Wankelmotor
Het kan inderdaad vanuit verschillende oogpunten bekeken worden.
- per cc
- per liter benzine
Per cc haalt een wankelmotor er meer uit.
Maar qua zuinigheid en emissie is de RX-8 (192 pk)
veel ongunstiger dan bijv. de Opel Corsa 1.6 OPC (192 pk).
Een viertakt, met vier aparte cycli voor aanzuiging, compressie,
arbeidsslag en afvoer, kan schoner werken dan een wankelmotor.
Die heeft ook vier aparte cycli, maar de afdichting is minder.
En de slijtage is hoog (aan rotor en trommelwand), en een hoog
olieverbruik (1 ltr/5000 km).
De trekkracht (vooral bij laag toerental) is ook minder.
Werking van 2-takt, 4-takt, rotatiemotor en turbine motor.
Werking van een raket.
Trouwens, investeren in snelle modellen wordt nu mogelijk toch naar de
achtergrond verplaatst. Opel brengt o.a. geen nieuwe GT uit en ook geen
nieuwe Tigra. Eerst verder met de ontwikkeling van de [url=http://www.autoblog.nl/archive/2008/08/16/gm-brengt-nieuwe-details-chevy-volt-181-kg-batterijen]electrische
wielnaafmotoren[/url]. En, die hebben nog veel meer trekkracht.
Bijv. een el. SUV, met 2200 Nm.
Ford wil 20% van belang in Mazda verkopen.
Temperaturen in verbrandingsmotor
Bij het zoeken naar info over wankelmotoren, zag ik ook onderstaande.
Benzinemotor
Bij de eindcompressie wordt normaal een temperatuur van 300 tot 400 C
bereikt. Bij ontbranding kunnen temperaturen tegen de 2000 C oplopen.
(let wel dat dit lokale temperaturen zijn en zeer kortstondig).
Uitlaatgastemperatuur ligt rond de 700-900 graden. Deze temperaturen
zijn wel zeer afhankelijk van de compressieverhouding (normaal 1:9 tot
1:11), ontstekingstijdstip, constructie van de zuiger, kleptiming, eventuele
turbo's en intercoolers (dus temperatuur aangezogen lucht speelt ook een
belangrijke rol...hoe lager deze is hoe hoger de eindtemperatuur), de
lucht-brandstof verhouding (arme mengsel geven hogere temperaturen).
De soort benzine geeft niet heel erg veel verschil, de invloed van de
eerder genoemde factoren is veel groter.
En bij een dieselmotor? De brandstof luchtmengsel ontbrandt bij een
dieselmotor spontaan, dus dan moet de druk wel heel hoog worden en
ook de temperatuur. Ik vraag me af hoe hoog kan in een dieselmotor de
temperatuur oplopen en de druk?
Compressie varieert van 1:14 tot 1:25. Temperatuur bij eindcompressie
ligt een stuk boven de 500 C. Verbrandingstemperatuur varieert van
1500-2200 C. Uitlaatgastemperatuur kan tot 1000 C oplopen. Piekdruk
ligt normaal tussen 60 en 80 bar.
Die 300 tot 400*C is denk ik de temperatuur die het motorblok zelf kan
worden.
Zo heet wordt het blok niet. Zeker als de kop van aluminium blijft de
temperatuur veel lager. Maar in een blok zijn de temperatuursvariaties
ook erg groot. Het heetste worden de uitlaatkleppen, deze halen
temperaturen van 800-900 graden. Een zuiger zit normaal rond de 400-
450 graden.
Overgenomen van een forum.
Rendement motoren
2-takt benzine: ~20% (Indian Journal of Engineering & Materials Sciences)
4-takt benzine: ~26%
4-takt diesel: ~38%
Het grootste deel van de energie wordt omgezet in warmte.
Nieuwe Mercedes F700:
- 1.8 ltr
- benzine, met zelfontbranding
- 238 pk, 400 Nm
- 5,4 ltr per 100 km
- variabele compressie
Meer info.
Veiligheid
Volvo's en Saab's zijn hele veilige auto's. Al jaren lang. Een bekende had
een frontale botsing in een Saab (door gladheid, lang geleden).
Mede daardoor is het letsel relatief beperkt gebleven (en hersteld later).
BMW's zijn ook stevig, zo weet ik uit ervaring.
De laatste jaren zijn trouwens bijna alle merken een stuk steviger
geworden. De Opel Zafira bijv. haalde vijf sterren voor de crashtest.
Bijkomend nadeel is vaak het hoge gewicht.
Een Volvo 940 2.0 turbo weegt 1349 kg.
De allernieuwste trend is trouwens lager gewicht. De VW Golf 6 weegt iets
minder dan zijn voorganger. Golf 1974 750 kg, Golf 2003 1164 kg, Golf 2008 1117 kg.
Dit is de lege massa op het kenteken. Het werkelijk gewicht is altijd hoger,
bij auto's van 1200 kg soms + 80 kg.