Ger.Gem. vs Ger.Gem.in Ned.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 25 nov 2004 01:57

Jas, je komt af en toe op mij over als een kat die niet op schoot gehouden wil worden: je gaat om je heen slaan, blazen, krabbelen en bijten.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

caprice

Berichtdoor caprice » 25 nov 2004 07:24

We zitten nu al op pagina 76, en wat zijn de vruchten van deze discussie?

:cry:

ahuibers
Majoor
Majoor

Berichtdoor ahuibers » 25 nov 2004 08:05

Happy One schreef:
Naar mijn mening is Jas weliswaar scherp, maar zijn de zaken die hij onder de aandacht brengt volledig juist. Jammer dat er niet inhoudelijker op een aantal belangrijke postings van hem wordt ingegaan!
Om de discussie een iets andere wending te geven zou ik graag antwoord willen op de volgende vragen:
Wanneer de GGiN pretendeert de zuivere kerk te zijn (en dat pretenderen ze) waarom:
-Zijn er dan maar zo weinig mensen bekeerd (blijkt bij Avondmaal)
-Waarom worden er maar zo weining mensen bekeerd
-Waarom hebben de bekeerde mensen die er zijn het zo eenzijdig over de duisternis (veel ellende en weining verlossing)?

De boom wordt toch (volgens de Bijbel) aan de vruchten gekend?

Velen zijn geroepen maar weinigen uitverkoren.
Bovendien is het ook zo dat je aan het aantal avondmaalgangers niet kan zien hoeveel mensen er bekeerd zijn.
De mens is niets anders als kwaad, iemand waarin gewerkt wordt gaat dus inzien wat hij allemaal verkeerd gedaan heeft. Dat er weinig over verlossing gepraat wordt klopt volgens mij niet, ik denk dat daar een verkeerd beeld over bestaat.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 25 nov 2004 08:55

Optimatus schreef:Jas, je komt af en toe op mij over als een kat die niet op schoot gehouden wil worden: je gaat om je heen slaan, blazen, krabbelen en bijten.

Wat heb ik nu weer verkeerd gezegd dan? Er wordt hier totaal niet inhoudelijk op mijn argumenten tegen de GGiN ingegaan. Blijkbaar vindt men het veel belangrijker om tegen mij persoonlijk te ageren. Ik heb nog van niemand een echt antwoord gehad op mijn stelling.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

waarnemer
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor waarnemer » 25 nov 2004 09:52

Je hebt gelijk Caprice, het is vruchteloos. Maar daarom is deze discussie m.i. niet zinloos. Terug naar de Schrift en geen uitleg van eigen van eigen bevinding. Het is toch heel raar dat wij niet naar de Bijbel willen luisteren.
Mijn stelling: Geloven wat de Bijbel zegt en dat ook alleen want als wij de Bijbel gaan uitleggen spreekt meestal het ongeloof. Bewijs: Jezus verweet de Emausgangers hun ongeloof ondanks dat de Schrift over Hem sprak.
Hij ging niet uitleggen maar Hij liet de Mozes, Psalmen en Profeten spreken.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 25 nov 2004 10:54

Goed, aangezien niemand met inhoudelijke argumenten tegen mij komt, ga ik er vanuit dat die er blijkbaar ook niet zijn. Het gaat nu alleen nog over allerlei bijzaken. Dan kan dit topic net zo goed dicht. Er mag blijkbaar niet over de echte verschillen gesproken worden.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 25 nov 2004 11:28

Poneer je stelling nog eens, dan trekken we de discussie vlot.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 25 nov 2004 12:26

Optimatus schreef:Poneer je stelling nog eens, dan trekken we de discussie vlot.

dit is er één: "Laten we nou eens even loskomen van al dat slaan en schoppen. Ik poneer nu gewoon een stelling zonder namen en zou graag zien dat men daar eens normaal op reageert.
Er is iemand die ik heel hoog acht. Ik zie hem als een echte knecht en kind van God en ben er van overtuigd dat hij de zuivere waarheid spreekt. Door studie kom ik er achter dat hij op bepaalde punten de waarheid opzettelijk verdraaid heeft.
Moet ik hem daar ernstig op aanspreken of moet ik het maar laten gaan omdat hij 'nou eenmaal een kind van God is en daar mag je niet tegenin gaan' . Graag jullie eerlijke reactie. "

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 25 nov 2004 12:30

Optimatus schreef:Poneer je stelling nog eens, dan trekken we de discussie vlot.

Dit is er nog één: "De zondaar die door God bekeerd wordt zal vrijwillig tot Christus gaan. En dan staat Die hem met open armen op te wachten, zoals ook in de gelijkenis van de verloren zoon. Het onderscheid wat je (Loezje) nu maakt, tussen oprecht naar Christus gaan en niet oprecht naar Christus gaan is een onderscheid wat niet bestaat. Immers men kan alleen maar oprecht tot Hem gaan. Een onoprecht gaan is gelijk aan een niet gaan. Derhalve had ds. van Straalen een dergelijke opmerking nooit mogen maken omdat hij hiermee de weg opent (wellicht ongewild) van een tweeledig komen tot Christus."

