Het borstvoedingstopic deel 2

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

lammetje
Kolonel
Kolonel

Re: Het borstvoedingstopic deel 2

Berichtdoor lammetje » 07 aug 2013 14:18

Na 2 jaar ben ik klaar met de bv... maar zoonlief totaal niet :wink: Ben bezig met afbouwen, maar soms is het weer zo handig dus dan schiet het erbij in en drinkt hij weer heel vaak.
Ben van plan na de vakantie echt te stoppen, denk dat ik er iets op ga smeren zodat hij het vies vind. Iemand nog tips?

parkiet
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor parkiet » 07 aug 2013 14:49

Lastig is dat, lammetje... ik heb ook gekozen voor afbouwen terwijl dochter daar nog niet echt behoefte aan had. Dat was diep verdriet bij haar. Ik zou niet weten wat je erop kunt smeren, en eerlijk gezegd zou ik daar ook niets voor voelen. Mijn keus was stap voor stap afbouwen, eerst terug naar alleen 's avonds, 's nachts en bij maaltijden, dan alles overdag eraf, dan alle nacht eraf en tot slot de voeding voor het naar bed gaan eraf. Ze was heel verdrietig. Man heeft haar regelmatig naar bed gebracht om het behapbaar te maken, maar ze heeft soms ook echt huilend in mijn armen gelegen omdat ze zo verdrietig was.

Mijn man vertelde wel dat de moeder van zijn Iraanse collega wel iets op haar borst/tepel smeerde, namelijk rode peper. Dat werkte wel, maar mij niet gezien.
You're my Prince of peace, and I will live my life for You

joos
Mineur
Mineur

Berichtdoor joos » 07 aug 2013 15:34

Tjonge, Parkiet, heftig...

Lammetje, hier ook geen tips. Ik zou het zelf echt heel voorzichtig doen, dat afbouwen. Je hebt er maanden, zo niet jaren genoten van genoten en je kind natuurlijk ook. Je herinnert je vast nog wel momenten dat je kínd niet wilde drinken en wat dat met jou deed.. Je kind kan niet begrijpen wat afbouwen inhoudt, zeker niet als dat redelijk snel gaat... Ik kan me zelfs voorstellen dat een wat ouder kind er niet alleen gevoelens bij krijgt van onbegrip (Ik wil mama, waarom mag dat niet?), maar zelfs van afwijzing - al zeg ik dat héél voorzichtig!
Misschien kun je hier nog iets vinden? http://www.borstvoeding.com/kindjeaandeborst/peuter-voeden/ of http://www.borstvoeding.com/aanverwant/afbouwen/
Succes in elk geval!!

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 09 aug 2013 19:05

@ parkiet Hoe lang heb jij bv gegeven?

@ lammetje Knap hoor dat je het 2 jaar hebt volgehouden. Ik vind nl bv geven toch best wel een belasting voor je lichaam en het herstel. Ik kijk ook niet te ver vooruit en denk elke week 'als ik het nu tot volgende week volhoud' ( tip van een vriendin) en zo gaat het nu het beste. Al moet ik zeggen dat ik nu voor het eerst het gevoel heb dat de voeding echt op O is afgestemd.

Zijn er trouwens dames die ervaring hebben met bv geven en actief sporten, zoals hardlopen ofzo? Ik wil nl wel weer aan de slag met sporten, maar wil ook niet dat mijn voeding daardoor enorm terug gaat lopen. Ik begreep nl dat dat een gevolg van het sporten kan zijn. Iemand ervaring of tips?

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 09 aug 2013 22:32

lammetje schreef:Na 2 jaar ben ik klaar met de bv... maar zoonlief totaal niet :wink: Ben bezig met afbouwen, maar soms is het weer zo handig dus dan schiet het erbij in en drinkt hij weer heel vaak.
Ben van plan na de vakantie echt te stoppen, denk dat ik er iets op ga smeren zodat hij het vies vind. Iemand nog tips?

zou je als hij 2 is niet al met hem erover kunnen praten? Ik bedoel dat is toch ook de leeftijd dat je wel kan uitleggen dat hij/zij al zo groot is dat er geen speen meer hoeft.
Dat je kan zeggen, nu ben je al twee en zo groot al , mama's melk is vanaf nu alleen nog voor het slapen gaan ( of helemaal niet meer, maar nu krijg je elke avond iets anders als een grote jongens voorleesverhaal ofzo ) .

parkiet
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor parkiet » 09 aug 2013 23:02

AJL, mijn oudste heb ik ongeveer 4 maanden gevoed. De tweede (waar dit stukje over afbouwen over ging) was 2 jaar en 6 weken ongeveer toen ik stopte.
Ik heb geen ervaring met sporten en bv, maar ik zou proberen heel voorzichtig op te bouwen en heel goed in de gaten te houden hoe het gaat met de bv. of anders een subtiele vorm van lichaamsbeweging proberen om mee te starten (extra wandelen ipv hardlopen, of fietsen bijv).

Meribel, ik heb wel benoemd dat ze geen melk kreeg (of pas op een ander tijdstip), maar heb daar verder niet aan gekoppeld dat ze al zo groot was ofzo...

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 12 aug 2013 10:41

Hij is inderdaad héél erg verdrietig als hij niet mag drinken... maar ik vind dat hij zich dan kan laten troosten door knuffelen en aandacht ipv perse aan de borst.
Overdag gaat het wel met afleiding, savonds wat lastiger. Had gisteravond tandpasta gesmeerd zodat hij dat zou proeven ('gezonde tandpasta' dus niet ernstig als hij het opeet) en dat was blijkbaar vies genoeg dus hij heeft het uitgespuugd.
Snachts heb ik het schoon gemaakt want hij was echt heel hard aan het krijsen en van mij mag hij snachts en voor het slapen gaan nog wel drinken. Maar niet de hele avond/nacht zoals hij soms deed, ik lag soms uren met hem aan de borst in bed, daar ben ik gewoon klaar mee.

