Micro-evolutie bestaat en macro-evolutie niet (2)

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

kirdneh
Kapitein
Kapitein

Re: Micro-evolutie bestaat en macro-evolutie niet (2)

Berichtdoor kirdneh » 15 nov 2012 14:18

Mortlach schreef:
Noem het dan ook geen 'weten'...

Waar de creationisten voor staan is een geloof, waar de evolutionisten voor staan is een geloof daarom noem het dan ook geen wetenschap.

mortlach schreef:
Waarom begint Genesis eigenlijk niet met 'In den beginne schiep IK...'

Omdat God het door mensen heeft laten opschrijven.

mortlach schreef:
Het zou fijn zijn als we dat wisten. Het onderzoek is in volle gang. Maar 'moeten'? Waarom moet dat? Het feit dat we op sommige vragen zeggen "Dat weten we nog niet" betekent niet dat dan automatisch JOUW antwoord goed is. Dat wijst de geschiedenis wel uit, lijkt me...

Ach kom op zeg, de abiogenese onderzoek is helemaal niet in volle gang, ze hebben de onstaan bewust uit hun theorietje gehouden om er maar niet over na te hoeven denken.
Maar wat is nou de meest recente onderzoek van abiogenese?

mortlach schreef:
Natuurlijk wel. De manier waarop jij leest is ook een interpretatie.

De bijbel geeft zelf aan hoe het gelezen dient te worden.

mortlach schreef:En o, de dag dat iemand in het lab nieuw leven maakt, gaat er echt een fles champagne open. Ik zie het pruttelen van de creationisten nu al voor me... ja maar, ja maar....

Bij ons gaat dan ook de champagne (alcoholvrij) open want dat bewijst dat er intelligentie nodig is om leven te maken, dus helemaal niet... ja maar ja maar...

mortlach schreef:Dat onderzoek is in volle gang, maar het zal ongetwijfeld de vorm hebben van een zichzelf replicerend molecuul.

Ik ben benieuwd naar de laatste resultaten op dit vlak.

mortlach schreef:Zoals besproken staan die 2 zaken los van elkaar. Evolutie IS een feit, en het onderzoek naar dat eerste leven is in volle gang.

Variatie is een feit, al het overige is speculatief.

mortlach schreef:
doei!

Typisch een geval van wegrennen als het te heet onder de voeten wordt.
'Diegene die in evolutie geloven doen dat alleen om hun geweten te sussen'.

kirdneh
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor kirdneh » 15 nov 2012 14:19

FrankB schreef:"Dat zijn bijbels gezien dan ook 'vogels'"

volgens de redenatie die Kirdneh lang geleden in deze discussie propageerde heb je hierin gelijk Mortlach.

Welke redenatie?

kirdneh
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor kirdneh » 15 nov 2012 14:30

blijblij schreef:
Marcus is ook geen ooggetuige van Jezus....

Dat is niet zeker.

blijblij schreef:Als niet-natuurkundige/bioloog houd ik mij niet echt bezig met die ingewikkelde zaken, maar meelezen is altijd vermakelijk. Ik weet dan wel weer iets meer af van Bijbelwetenschap en het ontstaan van de Bijbel. En dan moet ik toch wel reageren op dit soort onzin...

orthodox standpunt:
1. De orthodoxe (en orthodox-joodse) opvatting is dat Mozes de eerste vijf boeken heeft geschreven. (die was dus ook niet bij Abraham...)
2. De orthodoxie gaat uit van goddelijke inspiratie. Dat God zelf schrijft is iets Islamitisch.

wetenschappelijk standpunt:
1. Mozes is niet de auteur van Genesis. Tussen 1000 en 600 voor christus zijn oudere mondelinge tradities door schrijvers verbonden aan tempel of koningshuis samengevoegd tot een geheel. Hetgeen ook de twee scheppingsverhalen en andere doubletten verklaart: meerdere tradities.
2. Genesis 1-11 zijn oerverhalen (waarschijnlijk pas tijdens de Babylonische ballingschap opgetekend). Mythen voor de grote vragen van het leven: waar komen we vandaan? waarom is er dood? waar komen al die talen vandaan? Hoe kan het dat wij er nog zijn als er 100 jaar geleden in ons gebied een grote overstroming is geweest?
Wij geloven in die god, die moet dus wel de schepper zijn. Hoe zou hij dat gedaan hebben? Laten we daar eens een mooi stuk proza over schrijven... Hoe wij geloven, met de kennis van 600 voor christus, dat God dat heeft gedaan.

