Autotopic (was: Leuke auto's)

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Rolf

Berichtdoor Rolf » 20 okt 2008 20:35

Wankelmotor
Het kan inderdaad vanuit verschillende oogpunten bekeken worden.
- per cc
- per liter benzine
Per cc haalt een wankelmotor er meer uit.
Maar qua zuinigheid en emissie is de RX-8 (192 pk)
veel ongunstiger dan bijv. de Opel Corsa 1.6 OPC (192 pk).
Een viertakt, met vier aparte cycli voor aanzuiging, compressie,
arbeidsslag en afvoer, kan schoner werken dan een wankelmotor.
Die heeft ook vier aparte cycli, maar de afdichting is minder.
En de slijtage is hoog (aan rotor en trommelwand), en een hoog
olieverbruik (1 ltr/5000 km).
De trekkracht (vooral bij laag toerental) is ook minder.
Werking van 2-takt, 4-takt, rotatiemotor en turbine motor.
Werking van een raket.

Trouwens, investeren in snelle modellen wordt nu mogelijk toch naar de
achtergrond verplaatst. Opel brengt o.a. geen nieuwe GT uit en ook geen
nieuwe Tigra. Eerst verder met de ontwikkeling van de [url=http://www.autoblog.nl/archive/2008/08/16/gm-brengt-nieuwe-details-chevy-volt-181-kg-batterijen]electrische
wielnaafmotoren[/url]. En, die hebben nog veel meer trekkracht.
Bijv. een el. SUV, met 2200 Nm.

Ford wil 20% van belang in Mazda verkopen.

Temperaturen in verbrandingsmotor
Bij het zoeken naar info over wankelmotoren, zag ik ook onderstaande.

Benzinemotor
Bij de eindcompressie wordt normaal een temperatuur van 300 tot 400 C
bereikt. Bij ontbranding kunnen temperaturen tegen de 2000 C oplopen.
(let wel dat dit lokale temperaturen zijn en zeer kortstondig).
Uitlaatgastemperatuur ligt rond de 700-900 graden. Deze temperaturen
zijn wel zeer afhankelijk van de compressieverhouding (normaal 1:9 tot
1:11), ontstekingstijdstip, constructie van de zuiger, kleptiming, eventuele
turbo's en intercoolers (dus temperatuur aangezogen lucht speelt ook een
belangrijke rol...hoe lager deze is hoe hoger de eindtemperatuur), de
lucht-brandstof verhouding (arme mengsel geven hogere temperaturen).
De soort benzine geeft niet heel erg veel verschil, de invloed van de
eerder genoemde factoren is veel groter.

En bij een dieselmotor? De brandstof luchtmengsel ontbrandt bij een
dieselmotor spontaan, dus dan moet de druk wel heel hoog worden en
ook de temperatuur. Ik vraag me af hoe hoog kan in een dieselmotor de
temperatuur oplopen en de druk?

Compressie varieert van 1:14 tot 1:25. Temperatuur bij eindcompressie
ligt een stuk boven de 500 C. Verbrandingstemperatuur varieert van
1500-2200 C. Uitlaatgastemperatuur kan tot 1000 C oplopen. Piekdruk
ligt normaal tussen 60 en 80 bar.

Die 300 tot 400*C is denk ik de temperatuur die het motorblok zelf kan
worden.

Zo heet wordt het blok niet. Zeker als de kop van aluminium blijft de
temperatuur veel lager. Maar in een blok zijn de temperatuursvariaties
ook erg groot. Het heetste worden de uitlaatkleppen, deze halen
temperaturen van 800-900 graden. Een zuiger zit normaal rond de 400-
450 graden.

Overgenomen van een forum.

Rendement motoren
2-takt benzine: ~20% (Indian Journal of Engineering & Materials Sciences)
4-takt benzine: ~26%
4-takt diesel: ~38%
Het grootste deel van de energie wordt omgezet in warmte.

Nieuwe Mercedes F700:
- 1.8 ltr
- benzine, met zelfontbranding
- 238 pk, 400 Nm
- 5,4 ltr per 100 km
- variabele compressie
Meer info.

Veiligheid
Volvo's en Saab's zijn hele veilige auto's. Al jaren lang. Een bekende had
een frontale botsing in een Saab (door gladheid, lang geleden).
Mede daardoor is het letsel relatief beperkt gebleven (en hersteld later).
BMW's zijn ook stevig, zo weet ik uit ervaring.

