Gods fysieke beeld geschapen zijn want God is geest (Joh 4,24).

Mortlach schreef:Er is in de Bijbel ongetwijfeld wel wat terug te vinden over valse leraren. Ik zou jokkende creationistische kopstukken alleen als 'valse leraar' omschrijven als ik in een bijzonder, ongekend milde bui zou zijn.

Zeker in de Bijbel lezen we dat er maar één leraar is, Jezus zelf (matt 23,10). Hij is leraar in titel, Zijn discipelen waaronder Paulus is leraar in functie (2 Tim 1,11). Voor jou zijn zowel Jezus als Zijn discipelen valse leraren, dus maakt het voor de gemeente van Christus niet uit in wat voor bui jij bent.
Alleen als je heimwee hebt kom je thuis.

shrew
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor shrew » 17 nov 2012 09:02

kees61 schreef: Misschien is het je wel opgevallen hoe sommige Godsvijanden in dit topic schrijven. Hoe fel ze tekeer gaan als ook maar iemand naar de Schepper wijst.

Lees even zelf terug hoe jij over de katholieke kerk schreef. Over fel tekeer gaan gesproken. Je bent erg goed in het aanwijzen van andermans fouten en heel erg slecht in het erkennen van je eigen.

Daarnaast vind ik mensen die in naam van God bedriegen en liegen grotere Godsvijanden dan de evolutieaanhangers.

Thijs11

Berichtdoor Thijs11 » 17 nov 2012 12:14

Kees61 schreef:Maar er is 1 theorie, of eigenlijk meer dan een theorie, waar geen evolutiewetenschapper aan wil en dat is de schepping zoals het in Genesis beschreven is.

Het is niet een kwestie van niet willen, maar niet kunnen.
De schepping is geen theorie in de wetenschappelijke zin, het is namelijk niet controleerbaar en falsifieerbaar.
Ook zijn er veel dingen onduidelijk (of misschien moet ik zeggen onkenbaar) over de schepping.
Wat is bijvoorbeeld het mechanisme waarmee God de verschillende soorten gecreëerd heeft?
Er is niemand die dat weet, maar dat hoeft ook niet. Zoals ik al eerder zei, religie hoeft niet aan de wetenschappelijke maatstaf te voldoen, daar is wetenschap al voor.

Het enige mechanisme wat we kennen wat voor diversiteit aan leven zorgt is de combinatie van variatie en selectie.
En zolang dat het enige bekende mechanisme is, is dat het enige mechanisme waar mee gewerkt kan worden.

Nogmaals, dit is alleen zo als je wetenschappelijk te werk gaat. Oftewel, je baseert je puur op empirisch bewijs.

Een scheppen uit niets, is wetenschappelijk niet verklaarbaar. Is het daarom noodzakelijk om een andere theorie te bedenken die het ontstaan van alles wel kan verklaren?

Ja, dat is het. Want voor heel veel mensen is de vraag naar het ontstaan van alles een open vraag. En zij zijn zeer benieuwd wat door middel van empirisch bewijs hier over te weten kunnen komen.

En toch wil men ons een theorie door de strot duwen om de schepping te vervangen. Dan is dat toch impliciet antibijbels?

Ten eerste, ik wil je niet een theorie door de strot duwen. Ik wil je laten zien waarom de huidige theorieën de enige werkbare theorieën voor de wetenschap zijn.
Ten tweede, dat iets niet met jouw geloof overeenkomt betekent niet direct dat het tegen jouw geloof is. Niemand wilt ook de schepping vervangen, er is al in de eerste plaats niks om te vervangen want de vraag naar het ontstaan van het universum en de diversiteit aan leven is een open vraag.
Dus het enige antwoord wat word vervangen is niet de schepping maar "ik weet het niet".

Met andere wetenschappelijke theorieën heb ik geen probleem, zolang men niet God wil wegverklaren, of duidelijk tegen de bijbel ingaat (zoals de big bang theorie of de evolutietheorie zoals het op dit forum gepromoot wordt).

