Ger gem DE kerk

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 25 mar 2007 20:55

Raido schreef:
En toch zegt de DL dat de gedoopte kinderen wel behouden zijn als ze vroegtijdig overlijden. Wat zegt dat dan over het verbond?

Dat is toch DL 1-17? Nademaal wij van den wille Gods uit Zijn Woord moeten oordelen, hetwelk getuigt dat de kinderen der gelovigen heilig zijn, niet van nature, maar uit kracht van het genadeverbond, in hetwelk zij met hun ouders begrepen zijn, zo moeten de godzalige ouders niet twijfelen aan de verkiezing en zaligheid hunner kinderen, welke God in hun kindsheid uit dit leven wegneemt.. Ik zie daar niet direct wat staan over het gedoopt zijn van die kinderen of niet, daarnaast gaat het hier m.i. om de kinderen die inderdaad vroegtijdig overlijden, je mag er van uit gaan dat je kinderen verkoren zijn in dat geval.

Kinderen komen dan ook niet in het verbond door de doop, maar omdat ze in het verbond zijn, worden ze gedoopt. ;)

In het formulier staat immers: "... zo zal men de jonge kinderen, als erfgenamen van het rijk Gods en van zijn verbond, dopen;". Dus omdat ze erfgenamen zijn (verbondsleden), moet men ze dopen.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 25 mar 2007 22:45

Raido schreef:
Dat wat jij zegt is de CGK-visie op de doop en het verbond!
Ik zou zeggen: Join the club.....
Eígenlijk vind ik het niet leuk dat je er geintjes over maakt :P (Omdat ik een béétje aan het zoeken ben).

Ik bedoelde het oprecht, maar zeg zulke dingen wel vaker met een glimlach... :wink: Maar als dat verkeerd overkwam: Excuses daarvoor, zo heb ik het dus niet bedoeld!
Heb je al bij de Hervormden gekeken? HHK maar ook PKN? PKN kun je heel goed heen! En anders is CGK Almelo misschien wat voor je. Wel wat "lichter" dan je gewend bent, maar als je daar doorheen kijkt heb je wel een ruime prediking. Niet afsnijdend maar nodigend tot het heil!
Zegen met je zoektocht!
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 28 mar 2007 16:07

‘Separerend prediken’ is een kernspreuk van de Gereformeerde Gemeenten.
Zij spreken hierin het doopformulier na die namelijk zegt dat in het verbond tweedelen begrepen zijn. Velen kunnen daar niet goed tegen als zij opgeroepen worden om zich te bekeren, wij zijn bekeerd zo zeggen/denken zij die separatie moet een dominee niet van de kansel prediken het gaat om het verloste en volbrachte werk.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 28 mar 2007 18:14

Tja en of ze gelijk hebben ligt er aan of ze inderdaad bekeerd zijn of niet.

Ik heb het idee dat in sommige zware kerken men denkt dat 90% van de gemeenteleden niet bekeerd is. Of dat zo is weet ik niet, maar Bijbels gezien is het niet hoe een gemeente hoort te zijn. In sommige kerken vinden ze mensen die wel aan het avondmaal gaan zelfs zorgwekkender dan mensen die niet gaan... Dat alles kan ook een kerkcultuur zijn die ingesleten is geraakt, en dan is het niet goed, het kan mensen van het heil afhouden... want als je bij die 10% denkt te horen moet er wel iets heel bijzonders gebeurd zijn.... dat is er sowieso als je wedergeboren bent, maar dan moeten wel Gods maatstaven en niet de menselijke worden toegepast.

Als je wordt opgeroepen tot bekering terwijl je het al bent, maar men daar blijkbaar niet aan wil, is er ook wat mis.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 28 mar 2007 18:23

Als je wordt opgeroepen tot bekering terwijl je het al bent, maar men daar blijkbaar niet aan wil, is er ook wat mis.
Je moet je toch dagelijks bekeren? Of kennen vrijgemaakten dat niet? ;)
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Petra777
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Petra777 » 28 mar 2007 18:25

Dat kennen wij zeker wel. Ik denk dat Marnix hier doeld op de bekering zoals die in de Ger. Gem wordt gepredikt. Ik noem dat wedergeboren worden, daarna is er de dagelijkse bekering.
Ons hart is onrustig, totdat het rust vind in U.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 28 mar 2007 18:27

Petra777 schreef:Dat kennen wij zeker wel. Ik denk dat Marnix hier doeld op de bekering zoals die in de Ger. Gem wordt gepredikt. Ik noem dat wedergeboren worden, daarna is er de dagelijkse bekering.
Grút, dat leert de Gergem nou ook exact :)

Petra777
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Petra777 » 28 mar 2007 18:29

Dat weet ik, alleen is de uitwerking wel wat anders.
Mensen die al wedergeboren zijn, moet je niet oproepen om wedergeboren te worden, maar die moet je oproepen tot dagelijkse bekering.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 28 mar 2007 18:31

Daarom doet een Gergem-dominee dus beide dingen van de preekstoel. En de oproep tot het zoeken van het heil (het kloppen, etcetra) en het hameren op dagelijke bekering bij God die er echt is voor je..

Petra777
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Petra777 » 28 mar 2007 18:38

Misschien wel, ik moet eerlijk zeggen dat de keren dat ik in een Ger. Gem. ben geweest de dominee er vanuit ging dat er alleen onbekeerden dus alleen mensen die nog niet wedergeboren waren in de kerk zaten.

En dan denk ik toch echt dat je iets niet goed doet als dominee. Ben je dan zelf wel met de Geest vervuld? Ik bedoel maar, één preek van Petrus en er kwamen een stuk of 3.000 mensen tot geloof.

Of zouden die eigenlijk niet echt bekeerd zijn, het ging tenslotte wel erg gemakkellijk, net als de kamerling overigens.

Aan de andere kant; zou het zo kunnen zijn dat de leer het onmogelijk maakt om nog wedergeboren te zijn?

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 28 mar 2007 18:55

Misschien wel, ik moet eerlijk zeggen dat de keren dat ik in een Ger. Gem. ben geweest de dominee er vanuit ging dat er alleen onbekeerden dus alleen mensen die nog niet wedergeboren waren in de kerk zaten.
Je bent dan ook niet geheel objectief omdat je een andere manier van preken kent. Zondag ga ik voor het eerst naar de GKV, en ik durf te wedden dat ik terug kom met 'Hij doet net alsof iedereen wedergeboren is'..

En dan denk ik toch echt dat je iets niet goed doet als dominee. Ben je dan zelf wel met de Geest vervuld?
Ik vind dat een vreemde uitspraak.

Ik bedoel maar, één preek van Petrus en er kwamen een stuk of 3.000 mensen tot geloof.
En hoeveel komt dat nu, in onze tijd nog voor? Volgens mij vallen ze in de GKV ook nog steeds niet bij Bosjes voor de Heer (nou ja, iedereen is al wedergeboren de vergelijking is dus al wat scheef).

Of zouden die eigenlijk niet echt bekeerd zijn, het ging tenslotte wel erg gemakkellijk, net als de kamerling overigens.
Ik heb nog geen dominee gehoord in mijn kerk die dat heeft betwijfeld.

Aan de andere kant; zou het zo kunnen zijn dat de leer het onmogelijk maakt om nog wedergeboren te zijn?
Nee, dat is onmogelijk. Wedergeboorte komt van God, wat wel mogelijk is dat we het vaak niet zien.

Petra777
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Petra777 » 28 mar 2007 19:02

Ik ben inderdaad niet objectief en jij dus ook niet. Maar toch.

Natuurlijk heb je gelijk, ook in de GKV vallen ze niet bij bosjes voor de Heer. Maar in de GKV wordt niet geleerd dat iedereen bekeerd/ wedergeboren is.

Ja, wedergeboorte komt van God, maar wat ik bedoel met de leer is meer hoe het in de Ger. Gem. gepreekt wordt.
Is bekeerd worden wel zo moeilijk, zo'n groot wonder als er geleerd wordt?

Ik wil niets af doen van het wonder van bekeerd/ wedergeboren worden, maar misschien is dat wonder voor God toch wel een stuk gemakkelijker uit te voeren dan gedacht wordt.

Je zegt dat we het soms niet zien, bedoel je daarmee te zeggen dat er mensen rondlopen die wel degelijk bekeerd zijn, maar dat we dat niet door hebben?

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 28 mar 2007 19:58

Marnix schreef:
Ik heb het idee dat in sommige zware kerken men denkt dat 90% van de gemeenteleden niet bekeerd is. Of dat zo is weet ik niet, maar Bijbels gezien is het niet hoe een gemeente hoort te zijn.
De Profeten in de Bijbel riepen toch als uit één mond op om ‘weder te keren’. Dat is dus niet Bijbel volgens jou.
In sommige kerken vinden ze mensen die wel aan het avondmaal gaan zelfs zorgwekkender dan mensen die niet gaan... Dat alles kan ook een kerkcultuur zijn die ingesleten is geraakt,
Andersom ook.
en dan is het niet goed, het kan mensen van het heil afhouden...
dat geloof ik niet direct, want een gewaarschuwd man telt voor twee, beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald.
want als je bij die 10% denkt te horen moet er wel iets heel bijzonders gebeurd zijn.... dat is er sowieso als je wedergeboren bent, maar dan moeten wel Gods maatstaven en niet de menselijke worden toegepast.
Akkoord, maar welke maatstaven Gods bedoel je.
Gods maatstaf is de wet vervuld in Christus toegepast aan de mens, maar zoals je weet heeft Christus zelf gezegd dat velen wel en velen niet in hem geloofden. Hoe zou je het in percentages kunnen uitdrukken? Velen christenen denken zo dat Christus de wet vervuld heeft en zij Zijn voetstappen niet meer hoeven te drukken omdat (om het zo eens uit te drukken) Hij de kastanjers uit het vuur gehaald heeft. Nu. bedrieg je je dan of niet. :jaknikken:

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 28 mar 2007 20:28

Petra777 schreef:
Ik wil niets af doen van het wonder van bekeerd/ wedergeboren worden, maar misschien is dat wonder voor God toch wel een stuk gemakkelijker uit te voeren dan gedacht wordt.
Het is in ieder geval zo’n groot wonder dat Hij zelf daarvan gezegd heeft: Want het is lichter, dat een kemel (kabel) ga door het oog van een naald, dan dat een rijke in het Koninkrijk Gods inga. En die dit hoorden, zeiden: Wie kan dan zalig worden? En Hij zeide: De dingen, die onmogelijk zijn bij de mensen, zijn mogelijk bij God.

Het val niet mee om arm te worden en door genade in te gaan, dat wilde de discipelen niet en wij ook niet. Ook al hadden de discipelen alles verlaten en zijn Hem gevolgd was dat nog geen voorwaarden.

Zo te bezien lijkt het wel een hopeloze zaak en dat is het ook want: Mt 5:3 Zalig zijn de armen van geest; want hunner is het Koninkrijk der hemelen. Dat betekend, nederigen en gebrokenen van hart, die hun nietigheid verstaande, een klein gevoel van zichzelven hebben, steunende alleen op de genade Gods in Christus Jezus; (Ps 51:17-19 Jes 57:16).

Mariekje88
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Mariekje88 » 28 mar 2007 20:35

Jantjes schreef:Petra777 schreef:
Het val niet mee om arm te worden en door genade in te gaan, dat wilde de discipelen niet en wij ook niet.
Je hebt helemaal gelijk, maar als ik die posts hier lees, dan krijg ik vooral het idee dat sommige mensen het zo moeilijk mogelijk maken.
Oftewel, zoveel mogelijk excuses bedenken en selectief bijbelteksten lezen, om maar niet verantwoordelijk gehouden te kunnen worden en om maar niet te hoeven buigen.

Beredeneerd ongeloof noemen ze zoiets.

Terug naar “Archief”