De laatste jaren zijn trouwens bijna alle merken een stuk steviger
geworden. De Opel Zafira bijv. haalde vijf sterren voor de crashtest.
Bijkomend nadeel is vaak het hoge gewicht.
Een Volvo 940 2.0 turbo weegt 1349 kg.

De allernieuwste trend is trouwens lager gewicht. De VW Golf 6 weegt iets
minder dan zijn voorganger. Golf 1974 750 kg, Golf 2003 1164 kg, Golf 2008 1117 kg.
Dit is de lege massa op het kenteken. Het werkelijk gewicht is altijd hoger,
bij auto's van 1200 kg soms + 80 kg.

DonWoozy
Sergeant
Sergeant
Berichten: 328
Lid geworden op: 19 jul 2007 08:59

Berichtdoor DonWoozy » 21 okt 2008 09:16

Brabus vergrijpt zich aan Mercedes GLK

Brabus breidt haar tuninggamma uit met een stylingkit voor de nieuwe Mercedes-Benz GLK.
De optische wijzigingen zijn omvangrijk, maar bescheiden gehouden. Motortuning of een
compleet nieuwe Brabus motor is eveneens mogelijk.


Brabus neemt ieder model uit de stal van Mercedes-Benz onder handen. Ook de GLK moet er aan
geloven en zie op de foto’s het resultaat. Wit is de trendkleur, dus de keuze om het promotie-
exemplaar in die tint te spuiten was snel gemaakt. Het geeft de GLK overigens eerder een
chique tintje dan het stoere zwart dat we normaal gesproken van Brabus gewend zijn.

Inhoud stylingkit
Voor de veeleisende Mercedes klant is er bij Brabus niets te gek. Maar om de koper enigszins op
weg te helpen presenteert de Duitse tuner altijd een Mercedes model in ‘standaard’ Brabus-trim.
De GLK op de foto’s bevat onder andere een nieuwe voorspoiler (inclusief LED-dagrijverlichting), meedraaiende
bermverlichting, nieuwe zij-skirts, een achterspoiler en een achterklepspoiler. Een speciaal
getuned uitlaatsysteem en dikke lichtmetalen wielen mogen natuurlijk niet ontbreken. Vooral in de laatste
categorie biedt Brabus veel keus. De reeks wielen (met Pirelli of Yokohama banden) is beschikbaar in
verschillende maten variërend van 17 t/m 21 inch. Hiervan zijn grootste diameters op hun beurt weer verkrijgbaar
in diverse tinten. Als dan niet enkel-, twee of driedelig. Door middel van andere veren of een complete
schroefset met dempers kan de GLK met 35 mm worden verlaagd.

Brabus interieur
In het interieur let Brabus vooral op details die luxe en kwaliteit uitstralen. Een reeks sportsturen,
aluminium dorpels met Brabus-logo of houten dashboarddelen versieren je GLK. Carbonfiber materialen zijn
tevens leverbaar. Bovendien zijn er complete multimediasystemen voor de achterste inzittenden verkrijgbaar.
Deze zijn in de voorste stoelen gebouwd en bevatten een 7 inch LCD-scherm met een geïntegreerd
navigatie- en infotaimentsysteem.

Nieuwe motor of motorchip?
Alleen voor de twee krachtigste motoren in de GLK levert Brabus een aangepast motormanagement.
De 320 CDI-diesel krijgt er na een kuurtje 48 pk en 50 Nm bij. Het totale vermogen komt daarmee op 272 pk
en een koppel van 590 Nm. De sprint vanuit stilstand naar de 100 km/h is met deze motor in 6,2 seconden
voltrokken. De topsnelheid bedraagt 228 km/h. De topbenzine - de GLK 350 - krijgt er slechts 15 pk (totaal 287 pk) bij.
Geen enorme meerwaarde, maar atmosferische motoren zijn middels het aanpassen van de motorchip nu
eenmaal minder goed te tunen. In ruil daarvoor kan men ook een compleet nieuwe motor van Brabus
in de GLK (280 en 350) lepelen. Deze 4.0 liter levert een vermogen van 327 pk en 420 Nm koppel. Daarmee heb je
toch iets meer power voorhanden. De acceleratie naar 100 km/h vergt dan nog maar 6,1 seconden. De topsnelheid
is vervolgens gestegen naar een hoogte van 250 km/h.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Rolf