Maar het is toch eigenlijk zo dat elke wetenschappelijke theorie God weg verklaart? Er is geen wetenschappelijke theorie op deze aarde die met behulp van God zaken verklaart. Alles word zonder God verklaart. Maar je geeft al aan dat dit geen probleem hoeft te zijn.

Dat begrijp ik wel, maar een goede beschrijving kan je alleen geven van dingen die je ziet gebeuren.

Inderdaad, en de wetenschappelijke methode is het ook helemaal met je eens. Daarom zijn er manieren bedacht om onderzoek te doen naar zaken in het verleden (wat we niet kunnen zien).
En dat doet men door middel van voorspellingen over bijvoorbeeld fossielen.
Het bewijs voor de evolutietheorie schuilt dan ook niet zozeer in het fossiel zelf, maar in de voorspelling dat fossiel X in aardlaag X gevonden zou moeten worden. En dan ook nog eens gevonden word.

Ik vraag je dus niet om je daardoor te laten overtuigen, ik probeer je alleen te laten zien dat dit wetenschappelijk gezien de enige manier is om iets over het verre verleden te weten te komen.
En als je op die manier kijkt, is er maar 1 conclusie: evolutie.

Is het daarom voor jou mogelijk om te zeggen: "De evolutietheorie is een wetenschappelijk sterke theorie met ondersteunend bewijs en een grote verklarende kracht in meerdere vakgebieden MAAR, op basis van mijn vertrouwen in het Woord van God geloof ik in de schepping en niet in evolutie.
Zou dat een compromis tussen geloof en wetenschap kunnen zijn?

kees61
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor kees61 » 17 nov 2012 13:02

Pcrtje schreef:Ik geloof in een God die meer dingen voor ons verborgen houdt dan aan ons kenbaar maakt. Dat is veel meer conform Zijn Ondoorgrondelijkheid. Beetje bij beetje komen we nu achter de werkelijkheid: dat wat wij proberen te verklaren met een 'zes-dagentheorie', wat incest hier en daar en 'ingeschapen' licht van sterren is in feite een vele malen complexer systeem van onze God.
Misschien kom je wel eensop de snelweg. Waar je voorheen 120 km/u mocht rijden staan nu soms borden waarop staat datje ten hoogste 100 km/u mag rijden. Kan men nu iedereen alsnog een bekeuring geven die met 120 km/u reed, toen de borden er nog niet stonden?

Waarom is evolutie complexer dan scheppen? Bij evolutie ga je van bestaande dingen uit en bij scheppen is er nog niets.

