Autotopic (was: Leuke auto's)

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

j-tap
Verkenner
Verkenner
Berichten: 77
Lid geworden op: 22 nov 2008 18:37

Berichtdoor j-tap » 27 nov 2008 23:12

Hm.. onze auto komt net van de APK (grote beurt) Een en ander aan vervangen (APK was verder OK, alleen advies) o.a. de remmen.. Nu rijden we er mee en blijkt dat het rempedaal klappert onder je voelt als je vanuit een hoge snelheid probeert te remmen. Remmen zijn verder prima, alleen dat.. :? Lekker, komt 'ie ook net van de APK..

Over leuke auto's.. Toyota Corolla is leuk (de nieuwe), en de Honda Jazz.. Vind zelf Peugeot erg mooi, maar ja, schijnt veel onderhoud te zijn, en zuidnige/duurzame auto's hebben daar toch wel wat voorang op.. wat mij betreft.

Gebruikersavatar
smArtjan
Luitenant
Luitenant
Berichten: 627
Lid geworden op: 07 nov 2005 18:27
Locatie: Ridderkerk
Contacteer:

Berichtdoor smArtjan » 28 nov 2008 00:04

j-tap schreef:Hm.. onze auto komt net van de APK (grote beurt) Een en ander aan vervangen (APK was verder OK, alleen advies) o.a. de remmen.. Nu rijden we er mee en blijkt dat het rempedaal klappert onder je voelt als je vanuit een hoge snelheid probeert te remmen. Remmen zijn verder prima, alleen dat.. :? Lekker, komt 'ie ook net van de APK..

Over leuke auto's.. Toyota Corolla is leuk (de nieuwe), en de Honda Jazz.. Vind zelf Peugeot erg mooi, maar ja, schijnt veel onderhoud te zijn, en zuidnige/duurzame auto's hebben daar toch wel wat voorang op.. wat mij betreft.

Als je auto ABS heeft kan het kloppen dat je het rempedaal voelt 'klapperen' onder je voet als je hard remt..... Dat hoort ie dan te doen :wink:
De ABS zorgt ervoor dat de remmen precies zoveel remmen dat de wielen net niet blokkeren. Zodra een wiel dreigt te blokkeren wordt de remdruk verlaagd zodat de wielen nog net blijven draaien en daardoor beter grip/contact blijven houden met het wegdek en je auto ook tijdens een noodstop nog stuurbaar blijft....
Het verlagen en verhogen van de druk op de remmen voel je in je rempedaal als stoten of klapperen.....

Mocht het echter ook bij kleine rem-acties zo zijn dat je rempedaal trilt dan kan dat meerdere oorzaken hebben; het eerste denk ik eraan dat je remleiding niet of niet goed genoeg ontlucht is...... Dat wil helaas nog weleens gebeuren bij garages waar haastwerk een routinezaak is. :|
Andere oorzaken kunnen zijn: een remblok dat verkeerd zit (ja, vraag me niet hoe je zo gek kan komen maar t gebeurd weleens), een remklauw die niet goed vast zit, een remschijf met een slingering in het remvlak etc.
Als je remmen dus net vervangen zijn (en het trillen komt ook voor bij kleine rem-acties) dan zou ik gewoon terug gaan naar de garage en zeggen dat ze het nogmaals na moeten kijken omdat ze een fout hebben gemaakt bij de montage. (Weiger gerust om hier extra voor te betalen, ze hadden dat dan maar gewoon gelijk goed op moeten lossen!)
"UBI IUDICIA DEFICIUNT INCIPIT BELLUM"
Afbeelding

Rolf

Berichtdoor Rolf » 28 nov 2008 22:59

In ieder geval terug gaan. Oudere auto's kunnen vanallerlei mankementen
hebben. Als (kleine) toevoeging op wat SmartJan berichtte, nog dit. Het is
een keer gebeurd dat een auto door de APK kwam, en dat de remleiding
niet goed meer was. Op zich is dat niet verbazingwekkend. Als bij
metingen blijkt dat alles goed is, kan het toch zijn dat er vergaande
corrosie is, en dat enkele dagen later de leiding springt. Gewoon
contoleren met het oog is dan de remedie.
Een goede en ervaren monteur heeft feeling voor wat er zoal bij oudere
auto's stuk kan gaan, of niet meer veilig genoeg.

... Toyota Corolla is leuk (de nieuwe), ...
De Corolla wordt sinds 2007 niet meer geproduceerd. Deze wel,
maar dat werd misschien ook bedoeld.