Leg het wel uit maar hij praat zelf nog niet en begrijpt het ook nog niet echt. Maar zoals het nu gaat is stap 1 naar afbouwen wel gezet en daar ben ik al blij mee.

Sterretje
Moderator

Berichtdoor Sterretje » 12 aug 2013 14:41

ajl schreef:Zijn er trouwens dames die ervaring hebben met bv geven en actief sporten, zoals hardlopen ofzo? Ik wil nl wel weer aan de slag met sporten, maar wil ook niet dat mijn voeding daardoor enorm terug gaat lopen. Ik begreep nl dat dat een gevolg van het sporten kan zijn. Iemand ervaring of tips?

Toen AJS 6 weken oud was sportte ik weer 2 keer per week redelijk fanatiek.
De borstvoeding liep inderdaad iets terug. Ik dronk enorm veel voor, tijdens en na de tijd maar de eerste paar weken kwam ze een keer extra die avond/nacht. Op een gegeven moment stabiliseert het wel. Bij RJB zelfde geval. Maar sportte ik maar 1 keer per week.
Liefst ging ik direct na het 'avondeten' voeden. Dan kwam ik terug en had ik vaak nog 2 uur om rustig te douchen en te relaxen. Dat helpt zowieso.
Time flies when you have none!

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 16 aug 2013 11:36

Bedankt Sterretje, dan weet ik dat ik met de terugloop rekening moet houden. Momenteel nog maar niet gestart met sporten, want ik merk dat momenteel mijn voeding ook wat terug loopt. Hij komt 's nachts weer eerder en 's avonds vaker. Ik weet niet zo goed wat ik hieraan moet doen, behalve aanleggen en drinken. Iemand nog tips?

Afgelopen week voor het eerst een flesje afgekolfde melk gegeven, niet zo'n succes. Hij weigert uit een fles te drinken. De andere kids hadden rond de 6 weken er geen enkele moeite mee. Grrr, ik krijg het al spaans benauwd bij de gedachte dat hij niet uit een fles wil drinken en het werk dat er over ruim een maand aankomt.

Duschka
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Duschka » 16 aug 2013 12:27

ajl schreef: Ik weet niet zo goed wat ik hieraan moet doen, behalve aanleggen en drinken. Iemand nog tips?

Afgelopen week voor het eerst een flesje afgekolfde melk gegeven, niet zo'n succes. Hij weigert uit een fles te drinken. De andere kids hadden rond de 6 weken er geen enkele moeite mee. Grrr, ik krijg het al spaans benauwd bij de gedachte dat hij niet uit een fles wil drinken en het werk dat er over ruim een maand aankomt.

Regeldagen?
Clusteren?

Hier overigens ook een permanente fles/speen weigeraar.
Maar ik hoop dat het bij jou nog gaat komen :D .
Doe wat je wilt, gekletst wordt er toch...

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 16 aug 2013 13:59

De speen blieft hij helemaal niet. Dan kokhalst hij. Hoe los jij het flesprobleem op als je weer gaat werken? Of stop je met werken?

Ik ga de fles morgenvroeg als eerste voeding maar eens proberen. Dan is hij nl het meest hongerig.

Em.
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Em. » 16 aug 2013 14:02

@ Ajl: waarschijnlijk loopt je voeding niet zozeer terug, maar heeft hij gewoon behoefte aan meer, en komt dus vaker, productie omhoogschroeven dus....idd gewoon aanleggen en laten drinken.

Flesweigeraars: lastig probleem ja, kan je niet iemand anders in eerste instantie de fles laten geven ( je man in het weekend ofzo?), zodat hij jou niet ruikt en je even niet in de buurt bent?
En tja....blijven oefenen, succes!

parkiet
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor parkiet » 16 aug 2013 14:31

AJL, de beste oplossing om je productie weer omhoog te krikken is even een poosje wat vaker voeden. Ook zouden borstvoedingsthee en venkelthee je productie kunnen stimuleren
Wat betreft het fles drinken: Blijven oefenen, inderdaad door iemand anders laten doen, dat kan schelen. Of eerst aan de borst en dan gauw de fles ertussen futselen (klinkt ingewikkeld, maar vooruit). Mijn jongste heeft het nooit gewild (eigenlijk denk ik: gekund, ze miste ook voor een aantal andere dingen de techniek). Ik had er niet echt nood aan, werkte heel erg weinig, voor die paar keren dat het moest een bekertje gebruikt, met een beetje oefenen is dat ook wel een optie.

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 16 aug 2013 15:04

Een bekertje lijkt mij met 4 maanden eigenlijk nog niet kunnen. En de fles werd door mijn man gegeven en daar kijkt hij helemaal woest naar als de speen in zijn mond wordt gedaan :lol: . Gisteravond heeft hij in mijn armen een paar slokjes gedronken, maar dat was min of meer toevallig volgens mij.
Morgen maar weer eens proberen :wink:

parkiet
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor parkiet » 16 aug 2013 20:54

Is ook niet heel makkelijk, een bekertje bij zo'n kleintje, maar als hij anders echt niet wil... Je moet dan echt zelf het bekertje vasthouden enzo (heb zo op een kdv ook wel eens een jochie moeten voeden, best een klus, maar het gaat wel).

Edit: misschien wat experimenteren: andere houding als je de fles geeft, in wipstoeltje ipv op schoot, warme melk, koude melk (dat mag ook bij bv)

Terug naar “Archief”