Pcrtje schreef:Alle glorie aan God voor het bedenken van zo'n complex systeem als evolutie; dank aan Dezelfde dat wij beetje bij beetje steeds ietsjes meer mogen begrijpen en tevens shame on us dat wij dat proberen even eenvoudig proberen te verklaren.
Ben jij een oude-aarde-creationist? Die gedachte wordt niet door de bijbel ondersteund. Of geloof je niet dat de bijbel Gods onfeilbaar woord is?
Geeft God niet zelf het gebod 'zes dagen zult gij arbeiden... Want in zes dagen heeft de HEERE den hemel en de aarde gemaakt enz..'? Daar worden zes dagen genoemd. Als iets op die manier genoemd wordt dan zijn het dezelfde soort dagen, even lang durend. Er staat niet 2 dagen en 4 miljoen jaar om maar iets te noemen. Dus de schepping zoals in genesis 1 beschreven, duurde zes dagen. En het was avond geweest en het was morgen geweest, dus gewoon dagen van 24 uur. En alles was goed geschapen, geen evolutie nodig.
En waarom is scheppen te eenvoudig? Kan jij scheppen? Ik kan het niet hoor. En dat zoiets als scheppen mogelijk is bewijst Jezus wel als hij doden opwekt (leven schept), eten schept (Mattheüs 14, Johannes 2) en zo zijn er nog veel meer wonderen.
Een andere reden waarom evolutie niet in de bijbel past is de zondeval van de eerste mensen, waardoor het hele menselijke geslacht een zondige natuur kreeg.
Mensen zijn zondig van aard. Zondigen is wat mensen van nature doen. En God wil niet omgaan met zondige mensen en dat zou het einde betekend hebben van de mensheid als daar geen oplossing voor kwam in de vorm van Gods eigen Zoon die de straf gedragen heeft voor die zonden. En daar gaat de bijbel over, over Gods Zoon. Een evolutieverhaal is hierin absoluut onmogelijk! Adem zou dan zoveel familie moeten hebben en die werden dan ook gestraft voor de zondeval van Adam? Want het hele aardrijk werd daarom vervloekt. En dan komt er een zondvloed. Als je werkelijk gelooft dat de bijbel Gods Woord is, dan kom je er niet onderuit dat de zondvloed heeft plaatsgevonden, waarvan we zoveel aanwijzingen vinden. De Aarde is 1 grote begraafplaats. Maar de tegenstander waar we in genesis 3 mee te maken krijgen en een leugenaar blijkt te zijn, heeft wat nieuws verzonnen: de evolutieleer. En daarmee wordt geprobeerd om de bijbel leugenachtig te maken en onbetrouwbaar.
In de bijbel staat niets over evolutie. Alles is in 1 keer goed geschapen. De evolutieleer is een vreemde leer die niet in de bijbel thuishoort en die een christen dient te verwerpen.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 17 nov 2012 13:46

kees61 schreef:Dat is waar. Maar er is 1 theorie, of eigenlijk meer dan een theorie, waar geen evolutiewetenschapper aan wil en dat is de schepping zoals het in Genesis beschreven is.

Ik zou dat dan juist weer helemaal geen theorie willen noemen. Er valt immers niets aan te meten, hij heeft geen enkele voorspellende kracht en hij berust op magie.

Als je uitgaat van die schepping, dan valt de big bang theorie weg en dan valt de evolutietheorie (zoals op dit forum gepromoot) weg en iedere andere theorie die de oorsprong van alles wil verklaren valt weg. Een scheppen uit niets, is wetenschappelijk niet verklaarbaar.

En daarom is het geen wetenschappelijke theorie. Maar daarbij wordt er in de kwantummechanica continue vanalles uit niets 'geschapen', alleen niet op de schaal die jij wil, want daar heb je magie voor nodig.

Is het daarom noodzakelijk om een andere theorie te bedenken die het ontstaan van alles wel kan verklaren? Geen enkele theorie kan de schepping vervangen.

Evolutietheorie doet het anders heel aardig... :mrgreen:

En toch wil men ons een theorie door de strot duwen om de schepping te vervangen. Dan is dat toch impliciet antibijbels? Dus mag ik stellen dat wie de evolutietheorie verkondigt, God wil wegverklaren.

Het is alleen anti de manier waarop jij de Bijbel leest.

Ik denk dat ik het wat uitgebreider had moeten beschrijven.
Natuurlijk heeft niemand een theorie verzonnen met het doel God weg te verklaren.

Weet je, daar ben ik blij om. Hoeven we tenminste niet af te zinken naar het niveau 'Evolutie is een complot van Satan'.

Wat men op dit forum onder evolutietheorie verstaat is de theorie die zegt dat er nieuwe eigenschappen in de genen arriveren door mutaties en dat organismen met die mutaties blijkbaar fitter zijn en daarom geselecteerd worden en na een paar miljoen jaar is een simpele cel uitgegroeid tot al het leven dat we nu waarnemen op onze planeet.

500 is een paar? en dan heb ik het alleen over de tijd dat er meercelligheid was. Anders is het 3500.

En de mensen die dat beweren willen God weg verklaren, want alles is immers vanzelf gegaan. God is niet nodig. En als je dan toch de schepping durft te noemen dan wordt dat weggewuifd als onwetenschappelijk.

Het is ook onwetenschappelijk, want het is magie. En de hulphypothese God is inderdaad niet meer nodig. Je mag gerust geloven dat het toch waar is, maar mijn systeem is prima sluitend zonder.

