Situatie in Israel

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

dalethvav
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor dalethvav » 11 sep 2007 15:47

Optimatus schreef: Ik had op dat moment even niet de tijd om zelf op onderzoek uit te gaan, vandaar. Toen ik daar vanmorgen wel tijd voor had, zag ik dat je er ongeveer vier en een halve eeuw naast zat qua tijdsduiding.
Ha ha, ik had me inderdaad behoorlijk vergist. :oops: Ik schreef een halve eeuw, moest idd natuurlijk een half millenium zijn (nulletje vergeten) excuus voor het misverstand.
Een reactie op de rest volgt z.s.m.
Ps. 122vs6: Bidt om de vrede van Jeruzalem; wel moeten zij varen, die u beminnen.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 11 sep 2007 16:36

Kijk, dat verklaart een hoop. Excuses niet nodig :)
Ik wacht met spanning op je verdere antwoord.

Nog thee?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 12 sep 2007 07:47

Optimatus schreef:Nog thee?

Ik zet zelf wel. ;)

Overigens wordt de (mogelijke) Israelische luchtaanval in Syrie momenteel breed uitgemeten in de Israelische pers, zie bijvoorbeeld dit bericht. En ook de New York Times bevestigt dit.
Het zou ofwel gaan om een aanval op een nucleaire faciliteit die voorzien wordt van technologie door Noord-Korea, ofwel om Iraanse wapens die voor Hezbollah bestemd zijn.
Als de berichten kloppen, betekent het dat de spanning in Noord-Israel gevaarlijk hoog is opgelopen.
De Israelische regering geeft (en dat is ongebruikelijk, omdat er altijd wat uitlekt) geen commentaar op het incident.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 12 sep 2007 11:50

ik zal begin november wel eens een vredesbespreking gaan voeren daar. want dit kan natuurlijk echt niet :mrgreen:

maar ik hoop dat het daar rustig blijft.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

dalethvav
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor dalethvav » 14 sep 2007 09:15

@Optimatus.
Hier, zoals beloofd een toelichting op de term "laatste dagen" m.b.t. Israel/Jeruzalem. Ik ben me ervan bewust dat het verre van volledig is, maar door alles neer te schrijven, zou het wel een erg lang verhaal worden:

De term laatste dagen komt het eerst voor in Num. 24:14.
Num. 24:14 schreef:En nu, zie, ik ga tot mijn volk; kom, ik zal u raad geven, en zeggen wat dit volk uw volk doen zal in de laatste dagen.
In de laatste dagen zullen zowel Israel (dit volk) als Moab (uw volk) kennelijk bestaan. Zoals al eerder opgemerkt, kan van de laatste dagen in ieder geval gezegd worden dat dit de tijd na Pinksteren is (zie de bijbelteksten, geschreven na Pinksteren: Hand. 2; 2Tim 3; Hebr. 1; Jak. 5 en 2Pet. 3). Het jaar 70 wordt over het algemeen gezien als het begin van de diaspora. Israel als officiele staat is er dan niet meer. In de tijd tussen Pinksteren en 70 is deze profetie duidelijk niet in vervulling gegaan. Aangezien Israel daarna pas weer sinds 1948 een officiele staat is, moet deze profetie daarom kennelijk op enig moment na 1948 in vervulling gaan.

De tweede keer komt de term voor in Deut. 4:30.
Deut 4:30 schreef:Wanneer gij in angst zult zijn, en u al deze dingen zullen treffen; in het laatste der dagen, dan zult gij wederkeren tot den HEERE, uw God, en Zijn stem gehoorzaam zijn.
Ook van deze profetie, de terugkeer tot de Here, van Israel als volk, kan gezegd worden dat ze na Pinksteren nog niet in vervulling is gegaan. Ook deze profetie kan daarom pas weer op enig moment na '48 in vervulling gaan. (vgl. ook Ez. 36).

En zo kan men nog wel even verder doorgaan:
Is "het laatste der dagen" uit Jes. 2 al in vervulling gegaan?
Of Jer. 48; Jer. 49; Hos. 4; Micha 4? De profetieen lezend binnen hun context kan ik niet anders concluderen dan dat ze nog steeds op hun vervulling wachten.