Zo moet Genesis 1 volgens mij gelezen worden: Als geloofsuiting (misschien zelfs lofgedicht), maar niet als een feitenrelaas. En zeker niet als een verhaal dat wetenschappelijk te onderbouwen is of door God zelf op schrift gesteld. Dan mis je volledig de essentie
Augustinus las Genesis 1 al allegorisch, Calvijn bedacht de accommodatietheorie (God heeft het verhaal zo geïnspireerd dat wij mensen het kunnen begrijpen) en zo zijn er nog wel meer befaamde theologen (bijv. de huidige paus) die een letterlijke lezing van Genesis 1 afwijzen.

De Bijbel geeft zelf aan hoe het gelezen dient te worden, als er bij staat een lied of gedicht of gelijkenis dan hoeft dat niet letterlijk genomen te worden (maar kan wel zo zijn als dat later blijkt, zie psalm 8 "paden der zee"),maar voor de rest kun je het gewoon letterlijk lezen zoals er staat met die inachtneming dat je de contekst niet uit het oog verliest.

kees61
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor kees61 » 15 nov 2012 16:28

FrankB schreef:@Kees61: als je gelooft dat de aarde en al het leven daarop in 6 dagen van 24 uur zijn geschapen dan verwacht je waarschijnlijk ook dat een ster binnen een zichtbare tijdspanne van een dag o.i.d. ontstaat.

Dat gebeurt nu niet meer. Bij de schepping zijn alle sterren geschapen die nu bestaan. Misschien heeft dat een dag geduurd of een fractie van een seconde. God sprak en het was alzo.
FrankB schreef: Een realistisch persoon snapt dat zoiets meer tijd kost.
Ik denk dat een realistisch persoon snapt dat een ster niet vanzelf kan ontstaan.
FrankB schreef:Misschien moet je eens zoeken op Hubble en birth of stars, al in 1995 is eea vastgelegd:
http://hubblesite.org/gallery/album/pr1995044b/
http://hubblesite.org/newscenter/archiv ... es/1995/44
http://hubblesite.org/gallery/album/star/

AfbeeldingJa zeg er ontstaat een ster achter de stofwolk.
Ziet die hubble een ster ontstaan of denken de astronomen dat er een ster ontstaat?
FrankB schreef:Geweldig trouwens dat je de vraag mbt de schepping door bijv. Chnoem volledig ontwijkt. Iets anders had ik ook niet verwacht want creatievelingen gaan immers nergens op in. Zodra het te moeilijk wordt of te dichtbij komt komt er of een tegenvraag, of ze schakelen snel over op een ander onderwerp. Jij doet precies dat.
Ik ontwijk niks. Ik heb niks te maken met Chnoem. Ik ken geen Chnoem. Ik gaf je een link naar een filmpje van een lezing van een professor (+Dr. +Ing) die uitlegde dat het onmogelijk is dat zoveel voorspellingen correct zijn. Dat dat niet vanzelf kan gebeuren maar dat dat aangeeft dat God zelf die voorspellingen deed. Dat doet geen andere god na, dus die kan ik negeren. Als je geen Duits verstaat dan kan ik misschien een lezing in het Engels vinden.
Als niemand kijkt... dan verandert alles in chocolade.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 15 nov 2012 16:44

kees61 schreef:Ja zeg er ontstaat een ster achter de stofwolk.

Vanwaar dat plaatje?

Ziet die hubble een ster ontstaan of denken de astronomen dat er een ster ontstaat?

Dat heb ik een paar dagen geleden toch uitgelegd? Theoretici voorspellen welke stadia een ster moet doorlopen tijdens zijn leven (van ontstaan tot opbranden). Telescopen zoeken vervolgens de hemel af op zoek naar sterren in die stadia, en als je sterren in elk stadium terugvind, en ook nog eens clusters met sterren in opeenvolgende stadia, dan is dat prima bewijs hoor.

Niet voor creationisten uiteraard, maar goed, die kun je het toch nooit naar de zin maken met hun onredelijke eisen.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

hettys
Majoor
Majoor

Berichtdoor hettys » 15 nov 2012 17:11

Lathron schreef:Meer gewicht dan vogels. Meer gewicht betekent eerder op z'n plaats wanneer het zich in een waterstroom begeeft. Daar hoef je echt geen rocket sience voor gestudeerd te hebben.