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 25 nov 2004 13:23

ahuibers schreef:Velen zijn geroepen maar weinigen uitverkoren.

Helaas is het misbruik van deze tekst niet alleen aan de GGiN gebonden, ook in de GG wordtie nog wel eens misbruikt om lege avondmaalstafels te verdedigen.

Maar lees alsjeblieft het verband waarin deze tekst staat! En wees gewoon eerlijk. Als er in een gemeente weinig mensen aan het avondmaal gaan, dan komt dat omdat ze geen zin hebben om naar de Heere God te luisteren.
Er staat geen = teken tussen bekeerd en avondmaalsgang. Maar om gewoon te zeggen, zoals ik pas hoorde, over een gemeente waar veel mensen aan het avondmaal gaan: "Die kunnen niet allemaal bekeerd zijn, want vele zijn geroepen, maar weinigen uitverkoren" is een grove zonde. Oordelen of het werk van de Geest wel in deze mensen is! Ik ben wel eens bang dat hier het gevaar van de zonde tegen de Heilige Geest in is!

Iedereen hier in Nederland wordt geroepen! (Misschien is er een enkeling die echt nog nooit positief over Christus heeft gehoord.) Vervolgens vormen de christelijke kerken en gemeenschappen in NL maar een klein groepje.
En dan zijn dat er nog teveel? 100 mensen in een kerk van 900 aan het avondmaal? Wat een lichte gemeente, dat zijn er teveel hoor! :?

Ach, het is wel handig zo'n tekst. Dan kun je tenminste lekker onbekeerd blijven.

alex leusink
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor alex leusink » 25 nov 2004 13:32

jas schreef:
Brion schreef:Vertel mij toch eens: wat voor bijzonder speciale band heb jij toch
met God? Hoe komt het toch dat Hij zich aan jou zó duidelijk
openbaart en je de exacte waarheid toefluistert, en al die sukkels
hier in allerlei vormen van leugenleer laat geloven? Wat maakt jou
toch zo bijzonder? En wat moeten wij doen om ook zo bijzonder te
worden, en alles zó goed te weten?

Daar wil ik wel even apart op reageren voor jou hoor. Een speciale band met God krijg je door Zijn Woord aan te nemen, in je hart te sluiten en te laten verzegelen door de Heilige Geest. Verder moet je je als een kind tot een liefdevolle Vader gedragen, op grond van Zijn dierbaar Woord dwalingen aantonen en weerleggen, de smaad van mensen zoals jij verdragen, je losmaken van alle aardse beslommeringen, de wereld vaarwel zeggen en altijd Jezus volgen en ervan verzekerd zijn dat Hij liefdevol op je neerziet.
Dan krijg je een band met God. Ik hoop daarmee je vraag beantwoord te hebben.
Ik proef je haat en ben er blij mee.

Ja maar Jas, je bent toch niet de enige die een band met God heeft?? De Heere heeft toch meerdere kinderen, ook in de GerGeminNed? Die maakt Hij misschien jouw dwalingen wel bekend!
Hardere aanpak wildplassers: Dweilen met de kraan open!

SDG
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor SDG » 25 nov 2004 14:52

TheKeimpe schreef:Er staat geen = teken tussen bekeerd en avondmaalsgang. Maar om gewoon te zeggen, zoals ik pas hoorde, over een gemeente waar veel mensen aan het avondmaal gaan: "Die kunnen niet allemaal bekeerd zijn, want vele zijn geroepen, maar weinigen uitverkoren" is een grove zonde. Oordelen of het werk van de Geest wel in deze mensen is! Ik ben wel eens bang dat hier het gevaar van de zonde tegen de Heilige Geest in is!

Waar zo wordt gepraat, wordt de Geest uitgeblust.
Volgens mij is dat het grootste kwaad van deze tijd, binnen bepaalde kerkverbanden: elk teken van geestelijk leven voor verdacht houden en de kop indrukken - en altijd maar dat vreselijke oordelen over een ander.
Waar is de warmte, de liefde, de opgewektheid die een christen zou moeten sieren?
~~Soli Deo Gloria~~

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 25 nov 2004 22:36

alex leusink schreef:
jas schreef:
Brion schreef:Vertel mij toch eens: wat voor bijzonder speciale band heb jij toch
met God? Hoe komt het toch dat Hij zich aan jou zó duidelijk
openbaart en je de exacte waarheid toefluistert, en al die sukkels
hier in allerlei vormen van leugenleer laat geloven? Wat maakt jou
toch zo bijzonder? En wat moeten wij doen om ook zo bijzonder te
worden, en alles zó goed te weten?