Bovendien wordt in de bijbel een profetie m.b.t. Jeruzalem altijd geplaatst binnen de context van Israel als fysiek bestaand volk.
Laatst gewijzigd door dalethvav op 17 sep 2007 07:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Ps. 122vs6: Bidt om de vrede van Jeruzalem; wel moeten zij varen, die u beminnen.

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 15 sep 2007 20:18

johannes1 schreef:ik zal begin november wel eens een vredesbespreking gaan voeren daar. want dit kan natuurlijk echt niet :mrgreen:

Officieel is Israel nog steeds in oorlog met Syrie.

Inderdaad.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 16 sep 2007 20:06

Reken er maar niet op. :?
Er komen steeds meer details beschikbaar over wat er zich in het oosten van Syrie heeft afgespeeld. Het lijkt erop dat Israel een lading Noord-Koreaanse nucleaire componenten heeft vernietigd, zie dit bericht in de Times. Syrie wilde Israel verrassen door met het bericht op de proppen te komen dat het een kernwapen had. Dat is nu blijkbaar voorkomen.

Maar dat is nog niet alles. In de media komen ook steeds meer berichten over een mogelijke oorlog met Iran. De franse minister van buitenlandse zaken Kouchner waarschuwt ons al om ons voor te bereiden op het ergste, nl. oorlog met Iran over hun vermeende nucleaire programma. Daarnaast komen er ook berichten over een mogelijk scenario dat tot die oorlog zal leiden: de Iraanse inmenging in Irak zal voor een graduele escalatie zorgen die uiteindelijk zal leiden tot een Amerikaans bombardement van 2000 doelen in Iran.

In Nederland is dit natuurlijk geen nieuws (hier hebben we het alleen maar over Rita en Geert en al die andere poppetjes p:)q), maar een beetje de buitenlandse kranten lezen geeft een heel wat beangstigender beeld.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Suighnap
Mineur
Mineur

Berichtdoor Suighnap » 17 sep 2007 16:15

elbert schreef:Het lijkt erop dat Israel een lading Noord-Koreaanse nucleaire componenten heeft vernietigd, zie dit bericht in de Times. Syrie wilde Israel verrassen door met het bericht op de proppen te komen dat het een kernwapen had. Dat is nu blijkbaar voorkomen...

De franse minister van buitenlandse zaken Kouchner waarschuwt ons al om ons voor te bereiden op het ergste, nl. oorlog met Iran over hun vermeende nucleaire programma...

Een nucleaire wapenwedloop is doorgaans voornamelijk een kwestie van afschrikking en dreiging, al vermoed ik dat de huidige premier van Iran geen probleem heeft zo'n wapen aanvallend in te zetten.

In Nederland is dit natuurlijk geen nieuws (hier hebben we het alleen maar over Rita en Geert en al die andere poppetjes p:)q), maar een beetje de buitenlandse kranten lezen geeft een heel wat beangstigender beeld.

Zolang je Rita hebt, is een kernwapen overbodig.
Jood

Ilias
Mineur
Mineur

Berichtdoor Ilias » 17 sep 2007 20:04

Iran heeft recht op kernwapens en kernenergie, net zoals Amerika en Israel dat hebben. Israel zal heus niet bang hoeven te zijn voor een kernaanval, daarmee maken ze namelijk net zoveel Palestijnse slachtoffers enof zou onze Heiligdommen op de tempelberg kunnen beschadigen!

Flappie
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Flappie » 17 sep 2007 20:11

Op zich heb je wel gelijk, al vraag ik me af hoeveel waarde moslims aan het leven van hun 'broeders en zusters' hechten. Overigens vind ik het persoonlijk geen fijn idee, als een fundamentalistisch regime beschikt over kernwapens.
God bless mommy and matchbox cars
God bless dad and thanks for the stars
God hears amen wherever we are
And I love you

Ilias
Mineur
Mineur

Berichtdoor Ilias » 17 sep 2007 20:16

Flappie schreef:Op zich heb je wel gelijk, al vraag ik me af hoeveel waarde moslims aan het leven van hun 'broeders en zusters' hechten. Overigens vind ik het persoonlijk geen fijn idee, als een fundamentalistisch regime beschikt over kernwapens.

