Vrijgezellen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

ajl
Generaal
Generaal

Re: Vrijgezellen

Berichtdoor ajl » 10 mei 2011 10:26

Uiteindelijk wel. Hij heeft vorig jaar belijdenis gedaan. De keuze heirvoor komt mede door onze huidige ds, die hem volkomen bij de kerk betrokken heeft zonder dat hij lid was. Ook met het dopen van de kinderen werd hij erbij betrokken en zat hij er niet voor spek en bonen bij. Uiteindelijk heeft het toch nog wel een jaar of 8 geduurd en nog heeft hij veel vragen.

Om terug te gaan ontopic. Ik vind al die lijstjes waar een man/vrouw aan moet voldoen niet zo logisch. Natuurlijk val je op een bepaald type man, maar het gaat er uiteindelijk om dat je bij elkaar past en samen het gesprek aangaat. je komt namelijk uit 2 verschilldende gezinnen en bent 2 verschillende individuen die op den duur samen in 1 huis zullen gaan wonen en dat botst, althans bij ons :wink: Hoe langer je op jezelf hebt gewoond, des te moeilijker zal het vaak zijn om je te 'schikken'in een realtie en daar zal je voor moeten vechten.

Bertiel
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Bertiel » 10 mei 2011 10:40

ajl schreef:Om terug te gaan ontopic. Ik vind al die lijstjes waar een man/vrouw aan moet voldoen niet zo logisch. .

ik ook! heb uiteraard als vrijgezel wel ideeën hierover maar een lijstje waar ze aan moet voldoen, nee, dat heb ik niet. Enige wat ik zou verlangen is interesse en een luisterend oor, denk dat daarmee een relatie al een aardig eind in de goede richting zit.
Vanitas vanitatum et omnia vanitas

Luna26

Berichtdoor Luna26 » 10 mei 2011 10:57

"interesse en een luisterend oor" maar ook iemand die tijd vrij wil maken, echt laat zien dat jij de belangrijkste menselijke persoon bent in het leven, een oprecht verlangen heeft te willen leven naar God's wil en dit praktiseert, elkaar intellectueel kunnen uitdagen en scherp houden, vertrouwen hebben naar elkaar en elkaar ondersteunen wanneer nodig. Ja, ik heb wel een 'lijstje' als het om mijn toekomstige echtgenoot gaat...

Luna26

Berichtdoor Luna26 » 10 mei 2011 12:38

N.a.v. het topic over de scheppingsorde stelde ik zomaar eens de volgende vragen:

"Het valt me op dat wanneer er over een scheppingsorde/de rol van de man/vrouw gesproken wordt het bijna uitsluitend gaat over de situatie waarin men getrouwd is. Ik vraag mij af (als vrijgezel zijnde) of die orde waarover gesproken is alleen getrouwden aangaat. Wie is het hoofd van de vrouw als zij geen man heeft? Of is het zo dat zijn die man als 'schakel' mist en direct staat onder het Hoofd van Christus? Maar dan neemt mijn inziens de vrouw teveel de rol op van de man...
En mocht het zo zijn dat de man in algemene zin hoofd moet zijn van een ongetrouwde vrouw, hoe moet je dit dan in de praktijk brengen?"

Dit vroeg ik mij dus af, maar aangezien deze vraagt volledig ondergesneeuwd lijkt te zijn, dacht ik dat het misschien een mooi nieuw (denk ik) discussie onderwerp in dit topic.

Bertiel
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Bertiel » 10 mei 2011 12:46

Pittige vraag Luna26, heb ik als vrijgezellige man weinig mee te maken, maar zet me wel aan het denken.
Ik vroeg me allereerst af of er uberhaupt vrouwen in de Bijbel voorkomen die vrijgezel zijn. dacht aan Debora, maar was ook de vrouw van. Weet iemand een vrijgezelle vrouw uit de Bijbel op te noemen? Kunnen we daar vandaan misschien het e.e.a. herleiden.

nette
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor nette » 10 mei 2011 12:59

Bertiel schreef:Pittige vraag Luna26, heb ik als vrijgezellige man weinig mee te maken, maar zet me wel aan het denken.
Ik vroeg me allereerst af of er uberhaupt vrouwen in de Bijbel voorkomen die vrijgezel zijn. dacht aan Debora, maar was ook de vrouw van. Weet iemand een vrijgezelle vrouw uit de Bijbel op te noemen? Kunnen we daar vandaan misschien het e.e.a. herleiden.

anna de profetes was weduwe
en Dina stond volgens mij onder haar broers

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 10 mei 2011 13:09

Interresante vraag Luna!
Ik vraag me af, als je een vrijgezelle vrouw in de bijbel kan vinden, of je daar dan nog wat van kan herleiden. Nu is het zo dat je toch vaak alleen gaat wonen. In de tijd van de bijbel woonden ze volgens mij toch dan als familie bij elkaar. Waardoor er altijd een hoofd van het gezin zal blijven. Of de vader of de oudste zoon.

