Koken, bakken, etc.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 03 mar 2008 13:29

ik heb poeder jus, uit zo'n pot, kan dat dan zonder water er doorheen opt laatst? en stamp je eerst de aardappels en doe je daarna de boerenkool erdoorheen of alles meteen door elkaar? Staat overal verschillend op internet :roll: :wink:

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 03 mar 2008 13:31

Ah bedankt liefie, ik ga donderdag een andijviestampot maken. Spekjes doe ik sowieso, maar de jus erbij is wel lekker. Of misschien apart? Kuiltje maken in de stampot 8)

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 03 mar 2008 13:33

Lammetje, je kan ook aardappelpuree speciaal voor stampotten kopen. Ideaal, hoef je ook niet te klungelen met aardappels :P

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 03 mar 2008 13:51

Smurffie schreef:Lammetje, je kan ook aardappelpuree speciaal voor stampotten kopen. Ideaal, hoef je ook niet te klungelen met aardappels :P

weet je hoe duur :shock: :mrgreen: Nee hoor, mn aardappels beginnen wortel te schieten dus ze moeten deze week gewoon op.

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 03 mar 2008 14:11

Ah, dan maar klungelen 8) Volgens mij maakt het niet uit of je eerst stampt en dan de groente erbij doet kwa smaak;/ Voor de handigheid voor het mixen zou ik gewoon wel eerst de aardappels stampen.

liefie
Generaal
Generaal

Berichtdoor liefie » 03 mar 2008 14:12

nou ik maak geen jus!! ik doe zo een zakje om jus te maken van maggi gewoon door de aardappels heen. Dus gewoon zakje open maken en direct door de aardappels mengen zonder water etc.

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 03 mar 2008 14:20

ben erg benieuwd hoe het gaat smaken, maar nog even geduld, zal vanavond verslag uit brengen 8)

heb nu zo'n 650 gram aardappels (1 laag in een grote pan) gesneden, daarop gaat de boerenkool en dan straks koken. Spekjes en ui bak ik apart en de rookwost gaat ook apart. Heb geen zin om 2 pannen te gebruiken om eerst de aardappels te koken en dan de boerenkool, beetje teveel afwaswerk :wink: En tijdens het stampen gaat dan de jus erdoor, poeder (is volgens mij hetzelfde als zo'n zakje, alleen dan in een potje zodat je kleine hoeveelheden kan maken) en de ui met het vet (?), spekjes er als laatste overheen.

Zoiets moet het volgens mij wel worden, op en aanmerkingen .... ?

liefie
Generaal
Generaal

Berichtdoor liefie » 03 mar 2008 14:23

ja zo kan het ook! maar ik kook de boerenkool niet die roerbak ik op laatste samen met spek (rookworst bak ik ook mee) maar zoals jij het doe kan het ook lammetje.
JA met die jus kan het ook!

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 03 mar 2008 14:24

Volgens mij is het wel verstandig om zowel de aardappels als de groente apart te koken..Andijvie hoef je niet te koken, dat scheelt. Alleen als de stampot helemaal klaar is, nog even flink het vuur eronder zodat het goed warm is.

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 03 mar 2008 14:33

is roerbakken lekkerder dan koken?

liefie
Generaal
Generaal

Berichtdoor liefie » 03 mar 2008 14:47

zo deed mijn ma dat altijd ik vind het lekker en mijn man ook en hoeft ook zomaar even.
gewoon uitproberen wat jij lekker vind!

*Annette*
Majoor
Majoor

Berichtdoor *Annette* » 03 mar 2008 14:48

Wij doen altijd met stampot boerenkool, een grote pan (5L) vol aardappels. De hoeveelheid boerenkool weet ik niet precies. We hebben het vers van de tuin. Als me moeder het koopt in de winkel, dan doet ze 2 of 3 van die zakken. Aardappels en boerenkool koken we apart in een pan. Spekjes en uien bakken we in 1 pan samen, de spekjes meestal eventjes alleen bakken en daarna pas de uien erbij en samen verder bakken. Anders zijn de uien wel goed gebakken en de spekjes nog niet helemaal goed. Rookworst gaat of in de juspan of even in een pannetje met water op het vuur.

