Gezin en ... hobby's

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

mamavansophie
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Re: Gezin en ... hobby's

Berichtdoor mamavansophie » 12 mei 2010 19:38

Nou wie weet reis ik nog wel eens een keertje af naar Dirksland dan binnenkort :wink:
Alhoewel het bestellen online eigenlijk net zo gemakkelijk gaat, zeker als je niet zoveel nodig hebt (anders heb ik het aan benzine toch ook al opgereden).
Die Hollandse stofjes vind ik ook altijd errug leuk.

Heb vanmiddag tussendoor nog even de naad van het jurkje uitgehaald. Nu nog even de naad opnieuw dichtnaaien en het lint vanboven erin en het jurkje is klaar!
-----------mamavansophie-------------denkt na over een nieuw onderschrift------------

jantine76
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor jantine76 » 12 mei 2010 19:53

Ik hoop dat ik volgende week ook weereens tijd heb om te naaien! De laatste tijd schiet het er iedere keer erbij in. Maar ik haak op dit moment wel veel. Dat vind ik zo héérlijk, heb je even tien minuutjes, dan doe je weer een stukje. Voor 10 minuutjes pak ik de naaimachine niet.. Maar de lapjes liggen er al wel, ideeën genoeg in mijn hoofd, nu de tijd nog...

Ik vind het trouwens ook leuk om van restjes nog weer wat te maken. Soms weer een rokje van verschillende stofjes, maar ook wel hartjes, opbergzakken enzo. Dat geeft een voldaan gevoel als de lapjes helemaal gebruikt zijn!

kwebbel
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 14 mei 2010 09:33

mamavansophie schreef:kwebbel, lekker vrolijk die quilt!
Enne, ik heb pas 2x een rokje gemaakt. Ben nu bezig aan een jurkje. Was bijna af, maar toen deed mijn naaimachine ineens raar :shock: en ging de draad helemaal verkeerd. Die moet ik dus eerst ff terug uittornen en dan opnieuw naaien.
Ik maak ook regelmatig rozetten van restjes stof of bijv hartjes van restjes stof, die ik opvul met fiberfill.
dank je :) ik heb helaas te weinig stof voor een mooie sprei, nu ga ik straks ff Compassion mailen om te vragen wat de afmetingen zijn voor een pakketje dan maak ik er een dekentje van voor m'n (ons) sponsorkindje :)
Fiberfill heb ik (nog) niet die moet ik nog kopen. Ik wil fiberfill wel gebruiken anders is het zo'n slap dekentje.... Grappig dat je rozetten maakt! Lijkt mij zo moeilijk :shock: De quilt is nu ongeveer 4x zo groot geworden en dat in een paar dagen :shock: ik probeer per x 5 lapjes aan te maken, soms ga ik zo hard en soms iets minder hard. Als ie af is dan zet ik er wel een foto van op. Eerst maar rustig doorwerken.

Een rokje maken lijkt mij zo gaaf maar ik denk dat het te moeilijk is! Is dat ook zo?
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)
(¸.•´ (¸.•´*..¸¸.•´¯`• Groetjes...

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 14 mei 2010 09:57

Rokjes maken is niet zo moeilijk hoor, kwebbel. Als je tenminste niet een ingewikkeld model uitkiest met allemaal roesjes e.d.... :) Een A-lijn rokje bijvoorbeeld is prima te doen, je moet dan vooral heel secuur zijn bij het knippen van de stof (de goede maat nemen en natuurlijk genoeg voor de zomen 'bijknippen'). Elastiek aan de bovenkant is makkelijker dan een rits inzetten.
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

kwebbel
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 14 mei 2010 10:12

ik heb wel ongeveer een beeld en 1 internetpagina gevonden hoe of wat. ik wil dan ook eenvoudig beginnen en da's niet zo makkelijk voor mij :wink: eerst maar even rondsnuffelen dan
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 14 mei 2010 10:42

Kwebbel, kun je mij uitleggen hoe je die quilt maakt?
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

petra85
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor petra85 » 14 mei 2010 10:52

Laatst gewijzigd door petra85 op 14 mei 2010 11:04, 1 keer totaal gewijzigd.

petra85
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor petra85 » 14 mei 2010 11:03

jantine76
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor jantine76 » 14 mei 2010 13:07

Leuk, Petra!

jeepeecee
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor jeepeecee » 14 mei 2010 19:44

goed bezig geweest petra ! =D>
Afbeelding

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 14 mei 2010 20:25

Ik zag je quilt al op Hyves, Petra, leuk!!
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

mamavansophie
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor mamavansophie » 14 mei 2010 21:47

Leuk Petra!!

