Ger gem DE kerk

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 23 mar 2007 12:57

Jantjes schreef:De Ger.Gem. leert heel duidelijk in Ds.G.H.Kersten (oprichter Ger.Gem.) dat gedoopte kinderen niet in het verbond worden opgenomen. Ds. Kersten heeft bij-wijze-van-spreken te vuur en te zwaard verdedigd dat opgenomen worden in het verbond een leugen is en daarvoor in de plaats leerde hij het erf van het verbond en de Ger.Gem opgericht.
In tegen spraak op zich zelf leerden hij wel dat als je naar de doopsinhoud wil kijken dat je dan naar de besnijdenis moet kijken dat kinderen bij de doop niet in het verbond wordt opgenomen zo als Israël in de besnijdenis dat wel gebeurden.
De reden dat Ds. Kersten dit zo vurig gedaan heeft is de prediking wat tot op heden ten dagen in de Ger.Gem. verkondigd wordt namelijk geen verbondsautomatisme door de doop en daardoor al een klein beetje Gods kind te zijn.

Ze zijn het idd niet een klein beetje.... maar helemaal. Zie doopformulier :) Desondanks is er geen verbondsautomatisme, dat sommigen er wel zo mee omgingen en zo leefden verklaart de kritische houding van ds. Kersten. Dat men in praktijk verkeerd met de leer van bijvorbeeld Calvijn omgingen maakt de leer nog niet fout. Kersten leert daarom dat kinderen bij het verbondhren, zo bevinden zich immers op het erf daarvan, maar dat ze vervolgens dus niet maar behouden zijn omdat ze gedoopt zijn, hij legt veel nadruk op de eis, omdat je belofte en eis niet los kan koppelen e nmen dat in zijn tijd wel veel deed.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 23 mar 2007 16:06

Elbert schreef:
Ik begrijp dat ds. Kersten tot zijn leeropvatting kwam omdat hij zoveel dorheid en doodsheid zag in de kerken, mede als gevolg van een verkeerde prediking.
Nee niet om de dorheid en doodsheid maar juist om die genen dit dachten dat zij levenden maar waren dood, volgens Ds. Kersten bedriegen zij zich zelf voor de eeuwigheid en dan voornamelijk om te zeggen door dat zei gedoopt waren ik ben al een beetje in het verbond.
Om dezelfde redenen zijn de baptisten tegen de kinderdoop.
Baptisten volgen de volwassen doop op voornamelijk omdat zei vinden dat Christus het voorbeeld hierin gegeven heeft Christus, zeggen zei, was toch ook besneden en liet zich dopen en daarom is dopen een zendingsopdracht.
Maar ik vraag me af of geestelijke dorheid in de kerk in de praktijk een reden is om een aanpassing te maken in de leer.
Zoals ik al zei het ging niet om geestelijk dorheid maar juist om zeer arbeidzame mensen die gingen zeggen (verkondigen) dat je moest geloven. Ook Ds. Kersten leerden dat je onmogelijk kon geloven als het geloof niet eerst ontvangen was door genade.
zie nu de reaktie van @Marnix.
Ze zijn het idd niet een klein beetje.... maar helemaal.

@Marnix niet kwaad bedoeld hoor!
Want ik ben toch van mening dat ds. Kersten op een andere manier over het verbond spreekt dan bijv. Calvijn. De leer over het verbond sinds de reformatie was niet verkeerd, maar aan de toepassing (in prediking en uitwerking) ervan schortte het.
Ik weet dat niet zeker maar volgens mij was Ds. Kersten één met Clavijn, uitgezonderd de doop visie.
Terug naar de bron zou dan eerder het devies zijn.
Welke bron?

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 23 mar 2007 16:38

Marnix schreef:
Ze zijn het idd niet een klein beetje.... maar helemaal. Zie doopformulier