Het gewicht van wel fossiel dan ook heeft niets, maar dan ook helemaal niets te maken met de laag waarin het begraven is. Integendeel zelfs. Het meest primitieve deel van de fossielen is heel licht en ligt toch in de oudste lagen. En het is echt niet zo dat baby's hoger liggen dan volwassen. Wat je zegt is gewoon onzin.

hettys schreef:Lathron negeert elk bewijs voor evolutie en roept dan dat er geen bewijs is. Dus ik wil graag weten waarom er nog nooit, (nu niet, dan niet en nooit niet) pterosauriërs in dezelfde lagen zijn gevonden als mensen, terwijl ze in hetzelfde jaar zijn doodgegaan. Heel veel mensen en heel veel pterosauriussen zijn toen blijkbaar in in één jaar met z'n allen doodgegaan.

Lathron schreef:Ik kan niet iets negeren dat er niet is hettys. Jullie rammen heel veel aannames en halve waarheden door het forum en noemen dat bewijs. Ik negeer geen bewijs, ik negeer soms flauwekul. Dat is heel iets anders.

Jij zegt dat bovenstaande klopt: De pterosaurusen (zo'n honderd soorten) Zijn volgens creationisten in hetzelfde jaar als de hele mensheid verdronken. en desondanks worden die vliegende beesten uitsluitend in lagen gevonden waarin ze verwacht worden volgens de evolutie-theorie (trias, krijt) en nooit samen met een mens.

Lathron schreef:Zou een baby dino minder ruimte innemen dan een oudere dino? Noach was denk ik wel zo slim om jonge beesten mee te nemen. Of eigenlijk God zelf die van alle soorten een paar naar de ark gestuurd had. Waarom?
-Jonge beesten kunnen meer hebben

Integendeel: jonge dieren zijn veel kwetsbaarder, en moeten van hun ouders leren hoe ze in het wild moeten leven. Bovendien zijn ze vaak nog lang niet vruchtbaar.

Lathron schreef:-Jonge beesten eten minder
-Jonge beesten nemen minder ruimte in
-Jonge beesten gaan langer mee wannneer ze weer gaan vermenigvuldigen.

Nee, jonge dieren zonder ouders kunnen nooit leren om voor zichzelf te zorgen. Veel dieren zijn pas op latere leeftijd vruchtbaar en produceren langzaam nageslacht.
Er komen dus 2 olifantjes van de ark af en lopen de berg af. (zonder voedsel) die moeten dan nog een jaar of 5 wachten tot mevrouw vruchtbaar is, vervolgens duurt de zwangerschap zowat 2 jaar, dus pas na 7 jaar zijn ze met 3 olifanten. vier jaar daarna krijgt ze misschien een tweede. En zo sleept zich dat voort. En toch beweren creationisten dat alle huidige soorten olifanten én de uitgestorven exemplaren, floepsie, na de zondvloed uit één babypaar is ontstaan.

Lathron schreef:Of het een pterosaurus was die meeging op de ark, geen idee. Zoals ik eerder al zei, die benamingen zijn pas later bedacht. Het woord dinosaur komt voor het eerst voor in 1841.

Tja, de gieren en de valken, raven en weet ik wat voor vogels worden wel genoemd, want die kregen een naam en waren bekend. Dat betekent dus dat ze gezien waren. Beesten die je niet ziet, krijgen ook geen naam.

Lathron schreef:Er wordt ook niet specifiek verteld dat vleermuizen in de lucht moeten vliegen. En?
Wat is je punt?

Het lijkt me het meest logisch dat veel dieren, zoals dino's en pterosaurussen, in Genesis gewoon onbekend waren. We hebben het wel over beesten die veel groter waren dan de huidige dieren en toch wel wat opvallend zouden zijn.
Oftewel. ze waren er gewoon niet. (en vleermuizen vielen onder de vogels in de bijbel)

hettys schreef:We weten dat zonder de dood geen ecosysteem kan bestaan.

Een ecosysteem zou prima werken zonder dood hoor. Zolang het maar onder de verantwoordelijkheid van de Maker ervan staat
.

