Autotopic (was: Leuke auto's)

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
smArtjan
Luitenant
Luitenant
Berichten: 627
Lid geworden op: 07 nov 2005 18:27
Locatie: Ridderkerk
Contacteer:

Berichtdoor smArtjan » 08 nov 2008 18:50

Rolf schreef:Benzinemotor
Deze temperaturen
zijn wel zeer afhankelijk van de compressieverhouding (normaal 1:9 tot
1:11), ontstekingstijdstip, constructie van de zuiger, kleptiming, eventuele
turbo's en intercoolers (dus temperatuur aangezogen lucht speelt ook een
belangrijke rol...hoe lager deze is hoe hoger de eindtemperatuur), de
lucht-brandstof verhouding (arme mengsel geven hogere temperaturen).
De soort benzine geeft niet heel erg veel verschil, de invloed van de
eerder genoemde factoren is veel groter.

Hoe verklaar je het dikgedrukte stukje? Volgens mij is dat gewoon evenredig aan elkaar: gaat je inlaat-temperatuur omhoog dan gaat je uitlaattemperatuur ook omhoog, en de temperatuur van je motorblok ook..... Ik weet dat in de luchtvaart er goed gekeken wordt naar de uitlaat-temperatuur (Exhaust Gas Temperature) omdat die erg belangrijk is, wordt ie te hoog dan gaat de levensduur van je motor drastisch omlaag (met evt. fatale afloop)
"UBI IUDICIA DEFICIUNT INCIPIT BELLUM"
Afbeelding

Rolf

Berichtdoor Rolf » 08 nov 2008 18:54

Inlaatluchtemperatuur
Hoe lager de temperatuur van het aangezogen mengsel is,
hoe meer er in kan (de massa is dan bij gelijkblijvend volume meer),
en daardoor meer mengsel voor verbranding, en dat geeft weer
een hogere eindtemperatuur.

Turbo's (die 100.000 toeren of meer kunnen maken) persen de lucht in de
verbrandingsruimte, waardoor er meer in komt. Echter ze verwarmen de
lucht ook, waardoor de soortelijke massa lager is. En daardoor gaat een deel
van de winst verloren. Een intercooler kan dat enigszins teniet te doen.
Ze worden vooral gebruikt bij vrachtauto's.

Vliegtuigen
In vliegtuigen worden o.a. benzinemotoren en - voor grotere vliegtuigen -
straalmotoren gebruikt. De cilinders zijn daarbij vaak opgesteld in een
krans (of ster). Bij auto's meest in lijn, enkele in V-vorm, boxer, of W.
Cilinderopstellingen (Wikipedia)
Wright Cyclone R 3350 van de Super Constellation, benzinemotor, 18 cil., 3500 pk.
Vier soorten straalmotoren:
- Ramjet (eenvoudig)
- Turboprop
- Turbojet (veel kracht, onzuinig)
- Turbofan (voor snelheid, zuiniger)
Straalmotor (wikipedia)

Smartjan schreef:Ik weet dat in de luchtvaart er goed gekeken wordt naar de uitlaat-
temperatuur (Exhaust Gas Temperature) omdat die erg belangrijk is,
wordt ie te hoog dan gaat de levensduur van je motor drastisch omlaag
(met evt. fatale afloop)
Voor welk soort motor?

Levensduur
Een nieuwe motor in een auto komt (voor zover ik weet) zelden voor.
Bij een bekende was dat wel een keer nodig. Die trok altijd snel op,
liet de motor veel toeren maken, ook al als de motor nog koud was.

Gebruikersavatar
smArtjan
Luitenant
Luitenant
Berichten: 627
Lid geworden op: 07 nov 2005 18:27
Locatie: Ridderkerk
Contacteer:

Berichtdoor smArtjan » 09 nov 2008 15:12

Rolf schreef:Vliegtuigen
In vliegtuigen worden o.a. benzinemotoren en - voor grotere vliegtuigen -
straalmotoren gebruikt. De cilinders zijn daarbij vaak opgesteld in een
krans (of ster). Bij auto's meest in lijn, enkele in V-vorm, boxer, of W.
Cilinderopstellingen (Wikipedia)
Wright Cyclone R 3350 van de Super Constellation, benzinemotor, 18 cil., 3500 pk.
Vier soorten straalmotoren:
- Ramjet (eenvoudig)
- Turboprop
- Turbojet (veel kracht, onzuinig)
- Turbofan (voor snelheid, zuiniger)
Straalmotor (wikipedia)

Smartjan schreef:Ik weet dat in de luchtvaart er goed gekeken wordt naar de uitlaat-
temperatuur (Exhaust Gas Temperature) omdat die erg belangrijk is,
wordt ie te hoog dan gaat de levensduur van je motor drastisch omlaag
(met evt. fatale afloop)
Voor welk soort motor?


