Sex voor het huwelijk...waar ligt de grens?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Kapitein
Mineur
Mineur

Re: Sex voor het huwelijk...waar ligt de grens?

Berichtdoor Kapitein » 05 mei 2014 17:13

visje36 schreef:Schelpje
Citaat:

Ik heb het hier nog liggen, het is werkelijk schokkend hoe onnozel en onwetend velen het huwelijk in gingen.
visje 36:
En toch zullen die stellen er nog zijn die niks geen ervaring hebben met elkaar op dat gebied, en die dan getrouwd zijn. Samen wonen mag dan niet, word als onbijbels bestempeld.

Geen ervaring hebben is wat anders dan niet weten waar de kindertjes vandaan komen.
Het gebeurde vroeger regelmatig dat een echtpaar (jaren getrouwd) bij de dokter zaten, omdat het huwelijk kinderloos was. Bleek dat man noch vrouw wisten hoe kindjes ontstaan....
--
Ik ben het Licht der wereld; wie Mij volgt, zal beslist niet in de duisternis wandelen, maar zal het licht van het leven hebben. (Joh8:12b)

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 05 mei 2014 17:25

Kapitein schreef:
Geen ervaring hebben is wat anders dan niet weten waar de kindertjes vandaan komen.

Klopt. Ken iemand die al een aantal mannen had gehad, maar ze dacht dat ze uit de navel kwamen. :lol:
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

visje36

Berichtdoor visje36 » 05 mei 2014 18:01

Het gebeurde vroeger regelmatig dat een echtpaar (jaren getrouwd) bij de dokter zaten, omdat het huwelijk kinderloos was. Bleek dat man noch vrouw wisten hoe kindjes ontstaan....

En toen mocht de dokter 'het' voordoen ?. :-oo

Majiem
Mineur
Mineur

Berichtdoor Majiem » 05 mei 2014 18:03

visje36 schreef:En toch zullen die stellen er nog zijn die niks geen ervaring hebben met elkaar op dat gebied, en die dan getrouwd zijn. Samen wonen mag dan niet, word als onbijbels bestempeld.

Maar dat maakt toch niet uit? Kun je dat samen ontdekken. Je hoeft niet meteen in je huwelijksnacht dan 'all-the-way' te gaan.
deep water faith in the shallow end

Wiepie

Berichtdoor Wiepie » 05 mei 2014 20:02

Even iets heel anders: Ik lees de titel van dit topic "seks voor het huwelijk". Maar bestaat seks voor het huwelijk wel? Huwt iemand niet op het moment dat hij of zij gemeenschap heeft? Zomaar een gedachte...

visje36

Berichtdoor visje36 » 05 mei 2014 20:40

Wiepie schreef:Even iets heel anders: Ik lees de titel van dit topic "seks voor het huwelijk". Maar bestaat seks voor het huwelijk wel? Huwt iemand niet op het moment dat hij of zij gemeenschap heeft? Zomaar een gedachte...

Als dat zo zou zijn zouden er nu veel meer mensen met elkaar getrouwd zijn die dat niet zijn.
Bedoel als je alle losse relaties, samen wonende stellen, one night stands mee telt.
En of die losse flodders je zo gelukkig maken is nog maar de vraag.

Wiepie

Berichtdoor Wiepie » 05 mei 2014 21:40

visje36 schreef:Als dat zo zou zijn zouden er nu veel meer mensen met elkaar getrouwd zijn die dat niet zijn.
Bedoel als je alle losse relaties, samen wonende stellen, one night stands mee telt.

