Dat wat jij zegt is de CGK-visie op de doop en het verbond!
Ik zou zeggen: Join the club.....
Eígenlijk vind ik het niet leuk dat je er geintjes over maakt

(Omdat ik een béétje aan het zoeken ben).
Marnix schreef:Verder heeft ds. Kersten gelijk, maar hij vergeet dat Gods genade al bij de doop begint.
Gods genade begint al voor de doop, als jij geboren wordt is dat genade, dat jij leeft is genade, dat jij verwerkt bent is genade.. Elke mens die leeft, leeft uit de genade (je leeft bij gratie van de Koning). Dat noemt men nogal eens 'de algemene genade' en dat gaat op voor alle mensen. De doop zet jou apart van de wereld, je bevind je nog steeds onder 'de algemene genade' zij het dat je onder het Woord komt, de enige weg om Christus te leren kennen.
Niet: Ach, de doop doet er niet zo toe, je moet later toch wedergeboren worden, anders kom je er niet en heb je niets aan je doop. Gods genade begint terwijl wij nog zondaars zijn en geen besef hebben van die genade.
Bij jou is het écht of het een, of het ander. Als je niet geloofd dat er bij de doop iets wezenlijks gebeurd ('de genade begint bij de doop' of 'je mag er van uitgaan dat een kind wedergeboren is, aangezien God ze aanziet in hun ouders') dan betekend dat (volgens jou) dat de doopt direct géén betekenis heeft. Je moet 'later toch wedergeboren worden'. Ik vind dat dooddoeners.
Is het niet waar dan dat je wedergeboren moet worden om in te gaan in het koninkrijk van de hemel?
Iemand wordt gedoopt als kind, maar keert God later de rug toe. Was de doop dan wel echt, als God vervolgens het kind later niet bekeert. Want dan wordt iemand gedoopt terwijl hij/zij niet uitverkoren is, God dat weet want Hij weet alles, dus wat zegt de doop dan nog.
Uiteraard was die doop écht en zijn die beloften echt, maar in datzelfde doopformulier staat toch duidelijk de eis van God 'overmits een verbond nu twee delen heeft', indien iemand het vertikt om zijn eisen te houden (uit liefde voor God) dan moet je er ook niet op rekenen dat God zijn belofte waar zal maken.
En toch zegt de DL dat de gedoopte kinderen wel behouden zijn als ze vroegtijdig overlijden. Wat zegt dat dan over het verbond?
Dat is toch DL 1-17?
Nademaal wij van den wille Gods uit Zijn Woord moeten oordelen, hetwelk getuigt dat de kinderen der gelovigen heilig zijn, niet van nature, maar uit kracht van het genadeverbond, in hetwelk zij met hun ouders begrepen zijn, zo moeten de godzalige ouders niet twijfelen aan de verkiezing en zaligheid hunner kinderen, welke God in hun kindsheid uit dit leven wegneemt.. Ik zie daar niet direct wat staan over het gedoopt zijn van die kinderen of niet, daarnaast gaat het hier m.i. om de kinderen die inderdaad vroegtijdig overlijden, je mag er van uit gaan dat je kinderen verkoren zijn in dat geval.
Anders weet ik wel, dan laat ik alle kinderen die ik krijg aborteren dan zouden ze dus zeker naar de hemel gaan, anders is dat de vraag natuurlijk nog maar. Ik heb gewoon enorm iets tegen 'Je bent verkoren en wedergeborenen tot dat het tegendeel bewezen is, dus geloof maar gewoon dan weet je dat je wedergeboren bent'. En ik zal daarom ook nooit Vrijgemaakt worden. Ik vind het louter voorliegen van je kinderen.
Je weet niet of ze verkoren zijn, je weet niet of ze wedergeboren of bekeerd zijn. Maak het ze dan ook niet wijs dat ze 'wedergeboren totdat het tegendeel bewezen is' of wanneer je vraagt 'ben je bekeerd' dat die persoon dan antwoord met 'ik ben nog nooit onbekeerd geweest'. Ik keur het af, en niet een klein beetje ook.