Gebruikersavatar
Gerdien B.
Generaal
Generaal
Berichten: 9098
Lid geworden op: 12 jul 2004 10:11
Locatie: Woerden
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 29 nov 2008 00:53

morgen mijn nieuwe wagentje halen. Tweedehands, maar voor mij nieuw ;)
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

j-tap
Verkenner
Verkenner
Berichten: 77
Lid geworden op: 22 nov 2008 18:37

Berichtdoor j-tap » 29 nov 2008 14:22

@Gerdien; Leuk! wat voor auto'tje? :D

@SmartJan, Rolf; Bedankt! Het probleem werd veroorzaakt door kromme remschijven. We kunnen er nog mee rond blijven rijden (maandag hebben we 'm nodig) en volgende week do. worden er nieuwe remschijven opgezet.
Schijnt te komen door fors afremmen als de remschijven net nieuw zijn, en vervolgens de rem vlast blijven houden als de auto stil staat, hij trekt dan krom door de hitte.

Gebruikersavatar
smArtjan
Luitenant
Luitenant
Berichten: 627
Lid geworden op: 07 nov 2005 18:27
Locatie: Ridderkerk
Contacteer:

Berichtdoor smArtjan » 29 nov 2008 21:52

j-tap schreef:@Gerdien; Leuk! wat voor auto'tje? :D

@SmartJan, Rolf; Bedankt! Het probleem werd veroorzaakt door kromme remschijven. We kunnen er nog mee rond blijven rijden (maandag hebben we 'm nodig) en volgende week do. worden er nieuwe remschijven opgezet.
Schijnt te komen door fors afremmen als de remschijven net nieuw zijn, en vervolgens de rem vlast blijven houden als de auto stil staat, hij trekt dan krom door de hitte.

Okeej, fijn dat het probleem gevonden is, dat rijdt meestal toch alweer een stukje beter (weet je tenminste wat er aan de hand is :wink: )
Het kan idd nog weleens gebeuren dat een remschijf krom trekt als hij erg warm is en vervolgens voor langere tijd stilstaand aangedrukt wordt..... Heet metaal vervormt gemakkelijk..... Op de link naar wikipedia kun je de werking van je schijfrem zien. Bij nieuwe schijfremmen is de schijf nog niet door slijtage in het midden komen te staan tussen de 2 remblokken. Dat heeft gewoon wat remacties nodig om op elkaar in te slijten en op die manier goed te passen.
Dus als de rem-blokken en schijven op elkaar ingesleten zijn wordt de kans op kromtrekken een stuk minder.
"UBI IUDICIA DEFICIUNT INCIPIT BELLUM"

Afbeelding

Rolf

Berichtdoor Rolf » 29 nov 2008 22:47

Inlopen van remschijven
Als je een nieuwe motor hebt gekocht of een nieuwe reminstallatie hebt
gemonteerd dan is het van groot belang dat de remmen goed ingereden
worden. Gelijk het uiterste van je remmen vergen is niet verstandig. De
nieuwe remblokken moeten zich aanpassen aan het oppervlak van de
remschijf. Als je de eerste 100 kilometer rustig aan doet, dan is dat vaak
voldoende.
Volledig artikel.

'Upgraden' van remsysteem
- Andere olie, voor minder fading
- Stalen leidingen
- Andere remblokken
Meer hierover.

Gebruikersavatar
smArtjan
Luitenant
Luitenant
Berichten: 627
Lid geworden op: 07 nov 2005 18:27
Locatie: Ridderkerk
Contacteer:

Berichtdoor smArtjan » 30 nov 2008 00:00

Ik heb vanmiddag in een Mitsubishi Lancer Evo 5 (mee)gereden! :mrgreen:
En natuurlijk vraagt dit ding erom om snoeihard door bochten te scheuren e.d., wat we dan ook even naar hartelust hebben gedaan 8)
In 200 meter van 180 km/u tot stilstand voelt echt raar aan, dat kan ik je verzekeren :mrgreen:
"UBI IUDICIA DEFICIUNT INCIPIT BELLUM"

Afbeelding

Rolf

Berichtdoor Rolf » 30 nov 2008 00:08

Vertraging:
- 180 / 3,6 = 50 m/s
- gem. snelh. is 25 m/s
- 200 m met 25 m/s is 8 sec.
- 50/8 = 6,25 m/s2
Vertraging is dus 6,25 m/s2

Remweg.