Vreemd toch dat die mensen niet nadenken over waar alle kennis uiteindelijk vandaan komt. Dat heeft iemand ontdekt, zal er een zeggen :-) maar als je iets ontdekt dat al bestaat (anders kon je het niet ontdekken) dan moet het toch gemaakt of veroorzaakt zijn.

Hoe bedoel je, waar kennis uiteindelijk vandaan komt? Zit kennis ergens apart opgeslagen, in een busje of in een archiefkast, wachtend om te worden ontdekt?

Dus met heliocentrisme heb je ook problemen? Met de Bijbel in de hand is immers prima te beargumenteren dat het universum geocentrisch is.

Dat begrijp ik wel, maar een goede beschrijving kan je alleen geven van dingen die je ziet gebeuren. Zodra je statische dingen gaat beschrijven dan
ontkom je niet aan een interpretatie. We vinden een fossiel en er wordt nog een fossiel gevonden dat er een beetje anders uitziet. Hmm denkt de paleontoloog, zo vlakbij gevonden, bijna hetzelfde, de ene moet een voorouder zijn van de andere. Maar dat laatste is geen waarneming meer. Ik heb er geen moeite mee als hij
dan zegt: "hmm.. ik denk dat dit een voorouder is van die", of hij gelooft dat.. maar dan is het een geloof of een persoonlijke mening, maar geen feit. De man kan alleen accuraat beschrijven waar hij de fossielen vond, hoe groot ze zijn, hoe zwaar, of ze intact zijn enz.. de fysische eigenschappen dus.

Als ik (op aarde) een appel loslaat boven de grond, valt hij naar beneden. Ik kan de versnelling meten en die blijkt eigenlijk altijd overal gelijk. Hmm... volgens mij is er een kracht die massa's naar elkaar toetrekt, maar dat is natuurlijk slechts een geloof of persoonlijke mening.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 17 nov 2012 13:49

JHM schreef:Het moge duidelijk zijn dat wij niet in letterlijke zin naar Gods fysieke beeld geschapen zijn want God is geest (Joh 4,24).

In het Paradijn wandelt die geest anders nog vrolijk rond, en hij kan blijkbaar ook een aardig potje worstelen.

Enfin, dat doet er niet toe. Ik ben nog steeds wel benieuwd waarom het onlogisch zou zijn als de mens er genetisch heel anders zou uitzien als de rest van de natuur.

Zeker in de Bijbel lezen we dat er maar één leraar is, Jezus zelf (matt 23,10). Hij is leraar in titel, Zijn discipelen waaronder Paulus is leraar in functie (2 Tim 1,11). Voor jou zijn zowel Jezus als Zijn discipelen valse leraren, dus maakt het voor de gemeente van Christus niet uit in wat voor bui jij bent.

En dat heeft met jokkende creationistische oplichters te maken hoe?

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 17 nov 2012 13:50

shrew schreef:Daarnaast vind ik mensen die in naam van God bedriegen en liegen grotere Godsvijanden dan de evolutieaanhangers.

Dank u.

Pcrtje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Pcrtje » 17 nov 2012 14:27

Mortlach schreef:Als ik (op aarde) een appel loslaat boven de grond, valt hij naar beneden. Ik kan de versnelling meten en die blijkt eigenlijk altijd overal gelijk.
Dat is niet waar. Doch het verschil is zo klein dat het er niet toe doet. ;)
"Een libelle zweeft over het water..."