Berichtdoor Rolf » 23 okt 2008 19:48

Tevredenheidstrofee 2008
1 Honda Jazz 109,7
2 Toyota Prius 109,0
3 Honda Accord 108,3
4 Daihatsu Cuore 107,5
5 Toyota Auris 106,6
6 Lexus IS 106,4
7 Mazda 3 106,1
8 Toyota Corolla Verso 105,8
9 Volvo C30 105,7
Suzuki Swift 105,7
Mercedes-Benz B-klasse

96 Hyundai Tucson 95,8
Citroen C5 95,8
98 Renault Laguna 95,3
99 Chevrolet Captiva 94,5
100 Kia Cerato 94,4
101 Peugeot 206 94,2
102 Suzuki Grand Vitara 93,9
103 Citroen C4 93,7
104 Renault Mégane 92,8
105 Peugeot 307 91,5
106 Peugeot 407 89,7

Er waren 11.025 deelnemers. Het is gebaseerd op:
. Algemene waardering van de auto
. Voldoen aan de verwachting
. Opnieuw kiezen van hetzelfde merk

Volledige overzicht.

Top 5 betrouwbaarste auto's (consumentenbond).

Autozine Auto-enquête.
Laatst gewijzigd door Rolf op 25 okt 2008 20:42, 1 keer totaal gewijzigd.

Rolf

Berichtdoor Rolf » 24 okt 2008 21:41

Renault Twingo van €8290,- voor €6445,-.
- Techn. gegevens. (3,60 m, 900 kg, 60 pk)
- Ervaringen.

Ter vergelijking, Citroen C1, €8290,-. (3,44 m, 765 kg, 68 pk.)
Prijs Toyota Aygo (zelfde motor): €9090,-.
Andere auto's beneden €8000,-.

Rolf

Berichtdoor Rolf » 30 okt 2008 12:02

Autoscooter, Piaggio MP3
Afbeelding

Den Haag - De Paiggio MP3 is komende maand de eerste autoscooter op
de Nederlandse markt. Het voertuig heeft direct geleid tot een controverse
tussen de Bovag en de ministeries van Verkeer en waterstaat.
Want mag je met zo'n scooter tussen de file doorrijden? Ja, zeggen de
Bovag en de KNMV (motorbond). Nee zeggen de autoriteiten. Het is
immers formeel een auto.
De Piaggio MP3 mag met rijbewijs B bereden worden.

Uit de Stentor, do 30 okt. 2008.
(Met een motor tussen een file doorrijden is wettelijk verboden, maar
wordt gedoogt, mits het veilig is.)

Enkele gegevens Piaggio MP3 LT 400:
- 400 cc, 1 cil. 4 takt, 4 kl./cil.
- 24 kW (34 pk) / 7250 rpm
- 38 Nm/5250 rpm
- b * l * h: 75 * 213 * 149 cm
- 173 - 262 kg (informatie verschilt)
- transmissie: automaat (CVT)
- kofferinhoud: 66 ltr. (boodschappenkrat = 32 ltr.)
- Comfort, geluid, verbruik? Gezien de techniek, 1 cil., automaat, denk ik
niet geruisloos en trillingsvrij, en ook niet zuinig (1 : 20 - 30).
Goede berichten m.b.t. veercomfort en stuureigenschappen.
- Acceleratie en topsnelheid. Geen informatie over gevonden. Gezien de
vorm, het gewicht (uitgaande van 230 kg) en het vermogen, schat ik
0 - 100 in 10 sec. en een
topsnelheid van ong. 155 km/h.