Gebruikersavatar
smArtjan
Luitenant
Luitenant
Berichten: 627
Lid geworden op: 07 nov 2005 18:27
Locatie: Ridderkerk
Contacteer:

Berichtdoor smArtjan » 30 nov 2008 00:41

Rolf schreef:Vertraging:
- 180 / 3,6 = 50 m/s
- gem. snelh. is 25 m/s
- 200 m met 25 m/s is 8 sec.
- 50/8 = 6,25 m/s2
Vertraging is dus 6,25 m/s2

Remweg.

Niet verkeerd voor nat wegdek 8)
(net even op Google Earth het stukje opgemeten, 140 meter vanaf het viaduct waar we begonnen met remmen tot de stoplichten waar we stilstonden) Dat komt uiteindelijk neer op een remvertraging van bijna 9 m/s2
"UBI IUDICIA DEFICIUNT INCIPIT BELLUM"

Afbeelding

Rolf

Berichtdoor Rolf » 01 dec 2008 21:18

Vertraging:
- v naar m/s: 180 km/h / 3,6 = 50 m/s (km > m: × 1000; hour>sec: /3600; 1000/3600= 1/3,6)
- Gem. snelheid: (50 + 0) / 2 = 25 m/s
- 140 m met 25 m/s duurt 5,6 sec.
- Vertraging is v/t: 50 m/s / 5,6s = 8,93 m/s²
Lijkt bijna het onmogelijke.
De g-krachten zijn dan te vergelijken met een acceleratie van 0 tot 100
km/h in 3,1 sec.
De Ferrari F430 (490 pk) doet er volgens opgave 4,0 sec. over.

Een heel ander record, in compactheid en zuinigheid: Toyota IQ, 299 cm lang, 1 : 23 (benz. versie).
Kleine auto uit 1957: Fiat 500, 297 cm, 470 kg, 13 pk.
Uit 1959: Morris Mini / Austin Seven, 305 cm, 640 kg, 34 pk.
Uit 2004: Smart for two, 250 cm, 730 kg, 50 pk.

Tip 1: met ctrl - alt - letter/cijfer kunnen vele symbolen worden opgeroepen.
Tip 2: met [color=# rr gg bb] kunnen vele kleuren worden opgeroepen.


Gebruikersavatar
jamillah
Kolonel
Kolonel
Berichten: 2505
Lid geworden op: 17 jan 2007 14:10

Berichtdoor jamillah » 03 dec 2008 21:28

Vandaag een rekening van 740 euro gekregen. Maar goed, dan is je auto wel weer voor een jaar gekeurd :?

Rolf

Berichtdoor Rolf » 03 dec 2008 21:50

€740, dan moet er of een bijzondere reparatie zijn, of een het is een oude
auto. €150 - €300 lijkt mij normaal.

In okt. moest mijn auto een onderhoudsbeurt hebben.
Kosten (incl. Opel Mobiliteitsgarantie) €300,-.
Extra: 2 'kleine mankementjes', 2 kunststof strips onder de voorbumper,
en nieuwe lamp. €80 aan ond., €40 aan arbeidsloon hiervoor. Vind ik
nogal prijzig. Als ik dat wist, had ik zelf wel '6 schroefjes vastgedraaid' en
een nieuwe lamp erin gezet.
In let er goed op dat ze niet onnodig onderdelen vervangen. Dat
gebeurd nogal eens. Ruitenwissers met één klein scheurtje in het rubber
kunnen best nog wel een poosje mee.

Je kan goedkoper de APK doorkomen dan je gewend bent. Je kent vast
wel de verhalen van automobilisten die hun auto laten keuren bij hun
merkgarage en met allerlei twijfelachtige reparaties worden opgescheept.
Volledig artikel.

Wintercheck, €19,95.
Kosten onderhoudsbeurt auto's.

Gebruikersavatar
jamillah
Kolonel
Kolonel
Berichten: 2505
Lid geworden op: 17 jan 2007 14:10

Berichtdoor jamillah » 03 dec 2008 22:30

De auto, volkswagen Polo is 11 jaar oud. kmstan 202833. Grote onderhoudsservice, apk.

Ze zijn er 6 uur mee bezig geweest, 252 ex btw. Bijzondere dingen: Remblokset, 2 remslangen, distr.riem, spanrol, multiribriem, bougie. Verder wat minder dure dingen maar loopt wel op.

Ach, het is betaald 8)


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten