Adoptie

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 28 mei 2008 14:38

Jaël schreef:Zelf zou ik ook niet kiezen voor adoptie. Niet omdat ik racistisch ofzo zou zijn. Negatieve gevallen heb ik ook niet meegemaakt. Maar heb zelf sterk het idee dat als wij geen kinderen kunnen krijgen, dat God een ander plan met ons leven heeft. En dan meer in de richting van erzijn voor mensen rond om ons heen. Maar goed, dat is allemaal nog vrij vaag, en we zullen zien wat God op onze weg brengt.

Jij zegt weer iets heel anders: het idee dat God een ander plan heeft voor je leven, en dat je zult zien wat God op je weg brengt.

Dat is heel wat anders als wat een paar anderen hier zeggen: dat je best kunt adopteren als je nog geen liefde voelt, en dat het niets geeft dat een adoptiekindje vervanging is van een ander kind. Dat vind ik verschrikkelijk!

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 28 mei 2008 14:40

rosalie83 schreef:Ik heb het idee dat sommigen hier geen idee hebben van wat de achtergrond van veel kindjes is en hoe belangrijk het dus is dat ze met stapels liefde omringd worden.

Je verwoordt mijn gedachten en ik deel ook dit vermoeden. Men denkt iets teveel vanuit zichzelf of vanuit de aspirant-adoptie-ouders, in plaats vanuit het kind. Het kind moet centraal staan, niet de adoptie-ouders.
Zolang de aarde kinderen geeft
die morgen moeten sterven
teveel zijn in hun eigen land
zullen zij hun namen kerven
in het hart van een vreemde

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 28 mei 2008 14:43

Misschien goed voor mensen om te weten: er wordt nooit een kind bij ouders gezocht. Het is altijd andersom: er worden ouders bij een kind gezocht.

Men heeft vaak het idee dat je een soort bestelling kunt doen: jongetje, geen handicap of ziekte, maximaal 12 maanden, dat en dat land, etc.

Natuurlijk kan je voorkeuren uitspreken. En natuurlijk kies je niet voor special need als je dat niet aan denkt te kunnen. Etc. Maar het blijft ouders zoeken bij een kind.

Want het gaat om het kind.

jamillah
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor jamillah » 28 mei 2008 14:45

Verhelderend Rosalie, dat wist ik niet :)

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 28 mei 2008 14:46

jamillah schreef:Verhelderend Rosalie, dat wist ik niet :)

Huh? Wist je dat echt niet? Nou Rosalie, goed dat je het dan vermeld hebt! Ik dacht dat dat wel zo'n vanzelfsprekende logische kennis was... ben een beetje verbaasd nu!

jamillah
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor jamillah » 28 mei 2008 14:47

Ach, als je jezelf daar nooit in verdiept dan weet je zoiets toch niet? Ik heb ook geen omgang met mensen die in die procedure zitten of zoiets.

Excuse me :)

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 28 mei 2008 14:49

jamillah schreef:Ach, als je jezelf daar nooit in verdiept dan weet je zoiets toch niet? Ik heb ook geen omgang met mensen die in die procedure zitten of zoiets.

Nee, dat geeft niet op zich. Alleen ik vind het ook best bijzonder in de negatieve zin van het woord dat mensen denken dat het om hen gaat, in plaats van om de kinderen.

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 28 mei 2008 14:49

jamillah schreef:Ach, als je jezelf daar nooit in verdiept dan weet je zoiets toch niet? Ik heb ook geen omgang met mensen die in die procedure zitten of zoiets.

Nee, nee, zo bedoelde ik het niet :wink:
Pure verbazing en misschien ook wel opheldering: volgens mij praten we soms langs elkaar heen in discussies in dit topic. Zoals de discussie van net, bijvoorbeeld. Wanneer je dan niet precies weet hoe de adoptiewereld precies werkt, dan zijn er wellicht zaken die wij zo logisch vinden en een ander geen weet van heeft.

jamillah
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor jamillah » 28 mei 2008 14:52

Zo leren wij nog elke dag.. Maar het klinkt me wel heel logisch in de oren trouwens hoor, een stuk natuurlijker in elk geval..

AikonGirl
Majoor
Majoor

Berichtdoor AikonGirl » 28 mei 2008 14:56

Had een negatief beeld over adoptie, vanwege m'n nichtje,
maar krijg door jullie steeds meer een positiever beeld er over.

Toen ik zwanger was, hield 'k ook al zoveel van m'n kind zonder het gezien te hebben,
en dat lees ik ook bij jullie. Mooi hoor. :)

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 28 mei 2008 14:58

jamillah schreef:Zo leren wij nog elke dag.. Maar het klinkt me wel heel logisch in de oren trouwens hoor, een stuk natuurlijker in elk geval..

Ja joh, het zou toch wat zijn als je een kind kon 'bestellen' Het wonderlijke - in negatieve zin - is alleen, dat er ondanks de voorlichting en dergelijke, nog steeds mensen zijn, die willen adopteren, vervolgens de hele procedure doorlopen, en dan nog steeds het liefste hebben dat er een kindje voor hen wordt gezocht, dat voldoet aan hun voorkeuren. Ik ken voorbeelden van ouders die boos werden op vergunninghouders, omdat het zo lang duurde voordat er een kindje was dat aan hun eisen voldeed...