Je hebt idd gelijk dat een carburateur of injector (evt. met behulp van een massa airflow sensor) de hoeveelheid brandstof afregeld aan de hand van de massa lucht en dus bij koudere lucht meer brandstof bij kan mengen waardoor de eindtemperatuur hoger wordt. :wink:

De keuze qua motor (zuigermotor, turboprop, gasturbine) hangt in de luchtvaart altijd samen met de kruissnelheid van het vliegtuig. Voor lage kruissnelheden (tot 500 km/h) wordt er een zuigermotor gebruikt, bij snelheden tot 750 km/h wordt de turboprop toegepast. Tot 950 km/h wordt de turbofan toegepast en voor snelheden van boven de geluidssnelheid worden gasturbines toegepast.

Ik kan je geen enkel recent gebouwd toestel noemen waar nog een ster-motor in wordt gebruikt en ik ken er heel wat.... De meeste kleinere toestellen gebruiken gewoon boxermotoren van Lycoming en Continental. Deze boxermotoren lopen op Avgas (bijna hetzelfde als ongelode benzine), maar tegenwoordig zijn er ook zuigermotoren voor de luchtvaart op de markt die op kerozine als diesel lopen, bijv. van Thielert.
Ook worden er tegenwoordig wankelmotoren (gewoon automotoren van Mazda :) ) gebruikt in de luchtvaart, vanwege het lage eigen gewicht en relatief grote vermogen.

De redenen dat de stermotoren in onbruik zijn geraakt is dat er vaak bij het starten van de motor een 'hydraulic lock' optrad als de olie niet volledig uit de zuigers was gehaald. Ook is het enorme frontale oppervlak van een stermotor niet efficiënt in een tijd dat juist stroomlijning en luchtweerstand belangrijke factoren zijn.
In het verleden zijn er rare dingen uitgehaald met zuigermotoren: zo werd er in de Tiger Moth bijv. een Gipsy Major-lijnmotor ondersteboven gehangen zoals op dit plaatje is te zien. En de motoren van bijv. de Dornier 215 waren omgekeerde V-motoren.
De pulsejet is in de Tweede Wereldoorlog toegepast in de V1.

Gasturbines werken met dezelfde stadia als een zuigermotor, achtereenvolgens komen we eerst de inlaat tegen, daarachter bevinden zich de lage- en hogedruk compressors, daarna wordt er brandstof toegevoegd en verbrand waarna de hete uitlaatgassen de turbine passeren en via de uitlaat weer naar buiten gaan.
Bij turbines is de uitlaattemperatuur erg belangrijk omdat de bladen van de turbine langer worden naarmate de motor meer toeren gaat draaien en meer brandstof gaat verbruiken (deels door G-krachten, maar ook door uitzetting door verhitting). De uiteinden van de turbinebladen slijten in de wand van de motor in zodat een perfecte afdichting ontstaat (dus nauwelijks verlies door tipwervelingen e.d.). Als echter de uitlaattemperatuur te hoog wordt worden de bladen nog langer waardoor ze extra snel slijten en bij een verschil van enkele tientallen graden kan dat al snel op de levensduurverkorting van 50% neerkomen.....

Bij vliegtuigzuigermotoren wordt er echter ook een EGT-sensor gebruikt. Bij een vliegtuigmotor kun je 2 of 3 dingen regelen: het gas (throttle), pitch (verstelling van de bladen van je propeller) en de mixture (hiermee regel je hoe rijk of arm je mengsel is)
Bij een start wordt er vaak eerst even heel rijk gedraaid, (daardoor komt de motor snel op temperatuur en dat is belangrijk, zeker bij een luchtgekoelde motor) en vervolgens als de EGT (Exhaust Gas Temperature; uitlaattemperatuur) richting z'n max. gaat dan wordt het mengsel op de 'eco'-stand afgeregeld. Je zou zeggen dat dat zo arm mogelijk is, maar de brandstof zorgt ook voor een gedeelte van de inwendige koeling en smering van de verbrandingskamer. Regel je het mengsel dus te arm af dan zul je dat gelijk terugzien op je EGT-sensor, want die stijgt dan weer.
Bij automotoren is het ook niet eens zo gek om een EGT-sensor te plaatsen, maar waarom dit niet gebeurd weet ik niet. Is de smering, koeling, ontsteking of brandstof-toevoer niet goed dan zie je dat gelijk, het kan dus veel ellende voorkomen!

