Goed, jij zegt dus ook dat eerst God in het hart van de zondaar werkt. Maar volgens mij is dat vooraf. Want, rekening houdend met de zondeval en daardoor de doodstaat van de mens, kan er geen andere manier zijn dan dat de eerste actie van God komt; dus vooraf.
Ja

. Maar dat betekent niet dat iemand zich af moet gaan vragen 'heeft God wel in me gewerkt'.
'k Ben het met je eens dat Gods hart groot genoeg zou kunnen zijn voor de hele wereld.
Fijn
Maar God laat ons Zijn souvereiniteit zien door sommige mensen uit te verkiezen om zalig te worden. Wij hebben allemaal vrijwillig in Adam gekozen om te sterven. Kunnen we God niet de schuld van geven. Dat God dan toch nog naar een bepaald aantal mensen (hoeveel weet niemand) wil omzien, is een blijk van Zijn genade en geduld met deze wereld.
Klopt, deze kant is er. Maar waarom hoor ik van jou nu nooit die andere kant. Jezus die weent over het ongeloof van zijn landgenoten, God die niet wil dat mensen verloren gaan? Een halve waarheid, (bestemt voor Gods kinderen en niet voor onbekeerde mensen) is een hele leugen.
Maar niemand wil toch naar de hel? Als ik het mijn onchristelijke collega vraag waar hij liever heen wil, dan wil hij ook naar de Hemel. Niemand zal openlijk kiezen voor de hel.
Dat komt omdat jouw onchristelijke collega niet weet wat het inhoudt om in de hemel te zijn. Als hij onchristelijk is is dat de laatste plaats waar hij wil komen. Inderdaad, dan nog liever in de hel.
Maar als de stap naar de Hemel dan niet meer en niet minder is dan het aannemen van Christus, dan zouden we dat toch allemaal kunnen doen?
De stap naar de Hemel is inderdaad niet meer, omdat Hij alles heeft verdiend (zie Joh 1:12 eva teksten).
Kunnen we dat allemaal? Nee, zie mijn eerder posting.
Overigens draai ik geen zaken om; ik stelde alleen een aantal vragen omdat ik je redeneertrant niet meer helemaal kon volgen.

OK