LauraC schreef:Evelien schreef:Geweldig![]()
Gefeliciteerd.
Moderator: Moderafo's
LauraC schreef:Evelien schreef:Geweldig![]()
Gefeliciteerd.
Galateia schreef:Er moet een nieuw onderzoek komen, omdat de gezinssituatie gewijzigd is. Op zich vrij logisch: alles is nu helemaal anders.
Wat wachten jullie al lang op een pleegkindje. Maar wel fijn om te horen, dat ze jullie hebben overwogen. De reden dat de keuze op een ander gezin is gevallen, kan ik op zich wel volgen, dus dat had gelukkig niets met jullie als gezin te maken. Dat is toch altijd fijn om te horen!
je kan ook even quoten en weer terugbladeren naar de vorige pagina, dan hoef je je leesbril niet op te zettenmamavansophie schreef:Hmmm Galateia, ik moest even mijn leesbril opzetten voor die kleine lettertjes
Galateia schreef:Bij adoptie werkt het gelukkig in de meeste landen niet anders: er wordt een match gemaakt en wachtlijstvolgorde is daarbij niet zo relevant. Pas als een kindje zou passen bij meerdere ouderparen en er wordt niets gezien in het dossier of het kind wat het beter laat passen bij het ene stel, dan geldt misschien wel de duur van de wachttijd. Maar in sommige landen is de wachtlijst wel weer leidend. Dan gaat het wel vooral om gezonde kindjes, dat gaat veelal op volgorde. Daar zijn de wachtlijsten dan ook het langst voor, natuurlijk. In China werkt het voor gezonde kindjes zelfs op nummer. Daar weet je echt precies wanneer je ongeveer aan de beurt bent. Echt wel een raar systeem, vind ik...
Maar goed. Jullie wachten verder. En toch voelt het vreemd. Zoveel kindjes die een pleeggezin zoeken en dan zolang wachten. Of hebben jullie misschien beperkende eisen? En is anders inschrijven bij een andere pleegzorginstelling geen mogelijkheid?
RD09-11-2010
„Snellere procedure rond adoptie”
08-11-2010 11:42 | Van een medewerker
GOUDA – De overheid kan de procedure rond een buitenlandse adoptie efficiënter vormgeven.
Dat heeft voorzitter M. Hupkes van de Nederlandse Adoptie Stichting zaterdag gesteld tijdens een bijeenkomst van de AdoptieVereniging Gereformeerde Gezindte.
Na het afgeven van de beginseltoestemming aan aspirant-adoptieouders laat de volgende stap, de intake, soms zo lang op zich wachten dat het opgestelde gezinsrapport moet worden geactualiseerd, aldus Hupkes. „Dat rapport kan dus beter kort voor de intake worden gemaakt en dan in één keer.”
Door het Haags Adoptieverdrag zoeken veel adoptielanden sneller naar mogelijkheden voor binnenlandse pleegzorg in bijvoorbeeld gezinstehuizen. Onder andere in Nederland is het aantal adopties daardoor gedaald.
Nogal wat aspirant-adoptieouders trokken zich bovendien terug omdat de kans groot was dat het kind dat ze ter adoptie zouden krijgen aangeboden een aangeboren aandoening zou hebben. Momenteel dreigt er zelfs een tekort aan adoptieouders, aldus Hupkes.
Woordvoerder J. Vroomans van het ministerie van Justitie zei te verwachten dat van alle kinderen die China ter adoptie aanbiedt, straks 95 procent een aandoening heeft. Het ministerie verwacht verder een groter adoptieaanbod uit Afrikaanse landen, omdat de klassieke familiestructuren daar worden bedreigd door de aidsepidemie. Ook het aantal uit Amerika geadopteerde kinderen stijgt. Vroomans: „Vaak gaat het om kinderen van verslaafde moeders, of van een gemengd ras.”
Anne 80 schreef:Ik ben daar geweest!Interessante middag!
Best een verhitte discussie tussen beide partijen.
Galateia schreef:O ja, dan zijn we te jong, en dat dan met andere dingen gecombineerd, zoals een kindje uit een Afrikaans land in ons gezin... nou ja, hoe dan ook: wanneer je alles bij elkaar optelt, dan zijn de mogelijkheden gewoon erg beperkt.
Geeft verder niet, we komen er wel (alhoewel de frustratie natuurlijk wel groot is soms), maar het is dus niet alleen een 'tekort' aan adoptieouders, er speelt altijd zo ontzettend veel meer mee.
Wat me wel echt raakt, is dat zoveel mensen zich terugtrekken, omdat ze een kindje met een aandoening niet willen hebben. Dan wordt er wel altijd gesproken over 'ja, maar je moet het wel aan kunnen' enzo, maar ik kan er toch niet helemaal bij. Het is toch vaak een kwestie van WILLEN. Maar goed...
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 75 gasten