Nog wat weetjes over vliegtuigmotoren;
* De aanduiding van een zuigermotor is vrij eenvoudig; de aanduiding van bijv. een TIO-540 staat voor T=Turbocharged, drukgevuld, I=Injectie, O=Opposed, zuigers staan dus tegenover elkaar oftewel; een boxermotor en 540 staat voor de inhoud in kubieke inches dus bijna 8,9 liter. Andere aanduidingen zijn bijv. VIO-... waarbij de V staat voor Vertical, deze motor wordt in heli's toegepast, AEIO staat voor AErobatic, speciale smering en brandstoftoevoer garanderen de werking bij ondersteboven vliegen en negatieve G-krachten.
* Een gasturbine regelt zichzelf volledig, de brandstofdruk wordt bepaald door het toerental, en die brandstofdruk zorgt zelf (met 'hydraulische' cylinders) voor de afstelling van de uitlaatconus om de ideale uitlaatsnelheid te krijgen, maar ook voor het openen van de bleedvalves (hetzelfde als een waste gate bij een turbo) en de verstelling van de statorschoepen in de lage druk-compressor. Dit gebeurd er als die regeling niet goed is en de compressor in een overtrek-situatie terecht komt (compressor stall)
* De turbofan is een afgeleide van de straaljagermotor, alleen zit er helemaal vooraan een groot schoepenwiel dat aangedreven wordt door een 'kleine' gasturbine. Dit schoepenwiel zorgt voor 80% van de voortstuwing!! Dit noemen we de 3e generatie gasturbines.
Laatst gewijzigd door smArtjan op 10 nov 2008 18:20, 3 keer totaal gewijzigd.
"UBI IUDICIA DEFICIUNT INCIPIT BELLUM"

Afbeelding

Gebruikersavatar
Heidebloem
Luitenant
Luitenant
Berichten: 559
Lid geworden op: 11 jun 2008 18:52

Berichtdoor Heidebloem » 09 nov 2008 20:29

Wat is een leuk klein autootje dat zuinig rijdt, in aanschaf niet te duur is en een beetje hip? Suggesties?
AfbeeldingAfbeelding

Gebruikersavatar
smArtjan
Luitenant
Luitenant
Berichten: 627
Lid geworden op: 07 nov 2005 18:27
Locatie: Ridderkerk
Contacteer:

Berichtdoor smArtjan » 09 nov 2008 22:41

Daar zijn er gelukkig genoeg van; houdt hip ook in dat het een recent model moet zijn of maakt dat niet uit?
Voorbeelden van leuke kleine auto'tjes zijn:
Volkswagen Polo
Fiat Punto
Toyota Starlet
Toyota Yaris
Chevrolet Matiz
Citroën C1
Renault Twingo
Renault Clio
Peugeot 206

En dit zijn enkel de modellen die me zo ff te binnen schieten, er zijn er nog meer. Alle bovengenoemde auto's zijn redelijk zuinig. Als je ook nog naar veiligheid, kwaliteit en betrouwbaarheid gaat kijken dan is de Volkswagen Polo bijv. een solid choice, evenals de Toyota Starlet :wink:
"UBI IUDICIA DEFICIUNT INCIPIT BELLUM"

Afbeelding

Rolf

Berichtdoor Rolf » 10 nov 2008 07:26

Degelijke auto's
De (bijna) meest verkochte vergeten: Opel Corsa.
Polo, Starlet, maar ook zeker de Corsa kunnen tot de iets degelijker auto's gerekend worden.
Fiat, Kia en Franse merken doorgaans iets minder.
Suzuki Alto en Swift moeten ook zeker niet vergeten worden, als het om voordelig rijden gaat.

Segmenten
C1, Matiz en Twingo behoren tot het a-segment.
Ze zijn (meestal) kleiner en lichter.
Ford Fiesta, Opel Corsa, VW Polo behoren tot het b-segment.
Iets groter vaak, en iets meer comfort.
Ford Escort/Focus, Opel Astra en VW Golf behoren tot het c-segment.
Weer groter, en ook een behoorlijk duurder dan de vorige twee klassen.