Dat is nu de twistvraag.
Niet voor de Ger.Gem. want je bent niet in het verbond door de doop volgens hun.
Het formulier is daar duidelijk in, je bent wel in het verbond door de doop.
Desondanks is er geen verbondsautomatisme, dat sommigen er wel zo mee omgingen en zo leefden verklaart de kritische houding van ds. Kersten. Dat men in praktijk verkeerd met de leer van bijvorbeeld Calvijn omgingen maakt de leer nog niet fout. Kersten leert daarom dat kinderen bij het verbond horen, zo bevinden zich immers op het erf daarvan, maar dat ze vervolgens dus niet maar behouden zijn omdat ze gedoopt zijn, hij legt veel nadruk op de eis, omdat je belofte en eis niet los kan koppelen e nmen dat in zijn tijd wel veel deed.
Ik denk dat beiden leren zowel formulier als Ger.Gem. dat je dus niet behouden bent door de doop. Het gaat om de uitwerking ervan, als je leert in het verbond opgenomen te zijn is toch duidelijk, dan ben je er in. Als je leert op het erf van het verbond opgenomen te zijn sta je er toch duidelijk buiten. Ik denk zeker met Ds. Kersten dat dit grote invloed heeft op de prediking.
Als ik in een, zeg maar, evangelische gemeente komt ben ik duidelijk behouden. Als ik in, een zeg, maar orthodoxse (zware) gemeente komt ben ik dat duidelijk niet, daar wordt de vraag van behouden zijn in het midden gelaten.

Petra777
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Petra777 » 24 mar 2007 11:08

Alle Joden hoorden door hun besnijdenis bij het verbond dat God met hen had gesloten. Of ze dat wilden of niet, vanaf hun besnijdenis hoorden ze erbij.

Is dat met ons niet net zo? Evenals wij zonder het te weten deel hebben aan de veroordeling in Adam, zo zijn wij ook zonder het te weten in Christus tot Zijn kinderen aangenomen.

Ik ga me ook afvragen waarom kinderen in de Ger. Gem. gedoopte worden.
Ons hart is onrustig, totdat het rust vind in U.

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 24 mar 2007 12:20

Petra777 schreef:
Alle Joden hoorden door hun besnijdenis bij het verbond dat God met hen had gesloten. Of ze dat wilden of niet, vanaf hun besnijdenis hoorden ze erbij.
Jawel, zij hoorde bij het ‘bondsvolk’. Dat wil zeggen bij het volk dat God verkoren had in de lijn der geslacht waarin Christus geboren zou worden. Het is dus een zelfde titel zeg maar als jij Nederlander in Nederland geboren bent (ik weet niet of je Nederlander bent, maar van uitgaande dat het zo is) zo hoorden de Jood bij het bondsvolk maar in principe stelde dat niets voor want ‘die zijn niet allen Israël, die uit Israël zijn’.
Is dat met ons niet net zo? Evenals wij zonder het te weten deel hebben aan de veroordeling in Adam, zo zijn wij ook zonder het te weten in Christus tot Zijn kinderen aangenomen.
Jawel maar dit kan een grote vergissing zijn als wij hierbij denken dat we door de doop ‘kind van God’ geworden zijn want dat is niet zo niet bij de jood en ook niet bij de Ger.Gem. het gaat om de wassing/besnijding des harten en dat verkondigen ze bij uitstek daar en op die grondslag dopen ze daar.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 24 mar 2007 13:59

Ja dat is dus ook waar ik tegenaan loop als ik ga nadenken over mijn eigen verbondsvisie. Ik ben er van overtuigd dat je door de doop een kind van het verbond wordt. Echter ben ik er ook van overtuigd bent dat dit absoluut geen synoniem is voor 'wedergeboren' of 'bekeerd'.

Het verbond heeft pas zijn totale kracht als God je wederbaard. Ik wijs daarom om het idee van de Gereformeerde Gemeente ook af (hoewel ik het tot op zekere hoogte ook weer aantrekkelijk vind, en vooral logisch gezien de achtergrond waarin het onstaan is). Echter wijs is ook de theologie(ën) af die stellen dat een gedoopt kind ook wedergeboren is, tenzij het tegendeel door levenswandel bewezen wordt.

Het idee dat je een persoon vraagt 'ben je bekeerd' en hij zou antwoorden 'ik ben nog nooit onbekeerd geweest, want ik ben gedoopt', dat keur is af, dat is niet mijn verbondsopvatting. Je bent kind van het verbond, je bent kind van God (in de algemene opvatting/onder de algemene genade) dat wil echter niets zeggen over je wezenlijke staat.