Kwebbel, het ligt er aan wat je wilt qua rokje. Maar gewoon simpel beginnen, zou ik zeggen. Het meest simpele is gewoon de taillemaat nemen, dan de lengtemaat en dan omzomen en elastiek erin doen.
Dan krijg je dus zoiets
Afbeelding

Wat ook niet al te moeilijk is, is een cirkel rok. Daar ben ik nu zelf nog aan bezig. Als je wilt, kan ik je wel wat linkjes geven voor patronen.

Jurkjes kun je ook net zo moeilijk of makkelijk maken als je zelf wilt. Ik heb nu zelf een heel simpel modelletje gemaakt (t jurkje is al klaar, alleen de band moet er nog in, dus nog geen foto ;)). Ik vind zelf die jurkjes met zo'n lintje van boven erin altijd erg leuk (en makkelijk te maken hihi).
Ik heb laatst de Sandra voor kids gekocht, staan leuke, makkelijke dingen in. Ik vind de patronen in de Knippie bijv vaak meteen zo ingewikkeld :-k :oops:

Rozetten maken is trouwens heel simpel hoor! Gewoon een rondje stof uitknippen en dan aan de buitenkant een draad erdoor heen rijgen en aantrekken. In de Gezinsgids stond het een tijdje terug ook (of Terdege?). En in het boek van Tilda's winterwonderland ook trouwens (denk dat de gg het daar ook van had ;)).

Afbeelding

een rozet met Hello Kitty

En nog zomaar wat dingetjes die ik gemaakt heb:

Afbeelding

Tilda hart met kleine rozetjes erop genaaid

Afbeelding

armbandjes

Afbeelding

haarspeldjes

Afbeelding

vogels en hartjes

Afbeelding

poppenkleedjes

Afbeelding

Knuffeltje

En nou stop ik maar weer eens, voordat ik het hele topic vol spam :oops: :mrgreen:
-----------mamavansophie-------------denkt na over een nieuw onderschrift------------

vpk
Majoor
Majoor

Berichtdoor vpk » 14 mei 2010 21:58

zooo hee. wauw!
leuke dingen allemaal mammavansophie! creatief bezig.
(mag ik vragen hoe je die haarspeldjes maakt?)

leuk ook, petra! vind vooral de rok knap gemaakt! Waar heb je het patroon vandaan gehaald?
*heeft ook nog stof liggen voor een ballonrok maar komt er niet toe om 'm te maken* :oops:
Zijn handen, jouw handen
jouw zorg, Zijn zorg!

mamavansophie
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor mamavansophie » 14 mei 2010 22:03

oeps, sommige foto's waren een beetje groot :oops:

ik maak eigenlijk van alles en nog wat. Heb zoveel, zit eraan te denken een webwinkeltje te beginnen en het dan te gaan verkopen tbv een goed doel. Ben nu een beetje in de verkenningsfase...

Die haarspeldjes zijn niet zo moeilijk hoor. Bij verschillende webwinkels kun je haarspeldjes, hoesjes en applicaties kopen. Vervolgens lijm je het hoesje op het speldje en dan de applicatie, met een lijmpistool (textiellijm blijft niet goed zitten). Je kunt het ook vastnaaien natuurlijk.

Ik zou trouwens ook nog graag eens een ballonrok maken (moet ook nog op zoek naar n leuk patroontje). Alleen nogal jammer dat mijn man ze echt zooo vreselijk lelijk vindt :oops:

kwebbel
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 15 mei 2010 11:43

@MissF: ik heb lapjes geknipt van 8x8 cm, die draai ik om met de goede kant onder. Ik zorg dat er een rand komt van 1x1 cm (officieel een halve cm) die teken ik met pen. Als je ze met superkleine steekjes aan elkaar naait (rand op rand!! en met spelden vastzetten) krijg je een mooie quilt. Je krijgt een mooi rij lapjes als je de twee goede kanten op elkaar neerlegt en dan met de kleine steekjes aan elkaar vastmaken. Zo kan je één kant draaien en krijg je dus twee goede kanten naast elkaar. Het is continue kijken dat je op de rand zit. De randjes (de eerste steek) maak ik meestal 3x zodat het wat steviger zit.
Je kan het bijvoorbeeld ook met driehoekjes doen zoals petra heeft gedaan.
Waar je ook even kan kijken is: http://miaverhoef.nl/IndelingQ.html die heeft ontzettend veel voorbeelden en ook cursussen op de site staan :)

Die van petra is 100000x zo mooier maar ik had alleen maar restjes en ik ben nog aan het oefenen. Prachtig petra!!!

@mamavansophie: dank je wel :) als ik dit dekentje klaar heb ga ik met een rokje beginnen :lol:
Tot zo ver is ie: 54x62 cm !! Aan de ene kant vind ik m ongelooflijk mislukt omdat het allerlei restjes zijn.. aan de andere kant vind ik m wel weer grappig.
Afbeelding
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)

Terug naar “Archief”