Homofilie 2

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 21 sep 2006 21:54

Raido schreef:Benoem dan die strijd eens een keer!
Vraag een voorbede aan, anders bidden ze ook niet voor je 50 jarige huwelijk of als je ziek bent. Bel je dominee, het vraag het.[/quote]

De eerst keer dat ik dat deed was bij onze ger.gem.-dominee... Zijn antwoord was letterlijk: "wij hebben geen homo's in de gemeente want ik ken er niet één...". Da's we; even slikken. Later blijkt één van zijn twee zoons homo te ziijn....

Katlheen
Majoor
Majoor

Berichtdoor Katlheen » 22 sep 2006 21:14

Hm, laten we maar ophouden met bidden dan. Als dat alleen nog maar op request hoeft.... :(

Makkelijk zeggen, vraag om voorbede. Natuurlijk kan je voor bepaalde dingen dat best vragen, maar getuigd het niet van meer medeleven en christen zijn, als je de vraag voor bent en het sowieso doet, in plaats van erop gaan zitten wachten tot iemand eindelijk de stoute schoenen durft aan te trekken en het gaat vragen?
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

froske
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor froske » 24 sep 2006 15:05

precies. Voorbede voor jezelf vragen staat zowieso een beetje vaag. Het getuigd meer van aandenken als iemand het uit zichzelf doet.
Ik zou er zelf ook niet zomaar om vragen...

(zou trouwens gelijk m'n coming-out zijn :lol:)
- Home is in my head -

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 24 sep 2006 15:39

Ik heb er afgelopen week wél om gevraagd! En wat was de reactie van onze dominee? Hij zei dat hij zich schaamde dat hij daar zelf niet aan gedacht had en hij bood zijn excuses aan.

En vanmorgen gebeurde het. Wat was dat indrukwekkend. Je hoort bidden voor de homo's in de gemeente. Hij bad of de Heere God wilde omzien naar de homo's in onze gemeente omdat wij, gemeenteleden dat zo vaak vergeten. Hij bad om aanvaarding van deze last en om het vinden van de juiste weg. Hij bad ook om volledige acceptatie door de gemeente.

Maar wat ik nog het meest indrukwekkend vond was, nadat hij voor jongeren op zoek naar hun identiteit en geaardheid had gebeden, hij ook bad voor ouderen die onder druk van de maatschappij en de kerk toch maar als homo waren getrouwd. En dat zij een nu haast ondargelijk geheim meedragen. Maar dt God ook van hen afweet...

Mag ik dit forum gebruiken om te vragen om jouw dominee op te bellen en om gebed voor homo's te vragen. Dat kun je uiteraard net zo goed als hetero doen! Omzien naar elkaar!

froske
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor froske » 24 sep 2006 15:44

Mooi Denkertje!

moedige stap die je hebt gezet :wink:
- Home is in my head -

T. Lindeman
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor T. Lindeman » 24 sep 2006 17:46

froske schreef:Mooi Denkertje!

moedige stap die je hebt gezet :wink:

Helemaal mee eens, het is te hopen dat meer mensen dit voorbeeld volgen.
Auf Wiedersehen!

Machiavelli
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Machiavelli » 24 sep 2006 19:25

Denkertje21 schreef:Mag ik dit forum gebruiken om te vragen om jouw dominee op te bellen en om gebed voor homo's te vragen. Dat kun je uiteraard net zo goed als hetero doen! Omzien naar elkaar!
Onze predikant heeft vanochtend nog gebeden voor mensen die worstelen met hun seksualitele geaardheid.

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 25 sep 2006 08:41

Denkertje21 schreef:Mag ik dit forum gebruiken om te vragen om jouw dominee op te bellen en om gebed voor homo's te vragen. Dat kun je uiteraard net zo goed als hetero doen! Omzien naar elkaar!

Bij ons in de kerk wordt er regelmatig voor gebeden.
Waarom maak je je zo ontzettend druk?

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 25 sep 2006 08:59

rosalie83 schreef:Bij ons in de kerk wordt er regelmatig voor gebeden.
Waarom maak je je zo ontzettend druk?