Als ik bijvoorbeeld kijk naar het verhaal van Manasse, deze beste man was besneden, een kind van het verbond, een kind van God en toch was het verbond niet toegepast aan zijn hart. Pas op latere leeftijd komt hij tot bekering.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 24 mar 2007 14:25

De Ger.Gem. leert heel duidelijk in Ds.G.H.Kersten (oprichter Ger.Gem.) dat gedoopte kinderen niet in het verbond worden opgenomen. Ds. Kersten heeft bij-wijze-van-spreken te vuur en te zwaard verdedigd dat opgenomen worden in het verbond een leugen is en daarvoor in de plaats leerde hij het erf van het verbond en de Ger.Gem opgericht.
In tegen spraak op zich zelf leerden hij wel dat als je naar de doopsinhoud wil kijken dat je dan naar de besnijdenis moet kijken dat kinderen bij de doop niet in het verbond wordt opgenomen zo als Israël in de besnijdenis dat wel gebeurden.
De reden dat Ds. Kersten dit zo vurig gedaan heeft is de prediking wat tot op heden ten dagen in de Ger.Gem. verkondigd wordt namelijk geen verbondsautomatisme door de doop en daardoor al een klein beetje Gods kind te zijn.

Hej dat is interessant ik ben het min of meer met ds Kersten eens.
Ik zou het waarschijnlijk anders verwoorden, maar ik kan me er wel in vinden. Inderdaad kun je, je dan afvragen waarom men in de Gereformeerde Gemeente dan kinderen doopt. En waarom men dan niet de geloofsdoop praktiseert.

Ik zie overigens niet wat er in tegenspraak is met elkaar in het vetgedrukte stukje. Lijkt me heel logisch, wij zijn Israel niet.
Wij krijgen door middel van geloof deel aan het Verbond. Want uiteindelijk werd ook het Nieuwe Verbond met het Joodse volk gesloten zie Jeremia 31.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 24 mar 2007 14:36

Wij krijgen door middel van geloof deel aan het Verbond. Want uiteindelijk werd ook het Nieuwe Verbond met het Joodse volk gesloten zie Jeremia 31.
Klopt, alleen is er binnen de kerk altijd het idee geweest dat het verbond (doop) breder was dan alleen de ouders die gedoopt zijn omdat ze geloofden. Het hele gezin werd gedoopt en later de kleine kinderen ook weer, omdat dat bij Israel ook zo was. God richt een verbond op met mensen en hun zaad na hen.

Echter, verondersteld dit dat de kinderen die geboren zijn automatisch ook gelovig zijn, wat het idee van persoonlijke bekering zou afzwakken. Daardoor wordt de doop in veel gemeentes als een uiterlijk teken gezien waarbij God iemand apart zet van 'de wereld' en een verbond aangaat. Echter wil die doop niet zeggen dat je automatisch ook 'In Christus' bent.

En daar is veel over nagedacht, en zijn er veel verschillende verbondsvisies ontstaan. Ik geloof ook (en dan ben ik het met Yael/Kersten toch nog wat eens ;)) dat je door de doop niet bent opgenomen in het verbond van 'de verlossing' (of hoe je het ook wilt noemen). Je bent wél verbondskind, maar dat zegt niets over of je verlost bent of niet.

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 24 mar 2007 15:16

Raido schreef:Ja dat is dus ook waar ik tegenaan loop als ik ga nadenken over mijn eigen verbondsvisie. Ik ben er van overtuigd dat je door de doop een kind van het verbond wordt. Echter ben ik er ook van overtuigd bent dat dit absoluut geen synoniem is voor 'wedergeboren' of 'bekeerd'.

Het verbond heeft pas zijn totale kracht als God je wederbaard. Ik wijs daarom om het idee van de Gereformeerde Gemeente ook af (hoewel ik het tot op zekere hoogte ook weer aantrekkelijk vind, en vooral logisch gezien de achtergrond waarin het onstaan is). Echter wijs is ook de theologie(ën) af die stellen dat een gedoopt kind ook wedergeboren is, tenzij het tegendeel door levenswandel bewezen wordt.

Het idee dat je een persoon vraagt 'ben je bekeerd' en hij zou antwoorden 'ik ben nog nooit onbekeerd geweest, want ik ben gedoopt', dat keur is af, dat is niet mijn verbondsopvatting. Je bent kind van het verbond, je bent kind van God (in de algemene opvatting/onder de algemene genade) dat wil echter niets zeggen over je wezenlijke staat.

Als ik bijvoorbeeld kijk naar het verhaal van Manasse, deze beste man was besneden, een kind van het verbond, een kind van God en toch was het verbond niet toegepast aan zijn hart. Pas op latere leeftijd komt hij tot bekering.