Welnee.
Heb je het over een ecosysteem, dan heb je het over voedselketens. Alles op de wereld leeft ten koste van, en zo houdt het elkaar in stand. Wat denk je dat er gebeurd in een meer als de dood niet bestaat? Binnen de kortste keren zit er zoveel vis in dat er niet genoeg water meer is. Alle beesten eten elkaar op en zo blijft alles in evenwicht.
Wespen kunnen zich niet eens voortplanten zonder prooien te vangen, Dus plantte de wesp zich niet voort? Of was er sprake van een wespenplaag in het paradijs omdat er nooit es één doodging? En muggen? Hadden die ook het eeuwige leven?

hettys schreef:We weten dat er knipkiezen bestaan.

Lathron schreef:Ja, knipkiezen kunnen planten- of vruchteneters niet gebruiken.... Oh wacht, toch wel! Het ligt er maar net aan wat voor voedsel voor hen bedoeld is.

Als er alleen plantaardig voedsel voor een dier is bedoeld, dan heeft ie geen knipkiezen. Zo bevestig je alleen dat je eigenlijk niet gelooft dat knipkiezen bedoeld zijn om vlees mee te eten, terwijl dat is wat we om ons heen zien.

hettys schreef:Dat is de schepping, maar daar geloof je niet in.

Lathron schreef:]Ik ben een creationist, maar ik geloof niet in de schepping.... ehhh... juist.... Nog weer een prima voorbeeld van jouw manier van redeneren.

Jij gelooft niet in de zichtbare schepping. De merel komt even wat vliegjes en larven aan z'n kroost brengen, maar dat is niet zo geschapen. Elk dier op aarde is uitgerust met attributen waardoor ie goed kan aanvallen of zich kan verdedigen. Ze zijn aangepast om in onherbergzame gebieden te leven. Maar dat is niet geschapen volgens creationisten. Gifklieren, knipkiezen, mogelijkheid tot sprinten (cheetha) of juist langeafstand achtervolging (hondachtigen) strepen, vlekken, kleurveranderingen, Beesten met uitrolbare kleeftongen die insecten op een afstand kunnen vangen.
Alles heeft een doel, die er tijdens de schepping blijkbaar nog niet was. De gieren zaten rustig op een takje te kauwen en keken nog niet rond of er een beest was doorgegaan. Alle vissen werden nog met rust gelaten want de haaien aten ook nog gewoon een hapje zeewier.
Het was overal lekker warm, polen waren er nog niet, dus dubbel dikke vachten waren er ook nog niet. Werkelijk helemaal niets van wat we nu zien was er al of functioneerde niet als zodanig.

En herten kregen ook nog geen hoorns, want die gebruiken ze om rivaliserende mannetjes mee te verjagen in de bronstijd. De dames deden het misschien gewoon met alle mannetjes, i.p.v. te wachten op het sterkste mannetje. Cactussen bestonden ook nog niet, want waarvoor zou je aangepast zijn aan extreme droogte? Als plant zijnde.

Lees es iets over vleesetende planten. Die bestonden ook nog niet, dus horen ze ook niet bij de schepping.
Ook gif is geschapen.

JHM
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor JHM » 15 nov 2012 17:22

Thijs11 schreef:Spijker. Kop! Dat is de hele reden waarom iedereen langs elkaar heen praat in deze discussies. De 1 heeft een bijbelse bril op en de ander een wetenschappelijke.
En zolang niemand even door de bril van een ander wil kijken praat iedereen langs elkaar heen:P

Precies, in principe is de discussie creatonist / evolutionist vrij zinloos. Als christen kun je twee kanten op, de leer van Jezus is de Waarheid of Jezus was een man van zijn tijd. De meeste christenen zien Jezus terecht niet als een man van zijn tijd maar als de Instandhouder van deze wereld, als je de leer van Jezus aanneemt als Waarheid is het onmogelijk dit te combineren met evolutie, om enkele argumenten te noemen:

1. Jezus leert er van voor Abraham te zijn (Joh 8,58)
2. Door Jezus is alles geschapen (Joh 1,1-3)
3. De mens is naar zijn aard geschapen (Mark 10,6)
4. Jezus bevestigd de zondvloed (Matt 24,37)
5. Jezus bevestigd het bestaan van Mozes (Matt 8,4)

Als je evolutie wilt aannemen moet je de leer van Jezus verwerpen. De creatonist zal niet afwijken van de leer van Jezus en de evolutionist zal niet afwijken van zijn wetenschappelijke leer wat de discussie vrij zinloos maakt.
Laatst gewijzigd door JHM op 15 nov 2012 19:06, 2 keer totaal gewijzigd.
Alleen als je heimwee hebt kom je thuis.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 15 nov 2012 17:30

hettys schreef:Het gewicht van wel fossiel dan ook heeft niets, maar dan ook helemaal niets te maken met de laag waarin het begraven is. Integendeel zelfs. Het meest primitieve deel van de fossielen is heel licht en ligt toch in de oudste lagen. En het is echt niet zo dat baby's hoger liggen dan volwassen. Wat je zegt is gewoon onzin.

