@Optimatus.
Hier, zoals beloofd een toelichting op de term "laatste dagen" m.b.t. Israel/Jeruzalem. Ik ben me ervan bewust dat het verre van volledig is, maar door alles neer te schrijven, zou het wel een erg lang verhaal worden:
De term laatste dagen komt het eerst voor in Num. 24:14.
Num. 24:14 schreef:En nu, zie, ik ga tot mijn volk; kom, ik zal u raad geven, en zeggen wat dit volk uw volk doen zal in de laatste dagen.
In de laatste dagen zullen zowel Israel (dit volk) als Moab (uw volk) kennelijk bestaan. Zoals al eerder opgemerkt, kan van de laatste dagen in ieder geval gezegd worden dat dit de tijd na Pinksteren is (zie de bijbelteksten, geschreven na Pinksteren: Hand. 2; 2Tim 3; Hebr. 1; Jak. 5 en 2Pet. 3). Het jaar 70 wordt over het algemeen gezien als het begin van de diaspora. Israel als officiele staat is er dan niet meer. In de tijd tussen Pinksteren en 70 is deze profetie duidelijk niet in vervulling gegaan. Aangezien Israel daarna pas weer sinds 1948 een officiele staat is, moet deze profetie daarom kennelijk op enig moment na 1948 in vervulling gaan.
De tweede keer komt de term voor in Deut. 4:30.
Deut 4:30 schreef:Wanneer gij in angst zult zijn, en u al deze dingen zullen treffen; in het laatste der dagen, dan zult gij wederkeren tot den HEERE, uw God, en Zijn stem gehoorzaam zijn.
Ook van deze profetie, de terugkeer tot de Here, van Israel als volk, kan gezegd worden dat ze na Pinksteren nog niet in vervulling is gegaan. Ook deze profetie kan daarom pas weer op enig moment na '48 in vervulling gaan. (vgl. ook Ez. 36).
En zo kan men nog wel even verder doorgaan:
Is "het laatste der dagen" uit Jes. 2 al in vervulling gegaan?
Of Jer. 48; Jer. 49; Hos. 4; Micha 4? De profetieen lezend binnen hun context kan ik niet anders concluderen dan dat ze nog steeds op hun vervulling wachten.
Bovendien wordt in de bijbel een profetie m.b.t. Jeruzalem altijd geplaatst binnen de context van Israel als fysiek bestaand volk.
Ps. 122vs6: Bidt om de vrede van Jeruzalem; wel moeten zij varen, die u beminnen.