Met jou opvatting kan ik het eens zijn maar dat is wel een Gereformeerde Gemeente opvatting/leer hoor hoewel zij niet volledig ja zeggen op dat doopformulier m.b.t. in/erf van het verbond. Ik geloof niet dat Ds. Kersten ooit de bedoeling gehad heeft om hierin verwarring te zaaien maar heeft betrekking op de prediking en dat vind ik wel super belangrijk. Door de doop ontvang je de zekerheid van het geloof niet, dat is maar een teken. Omdat velen naar de zekerheid van het geloof staan zoeken zij dat in de doop en dat is een bedrieglijke grond voor de zaligheid en aan de andere kant mogen wij het ook weer niet minachten omdat voor dat het kind tot het verstand gekomen is het weldegelijk in het verbond (van gelovige ouders) opgenomen is.

Als het kind tot verstand gekomen is staat het volledig voor eigen rekening en zal het zegel van de doop wel of niet tot uitdrukking moeten komen door bekering (1), genade(2), wedergeboorte(3) en geloof(4). Let op de volgorden (in cijfers er achter toegevoegd) want een ander volgorden is niet mogelijk. Als je de verbondsvisie tegengesteld predikt (zoals in de eerste alinea gezegd) dan beging je bij punt 4 namelijk dat wij moeten geloven en dat is zonder bekering, genade en wedergeboorte onmogelijk. Ik begrijp wel dat Paulus zovaak in zijn briefen aangedrongen heeft tot geloven, geloven en geloven. Maar dan vergeten wij een groot ding namelijk dat hij dat tegen Joden zei die dachten door het houden van de geboden zaligheid te verkrijgen. Hoewel de geboden zeer belangrijk zijn om die te onderhouden brengen die geboden je niet, maar wel door middel van de geboden de zaligheid. Sterker nog het is hét enige middel tot zaligheid omdat die geboden je bij Christus brengen.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 24 mar 2007 17:21

Met jou opvatting kan ik het eens zijn maar dat is wel een Gereformeerde Gemeente opvatting/leer hoor
Volgens mij studentenkring-begeleider (predikant in opleiding) was mijn opvatting geen Gergem-opvatting. Ik stel het gewoon heel duidelijk, door de doop ben je kind van het verbond. (geen máárs of 'erfjes').

hoewel zij niet volledig ja zeggen op dat doopformulier m.b.t. in/erf van het verbond. Ik geloof niet dat Ds. Kersten ooit de bedoeling gehad heeft om hierin verwarring te zaaien maar heeft betrekking op de prediking en dat vind ik wel super belangrijk.
Ik kan het wat dat betreft dan meestal ook aardig vinden, de oproep tot noodzaak om bekering, dat vind ik enorm belangrijk. Wel mis ik dan weer het 'rechthebbende' (begrijp me niet verkeerd, dat een mens rechten zou hebben), maar ik doel op de beloften die God in zijn verbond doet, dat Hij er wil en zál zijn voor iedereen die Hem zal zoeken. Die belofte wordt aan jou voorhoofd bezegeld, jij bent kind van Zijn Verbond en jij mag (moet!) op die beloften 'claimen'.

Door de doop ontvang je de zekerheid van het geloof niet, dat is maar een teken. Omdat velen naar de zekerheid van het geloof staan zoeken zij dat in de doop en dat is een bedrieglijke grond voor de zaligheid
De zekerheid van je geloof ligt niet buiten het geloof. Eigenlijk moet je geen zekerheid van je geloof hebben maar zekerheid in je geloof. De zekerheid ligt in Jezus Christus alléén.

en aan de andere kant mogen wij het ook weer niet minachten omdat voor dat het kind tot het verstand gekomen is het weldegelijk in het verbond (van gelovige ouders) opgenomen is.
Dat is mijn overtuiging ook. Je bent wel verbondskind, God heeft je wel apart gezet.. dat is een reusachtige verantwoordelijkheid naar God en de mensen toe.

Als het kind tot verstand gekomen is staat het volledig voor eigen rekening en zal het zegel van de doop wel of niet tot uitdrukking moeten komen door bekering (1), genade(2), wedergeboorte(3) en geloof(4).
Ik mag vast wat vragen ;) Hoe kan een mens zichzelf bekeren zonder de kracht van God te krijgen door de wedergeboorte?

