Eigen creatieve producten - topic

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Ness
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Ness » 02 okt 2007 22:32

Ik vind het fascinerend.. erg mooi gedaan ook!

Je brengt precies mijn beeld 'in beeld' overigens. En ik ben Vrijgemaakt. Zegt dat iets over mij, mijn beeld, jou, jouw beeld of het algemene beeld? Of iets in die trant..

Het komt overigens over als een uh.. droomachtig fragment van een herinnering. Vage omschrijving. :?
RPG!
music is the art of living

sela

Berichtdoor sela » 02 okt 2007 22:37

kunst? 8-[

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 03 okt 2007 09:28

sela schreef::oops:

'k probeer dergelijke feiten in beeld/in geluid te brengen.
niet om te veroordelen, maar om het wringen tussen het evangelie en anderzijds het zware bevindelijke een plaats te geven. en ook omdat het me fascineert, verwondert, soms kwaad maakt, maar ook weemoed oproept.

Dan geef ik toch de voorkeur aan je kunstzinnige filmpjes met boodschap. Die vond ik wel gaaf/mooi/indrukwekkend :)

Edit; Met kritiek van mij moet je ook helemaal niets doen hoor, zo húps weer over je schouder gooien. Ik ben niet zo heel kunstzinnig :P

RECI-TATIVO
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor RECI-TATIVO » 03 okt 2007 09:32

sela schreef::oops:

'k probeer dergelijke feiten in beeld/in geluid te brengen.
niet om te veroordelen, maar om het wringen tussen het evangelie en anderzijds het zware bevindelijke een plaats te geven. en ook omdat het me fascineert, verwondert, soms kwaad maakt, maar ook weemoed oproept.

Je boodschap, de inhoud, die is duidelijk. Maar bij dit specifieke 'werkstuk' vind ik de vorm enorm cliché. Een dergelijke aanpak om je boodschap om te zetten, vind ik voor de hand liggend en enkel een uitvergroting van (voor)oordelen. In feite vind ik het niet meer dan een karikatuur, heel effectief, maar artistiek vind ik je filmpjes interessanter omdat ze verrassender zijn.

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 03 okt 2007 09:35

Lol, RECI :mrgreen:

Telepathie ofzo? Zo zie ik het ook, maar ik weet het nooit goed te verwoorden.

leclerc
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor leclerc » 03 okt 2007 09:36

Wellicht ben je ietwat verblind door je visuele instelling?
deze soundscape roept meer associatie op, is mijn mening.
Verkiezingsprogramma's zijn naar mijn bescheiden mening bedoeld om verkiezingen mee te winnen, niet om mee te regeren. -Willem Aantjes

RECI-TATIVO
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor RECI-TATIVO » 03 okt 2007 09:55

leclerc schreef:Wellicht ben je ietwat verblind door je visuele instelling?
deze soundscape roept meer associatie op, is mijn mening.

Had u het tegen mij? Ik reageer toch. Waardering van kunst is grotendeels subjectief. Omgekeerd zouden anderen kunnen vragen of jij 'verblind' bent door je auditieve instelling en er maar wat op los associeert? Even heel flauw. Blijkbaar roept deze track bij meer mensen dezelfde cliché-associaties op en die mensen verbinden daar een oordeel aan. Daar lijkt me niets mis mee. Dan is het aan de kunstenaar zelf om te bepalen wat zulke oordelen voor haar betekenen of juist niet betekenen. Ook een filmpje kan cliché werken, een foto, een compositie etc. etc. Ik denk niet dat de keuze van het medium de bepalende factor is, maar eerder de uitwerking en de verbinding van vorm en inhoud. Maar ook dat allemaal is slechts één van de vele meningen. Heerlijk om te relativeren.

leclerc
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor leclerc » 03 okt 2007 10:01

Je hebt daar wellicht een punt, maar ik vind het lastig dat onze cultuur sowieso het wil hebben van visuals.
Opvoedkundig gesproken zie je dat terug in de pop met alles er op en er naast versus de houten pop waar een kind in ieder geval een hele wereld om heen denkt.
Bij die soundscape was er idd sprake van een uitvergroting, maar is kunst niet heel vaak een uitvergroting?
Verkiezingsprogramma's zijn naar mijn bescheiden mening bedoeld om verkiezingen mee te winnen, niet om mee te regeren. -Willem Aantjes