En amerika is zeker geen Fundamentalistische regime? Ik heb meer vetrouwen in Ahamdinejad dan dat ik vetrouwen heb in de Israel likkers uit Washington.

Ahmadinejad, Khameni ik sta achter jullie, ga vooral door met het verrijken van uranium en kernenergie!

Flappie
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Flappie » 17 sep 2007 20:24

Ilias schreef:En amerika is zeker geen Fundamentalistische regime? Ik heb meer vetrouwen in Ahamdinejad dan dat ik vetrouwen heb in de Israel likkers uit Washington.

Ahmadinejad, Khameni ik sta achter jullie, ga vooral door met het verrijken van uranium en kernenergie!

Nee, ik schaar Amerika niet onder de fundamentalistische regimes. Wat je ook van de regering van Bush mag vinden, Bush is na maximaal 2 termijnen wel weg. Daarna stemt de bevolking van de VS een nieuwe president.

Maar dat jij meer vertrouwen hebt in Ahmadinejad, zal natuurlijk niemand verbazen.
God bless mommy and matchbox cars
God bless dad and thanks for the stars
God hears amen wherever we are
And I love you

goshen
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor goshen » 17 sep 2007 21:43

Ilias schreef:En amerika is zeker geen Fundamentalistische regime? Ik heb meer vetrouwen in Ahamdinejad dan dat ik vetrouwen heb in de Israel likkers uit Washington.

Zo :| ik hoop dat je dit schrijft uit een soort van rebels gedrag en dat je het niet serieus meent :? Achmadinedjad is een aardige vent om te zien maar hij heeft zeker extreme ideeën vwb bijvoorbeeld de eindtijd. Hij is zelfs bereid om die eindtijd een paar stapjes naar voren te brengen :|

Zelf heb ik wel eens een tijdje mij baard laten staan, weet jij hoe erg dat gaat jeuken na verloop van tijd. Wees blij dat het niet verplicht is in Nederland :mrgreen:

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 18 sep 2007 00:39

Ilias schreef:
Flappie schreef:Op zich heb je wel gelijk, al vraag ik me af hoeveel waarde moslims aan het leven van hun 'broeders en zusters' hechten. Overigens vind ik het persoonlijk geen fijn idee, als een fundamentalistisch regime beschikt over kernwapens.

En amerika is zeker geen Fundamentalistische regime? Ik heb meer vetrouwen in Ahamdinejad dan dat ik vetrouwen heb in de Israel likkers uit Washington.

Pardon? Een regime dat oproept tot het vernietigen van een soevereine staat heeft wat mij betreft helemaal geen recht op welk wapentuig dan ook. Zoals bekend, ben ik uiterst kritisch jegens Israel, maar ratten die de vernietiging van Israel voorstaan, tolereer ik niet.

@ Dalatenz...: Bedankt voor je bijdrage, ik ga er even over nadenken (dat kan een paar dagen duren). Overigens, we mogen het dan vaak oneens zijn, onaangenaam vind ik je discussies allerminst - wel leerzaam en interessant. Of ik het er mee eens ben, is punt twee, maar ze geven wel stof tot nadenken. Bij deze dan ook mijn waardering voor je stijl en kunde.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 18 sep 2007 09:21

Ilias schreef:Iran heeft recht op kernwapens en kernenergie, net zoals Amerika en Israel dat hebben. Israel zal heus niet bang hoeven te zijn voor een kernaanval, daarmee maken ze namelijk net zoveel Palestijnse slachtoffers enof zou onze Heiligdommen op de tempelberg kunnen beschadigen!

Ahmedinejad zal er wel van uitgaan dat de Palestijnen bereid zijn om martelaar te worden.
En aangezien er in Tel Aviv en in Haifa geen islamitische heiligdommen staan, zijn die steden natuurlijk fair game. :x

Want ik neem de woorden van de Iraanse leiders bloedserieus. Als ze zeggen dat ze Israel willen vernietigen, dan neem ik aan dat ze dat menen en dat ze dat zullen proberen ook.

Ik schaar dit soort enge lieden dus onder het islamofascisme, dat een halt moet worden toegeroepen. :|

Terug naar “Archief”