Tips
* Neem een bekende mee die er verstand van heeft (''mooie praatjes' zijn er helaas ook)
* Wat is de reden van verkoop?
* Km-stand, geldige papieren, onderhoudsboekje
* Staat: banden, carrosserie, motor, aandrijving, wielophanging, schokdempers, interieur.
* Werkt alles goed, verlichting, enz.
* Sluit alles goed: deuren, achterklep, ramen
* Schade gehad? Kleurverschil, beschadigingen?
* Compleet: reservewiel, krik, ontbreken er onderdelen (gebeurd soms)
* Rijgedrag: stuurinrichting, schakelen, remmen, trillingen, stabiliteit bij
120 km / h?
* Airco's hebben nadelen: (veel) hogere onderhoudskosten, en moeten
minstens 1*/mnd gebruikt worden (ook 's winters, kunnen anders stuk gaan ).
* Maak een berekening, voor afschrijving, vaste en variabele kosten
(Een auto van €4000 is soms - op de lange duur - goedkoper als 1 van €2000.)
Geldige APK zegt wel iets over de veiligheid. Maar is geen garantie dat de auto in goede staat is.

Speurders en marktplaats
Door voor enkele typen (Bijv. Fiat Seicento, Suzuki Alto en - iets groter
en duurder - Ford Fiesta, Opel Corsa en VW Polo) te zoeken op
speurders, of marktplaats , binnen de regio, is in een kwartiertje heel wat zien.
Bijv.:
- Suzuki Alto 1.0, 1997, 65.000 km, €1995 (Bel. €152/jr).
- Fiat Seicento 1.1, 2000, €2450 (Bel. €152/jr).
- Fiat Seicento 1.1, 1999, 51.000 km, €2750.
Iets duurder, en comfatabeler:
- Corsa 1.2. 2000, 65.000 km, €3750 (Bel. €208/jr).
- Corsa 1.2, 2000, 132.000 km, €3450.
- Corsa 1.2, 2000, 157.000 km, €3750 (Te hoog, €3000 redelijk).
- Corsa 1.2, 1997, 141.000 km, €1950.
- Corsa 1.4, 1994, 159.000km, €1500.
- Fiat Punto 1.2, 2000, 82.000, €3950 (Bel. €208/jr).
- Fiat Punto 1.2, 2000, 67.000 km €2750 Schade gehad,
voordelige aanbieding (mag niet trekken in het stuur, moet goed remmen, enz., dan misschien goede auto).

Dit (nieuwe Renault Twingo) is een iets grotere investering, maar zeldzaam voordelige
aanbieding. Uitgaande van een levensduur van 15 jaar komt de
afschrijving dan op ong. €470 per jaar. (Bel. €272/jr).

Kosten
* Suzuki Alto, 10.000 km per jaar, aanschaf €2000, verkoop na 4 jaar voor €400,-
- Vaste kosten (Afschrijving + 3,6% renteverlies + bel. + verz.) + €400 + €72 + €152 + €448 = €1000
- Variabele kosten (Onderhoud + benz.) €200 + €700 = €900
- Totaal €1972/jaar
* Fiat Punto, 10.000 km per jaar, aanschaf €3950, verkoop na 4 jaar voor €1550
- Vaste kosten €600 + €144 + €208 + €592 = €1544
- Variabele kosten €200 × €800 = €1000
Totaal €2544/jaar
(Uitkomst soortgelijke berekening voor eigen m'n auto, c-segment, 75% noclaim,
10.000 km/jr: ong €3700/jaar.
Nieuwe auto uit c-segment, inruil na 4 jaar: €5000 - €7000 / jaar.)

1 Hopelijk komen er na het bovenstaand verhaal geen sterretjes voor de ogen.
2 @Smartjan Jouw een na laatste post wil ik later lezen. Is niet iets voor 'even tussendoor'.
3 Alt - enter in IE7 (Win Xp): volledig beeldscherm. Terug: wederom alt - enter.

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6378
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Berichtdoor Boekenlezer » 10 nov 2008 17:55

Rolf schreef:...
Anderzijds, het zet soms veel kwaad bloed. Een handelaar hier in de
omgeving kocht ook een BMW 7-serie. Domme zet van hem. Hij verloor
daardoor heel veel goodwill. Immers, iedere klant betaalt (zou dan, want
velen handelden niet meer met hem) mee aan zijn dure hobby.
...