RECI-TATIVO
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor RECI-TATIVO » 03 okt 2007 10:34

Dat laatste kan en wil ik ook niet ontkennen. Een uitvergroting kan zeker wel effectief zijn, de kunst is die van het zoeken van de juiste balans tussen vorm en inhoud van de uitvergroting. Ga je daarin te ver - en dat is ook subjectief - dan verwordt een artistieke uitvergroting snel tot een karikatuur. En in het ergste geval een karikatuur van zichzelf. Deze soundscape valt voor mij in de laatste categorie. Ik mis het evenwicht. Een ander mag daar anders over denken. Dat is het fijne van kunst, de beleving ervan is niet zelden individueel.

Algemener, wat je zegt over visuele voorkeuren van de moderne mens. Daar zit veel waars in. Zulke voorkeuren hebben bij mijn oordel in elk geval nauwelijks een rol gespeeld, omdat ik vele meer een taal- en -muziekpersoon ben dan een beeldpersoon. Neemt niet weg dat beelden wel degelijk in alle kunstdisciplines en media aanwezig zijn.

Hippieblijhoofd
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Hippieblijhoofd » 03 okt 2007 10:35

RECI-TATIVO schreef:Blijkbaar roept deze track bij meer mensen dezelfde cliché-associaties op en die mensen verbinden daar een oordeel aan.

(misschien meer tegen sela gericht of in het algemeen dan tegen Reci)

Ik vond het indrukwekkend en het gaf me rillingen, maar dat was niet persé negatief, eigenlijk. De posts na mij herkende ik ook niet echt, ik vind het niet luguber of het roept geen negatieve herinneringen op. Eerder weemoed, inderdaad.. maar echt goed kan ik het niet omschrijven.

JialiKelly
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor JialiKelly » 03 okt 2007 11:34

Hmm. Ik vond het juist geweldig.. dat Sela in een paar minuten mijn hele kerkelijke jeugd en ook een deel m'n jeugd buiten de kerk samenvatte door het kiezen van de goede tekst, sfeer en muziek.
Sela was hier dus niet op zoek naar iets dat origineel moest zijn volgens mij, maar wat ze zelf al zegt: ze wil het wringen aangeven. En dat is voor mij gelukt. En de mensen verbonden geen oordeel aan hun associaties volgens mij, ze omschreven alleen maar het gevoel dat ze kregen.

En ohja, een cliché is meestal niet voor niets een cliché... :)
Praise the One who left you
Broken down and paralyzed
Never taste of the fruit..

Laodicea
Mineur
Mineur

Berichtdoor Laodicea » 03 okt 2007 11:35

Ik vond het, als buitenstaander, best wel stoer eigenlijk. De 'vervorming' van de muziek benadrukte voor mij eigenlijk nog meer dat het afkomstig is uit een totaal ander universum dan waar ik vandaan kom, terwijl er toch 'contact' was op de één of andere wijze, tóch iets van herkenning:
Afbeelding
Je proeft er inderdaad wél uit dat de maakster worstelt met de materie. Niet noodzakelijkerwijs negatief denk ik, meer dat het een soort wedstrijd is die nog 'onbeslist' is.
Gepassioneerd onhip, vurig apparatchik, burgerlijk met overgave, 'middle of the road' on full speed.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 03 okt 2007 22:31

Kleine ster
Je bent mooi in je eenvoud
Geniet van dat grote alles
Onbevangen, kleine ster
Je bent mooi
Opvallend. ik zie jou,
Al van ver

Er vallen woorden op plaatsen,
waar misschien horen.
'tot het derde, of vierde geslacht'.
Een aanklacht.
Jouw mama,
schaatste een scheve schaats.
Zo werd jij geboren.

Je bent bijzonder,
dat wordt je last.
Het ligt nu al op je schouders,
maar vernemen doe je het niet
Je huppelt rond,
blij verrast.

Kleine ster,
je zou donker moeten zijn.
Met kroeshaar zoals de rest,
in plaats van blonde lokken.
Je zult worden gepest.
Toch, ben je mooi.

Kleine ster,
Jouw mama was een hoer.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Raido op 03 okt 2007 23:47, 1 keer totaal gewijzigd.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 03 okt 2007 22:34

*kippevel*

Raido :shock:

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 03 okt 2007 22:37

*weet ook even niets te zeggen*
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Terug naar “Archief”