En tegenwoordig als ongetrouwde vrouw, toch een man boven je als hoofd? Dan is dat denk ik toch je vader (mocht je die nog hebben). Maar ik denk dat weinig mensen dat zo beleven.

Efeze 5: Gij vrouwen weest aan uw eigen man onderdanig, gelijk aan de Heere!
Dat laatste moeten we niet vergeten. Wij hebben dan nog wel geen man, maar wel een Heere ( :D ) die wel met al onze liefde mogen dienen (en daarin onderdanig aan Hem zijn)!
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

Bertiel
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Bertiel » 10 mei 2011 13:10

nette schreef:anna de profetes was weduwe

weduwe of vrijgezel is volgens wij wel wat anders. heb over Dina even nagekeken, maar de broers hadden haar man en de mannen uit z'n dorp vermoord en haar mee terug genomen, staat niet echt dat Dina nu onder hen viel, dan nog eerder onder haar vader, want Jacob leefde nog.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 10 mei 2011 13:12

Bertiel schreef:Pittige vraag Luna26, heb ik als vrijgezellige man weinig mee te maken, maar zet me wel aan het denken.

anna de profetes was weduwe

De vraag is natuurlijk wel of je sociale structuren uit Bijbelse tijden nog als leidraad kunt/moet nemen in de 21ste eeuw. Waarschijnlijk kwam het niet veel voor dat vrouwen lang vrijgezel bleven (gewoon op je 12de/14de een door je ouders gearrangeerd huwelijk aangaan). Tegenwoordig zijn vrouwen (Godzijdank) gewoon onafhankelijk en het lijkt me niet dat je moet teruggaan naar een situatie van afhankelijkheid zoals die vroeger gold.

Er is ongetwijfeld een Bijbels voorbeeld te vinden hoor, maar dan is de vraag of je op basis van dat ene voorbeeld algemeen geldende principes kunt afleiden. Ik zal niet zeggen dat je in dit geval de Bijbel beter dicht kunt laten, maar ik vermoed dat de 'strakke' interpretatie niet de meest waardevolle is voor de moderne tijd.

Onder je broers staan, hoe zou dat eigenlijk werken. Ik zal het eens voorstellen aan mijn oudere zus, gewoon om te zien wat ze ervan vindt :-)
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

mohamed

Berichtdoor mohamed » 10 mei 2011 13:32

Luna26 schreef:"interesse en een luisterend oor" maar ook iemand die tijd vrij wil maken, echt laat zien dat jij de belangrijkste menselijke persoon bent in het leven, een oprecht verlangen heeft te willen leven naar God's wil en dit praktiseert, elkaar intellectueel kunnen uitdagen en scherp houden, vertrouwen hebben naar elkaar en elkaar ondersteunen wanneer nodig. Ja, ik heb wel een 'lijstje' als het om mijn toekomstige echtgenoot gaat...

Tijd willen vrijmaken vind ik een mooie!
Aangezien je verlangt dat je toekomstige naar Gods wil leeft benieuwd het mij wat je denkt dat die is, wil je het delen?

mohamed

Berichtdoor mohamed » 10 mei 2011 13:37

Luna26 schreef:N.a.v. het topic over de scheppingsorde stelde ik zomaar eens de volgende vragen:

"Het valt me op dat wanneer er over een scheppingsorde/de rol van de man/vrouw gesproken wordt het bijna uitsluitend gaat over de situatie waarin men getrouwd is. Ik vraag mij af (als vrijgezel zijnde) of die orde waarover gesproken is alleen getrouwden aangaat. Wie is het hoofd van de vrouw als zij geen man heeft? Of is het zo dat zijn die man als 'schakel' mist en direct staat onder het Hoofd van Christus? Maar dan neemt mijn inziens de vrouw teveel de rol op van de man...
En mocht het zo zijn dat de man in algemene zin hoofd moet zijn van een ongetrouwde vrouw, hoe moet je dit dan in de praktijk brengen?"

Dit vroeg ik mij dus af, maar aangezien deze vraagt volledig ondergesneeuwd lijkt te zijn, dacht ik dat het misschien een mooi nieuw (denk ik) discussie onderwerp in dit topic.

