Ilias schreef:Dar-el islam bestaat nergens op de wereld, er is namelijk nog geen kalief en kalifaat uitgeroepen, en dar el islam houdt ook in dat de Wetten van Allah als hoogst moeten staan, een land met een Dictatuur en Seculiere wetten kan NOOIT dar-el-islam zijn, er is namelijk een verschil tussen een moslim land en een Islamitisch land.
Inderdaad, in principe heb je gelijk. Eigenlijk is het dar-el Kufr. Toch wordt over het algemeen gesproken van dar-el islam wanneer een land Islamitisch is. Eigenlijk precies zo als b.v. het foute van de term "antisemitisch". Letterlijk betekent het: anti-afstammelingen-van-Sem, en dat is veel breder dan alleen Joden. Toch weet iedereen tegenwoordig wat er met de term antisemitisch feitelijk bedoeld wordt
Ilias schreef:Jeruzalem is zeker heilig voor ons, al-aqsa (zuid-zijde van tempelberg) word duidelijk in de Quraan genoemd, onze profeet(*censuur*) heeft hier ook een hemelvaart gemaakt. En Abraham heeft onder de rotskoepel zijn zoon Ismael moeten opofferen, binnen in de rotskoepel is ook een Rots te vinden. Na Mekka en Medina is Jeruzalem (al-aqsa) onze 3e Heilige bedevaart oord.
In Quraan 17: 1 vind je onze claim op de Heiligheid van de Zuidelijke tempelberg. Dus die Tempel van jullie zal er ook nooit komen, geen ruimte... Onze heiligdommen staan daar en die blijven daar.
In Quraan 17:1 (editie http://www.vhoof.nl) staat:
Heilig is Hij Die Zijn dienaar bij nacht voerde van de Heilige Moskee naar de Verre Moskee welker omgeving Wij hebben gezegend, opdat Wij hem enkele Onzer tekenen zouden tonen. Voorwaar, Hij is de Alhorende, de Alziende.
Natuurlijk ben ik ook wel bekend met het gegeven dat "Verre Moskee" geinterpreteerd wordt als Jeruzalem. Maar deze vage verwijzing os ook het enige houvast dat er is. En dat terwijl Jeruzalem in de bijbel (OT + NT) meer dan 800(!) maal letterlijk genoemd wordt. Dat vindt ik nogel een verschilletje.
De interpretatie van Soera 17:1 is echter moeilijk vol te houden als je weet dat Jeruzalem pas in het jaar 638 door de Moslims veroverd werd, terwijl Mohammed enkele jaren eerder, in 632 al overleed. De interpretatie van Soera 17:1 is dan ook feitelijk een anachronisme.
Pas rond 711 veranderde kalief Abd al-Wahd de in de 6e eeuw door christenen gebouwde kerk op de Tempelberg in een moskee. Hij gaf hem de naam Al-Aqsa-moskee, om daarmee de suggestie te wekken dat het hier om het 'Uiterste Bedehuis' (Al Masoedzjidi al-Aqtsa) uit de Koran ging. En dat terwijl er in Mohammeds dagen nog helemaal geen moskee ('bedehuis') in Jeruzalem bestond, zoals uit bovenstaande blijkt.
Btw, je had het over 'jullie tempel'. Ik ben geen Jood, maar een gelovige uit de heiden en bovendien christen-zionist

V.w.b. het offer van Abraham: In de Tenach (waarin ik geloof) staat, in tegenstelling tot de Koran, dat Abraham Izaak "offerde", maar hier zullen we wel nooit uitkomen ben ik bang voor.
Zoals??Ilias schreef:En Jeruzalem heeft veel meer betekenis, vele profeten kwamen hier etc..
Overigens laat je een gedeelte van m'n opmerkingen onbesproken....