Gezin en financiën deel 3

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

pannenkoek
Kapitein
Kapitein

Re: Gezin en financiën deel 3

Berichtdoor pannenkoek » 07 jan 2013 16:07

Ik lees hier over aardappels bij de boer vandaan.

Dat is zeker een aandachtspunt, en gaat veel geld schelen.
Wij verkopen ze ook. 25 kg 7.50 (Lekker verweg voor jullie dus durf het wel te melden)
Zo vanaf het land. In de winkel heb je veel minder piepers voor dat geld.

Eieren bij de boer vandaan zal ook veel schelen!. Of zelf 4 kippen kopen als je de ruimte hebt.
Vertrouwen op Christus doodt angst voor mensen,
maar angst voor mensen doodt vertrouwen op Christus.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 07 jan 2013 18:35

Haha, inderdaad iets te ver, maar leuk dat je het even meldt.

Misschien een tip hoe je de euro schrijft, n.l. ctrl +alt en dan de 5 € € €€€

Er zijn idd goedkopere soorten vla bij de Aldi of elders voor € eurocent en dat is prima spul.
Als ik een gezin heb zou ik ook de broden kopen in de aanbieding, maar nu we samen zijn eten we iets luxer brood.

Gister heb ik een pan erwtensoep gemaakt lekker gevuld en dan eten we met 6 personen er goed van en een zak weekendbolletjes van €1.15 geloof ik.
Dat kost me heel weinig geld.
Het recept hoort niet hier dus ik zal me beheersen.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 07 jan 2013 18:38

Aller eerst vindt ik het belangrijk dat iets uit Nederland komt (qua producten, helaas is niet alles hier te produceren) het liefst hier in de omgeving. Dat vindt ik als eerste belangrijk. Daarna vindt ik het gewoon belangrijk dat het zo puur natuur gemaakt is.
Iedereen moet dat zelf weten.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 07 jan 2013 18:51

Vertrouw je buitenlandse producten niet Evelien?
Ik denk dat je dan veel bezig bent met zoeken.
Appelstroop is toch appelstroop. Wat moet je eraan verknallen.

Dus je eet geen olijven om maar iets te noemen. Gister nog een pot zelf in de kruiden en knoflook gezet met mijn eigen gedroogde tomaatjes erbij. Zo goedkoop mogelijk want een potje blanco kost 58 € cent
En buitenlandse kazen eet je ook niet? En alle producten van de Lidl en de Aldi niet.
Ja dan kan ik me voorstellen dat je meer geld uitgeeft.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 07 jan 2013 19:17

Nee, dat bedoel ik niet.

Ik koop Hollandse appels en geen appels uit Israel. Om maar een voorbeeld te noemen. Of uien bij de boer (hier om de hoek) ipv die uit Chili komen.

Verder koop ik wel producten die alleen in het buitenland geproduceerd worden (zoals rijst, bananen...).

Trajecto
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Trajecto » 07 jan 2013 19:51

Wilsophie schreef:Vertrouw je buitenlandse producten niet Evelien?
Ik denk dat je dan veel bezig bent met zoeken.
Appelstroop is toch appelstroop. Wat moet je eraan verknallen.

Och je zou kunnen redeneren dat niet overal even streng op bijvoorbeeld de toepassing van bestrijdingsmiddelen wordt gelet. Of Nederlandse appelstroop van Nederlandse appels wordt gemaakt is overigens misschien ook weer niet 100% zeker.
Soms vallen biologische producten bij testen ook wel eens door de mand -- het blijft lastig.
Bij producten waar de teelt vooral veel bestrijdingsmiddelen e.d. gebruikt worden is het wellicht verstandig extra op te letten en ook te bezien waarin zich gemakkelijk veel gif kan ophopen. Maar goed, voor zulke dingen moet je je dus gaan oriënteren en info gaan doornemen.
Ik heb me er niet echt op toegelegd maar ik heb een tijd een vriendin gehad die daar heel strikt in was -- ik herinner me nog: ik had een keer toevallig uien over en die bood ik haar nog aan maar die hoefde ze niet want ze waren niet biologisch.