Beste Luna, het toeval wil dat ik hier omtrent deze vraag net een topic over geopend heb. In een notendop: de wetten in de Bijbel omtrent het huwelijk hebben betrekking op Christus en de gemeente en de gemeente bestaat uit mannen en vrouwen die allen kinderen van de Allerhoogste zijn (Ps 82,6) en elkaars gelijkwaardige.

Luna26

Berichtdoor Luna26 » 10 mei 2011 14:49

Ik denk inderdaad dat het vroeger de gewoonte was dat men als ongehuwde in het ouderlijk huis of in een woning ging wonen die onderdeel uitmaakte van een soort 'familie woongroep' waarin de vader zo lang hij leefde het hoofd vormde en na diens overlijden een andere man (broer, zwager, whatever...) deze ordening op zich nam. Hoewel, om te controleren of dit echt zo is zou ik even de geschiedenis in moeten duiken. Maar dan nog: Bepaalde gewoontes hoeven nog geen Bijbelse opdracht te zijn in zo'n situatie.
En inderdaad: We hebben de Heere! Die als een vader zorgt voor Zijn kinderen en hen voorgaat en leid op het pad dat Hij wijst zodat zij in wezen nooit echt 'alleenstaand' kunnen zijn.

@Mortlach, ik begrijp je stelling. Gevaar dreigt echter wel dat wel al het besprokene in de Bijbel te snel zullen afschrijven als iets "wat niet meer binnen onze cultuur past".

De moeilijkheidsgraad ligt hem in het feit dat God niet verandert (gelukkig maar) maar onze cultuur wel! En hoe kun je de richtlijnen die God gegeven heeft in een oude cultuur vertalen naar onze moderne cultuur? Kan er dan verschil worden gemaakt tussen iets wat echt cultureel bepaald is (dus niet als opdracht van God) en iets wat we van God echt in acht moeten nemen?

@mohamed: Tnx, ik zal hem zo eens doorlezen;)
A.a.v. je eerdere vraag: Daar valt veel over te zeggen. Meestal merk je wel, soms na verloop van tijd, of iemand oprecht de wil heeft Gods Woord te willen onderzoeken en praktiseren. De liefde tot God moet groter zijn dan de liefde naar mij. Als die liefde er is, dan alleen kan ik vertrouwen op de liefde die een man aan mij geeft omdat ik weet waar die op gebaseerd is.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 10 mei 2011 15:26

Luna26 schreef:@Mortlach, ik begrijp je stelling. Gevaar dreigt echter wel dat wel al het besprokene in de Bijbel te snel zullen afschrijven als iets "wat niet meer binnen onze cultuur past".

Hmm ja, de uitdaging bestaat eruit om de tekst waardevol te houden. Dat doe je niet door je cultuur 'af te waarderen' naar de voor de hand liggende betekenis van de tekst, maar door nieuwe betekenissen in de teksten te zoeken. Daar zal zo nu en dan best wat moed voor nodig zijn...

De moeilijkheidsgraad ligt hem in het feit dat God niet verandert (gelukkig maar) maar onze cultuur wel! En hoe kun je de richtlijnen die God gegeven heeft in een oude cultuur vertalen naar onze moderne cultuur? Kan er dan verschil worden gemaakt tussen iets wat echt cultureel bepaald is (dus niet als opdracht van God) en iets wat we van God echt in acht moeten nemen?

Ja, dat is de uitdaging. Maar denken dat je de ontwikkeling van de cultuur kunt stilzetten is natuurlijk een illusie, al is het alleen al door de ontwikkeling van kennis en techniek. Kijk je naar de letter of naar de geest van de tekst?
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

mohamed

Berichtdoor mohamed » 10 mei 2011 15:51

Luna26 schreef:@mohamed: Tnx, ik zal hem zo eens doorlezen;)
A.a.v. je eerdere vraag: Daar valt veel over te zeggen. Meestal merk je wel, soms na verloop van tijd, of iemand oprecht de wil heeft Gods Woord te willen onderzoeken en praktiseren.

Maar dan heb je het over de wil van een mens en jij zoekt een man die de wil van God probeert te doen, of begrijp ik je niet goed?
De liefde tot God moet groter zijn dan de liefde naar mij. Als die liefde er is, dan alleen kan ik vertrouwen op de liefde die een man aan mij geeft omdat ik weet waar die op gebaseerd is.

Mee eens.

Luna26

Berichtdoor Luna26 » 10 mei 2011 16:07

Ik bedoel te zeggen dat die persoon de wil moet hebben de wil van God te willen doen. Klinkt nogal dubbel in de zin, maar ik hoop dat je um vangt ;)

Terug naar “Archief”