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 17 nov 2012 14:41

Pcrtje schreef: Dat is niet waar. Doch het verschil is zo klein dat het er niet toe doet. ;)

De enige conclusie is natuurlijk wel dat de engeltjes die alle dingen naar beneden duwen op sommige plaatsen net een klein beetje harder werken. Die willen vast een wit voetjes halen bij de Baas :-oo

hettys
Majoor
Majoor

Berichtdoor hettys » 17 nov 2012 15:20

JHM schreef:Zoals het was in de dagen van Noach, zo zal het zijn wanneer de Mensenzoon komt. Want zoals men in de dagen voor de vloed alleen maar bezig was met eten en drinken, met trouwen en uithuwelijken, tot aan de dag waarop Noach de ark binnenging, en zoals men niet wist dat de vloed zou komen, totdat die kwam en iedereen wegnam, zo zal het ook zijn wanneer de Mensenzoon komt. (Matt 24,37-39)

Maar moeten we daarom letterlijk geloven dat 4000 jaar geleden de hele wereld onder water stond?

hettys schreef:Dus als Jezus er de hele schepping al was (of zelfs daarvoor) dan kan dat net zo goed 4 miljard jaar zijn als 6000 jaar. Of 14 miljard jaar. En nog daarvoor. (Dat geloven jullie toch ook??)

JHM schreef:Wat een andere creatonist gelooft weet ik niet, enkel wat ik zelf geloof op basis van de Geschriften. En dat is dat Jezus het begin en het einde is, de Alfa en de Omega en dus niet aan tijd gebonden.

Is dat een argument tegen de evolutietheorie?

JHM schreef:Het is zeker niet mijn bedoeling om flauw te zijn. Echter stel jij dat Jezus niets wist van ziekten en astronomie terwijl we weten dat Jezus blinden liet zien, verlamden liet lopen en doden deed leven. Als Jezus dat niet deed is het een valse getuigenis en is het in strijd met gebod 9. Zodoende kunnen we ook vertrouwen dat Jezus alles van atronomie wist daar de wereld door Hem geschapen is.

Marcus 9
14 Toen ze terugkwamen bij de andere leerlingen, zagen ze een grote menigte om hen heen staan. Er waren ook schriftgeleerden bij, die met hen aan het discussiëren waren. 15 De mensen waren verbaasd toen ze hem zagen, en liepen meteen naar hem toe om hem te begroeten. 16 Hij vroeg hun: ‘Waarover zijn jullie met hen aan het discussiëren?’ 17 Iemand uit de menigte antwoordde: ‘Meester, ik heb mijn zoon naar u gebracht omdat hij door een geest bezeten is en niet kan praten; 18 steeds wanneer de geest hem overweldigt, gooit die hem op de grond, en dan komt het schuim hem op de mond te staan, hij knarst met zijn tanden en wordt helemaal stijf. Ik zei tegen uw leerlingen dat ze hem moesten uitdrijven, maar dat konden ze niet.’ 19 Hij zei tegen hen: ‘Wat zijn jullie toch een ongelovig volk, hoe lang moet ik nog bij jullie blijven? Hoe lang moet ik jullie verdragen? Breng hem bij me.’ 20 Ze brachten de jongen bij hem. Toen de geest hem zag, deed hij de jongen meteen stuiptrekken, en met het schuim op de lippen viel hij op de grond en rolde heen en weer. 21 Jezus vroeg aan zijn vader: ‘Hoe lang heeft hij hier al last van?’ Hij antwoordde: ‘Al vanaf zijn vroegste jeugd, 22 en hij heeft hem zelfs vaak in het vuur gegooid en in het water met de bedoeling hem te doden; maar als u iets kunt doen, heb dan medelijden met ons en help ons.’ 23 Toen zei Jezus tegen hem: ‘Of ik iets kan doen? Alles is mogelijk voor wie gelooft.’ 24 Meteen riep de vader van het kind uit: ‘Ik geloof! Kom mijn ongeloof te hulp.’ 25 Toen Jezus zag dat er een grote groep mensen toestroomde, sprak hij de onreine geest op strenge toon toe en zei: ‘Geest die doof en stom maakt, ik gebied je: ga uit hem weg en keer niet meer in hem terug.’ 26 Onder geschreeuw en met hevige stuiptrekkingen ging hij uit hem weg; de jongen bleef voor dood achter, zodat de mensen zeiden dat hij was gestorven. 27 Maar Jezus pakte hem bij de hand om hem overeind te helpen en hij stond op.
28 Hij ging een huis in, en toen ze weer alleen waren, vroegen zijn leerlingen hem: ‘Waarom konden wij die geest niet uitdrijven?’ 29 Hij antwoordde: ‘Dit soort kan alleen door gebed worden uitgedreven.’