Daar wil ik wel even apart op reageren voor jou hoor. Een speciale band met God krijg je door Zijn Woord aan te nemen, in je hart te sluiten en te laten verzegelen door de Heilige Geest. Verder moet je je als een kind tot een liefdevolle Vader gedragen, op grond van Zijn dierbaar Woord dwalingen aantonen en weerleggen, de smaad van mensen zoals jij verdragen, je losmaken van alle aardse beslommeringen, de wereld vaarwel zeggen en altijd Jezus volgen en ervan verzekerd zijn dat Hij liefdevol op je neerziet.
Dan krijg je een band met God. Ik hoop daarmee je vraag beantwoord te hebben.
Ik proef je haat en ben er blij mee.

Ja maar Jas, je bent toch niet de enige die een band met God heeft?? De Heere heeft toch meerdere kinderen, ook in de GerGeminNed? Die maakt Hij misschien jouw dwalingen wel bekend!

Maar ik zeg toch niet dat ik de enige ben? Ik beantwoord gewoon een vraag met een hatelijke ondertoon van Brion. Meer niet. Ik word graag overtuigd van mijn dwaling op grond van de Schrift. Het zou onmenselijk en zelfs goddeloos van je zijn als je me daar niet op wees. Wij mogen anderen niet zomaar laten dwalen want dan wordt hun bloed van onze hand geeist. Daarom zou ik graag er op gewezen worden.
De Heere heeft zeker een band met al Zijn volk, ook binnen de GGiN. Dat ontken ik ook niet. Maar als we een band met de Heere hebben, laat Hij ons niet in het duister zwalken hoor Alex. Want God is een lichtend Licht.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 25 nov 2004 22:40

TheKeimpe schreef:
ahuibers schreef:Velen zijn geroepen maar weinigen uitverkoren.

Helaas is het misbruik van deze tekst niet alleen aan de GGiN gebonden, ook in de GG wordtie nog wel eens misbruikt om lege avondmaalstafels te verdedigen.

Maar lees alsjeblieft het verband waarin deze tekst staat! En wees gewoon eerlijk. Als er in een gemeente weinig mensen aan het avondmaal gaan, dan komt dat omdat ze geen zin hebben om naar de Heere God te luisteren.
Er staat geen = teken tussen bekeerd en avondmaalsgang. Maar om gewoon te zeggen, zoals ik pas hoorde, over een gemeente waar veel mensen aan het avondmaal gaan: "Die kunnen niet allemaal bekeerd zijn, want vele zijn geroepen, maar weinigen uitverkoren" is een grove zonde. Oordelen of het werk van de Geest wel in deze mensen is! Ik ben wel eens bang dat hier het gevaar van de zonde tegen de Heilige Geest in is!

Iedereen hier in Nederland wordt geroepen! (Misschien is er een enkeling die echt nog nooit positief over Christus heeft gehoord.) Vervolgens vormen de christelijke kerken en gemeenschappen in NL maar een klein groepje.
En dan zijn dat er nog teveel? 100 mensen in een kerk van 900 aan het avondmaal? Wat een lichte gemeente, dat zijn er teveel hoor! :?

Ach, het is wel handig zo'n tekst. Dan kun je tenminste lekker onbekeerd blijven.

Ik ben het helemaal met jou eens. Het zit hem niet in het uitwendig vertoon en het om het hardst roepen dat je nog onbekeerd bent. (is dat trouwens goed, dat je nog onbekeerd bent? :? ) En zo wordt de onbekeerdheid dus tot grond van de zaligheid gemaakt. Men roept dus eigenlijk dat men onbekeerd is, terwijl het arglistig hart ingeeft dat men dat moet zeggen om bekeerd te zijn. Hoe bedriegt men zichzelf. Maar Zijn ogen doorlopen de ganse aarde, en Hij ziet het hart aan en proeft de nieren. Arme mensen.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 25 nov 2004 22:46

SDG schreef:
TheKeimpe schreef:Er staat geen = teken tussen bekeerd en avondmaalsgang. Maar om gewoon te zeggen, zoals ik pas hoorde, over een gemeente waar veel mensen aan het avondmaal gaan: "Die kunnen niet allemaal bekeerd zijn, want vele zijn geroepen, maar weinigen uitverkoren" is een grove zonde. Oordelen of het werk van de Geest wel in deze mensen is! Ik ben wel eens bang dat hier het gevaar van de zonde tegen de Heilige Geest in is!

Waar zo wordt gepraat, wordt de Geest uitgeblust.
Volgens mij is dat het grootste kwaad van deze tijd, binnen bepaalde kerkverbanden: elk teken van geestelijk leven voor verdacht houden en de kop indrukken - en altijd maar dat vreselijke oordelen over een ander.
Waar is de warmte, de liefde, de opgewektheid die een christen zou moeten sieren?

Het is idd een teken van ongeloof i.p.v. geloof waar deze gedachte heeft postgevat. Ik vind het vreselijk. God is zo oneindig groot, goed, barmhartig en genadig, dat het flauwste besef dáárvan de hardste harten vermorzelt. Ja zelfs het mijne. :wink: Dit in tegenstelling tot de wettische prediking in veel kerken. Maar ik ageer al de hele tijd tegen die dwalingen, er wordt niet serieus op ingegaan. De oortjes zitten dicht. Potdicht!

Terug naar “Archief”