Inderdaad. Dat denk ik wel. Het huwelijk begint met het feit dat man en vrouw één in vlees worden. Het ceremoniële / burgerlijke deel met ambtenaar, voorganger, etc. is natuurlijk hartstikke mooi, maar wel door mensen zelf bedacht om het huwelijk vorm te geven. In de bijbel kom je de tradities die wij kennen niet tegen. Let maar eens op de beschrijvingen van de bekende bruiloften, bijv. gen 24:67 "Hij nam haar tot vrouw en ging van haar houden" (NBV) Letterlijk vanuit de Hebreewse grondtekst staat hier "En Izak bracht haar in de tent van zijn moeder Sara, en hij nam haar, en zij werd zijn vrouw, en hij ging van haar houden.” Maar ook de Statenvertaling geeft het goed weer. Of kijk eens naar Jacob en Lea. "en Jacob sliep met haar". Natuurlijk ging er een heel feest aan vooraf, maar er was geen sprake van een plechtigheid. Simpelweg door gemeenschap is het huwelijk een feit zoals je ook ziet in het zo bekende vers uit Gen. 2:24 "Daarom zal een man zijn vader en zijn moeder verlaten en zijn vrouw aanhangen, en zij zullen tot één vlees zijn."

Nee, ik denk niet dat die losse flodders je gelukkig maken. Het huwelijk brengt veel verantwoordelijkheden met zich mee en die willen mensen niet. Geen verplichtingen en liever alles vrijblijvend.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 05 mei 2014 23:23

Als je weet waar de grens ligt dan ben je die zeer dicht genaderd en er niet ver van verwijderd om hem te kruisen. Doe het veilig zodat je later geen spijt krijgt.

visje36

Berichtdoor visje36 » 06 mei 2014 09:52

mohamed schreef:Als je weet waar de grens ligt dan ben je die zeer dicht genaderd en er niet ver van verwijderd om hem te kruisen. Doe het veilig zodat je later geen spijt krijgt.

Nee precies, maar pas er mee op, laat je niet overhalen tot iets wat je niet wilt , dan kan je later spijt krijgen omdat je iemand , je maagdelijkheid geeft die het eigenlijk niet waard is geweest.

En precies doe het veilig of helemaal niet. Denk aan jezelf het is wel je lichaam.

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 06 mei 2014 15:02

Visje
Als dat zo zou zijn zouden er nu veel meer mensen met elkaar getrouwd zijn die dat niet zijn. Bedoel als je alle losse relaties, samen wonende stellen, one night stands mee telt.

Ik zou het hebben van seks niet direct willen koppelen aan een huwelijk. Dan zouden er al veel huwelijken gesloten zijn zonder dat de partners het wisten.
Ook de huwelijksvoorbeelden uit de Bijbel zijn in onze cultuur en tijd niet zondermeer toepasbaar.
Ik ken niemand in christelijke kring die zich hier aan houdt.

Ruth2
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Ruth2 » 06 mei 2014 15:18

Er zijn er nog wel, ook die zeer jong een huwelijk voorstaan, al dan niet gearangeerd.

ben db bd
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor ben db bd » 06 mei 2014 15:21

hoe bestaat het dat ergens zo lang over gedelibereerd kan worden!

Sex voor het huwelijk ... waar ligt de grens?

antw.: bij de gemeenschap. Dáár vangt het huwelijk natuurwetmatig aan.
(zelfs met een hoer, bracht de Heere Jezus Zelf ons bij, weten we nog?)

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 06 mei 2014 15:25

Gods wegen zijn nu eenmaal ondoorgrondelijk!

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 06 mei 2014 15:27

ben db bd schreef:hoe bestaat het dat ergens zo lang over gedelibereerd kan worden!

Sex voor het huwelijk ... waar ligt de grens?

antw.: bij de gemeenschap. Dáár vangt het huwelijk natuurwetmatig aan.

Dan vermoed ik dat er, ook in reformatorische kringen, nogal wat mannen zijn die meerdere huwelijken hebben...

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 06 mei 2014 15:48

Dan vermoed ik dat er, ook in reformatorische kringen, nogal wat mannen zijn die meerdere huwelijken hebben...

En niet alleen daar. Zonder het te weten heb ik dan ook al tig huwelijken gesloten.
Wat een onzinnige discussie toch!

Terug naar “Archief”