* Piaggio Mp3 LT 400 cc, €8899,-
* Piaggio.nl
* Piaggio.com
* Demonstratie
* [url=http://www.bikenet.nl/Content/MotorNieuws/NieuwsItem.cfm/26/40824/piaggio_mp3_twee_wielen_voor_een_revolutionair_concept_/false]Ik rij er nu 1,5 jaar mee, ik heb zonder problemen 28.000 km op de teller
staan en doe hem voor geen goud meer weg.
En meer reacties.[/url]
Laatst gewijzigd door Rolf op 31 okt 2008 21:52, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
smArtjan
Luitenant
Luitenant
Berichten: 627
Lid geworden op: 07 nov 2005 18:27
Locatie: Ridderkerk
Contacteer:

Berichtdoor smArtjan » 30 okt 2008 18:34

Jaja, zelfs vandaag de dag wordt Huib van Doorn's uitvinding nog steeds veelvuldig gebruikt. Deze scooter is weer een voorbeeld van het toepassing van de Continu Variabele Transmissie (CVT)
"UBI IUDICIA DEFICIUNT INCIPIT BELLUM"
Afbeelding

Rolf

Berichtdoor Rolf » 30 okt 2008 19:44

CVT
+ Rijden zonder schakelen.
+ Instellen op ideale toerengebied
- Verliezen
- Trillingen
Semi automatische / gerobotiseerde transmissies zijn denk ik zuniger.

Autoverkoop
BRUSSEL - De Europeaan rijdt te lang door met zijn oude auto, en daar
ondervindt zowel de autoindustrie als het milieu nadeel van.

Daarom moeten de EU-landen hun consumenten aansporen om sneller
een nieuwe, schonere auto te kopen en zijn oude voertuig naar de sloop
te brengen. Dat kan via belastingvoordeeltjes bij de aankoop van
een 'schone' auto en premies voor wie zijn oude brik laat slopen.

Dat is de uitkomst van topoverleg over de crisis in de Europese auto-
industrie, gisteren in Brussel, tussen de Europese Commissie,
vertegenwoordigers van de Europese autofabrikanten en de regeringen
van de autoproducerende landen. Nederland zat niet aan tafel.

Volledig artikel.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3902
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:28

Berichtdoor TheKeimpe » 30 okt 2008 21:02

Juist, en wat zijn de milieugevolgen als er allemaal nieuwe auto's gemaakt moeten worden en oude gesloopt worden?

Rolf

Berichtdoor Rolf » 30 okt 2008 22:21

Hergebruik
Cradle to cradle (C2C), ook bekend als produceren zonder afval, is een
zeer hot item. In 2010 wil de EU dat alle auto's voor minimaal 85 procent
recyclebaar zijn, automerken pakken de trend nu ook op.

Volledig artikel.

Autoscooter
De schattingen over snelheid en verbruik waren resp. te gunstig en te
ongunstig. Is inmiddels verbeterd.
Volgens berichten op een forum haalt de Piaggio MP3 250 een snelheid
van 125 - 135 km/h. En is die niet geschikt voor de snelweg.
De 400 cc uitvoering haalt ong. 150 km/h.
Het verbruik blijkt heel gunstig. Enkele metingen:
- 1 : 23
- 1 : 27

Er is ook een 500 cc uitvoering (7 pk meer dan de MP3 400, 40 pk).
Maar niet leverbaar in Nederland.

* Piaggio MP3 500 (specifications).
* Piaggio MP3 500 (video).
* 3-Wiel aangedreven hybride autoscooter (29 pk)
* BMW C1-125 (scooter met dak)
* BMW C1-200

Afbeelding
Vespa autoscooter, 1984.

Afbeelding
BMW C1 200
Vrij zeldzaam. Nieuw ong. €8000,-. Helmvrij, gordel verplicht.
De 125 cc uitvoering haalt ong. 110 km/h. Maar sneller dan 100 km/h
is erg oncomfortabel. De 200 is iets comfortabeler.
18 pk/9000rpm, 115 km/h. Meer specificaties.

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6378
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Berichtdoor Boekenlezer » 08 nov 2008 12:03

