Sex voor het huwelijk...waar ligt de grens?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel

Re: Sex voor het huwelijk...waar ligt de grens?

Berichtdoor Tante Pollewop » 11 apr 2014 10:29

Vertel eens, wat wordt er aangepast volgens jou?

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 11 apr 2014 10:44

Tante Pollewop schreef:Vertel eens, wat wordt er aangepast volgens jou?

Hoererij is tempelprostitutie, dus verder mag alles wel zo'n beetje. Op een ander forum is een man die gelooft dat de vrouw bij de bron een keurige vrouw was, Jezus het met haar geenszins over zonden van haar had en God heeft 'm geroepen als christelijke gigolo, geen geintje. Hij heeft nu 5 vriendinnen.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Tante Pollewop » 11 apr 2014 11:10

Wat een gezellige boel. 8)
En wat is de relevantie voor deze discussie?

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 11 apr 2014 11:41

Tante Pollewop schreef:Vertel eens, wat wordt er aangepast volgens jou?

Het gaat niet alleen over losbandigheid en ontrouw, de tekst spreekt over mannen die bij mannen liggen!

Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Tante Pollewop » 11 apr 2014 12:12

Ja, maar wat is de bedoeling van de schrijver geweest toen hij dit opschreef? Welke kennis had hij? Wat waren de gewoonten van zijn tijd?

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 11 apr 2014 12:39

Tante Pollewop schreef:Ja, maar wat is de bedoeling van de schrijver geweest toen hij dit opschreef? Welke kennis had hij? Wat waren de gewoonten van zijn tijd?

Doet dat er iets toe?
De wetten die God heeft uitgevaardigd, gelden nog steeds.
Iedere schrijver die heeft meegewerkt aan de Bijbel, is door God geïnspireerd, vergeet dat niet.

Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Tante Pollewop » 11 apr 2014 12:46

Tante Pollewop schreef:Ja, maar wat is de bedoeling van de schrijver geweest toen hij dit opschreef? Welke kennis had hij? Wat waren de gewoonten van zijn tijd?

schelpje3 schreef:Doet dat er iets toe?

Natuurlijk doet het er iets toe! Het is toch van groot belang dat je de bedoeling van de tekst heel goed begrijpt, zodat je er in je leven rekening mee kunt houden?

schelpje schreef:De wetten die God heeft uitgevaardigd, gelden nog steeds.
Zeker als je zegt dat deze wetten van God komen, is het van het grootste belang te weten wat de bedoeling van de wetteksten is.
schelpje3 schreef:Iedere schrijver die heeft meegewerkt aan de Bijbel, is door God geïnspireerd, vergeet dat niet.
Dat zou ik niet zo snel zeggen, maar nogmaals, als je dit zegt, dan is het toch van het grootste belang dat je heel goed weet wat er door de schrijvers bedoeld werd?

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 11 apr 2014 12:49

Tante Pollewop schreef:Zeker als je zegt dat deze wetten van God komen, is het van het grootste belang te weten wat de bedoeling van de wetteksten is. Dat zou ik niet zo snel zeggen, maar nogmaals, als je dit zegt, dan is het toch van het grootste belang dat je heel goed weet wat er door de schrijvers bedoeld werd?

Je denkt toch niet dat God toe zou laten dat Zijn Woord door een stelletje amateurs opgetekend zou zijn?
Als er nu staat dat het een gruwel is dat mannen bij mannen liggen, wat kun je er dan nog anders van maken?

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 11 apr 2014 12:54

schelpje3 schreef:Je denkt toch niet dat God toe zou laten dat Zijn Woord door een stelletje amateurs opgetekend zou zijn?
Als er nu staat dat het een gruwel is dat mannen bij mannen liggen, wat kun je er dan nog anders van maken?

En wat dacht je van die langharige reformatoren en kerkvaders (moet ik nog een portrettensessie toevoegen !?), terwijl de geinspireerde bijbelschrijver nadrukkelijk zegt dat lang haar voor een man een schande is?
Geef daar dan ook eens antwoord op(want ik heb dit al eerder geopperd, maar krijg alleen maar op de man commentaar terug :cry:

Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Tante Pollewop » 11 apr 2014 13:00

schelpje3 schreef:Je denkt toch niet dat God toe zou laten dat Zijn Woord door een stelletje amateurs opgetekend zou zijn?
Nee dat denk ik niet.

schelpje3 schreef:Als er nu staat dat het een gruwel is dat mannen bij mannen liggen, wat kun je er dan nog anders van maken?

Het gaat er niet om dat er iets staat en dat er dan wat anders van gemaakt zou moeten worden.
Het gaat erom dat je de tekst begrijpt. Hoe de tekst tot stand is gekomen, in welke tijd, in welke cultuur.. Het is allemaal van belang.

Bambi

Berichtdoor Bambi » 11 apr 2014 13:06

mealybug schreef:En wat dacht je van die langharige reformatoren en kerkvaders (moet ik nog een portrettensessie toevoegen !?), terwijl de geinspireerde bijbelschrijver nadrukkelijk zegt dat lang haar voor een man een schande is?
Geef daar dan ook eens antwoord op(want ik heb dit al eerder geopperd, maar krijg alleen maar op de man commentaar terug :cry:

Aan het kapsel van de oudvaders kunnen we nu niets meer veranderen.
Moet er wel bij zeggen dat veel oudvaders in de pruikentijd leefden, dus het was hun eigen haar niet.

Maar volgens mij is dit topic al pagina's off-topic:

'Seks voor het huwelijk........waar ligt de grens?' is volgens mij de topic-titel.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 11 apr 2014 13:09

Tante Pollewop schreef:Nee dat denk ik niet.

Het gaat er niet om dat er iets staat en dat er dan wat anders van gemaakt zou moeten worden.
Het gaat erom dat je de tekst begrijpt. Hoe de tekst tot stand is gekomen, in welke tijd, in welke cultuur.. Het is allemaal van belang.

Nou gelukkig dat je tenminste overtuigd bent van de waarheid van Gods Woord.
We hoeven niet te doorgronden in welke tijd die tekst geschreven is, want Gods Woord is van alle tijden en voor alle tijden.
En dat kan heel moeilijk zijn, voor mij net zo goed.
De Heere Jezus volgen betekent zelfverloochening, had ik al eerder gezegd. We moeten er niet naar streven hier een hemeltje op aarde te hebben.
En dat is heel lastig, een spanningsveld!
Daar weet ik ook alles van, want je komt er achter dat je de pinnen best vast in de aarde hebt.
Ik begrijp echt wel waar dit verdeling vandaan komt hoor. Van O.T. en N.T. bijvoorbeeld en allerlei bedelingen.
Als dat niet recht gepredikt wordt, weten de mensen dit ook niet.
Als God in het O.T. sex voor het huwelijk verbiedt, geldt dat in het N.T. en anno 2014 net zo goed.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 11 apr 2014 13:10

Bambi schreef:Aan het kapsel van de oudvaders kunnen we nu niets meer veranderen.
Moet er wel bij zeggen dat veel oudvaders in de pruikentijd leefden, dus het was hun eigen haar niet.

Maar volgens mij is dit topic al pagina's off-topic:

'Seks voor het huwelijk........waar ligt de grens?' is volgens mij de topic-titel.

Een pruik op is nog erger, dan heb je een hoofdeksel op, terwijl paulus leert dat de man met ongedekte hoofde moet profeteren/preken.

Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Tante Pollewop » 11 apr 2014 13:15

schelpje3 schreef:We hoeven niet te doorgronden in welke tijd die tekst geschreven is, want Gods Woord is van alle tijden en voor alle tijden.

Zucht. Maar juist daarom is het zo belangrijk om te doorgronden wat de bedoeling is.

Sorry hoor, maar uit bovenstaande komt zoveel domheid naar voren, ik kan het haast niet geloven.

Bambi

Berichtdoor Bambi » 11 apr 2014 13:18

mealybug schreef:Een pruik op is nog erger, dan heb je een hoofdeksel op, terwijl paulus leert dat de man met ongedekte hoofde moet profeteren/preken.

Misschien kun je bereiken dat ze op de foto hun pruik alsnog afdoen. :mrgreen:
Laatst gewijzigd door Bambi op 11 apr 2014 13:30, 1 keer totaal gewijzigd.

Terug naar “Archief”