Bovenstaande tekst gaat m.i. over een typisch geval van epilepsie. Er is geen enkele aanwijzing dat Jezus, of welke omstander dan ook dit ziektebeeld herkent.

JHM schreef:Ik ontken ook niet dat mensen psychiatrische kwalen kunnen hebben, maar dat staat los van bezeten zijn

In bijbelse tijden waren neurologisch/ psychiatrische ziekten gewoon onbekend. Stel dat je 2000 jaar geleden leed aan Gilles de la Tourette, dan was je in de ogen van je tijdgenoten gewoon bezeten. (ik meen dat er in de bijbel ook een scheldende man van demonen wordt bevrijd.)

JHM schreef:Sorry je pakt hem niet op, ik was te cryptisch. De vijgenboom en de vallende sterren (Matt 24:29-33) zijn een profetie van Jezus naar de wederkomst wat we later opgetekend in de apocalyptische openbaring van Johannes lezen (Openb 6,13). De vallende sterren hebben niets te maken met astronomische kennis.

die vijgeboom wordt gebruikt als dagelijks voorbeeld om de discipelen uit te leggen dat ze aan bepaalde tekenen kunnen zien wat er komen gaat.

Marc 13:
24 Maar in de dagen na de verschrikkingen zal de zon verduisterd worden en de maan geen licht meer geven, 25 de sterren zullen uit de hemel vallen en de hemelse machten zullen wankelen. 26 Dan zal men de Mensenzoon zien komen op de wolken, bekleed met grote macht en luister.

hettys schreef:Laat ik nog even zeggen dat ik het lastig vindt dat je de leer van Jezus hierbij haalt. Die was toch ook: Houdt je aan de geboden.

JHM schreef:De leer van Jezus hier naast je neerleggen is mij even lastig. Over de geboden gesproken, door te stellen dat Jezus geen kaas gegeten zou hebben van ziekten terwijl Hij zieken op miraculeuse wijze genas lijkt dat mij in strijd met de Geschriten, u zei over gebod 9?

Dat lijkt me niet. Er zijn veel voorgangers en dominees die genezingsbijeenkomsten organiseren om zieken te genezen van kwalen waar die voorgangers geen verstand van hebben
Ik ken iemand die beweert genezen te zijn van hardnekkige hoofdpijnen waar ook artsen geen oorzaak voor konden aanwijzen. De dominee wist niets over de ziekte.

ook de discipelen kregen de gave om mensen te genezen, en die hadden ook geen medische kennis.

hettys schreef: Nou. In het huidige creationisme (overgewaaid uit amerika) wordt het 9e gebod aan de lopende band geweld aangedaan. JUIST scheppinsgelovigen liegen dat het een oordeel is. Is dat geen teken aan de wand?

JHM schreef:Ik snap er niets van wat je hier schrift misschien kun je je schrijven toelichten of het anders omschrijven.

Ik zal een voorbeeld geven:

recentelijk hebben we het in dit topic gehad over de afwezigheid van de dood in het paradijs. mensen geloven dat de dood niet bestond. Prima. Het probleem is dat er dan conclusies worden getrokken die niet waar zijn:

-De tanden van een krokodil zijn niet ontworpen om een prooi te doden
-een krokodil kan best planten eten (nee, een krokodil kan niet eens kauwen!)
-het gebit van een haai is niet aangepast om de doden
-gifklieren zijn niet geschapen om een prooi te doden of een aanval af te weren.

Afbeelding
http://users.telenet.be/komditzien/rept ... diging.htm

Het topje van de ijsberg.....(en die bestonden 4000 jaar geleden ook nog niet :mrgreen: )
Ook gif is geschapen.

Terug naar “Archief”