Waar ik me zo druk om maak? Ik wilde dat hier eigenlijk niet zeggen omdat het me voor de rest van mijn leven zal raken. Maar ik ontkom er niet aan: één van mijn beste vrienden uit een keurige zware bondsgemeente heeft de kerk destijds een schop gegeven omdat de kerk hem een schop had gegeven. Hij bestónd niet voor hen! Hij is in de 'scene' in Amsterdam terecht gekomen, heeft HIV en later Aids op gelopen. Hij is dood nu! Martin is morsdood!!! Hij is 22 jaar geworden... Natuurlijk is het zijn eigen schuld. Maar waar was de dominee, de gemeente, ik?

Daarom maak ik me druk. Op homo-datingsites waarvan ik de naam nieteens wil noemen, komen talloze refohomo's! En die komen daar alleen maar om seks te scoren. Ze zitten in darkrooms van duistere kroegen en wat doen wij? We sluiten onze ogen en zijn waanzinnig braaf in ons eigen kerkje.

En dan vraag jij: "waarom maak je je zo ontzettend druk"? Daarom dus! En dat zou ik ook als hetero doen!

scape
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor scape » 25 sep 2006 09:16

Effe serieus . . . ik zie engagement bij je, denker. Mocht je ooit funding krijgen, een missionair predikant aan je zijde krijgen en de zegen vanuit het instituut. Ga een kerk planten in de Regulier Dwarsstraat. Scape is dan in . . . op voorwaarde dat het open voor een ieder is, dus ook niet-roze.

Scape

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 25 sep 2006 09:31

Uiteraard sta ik open voor iedereen, roze en niet roze. Doordat ik zelf homo ben, komt dit wat dichterbij, maar ik voel me sowieso mega betrokken bij mensen waar andere mensen aan voorbij lopen omdat ze niet aan de algemene kenmerken van 'brave mensen' voldoen.

En als er dan een opmerking komt "waar maak je je zo druk om", dan word ik mega boos en verdrietig. Zijn er dan zo weinig barmhartige Samaritanen? Lopen we dan zo makkelijk onze naaste voorbij?

"ach het is maar een homo, hij moet zich maar aanpassen aan onze normen"...

Zelfs specifiek bidden is dan al te veel...

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 25 sep 2006 13:38

Mocht er nog wierook nodig zijn, dan hoor ik dat graag...
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 25 sep 2006 13:44

Optimatus schreef:Mocht er nog wierook nodig zijn, dan hoor ik dat graag...

Sorry Optimatus, maar er gaan hier jongeren met gedoopte voorhoofden letterlijk kapot en jij komt met een geintje over wierook! Ik heb een uitgemergelde Martin in z'n kist zien liggen. Z'n ouders wilden zelfs niet naar de begrafenis komen...
Omzien naar je naaste? Wie is m'n naaste?
Laatst gewijzigd door Denkertje21 op 25 sep 2006 13:58, 1 keer totaal gewijzigd.

T. Lindeman
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor T. Lindeman » 25 sep 2006 13:47

Optimatus schreef:Mocht er nog wierook nodig zijn, dan hoor ik dat graag...

hoe bedoel je ik ben kortzichtig. :mrgreen:
Auf Wiedersehen!

columbus
Majoor
Majoor

Berichtdoor columbus » 25 sep 2006 14:00

het is heel erg wat gebeurt is Denkertje21. en de manier waarop de kerk reageerde is ook niet goed.
al kan je een beetje begrip opbrengen voor iemand die zijn kont tegen de krib te gooit, toch blijft een mens verantwoordelijk voor zijn eigen daden.

zelf heb ik ook eea meegemaakt, ook situaties waarin mensen je opeens niet meer konden en ook bonje met de kerk gehad, mijn situatie werd gewoon niet geaccepteerd (een ouderling) en waar het heel hoog opliep, tóch heb ik de kerk geen schop gegeven integendeel, juist toen ben ik God gaan zoeken! ik ben bewaard gebleven voor een ander, goddeloos leven al kwam ik soms toen op plaatsen waar je God niet vind.

ik wil echt niet beweren dat omstandigheden geen invloed op je keuzes hebben en dat je ook door teleurstelling soms je heil ergens anders zoekt maar het is geen reden of excuus voor een losbandig of goddeloos leven.
Alleen daar kan liefde leven, alleen daar is het leven goed, waar pa stil en ongedwongen, de aardappels schilt en de afwas doet.

Terug naar “Archief”