Hoe dan ook zal selectief kiezen niet steeds een goedkope keus geven. Daaraan zal wel moeilijk te ontkomen zijn.
Ikzelf probeer een beetje een middenweg te vinden die me bevalt.
Nulla aetas ad discendum sera

LauraC
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor LauraC » 07 jan 2013 20:14

Haha, wilsophie, ik ben ook helemaal van de Victoriaanse manier van denken dat kinderen gezien maar niet gehoord mogen worden. Laat staan in een winkel! Waar gaat het naartoe met de wereld zeg! Daarom ben ik dus geemigreerd ;-)!

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Berichtdoor paprikameisje2 » 07 jan 2013 20:27

Wilsophie: ik ben regelmatig op Urk geweest :) ik ken het erg goed, het ligt bij mij in de achtertuin :):)

Pol: Hier valt een weekrondje boodschappen doen bij de ah altijd goedkoper uit dan een rondje weekboodschappen bij de c1000!
Daarbij ben ik ook erg blij met de ah, die heeft een groot aanbod met melkvrije producten, eigen merk ah!

Ennuh... van groot belang!! ah personeel is hopelijk wel goed personeel, die hier van de c1000 is verschrikkelijk!
dat zijn een stel giebelende pubers! verschrikkelijk! ik begreep van een vriend die werkt bij de ah dat klantvriendelijkheid heel hoog in hun vaandel staat en niet ondertussen je weekend staan te evalueren tijdens het spiegelen ed! En niet, als ik een vraag heb omdat weer het schap leeg is.... opmerking maken naar collega toe dat ik lastig ben! Gelukkig was ze niet voor niks naar achter gelopen, want daar hadden ze nog genoeg staan!

We krijgen straks drie supers naast elkaar! wel makkelijk om reclame te shoppen en laat ze ook nog eens alle drie om de hoek zijn :)

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 07 jan 2013 20:44

Wilsophie: ik ben regelmatig op Urk geweest ik ken het erg goed, het ligt bij mij in de achtertuin :

Kom eens langs zou ik zeggen.
Drie supers naast elkaar is niet te geloven. Maar hier zit ook de AH, de C1000 en de Aldi, in alle winkels zijn keurige verkoopsters en kassières. De laatste keer dat ik onvriendelijk behandeld werd was bij de Lidl in Emmeloord. Daar vind ik ze niet vriendelijk.
Maar dat is de uitzondering.

En emigreren om kinderen? Gaat me veel te ver. :wink:

LauraC
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor LauraC » 07 jan 2013 21:15

Wilsophie schreef:En emigreren om kinderen? Gaat me veel te ver. :wink:

;-) Ondanks dat ik 3 kinders onder 5 heb, kan ik me gedeeltelijk wel in je vinden hoor ;-) Ik vind klierende kids in een winkel soms ook erg vervelend, zeker als moeders ze het karretje tegen de benen laat rijden :-k MAAR ik weet ook dat ouders soms de kinderen wel mee moeten nemen en dat is bij mij, en ik ben soms 3-4 maanden achter elkaar 'manloos', zeker vaak het geval. En dan kan ik het gedrag van mijn oudste schatje soms ook niet onder de duim houden ondanks dat we thuis wel goede afspraken hebben gemaakt :)

hieke
Mineur
Mineur

Berichtdoor hieke » 07 jan 2013 21:22

Ik vind het best bijzonder dat er zo veel mensen zijn hier die zeggen dat ze niet opletten wat er inhet eten zit, of die zo goedkoop mogelijk kleding kopen bijvoorbeeld.

Ik denk zelf dat je als christen hierin ook een voorbeeld moet zijn en een taak hebt. Uitverkoop is natuurlijk prima, maar kleding die standaard goedkoop is, dat kan nooit met respect voor de aarde of de werknemer gemaakt zijn. Ik vind dat juist christenen hier op zouden moeten letten, en dan moet je misschien andere dingen laten , en offers brengen.
Als je goed zoekt, kan er voor weinig geld ook gewoon goed eten gekocht worden. Alleen kost het misschien wel wat meer moeite. Persoonlijk voel ik dat toch wel als mijn "christenplicht". (en dan heb ik het nog niet eens ver mijn gezondheid)

Dippie
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Dippie » 07 jan 2013 22:03

Dus mijn christenplicht is dan maar om kleding te kopen bij de dure refozaken? Ga toch weg... Ik vind het juist van hun een plicht om de kleding betaalbaar te houden voor iedereen en niet zo bizar veel op de inkoopsprijs te gooien. Het valt wel heel erg op dat refozaken juist ook altijd de dure en voor sommige onbetaalbare zaken zijn, zowel kleding, als keukens, als meubels en ga zo maar door... Ik vind het schandalig dat als je bij bv een refo kledingzaak in de uitverkoop iets koopt van de helft van de helft, ze nog bizar veel daar aan verdienen.
Afbeelding

pol
Majoor
Majoor

Berichtdoor pol » 07 jan 2013 22:05

Dippie schreef:Dus mijn christenplicht is dan maar om kleding te kopen bij de dure refozaken? Ga toch weg... Ik vind het juist van hun een plicht om de kleding betaalbaar te houden voor iedereen en niet zo bizar veel op de inkoopsprijs te gooien. Het valt wel heel erg op dat refozaken juist ook altijd de dure en voor sommige onbetaalbare zaken zijn, zowel kleding, als keukens, als meubels en ga zo maar door... Ik vind het schandalig dat als je bij bv een refo kledingzaak in de uitverkoop iets koopt van de helft van de helft, ze nog bizar veel daar aan verdienen.

helemaal mee eens!

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 07 jan 2013 22:17

Refozaken? Ik wist niet dat die bestaan en ik vind het niets met mijn christenzijn te maken heeft.
Maar ik heb een afwijkende visie over mijn positie als hemelburger dus dat laat ik maar liggen.

Ik ben verantwoordelijk voor mijn uitgavepatroon, niets meer en niets minder.

Wat kinderen betreft, ach oude mensen in die rolskooters rijden je ook rustig omver en die andere loopkarretjes.

Het meest ergerlijke vind ik als een moeder tegen een kind die blèrt zegt; "Ik loop door hoor, je bekijkt het maar en ze doet net of het haar kind niet is en wij moeten dat gekrijs aanhoren. Meestal stap ik op het kind af en vraag waar zijn moeder is.
Nog erger is een kind die op de paktafel klimt ondanks de bordjes en dan zegt moeder: "Dat vindt de juffrouw van de kassa niet leuk hoor", wat een zwaktebod, maakt totaal geen indruk.
Gelukkig kan ik de winkel uitlopen en het personeel moet dat de hele dag maar aanzien en aanhoren en gedogen.

esli
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor esli » 07 jan 2013 22:21

Dippie schreef:Dus mijn christenplicht is dan maar om kleding te kopen bij de dure refozaken? Ga toch weg... Ik vind het juist van hun een plicht om de kleding betaalbaar te houden voor iedereen en niet zo bizar veel op de inkoopsprijs te gooien. Het valt wel heel erg op dat refozaken juist ook altijd de dure en voor sommige onbetaalbare zaken zijn, zowel kleding, als keukens, als meubels en ga zo maar door... Ik vind het schandalig dat als je bij bv een refo kledingzaak in de uitverkoop iets koopt van de helft van de helft, ze nog bizar veel daar aan verdienen.

Ik denk dat er niet bedoeld wordt dat je in refozaken je kleding moet kopen. Waar het m.i. om gaat is dat je een eerlijke prijs betaald. Als je hele goedkope kleren hebt dan kan dat bijna niet op een eerlijke manier geproduceerd zijn. Dan gaat er dus een lichtje branden: wie zou deze kleren gemaakt hebben? Hoeveel geld hebben die arbeiders ervoor gekregen. Als jij goedkope kleding ziet hangen en het is in India, Sri Lanka oid. gemaaktis de kans groot dat het door kinderen gemaakt is of door mensen die een bizar laag uurloon krijgen, waar ze nooit van rond kunnen komen. Helaas wordt heel veel kleding op deze oneerlijke manier geproduceerd.
Zelfde geldt natuurlijk ook een beetje voor onze 'exotische' producten als koffie, chocola ed. Lijkt me goed om hier bewust van te zijn en als het mogelijk is dus niet alleen op 'goedkoop', maar ook op 'goed' te letten.

Terug naar “Archief”