En vergeet de planten niet. Planten met bloemen zijn blijkbaar lichter dan planten zonder bloemen :-)

Nee, jonge dieren zonder ouders kunnen nooit leren om voor zichzelf te zorgen. Veel dieren zijn pas op latere leeftijd vruchtbaar en produceren langzaam nageslacht.
Er komen dus 2 olifantjes van de ark af en lopen de berg af. (zonder voedsel) die moeten dan nog een jaar of 5 wachten tot mevrouw vruchtbaar is, vervolgens duurt de zwangerschap zowat 2 jaar, dus pas na 7 jaar zijn ze met 3 olifanten. vier jaar daarna krijgt ze misschien een tweede. En zo sleept zich dat voort. En toch beweren creationisten dat alle huidige soorten olifanten én de uitgestorven exemplaren, floepsie, na de zondvloed uit één babypaar is ontstaan.

Leuk toch, als je zomaar vanalles mag verzinnen... Het is natuurlijk ook meteen 'bewijs' dat dieren niet direct nadat ze de ark hadden verlaten werden opgevreten, want alle leeuwen en tijgers waren ook nog maar welpjes (die vervolgens wel eventjes naar India en Sumatra lopen).

Welnee.
Heb je het over een ecosysteem, dan heb je het over voedselketens. Alles op de wereld leeft ten koste van, en zo houdt het elkaar in stand. Wat denk je dat er gebeurd in een meer als de dood niet bestaat? Binnen de kortste keren zit er zoveel vis in dat er niet genoeg water meer is. Alle beesten eten elkaar op en zo blijft alles in evenwicht.
Wespen kunnen zich niet eens voortplanten zonder prooien te vangen, Dus plantte de wesp zich niet voort? Of was er sprake van een wespenplaag in het paradijs omdat er nooit es één doodging? En muggen? Hadden die ook het eeuwige leven?

Muggen leven uberhaupt niet, bijbels gezien, want ze hebben geen neusgaten, hét biologische criterium bij uitstek om dat onderscheid te maken.

shrew
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor shrew » 15 nov 2012 18:18

Lathron schreef:Meer gewicht dan vogels. Meer gewicht betekent eerder op z'n plaats wanneer het zich in een waterstroom begeeft. Daar hoef je echt geen rocket sience voor gestudeerd te hebben.

Je hoeft ook geen rocket science gestudeerd te hebben om te zien dat fossielen in de bovenste lagen niet van lichtere dieren zijn, of van dieren die sneller zijn, dan dieren in de lagen daaronder.

Je moet dus echt wat anders verzinnen. Ik ben heel benieuwd wat.

FrankB
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor FrankB » 15 nov 2012 19:01

@Kees61, als jij er tevreden mee bent dat je voldoende kennis hebt vergaard wanneer je de bijbel hebt gelezen en onwankelbaar geloofd dat alle wijsheid die een mens nodig heeft daarin staat, prima. Ik hoop van harte dat je gelukkig blijft. Maar ik ben blij dat er nog verstandige mensen zijn en dat we dankzij hen heden ten dage ons niet meer op een ezel of een kameel hoeven te verplaatsen, dat we medicijnen hebben en ons kunnen inenten, en dat we kennis hebben van het heelal en ga zo maar door. Als iedereen altijd was zoals jij en categorisch alles ontkent wat niet strookt met wat er in de bijbel stond dan waren we nu nog allemaal geitenhoedende nomaden die als we ziek zijn tot een hogere macht bidden.

Trouwens, als alles een schepper moet hebben, wie is dan de schepper van God? Toch niet de mens die hem verzonnen heeft?
mvg, Frank
WAR IS OVER! If you want it.