En dat geeft wel aan, wat de gevolgen kunnen zijn van een positieve of een negatieve keuze voor adoptie. En die verschillen merk je gewoon onder de verschillende stellen.

Een kind is geen object dat je vanuit een catalogus kunt bestellen. Een kind kan daarom ook niks vervangen. Een kind is er gewoon en kan zich in zo'n slechte situatie bevinden, dat er ouders nodig zijn voor dat kind. En dan worden de ouders 'uit een catalogus gekozen' :wink:

En zo hoort het ook.

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 28 mei 2008 15:00

AikonGirl schreef:Toen ik zwanger was, hield 'k ook al zoveel van m'n kind zonder het gezien te hebben,
en dat lees ik ook bij jullie. Mooi hoor. :)

Precies. Mijn kinderen groeien op dit moment niet in mijn buik, maar in mijn hart. En dat gevoel, die liefde, man, zoiets heb ik nog nooit gevoeld...

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 28 mei 2008 15:02

Een biologisch kind krijg je toch ook niet om te overladen met liefde, maar is toch ook vooral egoisme?
Ik kan me dan voorstellen dat het bij een adoptiekindje net zo is.
En biologische kinderen komen net zo goed in een verrotte wereld, en hebben net zo goed bergen liefde nodig. Mijns inziens niet meer of minder dan geadopteerde kinderen eigenlijk. Maar daarmee stoot ik misschien mensen tegen het hoofd.

Maar eigenlijk is het dus zo: je mag alleen adopteren, omdat je het kindje een goede toekomst wil geven? Niet omdat je zelf zo graag moeder wil zijn, of zelf zo graag een kindje wil?

(ik geloof dat trouwens niet, want als jullie hoor 'praten' over jullie aanstaande kindjes, dan gaat het voor een deel, GELUKKIG!, over jullie wens, en dat jullie dat zelf zo geweldig zullen vinden)
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

jamillah
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor jamillah » 28 mei 2008 15:07

Ik kan er niet over meepraten maar ik zou van mezelf voor kunnen stellen dat ik blij zou zijn met het eerste kindje wat op je pad komt. Geloof niet dat ik allerlei voorkeuren door zou geven. Zou me ook niet uitmaken uit wat voor land of wat. Special need, dat zou ik wel moeilijk vinden denk ik.

Dus ik had niet echt het idee van: 'Men zoekt een kind voor je uit naar jou eisenpakketje'. Maar dat het op zo'n manier gaat, dat ze vanuit het kind gaan kijken en daar ouders bijzoeken, dat wist ik dus niet.

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 28 mei 2008 15:10

MissF schreef:Een biologisch kind krijg je toch ook niet om te overladen met liefde, maar is toch ook vooral egoisme?
Ik kan me dan voorstellen dat het bij een adoptiekindje net zo is.

Volgens mij heb je het hier gewoon over de doodnormale kinderwens. Zonder kinderwens zou ik nooit kinderen adopteren. Dat lijkt me logisch en een noodzakelijke voorwaarde. Mijn eigen kinderwens bestaat dus uit een wens naar precies die kinderen, die ik mag adopteren.

MissF schreef:En biologische kinderen komen net zo goed in een verrotte wereld, en hebben net zo goed bergen liefde nodig. Mijns inziens niet meer of minder dan geadopteerde kinderen eigenlijk. Maar daarmee stoot ik misschien mensen tegen het hoofd.

Huh? Natuurlijk hebben biologische kinderen evenveel liefde nodig. Sorry hoor, maar ik maak geen enkel verschil wat dat betreft tussen een biologisch en een geadopteerd kindje!!! Dus waarom je denkt dat je mij of iemand anders daarmee voor het hoofd zou stoten... geen idee. Hoe kom je er eigenlijk bij, dat iemand het tegenovergestelde zou beweren?! Er is hier nooit gezegd, dat een biologisch kindje geen bergen liefde nodig heeft.

MissF schreef:Maar eigenlijk is het dus zo: je mag alleen adopteren, omdat je het kindje een goede toekomst wil geven? Niet omdat je zelf zo graag moeder wil zijn, of zelf zo graag een kindje wil?

Je hebt niet goed gelezen, of er werkelijk niet echt iets van begrepen: een kinderwens lijkt me noodzakelijk. Het is juist die positieve keuze voor precies dat ene kind die m.i. noodzakelijk is bij adopteren.

MissF schreef:(ik geloof dat trouwens niet, want als jullie hoor 'praten' over jullie aanstaande kindjes, dan gaat het voor een deel, GELUKKIG!, over jullie wens, en dat jullie dat zelf zo geweldig zullen vinden)

Natuurlijk, ik heb een kinderwens, namelijk een wens voor die speciale kinderen die ik later ga adopteren. Mennn... die wens is zo groot. Liever gisteren dan vandaag :mrgreen:

En let wel: het is een positieve keuze. Ik wil precies DIE kinderen. Geen andere kinderen. Want dat zijn namelijk mijn kinderen. En ze zijn precies goed :mrgreen:
Laatst gewijzigd door Galateia op 28 mei 2008 15:15, 1 keer totaal gewijzigd.

Terug naar “Archief”