Ik vind dat je je wel goed af moet vragen of je kind niet wat heeft 's nachts. Honger geloof ik na ong. een half jaar niet meer in, volgens mij is het dan gewenning. Maar heeft het geen
pijn, te weinig
persoonlijke aandacht overdag, te weinig
rust en ritme (in tijden en in voeding) en, ben je
overdag wel duidelijk en consequent, en zeker niet onbelangrijk;
is het wel lekker moe? Ik ben na bedtijd ook best streng/ duidelijk. Ik ga echt niet meer 's avonds naar boven voor drinken, een knuffel oid. Ik weet ook uit ervaring dat ik er dan bij de jongste steeds weer heen moet.
Vooral na ong. 1,5/ 2jaar denk ik dat ze ook echt een spelletje met je kunnen spelen.
Ik ben er de hele dag voor ze, ze krijgen eten, drinken, veel aandacht en ze gaan rustig met een verhaaltje, zingen enzo naar bed en daarna wil ik ze ook niet meer horen... Hier heb ik het natuurlijk niet over baby's.
Wij hebben overigs ook ernstige slaapproblemen gehad bij de jongste, 2 jaar lang. Inslapen ging altijd prima, maar doorslapen drama. Met 2 jaar zijn we het gedragsmatig aan gaan pakken (lampje met tijdschakelaar, heel duidelijk/ streng geweest, met beloningssysteem) en ik denk dat hij daar doorslapen van heeft geleerd want we horen hem (zeg dat nooit

) nooit meer...
Hier gaat de oudste nu ook al rond 19.15u naar bed. Wij hebben dat nog nooit gehad, kinderen zo vroeg op bed

. Maar nu hij naar school gaat heeft hij het nodig. Hij is altijd tussen 6.45-7.30u uit zichzelf wakker en uitgeslapen. Heb hem nog nooit wakker hoeven te maken!
De jongste slaapt 's middags nog 1- 1,5 uur en gaat 's avonds rond 20.15u naar bed. Heerlijk dan heb je nog een hele avond.