Bertiel schreef:Pittige vraag Luna26, heb ik als vrijgezellige man weinig mee te maken, maar zet me wel aan het denken.
Ik vroeg me allereerst af of er uberhaupt vrouwen in de Bijbel voorkomen die vrijgezel zijn. dacht aan Debora, maar was ook de vrouw van. Weet iemand een vrijgezelle vrouw uit de Bijbel op te noemen? Kunnen we daar vandaan misschien het e.e.a. herleiden.
anna de profetes was weduwe
en Dina stond volgens mij onder haar broers
De vraag is natuurlijk wel of je sociale structuren uit Bijbelse tijden nog als leidraad kunt/moet nemen in de 21ste eeuw. Waarschijnlijk kwam het niet veel voor dat vrouwen lang vrijgezel bleven (gewoon op je 12de/14de een door je ouders gearrangeerd huwelijk aangaan). Tegenwoordig zijn vrouwen (Godzijdank) gewoon onafhankelijk en het lijkt me niet dat je moet teruggaan naar een situatie van afhankelijkheid zoals die vroeger gold.
Er is ongetwijfeld een Bijbels voorbeeld te vinden hoor, maar dan is de vraag of je op basis van dat ene voorbeeld algemeen geldende principes kunt afleiden. Ik zal niet zeggen dat je in dit geval de Bijbel beter dicht kunt laten, maar ik vermoed dat de 'strakke' interpretatie niet de meest waardevolle is voor de moderne tijd.
Onder je broers staan, hoe zou dat eigenlijk werken. Ik zal het eens voorstellen aan mijn oudere zus, gewoon om te zien wat ze ervan vindt