Hoewel de geboden zeer belangrijk zijn om die te onderhouden brengen die geboden je niet, maar wel door middel van de geboden de zaligheid. Sterker nog het is hét enige middel tot zaligheid omdat die geboden je bij Christus brengen.
Eens. Door in de spiegel van de Wet te kijken zie je jezelf..

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 24 mar 2007 19:47

Raido schreef:
Ik mag vast wat vragen Hoe kan een mens zichzelf bekeren zonder de kracht van God te krijgen door de wedergeboorte?
Tja, weetje ik zit nu hier te type en adem te halen en mijn hartslag is geloof ik normaal en….en…. ja, weetje ik denk daar allemaal niet bij door dat ik dit goed van God ontvang en nog zoveel meer waar ik niet bij nadenk maar gewoon doe. Maar…. als het op bekeren aan komt moet ik het ineens kracht van God ontvangen. Ik heb mezelf daar menigmaal op betrapt en ben er achter gekomen dat dit gewoon een vreselijk dooddoener is. Het is absoluut waar dat wij kracht moeten ontvangen om dingen te doen maar het is ook absoluut waar dat wij dat dan ook op alles moeten toepassen en niet alleen op bekeren. Maar… bij zoveel dingen denken wij er gewoonweg niet bij door om iets te doen maar bekeren kan dan niet want ja die kracht hé die je daarvoor ontvang moet.

De uitverkiezing mogen wij nooit als uitgangpunt nemen dat eist God niet van ons!

Raido het is absoluut een werking van de duivel. Bekeren is iets wat wij gewoonweg moeten doen in die zin dat wij de wet (tien geboden) moeten bestuderen zoals wij ook de Nederlandse wetgeving van bijvoorbeeld de wegenverkeerswet eens hebben bestudeerd toen wij op de basisschool verkeersexamen aflagen. Dat is geen krampachtige houding zoals de farizeeërs dat deden en geboden oplagen die te zwaar waren om te dragen, nee dat is net eender als je fietst dan weet je dat je niet op de stoep mag fietsen en dat doe je dan ook niet. In deze zin (niet op de stoep fietsen) moeten wij de geboden bewaren en dit is de liefde Gods, dat wij Zijn geboden bewaren; en Zijn geboden zijn niet zwaar (1Jo 5:3).
Spr 7:2 Bewaar mijn geboden, en leef, en mijn wet als den appel uwer ogen.
Joh 14:21 Die Mijn geboden heeft, en dezelve bewaart, die is het, die Mij liefheeft; en die Mij liefheeft, zal van Mijn Vader geliefd worden; en Ik zal hem liefhebben, en Ik zal Mijzelven aan hem openbaren.

Zie je nu door welke (toeleiden de) weg en naar mijn overtuig dé énigste weg je een Christus openbaring ontvang welke dé weg dé waarheid en het leven is? Juist, door bekering hoewel je nooit op bekering een grond mag maken en zeggen ja maar ik heb me bekeerd, nee het is een eis van de belofte: Spr 22:6 Leer den jongen de eerste beginselen naar den eis zijns wegs; als hij ook oud zal geworden zijn, zal hij daarvan niet afwijken.
Lu 1:4 Opdat gij moogt kennen de zekerheid der dingen, waarvan gij onderwezen zijt.
Hnd 18:25 Deze was in den weg des Heeren onderwezen; en vurig zijnde van geest, sprak hij en leerde naarstiglijk de zaken des Heeren, wetende alleenlijk den doop van Johannes.
Ro 2:18 En gij weet Zijn wil, en beproeft de dingen, die daarvan verschillen, zijnde onderwezen uit de wet;

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 24 mar 2007 19:55

Tja, weetje ik zit nu hier te type en adem te halen en mijn hartslag is geloof ik normaal en….en…. ja, weetje ik denk daar allemaal niet bij door dat ik dit goed van God ontvang en nog zoveel meer waar ik niet bij nadenk maar gewoon doe. Maar…. als het op bekeren aan komt moet ik het ineens kracht van God ontvangen.
We zijn het dus eens :) Maar ik vind het altijd leuk om het even te peilen. Ik ken nogal wat mensen die vinden dat 'ik' moet gaan geloven en dat ik dan ook vast wel 'wedergeboren' zal gaan worden, vandaar ;)

De uitverkiezing mogen wij nooit als uitgangpunt nemen dat eist God niet van ons!
Dat is één van de dingen waarvoor ik me sterk maak in mijn gemeente, ik voel me vaak een wegwijzer, staand langs een weg wijzend op Christus en ik zie mensen naar Hem gaan. En de wegwijzer? Hij staat en wijst.