Lathron
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Lathron » 15 nov 2012 19:59

@hettys

Jij ziet de wereld zoals hij nu is en doet meteen de aanname dat deze wereld altijd zo geweest is.

In Genesis 3 wordt verteld wat de aanleiding is geweest dat de zonde in de wereld is gekomen door de mens. En met de zonde de dood. Daarmee is de wereld aanzienlijk veranderd.
Uw regels geven mij inzicht, daarom haat ik elk bedrieglijk pad. (Ps.119:104)

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 15 nov 2012 20:06

Lathron schreef: Daarmee is de wereld aanzienlijk veranderd.

Nou, inderdaad. Van fantasie naar werkelijkheid...

hettys
Majoor
Majoor

Berichtdoor hettys » 15 nov 2012 20:40

JHM schreef:Als je evolutie wilt aannemen moet je de leer van Jezus verwerpen. De creatonist zal niet afwijken van de leer van Jezus en de evolutionist zal niet afwijken van zijn wetenschappelijke leer wat de discussie vrij zinloos maakt.

Niemand houdt zich aan de leer van Jezus, tenminste, bijna niemand. (iedereen verlaten, zoals je familie. Laat de doden hun doden begraven, (dus niet naar de begrafenis van je vader) alleen schatten in de hemel geen bezittingen op aarde, je kruis op je nemen)
Nou echt. Als ik zie wat voor refotempels er hier in het midden van land het gebouwd worden...

Verder weten we ook dat Jezus niets meer wist over ziekten en astronomie, bijvoorbeeld.

Epilepsie en schizofrenie: allemaal bezetenheid.

En.. 'de sterren zullen uit de hemel vallen' ??

Lathron schreef:Jij ziet de wereld zoals hij nu is en doet meteen de aanname dat deze wereld altijd zo geweest is.

In Genesis 3 wordt verteld wat de aanleiding is geweest dat de zonde in de wereld is gekomen door de mens. En met de zonde de dood. Daarmee is de wereld aanzienlijk veranderd.

Dat zeg ik toch?? Jij gelooft in een vorige schepping. Niet dat wat nu is ook een schepping is. Oftewel. Je gelooft niet dat de huidige wereld conform de geschapen wereld is.
Ook gif is geschapen.

kees61
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor kees61 » 15 nov 2012 23:18

Mortlach schreef:Vanwaar dat plaatje?
Dat staat er toch bij? Er wordt een ster zichtbaar achter de stofwolk. Net zoals bij de foto's van FrankB

Mortlach schreef: en ook nog eens clusters met sterren in opeenvolgende stadia, dan is dat prima bewijs hoor.

Niet voor creationisten uiteraard, maar goed, die kun je het toch nooit naar de zin maken met hun onredelijke eisen.
Tja, ik geloof niet dat er nog sterren bij komen. De sterren die je op de foto's van FrankB ziet, achter de stofwolken, zijn er altijd al geweest. Ik heb ook geen behoefte om er sterren bij te verzinnen. Na de schepping was het heelal al gevuld met ontelbare sterren. Af en toe verdwijnt er een ster en binnen niet al te lange tijd verdwijnen alle sterren weer.

kees61
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor kees61 » 15 nov 2012 23:24

FrankB schreef:@Kees61, als jij er tevreden mee bent dat je voldoende kennis hebt vergaard wanneer je de bijbel hebt gelezen en onwankelbaar geloofd dat alle wijsheid die een mens nodig heeft daarin staat, prima. Ik hoop van harte dat je gelukkig blijft. Maar ik ben blij dat er nog verstandige mensen zijn en dat we dankzij hen heden ten dage ons niet meer op een ezel of een kameel hoeven te verplaatsen, dat we medicijnen hebben en ons kunnen inenten, en dat we kennis hebben van het heelal en ga zo maar door. Als iedereen altijd was zoals jij en categorisch alles ontkent wat niet strookt met wat er in de bijbel stond dan waren we nu nog allemaal geitenhoedende nomaden die als we ziek zijn tot een hogere macht bidden.
Ach welnee. De grootste wetenschappers waren creationisten. Die onderzochten de schepping. Je wilt toch niet beweren dat een kameel tot auto evolueerde?

FrankB schreef:Trouwens, als alles een schepper moet hebben, wie is dan de schepper van God? Toch niet de mens die hem verzonnen heeft?
Nee dat was een Oppergod.

Terug naar “Archief”