benefietdiner schreef:De doop stelt de geestelijke feiten symbolisch voor.
Nu wordt de waterdoop door mensen bediend.
Johannes de doper doopte mensen terwijl ze hun zonden beleden (Mark.1:5).
In het 4e vers staat ook weer dat griekse woordje "eis".........tot vergeving der zonden.
Samen met vers 5 levert dit in ieder geval op, dat het woordje hier niet ''op grond van" kan betekenen.
Hun zonden waren nog niet vergeven.Want ze werden gedoopt "terwijl ze hun zonden beleden". En als ze al vergeven zijn, dan hoeven ze niet meer beleden te worden.
Conclusie is dan, dat die vergeving geschonken zou gaan worden ná de waterdoop. Door God.
Het is nl. niet aan de mens door de toediening van de waterdoop, te beschikken over de vergeving der zonden.
De doop van Johannes heeft dus duidelijk verband met vergeving der zonden.
Ik ben het dus wel met je eens, dat de doop geestelijke zaken voorstelt.
Maar dat is niet alles wat je er over kan zeggen.
Er kan meer gezegd worden over de doop van Johannes.
De doop betekende met betrekking tot de vergeving der zonden de beloften uit Gods Woord over die vergeving.
Ze werden gedoopt tot vergeving, belijdende hun zonden, en richtten zich dus op God's vergeving.
De doop betekent en verzegelt aan de gedoopte iets waar hij zich op richt, maar wat hij nog niet ontvangen heeft.
Iets wat God hem ......zal.......... geven.
De doop van Johannes staat dus voor de afwassing der zonden die nog niet aan de te dopen mens geschonken is.
Kun je het daar mee eens zijn en zoniet, waarom niet?
h.g.
Learsi