En verder, ben ik het hardgrondig met je eens :)

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 24 mar 2007 23:42

Raido schreef:Ja dat is dus ook waar ik tegenaan loop als ik ga nadenken over mijn eigen verbondsvisie. Ik ben er van overtuigd dat je door de doop een kind van het verbond wordt. Echter ben ik er ook van overtuigd bent dat dit absoluut geen synoniem is voor 'wedergeboren' of 'bekeerd'.

Dat wat jij zegt is de CGK-visie op de doop en het verbond!
Ik zou zeggen: Join the club..... :mrgreen:
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 25 mar 2007 09:59

Jantjes schreef:Zoals ik al zei het ging niet om geestelijk dorheid maar juist om zeer arbeidzame mensen die gingen zeggen (verkondigen) dat je moest geloven. Ook Ds. Kersten leerden dat je onmogelijk kon geloven als het geloof niet eerst ontvangen was door genade.
zie nu de reaktie van @Marnix.

Waarom begin je bij je 4 punten die niet in een andere volgorde kunnen staan dan bij bekering, en niet bij genade?

Verder heeft ds. Kersten gelijk, maar hij vergeet dat Gods genade al bij de doop begint. Niet: Ach, de doop doet er niet zo toe, je moet later toch wedergeboren worden, anders kom je er niet en heb je niets aan je doop. Gods genade begint terwijl wij nog zondaars zijn en geen besef hebben van die genade. Daarom klopt je volgorde niet... eerst genade, dan bekering... en de bekeerden mogen dan nog veel meer zekerheid krijgen. Je mag bij elk punt wel genade er voor en er na zetten.

Dat is nu de twistvraag.
Niet voor de Ger.Gem. want je bent niet in het verbond door de doop volgens hun.
Het formulier is daar duidelijk in, je bent wel in het verbond door de doop.

Volgens mij is men later van het formulier afgeweken omdat in de nadere reformatie de nadruk meer kwam te liggen op uiterkiezing/voorzienigheid. Toen kwam men dus vervolgens met een probleem: Een beetje het probleem dat Kuyper in die tijd ook aanstipte. Iemand wordt gedoopt als kind, maar keert God later de rug toe. Was de doop dan wel echt, als God vervolgens het kind later niet bekeert. Want dan wordt iemand gedoopt terwijl hij/zij niet uitverkoren is, God dat weet want Hij weet alles, dus wat zegt de doop dan nog.

Desondanks is er geen verbondsautomatisme, dat sommigen er wel zo mee omgingen en zo leefden verklaart de kritische houding van ds. Kersten. Dat men in praktijk verkeerd met de leer van bijvorbeeld Calvijn omgingen maakt de leer nog niet fout. Kersten leert daarom dat kinderen bij het verbond horen, zo bevinden zich immers op het erf daarvan, maar dat ze vervolgens dus niet maar behouden zijn omdat ze gedoopt zijn, hij legt veel nadruk op de eis, omdat je belofte en eis niet los kan koppelen e nmen dat in zijn tijd wel veel deed.[/quote]Ik denk dat beiden leren zowel formulier als Ger.Gem. dat je dus niet behouden bent door de doop. Het gaat om de uitwerking ervan, als je leert in het verbond opgenomen te zijn is toch duidelijk, dan ben je er in. Als je leert op het erf van het verbond opgenomen te zijn sta je er toch duidelijk buiten. Ik denk zeker met Ds. Kersten dat dit grote invloed heeft op de prediking.
Als ik in een, zeg maar, evangelische gemeente komt ben ik duidelijk behouden. Als ik in, een zeg, maar orthodoxse (zware) gemeente komt ben ik dat duidelijk niet, daar wordt de vraag van behouden zijn in het midden gelaten.[/quote]

En toch zegt de DL dat de gedoopte kinderen wel behouden zijn als ze vroegtijdig overlijden. Wat zegt dat dan over het verbond? Mijns inziens dat ze dus wel behouden zijn. En dus binnen het verbond. Hoe kunnen ze immers anders behouden zijn? Als ze later niet gaan geloven kan je dus niet zeggen: Daarom is het verbond van Gods kan ook nooit echt geweest. En omgedraaid: We mogen geen zekerheid hebben wat betreft onze kinderen die vroegtijdig overlijden want het is maar afwachten of ze ook uitverkoren waren.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 25 mar 2007 11:19

Dat wat jij zegt is de CGK-visie op de doop en het verbond!
Ik zou zeggen: Join the club.....
Eígenlijk vind ik het niet leuk dat je er geintjes over maakt :P (Omdat ik een béétje aan het zoeken ben).