Afbeelding

Een BMW 7-serie zou niet calvinistisch zijn. (RD-artikel, met o.a. een verwijzing naar o.a. Autoweek, dit artikel wellicht?)
Nou zie je bij calvinistische kerken best wel eens dure auto's, moet ik zeggen. Ik kan zelfs zeggen: bij de plaatselijke Gereformeerde Gemeente alhier heb ik wel eens een BMW 7-serie geparkeerd zien staan tijdens een kerkdienst. En bij de plaatselijke Hersteld Hervormde Gemeente, zie ik wel eens een BMW 5-serie staan. Oké, dat is nog geen 7-serie, maar het is toch ook niet misselijk.
Ook in een ander opzicht kun je de BMW 7-serie juist wèl als calvinistisch beschouwen: calvinisten hebben een hoog arbiedsethos, bereiken daardoor veel in de maatschappij, en komen zo aan geld genoeg om zo'n auto te kopen. In de laatste Terdege stond ook in een artikel dat er in reformatorische kring veel ondernemers zijn met een groot bedrijf. (In dat artikel met die ouderling van de Ger. Gem. in Den Haag, die zelf ook in die wereld heeft gezeten.
Alleen een ding is misschien wat minder calvinistisch: met een BMW 7-serie heb je veel meer auto dan je nodig hebt. Het is niet echt wat je noemt matigheid. Het is veel meer dan je nodig hebt.
Al kun je daar natuurlijk weer tegenin gooien dat dat met de tempel van Salomo ook het geval was. En Abraham was bepaald niet arm. Nee, ik lees niet dat hij een weelderig huis voor zichzelf liet optrekken, maar hij had wel veel dieren.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Rolf

Berichtdoor Rolf » 08 nov 2008 13:58

Een genuanceerde beschouwing denk ik.

Je kunt het bijbels gezien niet bij voorbaat afkeuren.
Als het eerlijk verdiend is, en ieder wordt het zijne gegeven, en er is ook
een reden voor, bijv. veel reizen, of representatief optreden, dan moet
je toch voorzichtig zijn in je oordeel (ben ik misschien niet altijd geweest).
Anderzijds, het zet soms veel kwaad bloed. Een handelaar hier in de
omgeving kocht ook een BMW 7-serie. Domme zet van hem. Hij voorloor
daardoor heel veel goodwill. Immers, iedere klant betaald (zou dan, want
velen handelden niet meer met hem) mee aan zijn dure hobby.

Eens ging ik met iemand mee naar de Ger. Gem. (Enschede). Op de
parkeerplaats stond een dure Mercedes. "Zal wel van de dominee zijn."
"Van de dominee?" Dat had ik (toen) nog nooit gezien. Dat past niet denk
ik. Het geld wat je krijgt van de gemeente opmaken aan overbodige luxe.

Jacob had ook vele goederen. Maar uiteindelijk kwam hij toch in Egypte.
Ook Abraham ging eens vanwege hongersnood het land uit (Gen. 12 : 10).
Rijkdom is ongestadig, je kunt er niet op vertrouwen. Daar wordt ook
tegen gewaarschuwd (1 Tim 6 : 17 - 18 ).

En, economisch gezien is het, in vele gevallen, een hele slechte
investering. De waardevermindering is enorm.
Ook gaat er zo veel geld naar "onzinnigheid". BMW, en ook Mercedes,
Porsche, en andere dure merken, doen van allerlei dingen die, goed
beschouwd, verspilling van energie en tijd zijn. Bij merken als Ford,
Opel, en VW is dat anders. Die besteden het meer aan bruikbare
oplossingen voor transport, met minder overdadigheid.

Rolf

Berichtdoor Rolf » 08 nov 2008 15:32

Geld bij GM bijna op.
(Tip: Opel kopen. Meest praktische auto. Stopt geen geld in de F1.
En heeft geen 'Hitler-verleden', zoals VW.)
Laatst gewijzigd door Rolf op 08 nov 2008 15:44, 1 keer totaal gewijzigd.

meissie88

Berichtdoor meissie88 » 08 nov 2008 15:42

Net weer in de BMW 320 van m'n vriend gereden...fantastisch! Vergeleken bij m'n starlet :shock:
Afbeelding
Afbeelding

Rienuku

Berichtdoor Rienuku » 08 nov 2008 17:33

:mrgreen:

starlet's rijden toch ook goed? ;)

Rolf

Berichtdoor Rolf » 08 nov 2008 18:10

BMW 320i coupe (1992 - 1998):
- 150 pk
- 214 km/h
- 0 - 100 km/h: 9,9 sec.
- Gem. verbruik 1 : 11
- 1300 kg
- Bel. €568/jaar


Toyota Starlet 1.3i (1993 - 1996):
- 75 pk
- 170 km/h
- 0 - 100 km/h: 10,3 sec.
- Gem. verbruik 1 : 15,9
- 787 kg
- Bel. €188/jaar


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten