Gezin en financiën (deel 2)

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

esli
Kapitein
Kapitein

Re: huwelijk/ financiën

Berichtdoor esli » 14 mar 2009 11:12

Wij hebben allebei gewoon onze eigen rekening, wij hebben hier na ons trouwen niks aan veranderd, dus we zijn geen mederekeninghouder bij elkaar. Als ik het goed begrijp is dat dus best dom en zouden we dan iig. moeten veranderen? Of een gezamelijke rekening nemen? Klopt dat ?

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 14 mar 2009 11:22

Je moet elkaar op z'n minst machtigen of mederekeninghouder maken, denk ik.
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

elvira (gast)
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor elvira (gast) » 14 mar 2009 13:07

Wij hebben voor ons trouwen een huwelijkscontract opgesteld (onder huwelijkse voorwaarden dus), omdat mijn man van plan was, ooit nog een eigen bedrijf te beginnen en ik evt. een eigen praktijk. Het geld zien we zelf wel als iets dat van ons allebei is (ook al wordt er natuurlijk wel eerst over overlegd!), ook al is dat officieel anders geregeld.
Wij doen hetzelfde als Lalage: allebei onze eigen rekening gehouden, en allebei storten we geld op een gezamenlijke rekening voor de vaste lasten. Daarnaast allebei nog een spaarrekening.

we hebben met dit systeem zelden onenigheid over geld... :D

kwebbel
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 14 mar 2009 13:53

Lalage schreef:Even een zijstraatje: als je een en/of-rekening hebt en een van beiden overlijdt, dan wordt de rekening geblokkeerd. Dat heb ik laatst gehoord. Ik weet het niet 100% zeker, maar misschien is het wel handig om ook wat geld ergens anders te parkeren voor het geval dat...
Dat lijkt mij toch niet ?? Dan heb je beiden toch getekend dat de rekening van SAMEN is ? Ik had laatst de ING gebeld, want wij willen ook een gezamelijke rekening en dan willen we juist een EN/OF rekening want mocht er met een van ons wat gebeuren dat de ander bij het geld kan. En daar gaf ze juist advies en dat we dat juist het beste konden doen! Lijkt mij een beetje dubbelzinnig als je juist samen een rekening heb dat je dan nog extra geld apart moet zetten voor t geval dat.........

WIj hebben allebei een aparte rekening + spaarrekening. Dit gaan wij omzetten in een EN/OF rekening, met 2 spaarrekeningen. Eentje voor variabele kosten en eentje voor bijv. sparen voor huis, grote uitgaven, etc.
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)
(¸.•´ (¸.•´*..¸¸.•´¯`• Groetjes...

happy mom
Mineur
Mineur

Berichtdoor happy mom » 14 mar 2009 17:28

de onenigheid is voor alle duidelijkheid geen ruzie.
ik bedoelde meer dat we van mening verschillen rondom de financiën.
moeten we juist samen wel een rekening doen, of ieder onze eigen rekening houden....?!

hierin denken wij beiden verschillend.
bedankt voor jullie reacties,
gr happy mom

Haai
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Haai » 14 mar 2009 17:34

Wij hebben kort na ons trouwen mijn rekening omgezet in een en/of rekening en de rekening van mijn man opgeheven, omdat we het overzichtelijker vonden om één rekening te hebben. Verder hebben we twee spaarrekeningen, eentje voor grote en onvoorziene uitgaven en eentje waarop we sparen voor als we nog eens willen verhuizen.
Over de meeste uitgaven (buiten de gewone 'huishoud'uitgaven) overleggen we wel even, dit levert nooit problemen op verder.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 14 mar 2009 18:08

happy mom schreef:[color=#008080]de onenigheid is voor alle duidelijkheid geen ruzie.
ik bedoelde meer dat we van mening verschillen rondom de financiën.
moeten we juist samen wel een rekening doen, of ieder onze eigen rekening houden....?!

Over de dingen die je van je gezamenlijke rekening betaalt, moet je het eens zijn. Wat je met je 'eigen' geld doet, dat mag je zelf weten en daar moet de ander zich niet mee bemoeien. Mijn ouders hebben het anders geregeld: ze hebben 1 rekening, maar een heleboel envelopjes met vaste maandbedragen voor bepaalde doelen. Zo is er een envelop met etensgeld, eentje met huishoudgeld, eentje voor de kleding van mijn moeder, eentje voor de kleding van mijn vader. M'n pa krijgt een vast bedrag per maand aan zakgeld, om naar eigen inzicht te besteden.

Ons systeem met drie rekeningen lijkt misschien ingewikkeld, maar het werkt heel goed. Op de site van het Nibud kan je nog veel meer tips vinden over geld.

kwebbel
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 14 mar 2009 20:45

Bedankt voor de tip Lalage, ik ga nu meteen ff kijken :)
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Berichtdoor paprikameisje2 » 14 mar 2009 21:22

wat ik wel eens vaker hoor is dat beide personen binnen een stel 'zakgeld' krijgen, dus ze mogen iets naar eigen inzicht besteden per maand!

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 14 mar 2009 21:43

Daar hebben wij het ook wel eens over gehad, maar dat leek ons echt niks. Ik zou niet weten wat ik voor mezelf moet kopen (behalve dan een cadeautje voor hem :D ) en hij wist ook niet wat hij zou moeten kopen. Wij sparen dat geld liever dan uit te geven aan cd's of een boek voor jezelf ofzo. Ik vind het voor mezelf echt niet nodig. Nu heeft mijn man net een nieuwe motor gekocht, maar daar maken we dan gewoon samen afspraken over. Wat het maximum budget is, en van welke rekening we het doen. Ik zou voor mezelf niet weten wat ik, naast kleding, voor 'groots' voor mezelf zou willen kopen, en als hij gelukkig is met die motor moettie hem lekker kopen, vind ik.
maar het is natuurlijk wel makkelijk dat we allebei een eigen rekening hebben, wel een en/of rekening, maar ik heb geen pasje van de zijne en andersom ook niet. En op beiden komt elke maand gewoon ons eigen inkomen, waarvan we dan eventueel wel cadeautjes voor elkaar van kunnen kopen, dan lijkt het tenminste nog echt een cadeautje :D
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Memmem
Moderator

Re: Gezin en financiën (deel 2)

Berichtdoor Memmem » 14 mar 2009 22:06

Het topic huwelijk en financieen is hier bij gevoegd.

kwebbel
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 15 mar 2009 16:40

paprikameisje2 schreef:wat ik wel eens vaker hoor is dat beide personen binnen een stel 'zakgeld' krijgen, dus ze mogen iets naar eigen inzicht besteden per maand!
Dat werkt bij ons ook echt niet vrees ik... ik koop zelden iets voor mezelf, t is al weer echt een tijd geleden! Ik koop iets en daar heb ik dan wel gewoon m'n geld voor maar zie dat niet als zakgeld ofzo. Ik heb boodschappengeld voor een maand ofzo en dat vind ik prima!
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 15 mar 2009 17:27

Dingen die wij van onze eigen rekeningen kopen zijn onder andere kleding, treinkaartjes, cadeautjes, sportabonnement, iets lekker bij de lunch op het werk, telefoon (we hebben allebei onze eigen mobiele telefoon), de kapper, boeken. Ik geef meer geld uit aan de kapper en aan kleding dan mijn man, maar daar heeft hij geen last van, omdat het van mijn eigen geld gaat. Als hij met een vriend naar de kroeg wil dan betaalt hij dat mooi zelf. Dus ruzie over geld hebben we niet. Het lijkt me wel moeilijk als je erg krap zit om samen te beslissen wat belangrijk is en wat niet, kan me best voorstellen dat je daar eens een meningsverschil over hebt.

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 15 mar 2009 17:35

Ooh, op die manier :)
Nouja, dat vond mijn man niet zo eerlijk, omdat ik meer kleding koop dan hij en het ook belangrijker vind. Voor hem hoefde dat helemaal niet gelijk te zijn. Treinkaartjes en boeken kopen we niet, cadeautjes voor elkaar wel van onze eigen rekeningen.
Mobiele telefoon abonnementen staan nog altijd op allebei onze eigen rekeningen. Eigenlijk betalen wij nog best heel veel apart. We hebben gewoon nooit de moeite genomen het aan te passen. Als hij naar de kapper gaat doet hij het ook van zijn eigen rekening. Het kost hem meer moeite om mijn pasje mee te vragen of geld aan mij te vragen dan dat hij het gewoon zelf betaalt. Tot nu toe gaat dat best. In de toekomst, als we een duurder huis hebben, zal hij ook wel een pasje van mijn rekening moeten hebben, dan zal de zijne wel elke maand leeg zijn :D maar om dat dan nog te regelen is het vroeg genoeg vind ik.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

rafaell

Berichtdoor rafaell » 15 mar 2009 17:37

Mocht ik ooit getrouwd zijn, dan wil ik wel geld hebben om met mijn vrienden naar de kroeg te kunnen hoor, dat vind ik gewoon belangrijk. En zij natuurlijk geld om dingen met haar vriendinnen te doen.

Terug naar “Archief”