Het geeft maar weer lekker aan, hoeveel mensen elkaar wel gunnen! Alsof het taboe is om een (veel) beetje geld te verdienen aan een zaak, en alsof dat meteen afperserij is!
Ik denk dat die klanten er heel wat minder problemen mee zouden hebben als die BMW 7 van hèn was!
Verder nog een column hierover.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Gebruikersavatar
smArtjan
Luitenant
Luitenant
Berichten: 627
Lid geworden op: 07 nov 2005 18:27
Locatie: Ridderkerk
Contacteer:

Berichtdoor smArtjan » 10 nov 2008 18:03

Rolf schreef:Degelijke auto's
De (bijna) meest verkochte vergeten: Opel Corsa.

Ja, ik zag hem vandaag rijden en dacht gelijk; he, die was ik vergeten en moet ik erbij zetten, ik zag een Opel Corsa EcoIII rijden, zal dus wel een redelijk zuinig (of in ieder geval milieuvriendelijk) auto'tje zijn.... :wink:
"UBI IUDICIA DEFICIUNT INCIPIT BELLUM"

Afbeelding

Rolf

Berichtdoor Rolf » 10 nov 2008 21:28

Boekenlezer schreef:Het geeft maar weer lekker aan, hoeveel mensen elkaar wel gunnen!
Alsof het taboe is om een (veel) beetje geld te verdienen aan een zaak,
en alsof dat meteen afperserij is!


Boekenlezer schreef:Alleen een ding is misschien wat minder calvinistisch: met een BMW 7-
serie heb je veel meer auto dan je nodig hebt. Het is niet echt wat je
noemt matigheid. Het is veel meer dan je nodig hebt.
BMW 7-serie, vanaf €101.000,-.

Ik denk dat die klanten er heel wat minder problemen mee zouden
hebben als die BMW 7 van hèn was!
Die klanten waren voornamelijk zelfstandigen. Ondernemers
weten doorgaans (er zijn uitzonderingen) goed hoe geld nuttig besteed
kan worden. Velen van hen zouden ook een BMW 7-serie kunnen
kopen. Maar die nooit willen hebben. Het is niet onwaarschijnlijk dat de
eerste drie jaar op zo'n auto de helft afgeschreven moet worden.
€50.000 in 3 jaar, en dat alleen maar voor het aanzien.
Het is ook niet een kwestie van niet gunnen. Veel meer van een bepaald
inzicht. M.i. is het (indien niet nodig) onverstandig om zoveel geld in
auto's te stoppen. Dat kan veel zinvoller besteedt worden.

Kijkend naar de gelaatsuitdrukking van bestuurders, kan de volgende
conclusie getrokken worden. Namelijk: mensen in goedkope auto's kijken
doorgaans meer ontspannen. En, teveel hechten aan materialisme
heeft nadelen. Dat brengt soms onnodig spanning, en geeft schade aan
de geestelijke gezondheid. Voegen tot het mindere kan soms goed zijn.
Dan kan nl. leren afstand te nemen van luxe. Niet dat je er niet van
genieten mag, maar er aan vast zitten is m.i. verkeerd.

Smartjan schreef:Ja, ik zag hem vandaag rijden en dacht gelijk; he, die was ik vergeten en
moet ik erbij zetten, ik zag een Opel Corsa EcoIII rijden, zal dus wel een
redelijk zuinig (of in ieder geval milieuvriendelijk) auto'tje zijn....
Voor deze Corsa staat als gem verbruik 1 : 17,5.
Die is echter wel traag.
Deze Corsa heeft een gem. verbruik van 1 : 21, model C. Maar die
zijn waarschijnlijk niet beneden de €5000 te koop.
Moet het echt heel goedkoop en zuinig zijn, dan is het denk ik beter te
zoeken naar een Suzuki Alto, Daihatsu Cuore, of dergelijke auto's.

Gebruikersavatar
Heidebloem
Luitenant
Luitenant
Berichten: 559
Lid geworden op: 11 jun 2008 18:52

Berichtdoor Heidebloem » 11 nov 2008 16:23

Bedankt voor alle tips! Handig een paar RW'ers die veel van auto's weten :wink: Ik heb er dus echt totaal geen kaas van gegeten, maar wil binnenkort een eigen auto kopen.