Stampen eerst de aardappelen, daarna de boerenkool, spekjes en ui erbij. Beetje melk en/of jus erbij en stampen maar. Worst doen we dr af en toe doorheen, maar meestal krijgt iedereen gewoon een stuk op z'n bord. Kun je zelf weten of je hm er door heen doet of zo opeet. En dat is ook zo met jus, de 1 doet er nog jus bij en de ander niet.

Heb laatst een keer het recpet van boerenkoolschotel uit de gezinsgids gemaakt. Dat was ook erg lekker. Krieltjes, boerenkool, salami, ui en paprika. Hmmm :lol: Dan doe je het stoven.

Veel plezier en succes Lammetje! Eetsmakkelijk alvast enne de uitslag volgt nog :mrgreen:?

Smurffie schreef:nog even flink het vuur eronder zodat het goed warm is.

Wij doen bij stampot andijvie gewoon de andijvie erdoor met slasaus erbij. Soms ook we spekjes en uit. Ff goed stampen en smullen maar. Zetten het nooit nog eventjes op het vuur, enne tis altijd heet.
Wat de toekomst brengen moge........

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 03 mar 2008 15:49

Wij aten nogal eens zuurkoolstamppot bij mijn ouders thuis, maar zij maakte het altijd met een enorme zeef. Zodat de zuurkool en aardappels lekker fijn waren (niet snotterig), maar helaas verkopen ze die zeven dus nergens meer. Wel jammer, want ik kan het dus niet maken.
Maar zuurkool uit de oven is ook heerlijk.
Van boerenkool heb ik te vaak overgegeven, dus dat durf ik niet meer.

Straks wordt het weer lekker roerbakmixje. Altijd lekker :D
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

kwebbel
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 03 mar 2008 17:45

liefie schreef:nou ik maak geen jus!! ik doe zo een zakje om jus te maken van maggi gewoon door de aardappels heen. Dus gewoon zakje open maken en direct door de aardappels mengen zonder water etc.
hmm dat heb ik nog nooit geprobeerd?! IS dat lekker?? (jij zal ja zeggen anders deed je het niet :mrgreen: ) Ik ga dat ook eens proberen............
Aardappelpuree door de stamppot vind ik juist niet lekker, aardappels stampen vind ik lekkerder! Maar ja, da's ieder zijn smaak :wink:

Ik wil graag een blender kopen en dan mijn fruitsapjes maken enzo (veel gezonder 8) ) maar waar kan ik recepten vinden van fruitsapjes? Ik ben niet zo goed in zelf klooien :oops:
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)
(¸.•´ (¸.•´*..¸¸.•´¯`• Groetjes...

liefie
Generaal
Generaal

Berichtdoor liefie » 03 mar 2008 18:01

kwebbel schreef:
liefie schreef:nou ik maak geen jus!! ik doe zo een zakje om jus te maken van maggi gewoon door de aardappels heen. Dus gewoon zakje open maken en direct door de aardappels mengen zonder water etc.
hmm dat heb ik nog nooit geprobeerd?! IS dat lekker?? (jij zal ja zeggen anders deed je het niet :mrgreen: ) Ik ga dat ook eens proberen............
Aardappelpuree door de stamppot vind ik juist niet lekker, aardappels stampen vind ik lekkerder! Maar ja, da's ieder zijn smaak :wink:

Ik wil graag een blender kopen en dan mijn fruitsapjes maken enzo (veel gezonder 8) ) maar waar kan ik recepten vinden van fruitsapjes? Ik ben niet zo goed in zelf klooien :oops:

ja is echt lekker zo erdoor heen.
Wij hebben ook een blender en ik mik er altijd van alles in appel banaan sinaasappel kiwi soms stuk peperkoek er door ook erg lekker.
bij onze blender zaten allemaal recepten bij

Terug naar “Archief”