Marnix schreef:Verder heeft ds. Kersten gelijk, maar hij vergeet dat Gods genade al bij de doop begint.
Gods genade begint al voor de doop, als jij geboren wordt is dat genade, dat jij leeft is genade, dat jij verwerkt bent is genade.. Elke mens die leeft, leeft uit de genade (je leeft bij gratie van de Koning). Dat noemt men nogal eens 'de algemene genade' en dat gaat op voor alle mensen. De doop zet jou apart van de wereld, je bevind je nog steeds onder 'de algemene genade' zij het dat je onder het Woord komt, de enige weg om Christus te leren kennen.

Niet: Ach, de doop doet er niet zo toe, je moet later toch wedergeboren worden, anders kom je er niet en heb je niets aan je doop. Gods genade begint terwijl wij nog zondaars zijn en geen besef hebben van die genade.
Bij jou is het écht of het een, of het ander. Als je niet geloofd dat er bij de doop iets wezenlijks gebeurd ('de genade begint bij de doop' of 'je mag er van uitgaan dat een kind wedergeboren is, aangezien God ze aanziet in hun ouders') dan betekend dat (volgens jou) dat de doopt direct géén betekenis heeft. Je moet 'later toch wedergeboren worden'. Ik vind dat dooddoeners.

Is het niet waar dan dat je wedergeboren moet worden om in te gaan in het koninkrijk van de hemel?

Iemand wordt gedoopt als kind, maar keert God later de rug toe. Was de doop dan wel echt, als God vervolgens het kind later niet bekeert. Want dan wordt iemand gedoopt terwijl hij/zij niet uitverkoren is, God dat weet want Hij weet alles, dus wat zegt de doop dan nog.
Uiteraard was die doop écht en zijn die beloften echt, maar in datzelfde doopformulier staat toch duidelijk de eis van God 'overmits een verbond nu twee delen heeft', indien iemand het vertikt om zijn eisen te houden (uit liefde voor God) dan moet je er ook niet op rekenen dat God zijn belofte waar zal maken.

En toch zegt de DL dat de gedoopte kinderen wel behouden zijn als ze vroegtijdig overlijden. Wat zegt dat dan over het verbond?
Dat is toch DL 1-17? Nademaal wij van den wille Gods uit Zijn Woord moeten oordelen, hetwelk getuigt dat de kinderen der gelovigen heilig zijn, niet van nature, maar uit kracht van het genadeverbond, in hetwelk zij met hun ouders begrepen zijn, zo moeten de godzalige ouders niet twijfelen aan de verkiezing en zaligheid hunner kinderen, welke God in hun kindsheid uit dit leven wegneemt.. Ik zie daar niet direct wat staan over het gedoopt zijn van die kinderen of niet, daarnaast gaat het hier m.i. om de kinderen die inderdaad vroegtijdig overlijden, je mag er van uit gaan dat je kinderen verkoren zijn in dat geval.

Anders weet ik wel, dan laat ik alle kinderen die ik krijg aborteren dan zouden ze dus zeker naar de hemel gaan, anders is dat de vraag natuurlijk nog maar. Ik heb gewoon enorm iets tegen 'Je bent verkoren en wedergeborenen tot dat het tegendeel bewezen is, dus geloof maar gewoon dan weet je dat je wedergeboren bent'. En ik zal daarom ook nooit Vrijgemaakt worden. Ik vind het louter voorliegen van je kinderen.

Je weet niet of ze verkoren zijn, je weet niet of ze wedergeboren of bekeerd zijn. Maak het ze dan ook niet wijs dat ze 'wedergeboren totdat het tegendeel bewezen is' of wanneer je vraagt 'ben je bekeerd' dat die persoon dan antwoord met 'ik ben nog nooit onbekeerd geweest'. Ik keur het af, en niet een klein beetje ook.

Terug naar “Archief”