Hip hoeft niet een nieuw model te zijn, maar vind persoonlijk de twingo en van die fiatjes bijv. niet echt hip. De peugeot valt eigenlijk zowiezo af omdat men daar in mijn familie slechte ervaringen mee heeft. (hoeft natuurlijk niet, maar dat is een principe-kwestie 8) )
En de ford ook.

Neem mijn vader wel mee, die heeft er wel verstand van, is zelf scheepsdieselmonteur, dus qua motoren weet hij ook het een en ander.

Helaas, helaas, de mini's zijn veel te duur, maar die vind ik zo gaaf! (mini one en mini cooper)

Opel of Toyota maken een kans..
AfbeeldingAfbeelding

Haai
Kolonel
Kolonel
Berichten: 2718
Lid geworden op: 31 mar 2003 20:22
Contacteer:

Berichtdoor Haai » 11 nov 2008 17:38

Als ik die keuze moest maken zou ik voor een Toyota gaan. Mijn eerste auto was een (stokoude) corolla, maar reed geweldig. Daarna een Ford Fiesta gehad, die had van binnen meer comfort maar was motorisch veel minder.

Gebruikersavatar
Dine
Luitenant
Luitenant
Berichten: 572
Lid geworden op: 31 mei 2007 17:47

Berichtdoor Dine » 11 nov 2008 17:43

Heidebloem schreef:
Helaas, helaas, de mini's zijn veel te duur, maar die vind ik zo gaaf! (mini one en mini cooper)



Mee eens!
Kom naar Mij toe, allen die vermoeid en belast bent, en Ik zal u rust geven.

Gebruikersavatar
MissF
Generaal
Generaal
Berichten: 8484
Lid geworden op: 16 nov 2004 22:25

Berichtdoor MissF » 11 nov 2008 17:46

Toyota schijnt idd wel goed te zijn. Mijn man heeft een corolla, en dat ding is niet te verslijten.
Ik heb zelf een ford fiesta, ik vind hem er gewoon erg leuk uitzien, een vrouwen autootje, lekker compact, maar toch niet lelijk (al verschillen de meningen over de twee kleuren van mijn auto ;) ). Maar daar is nu de vijfde versnelling van kapot, en de voorlamp. Zal allemaal wel niet zo erg zijn, maar ik vind dat wel irritant. Dat moet ik eigenlijk gewoon niet hebben, dan heb ik liever die corolla waar nooit iets mee is.
(al rij ik gewoon door zonder 5e versnelling en zonder voorlamp :oops: )
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Haai
Kolonel
Kolonel
Berichten: 2718
Lid geworden op: 31 mar 2003 20:22
Contacteer:

Berichtdoor Haai » 11 nov 2008 17:53

Die lampen van de fiesta zijn een drama, om de haverklap branden ze door :roll:

Rolf

Berichtdoor Rolf » 11 nov 2008 20:39

* Austin mini 1.0, 1989, 68.000 km, €1750.(Bel. €132/jr.)
* Austin mini 1.0, 1986, 62.000 km, €2500.
* Rover mini 1.3, 1996, 100.000 km, €4000.

MissF schreef:Maar daar is nu de vijfde versnelling van kapot, en de voorlamp.
Als het alleen uitwenig is, bijv. doordat een stang verbogen is, of iets anders,
kan het toch eenvoudig gerepareerd worden?
Anders, voor €200 is er denk wel een versnellingsbak te koop.

Haai schreef:Die lampen van de fiesta zijn een drama, om de haverklap branden ze door.
Een bekende had dat ook, bij een VW Golf (4).
De originele lampen van VW waren zo weer stuk. Toen heeft hij andere
lampen* gekocht, van Mercedes, en die bleven wel goed.

Het kan ook zijn dat bijv. de spanning niet goed is (te hoog).
Of de koplampunit niet dicht. Of niet goed vast, zodat die gaat trillen.

Een Halogeenlamp mag niet met de vingers aangepakt worden,
dan kan die ook stuk gaan. Maar dat zal wel bekend zijn.
Zuur en vet, wat bijna altijd iets op de vingers zit, kunnen
zorgen voor vlekken. Waardoor de lamp plaatselijk veel warmer
wordt, en stuk gaat.
Het is ook de reden waarom niet met de vingers aan de lak van
een auto geraakt mag worden. Dat kan nl. de lak aantasten.
Beetje uitgezocht is dat laatste wel, maar toch, maar toch,
het is beter voor de lak.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 24 gasten