Beroepingswerk binnen Refoland.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

reinier nijeboer
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor reinier nijeboer » 28 jun 2007 18:13

klopt toch niet helemaal wat je opmerkte.....
De ger.gem heeft 101 vacante gemeenten en 55 predikanten.
Als de kandidaten een beroep aannemen hebben we dus nog 98 vacante gemeenten.
Elk jaar gaan er ong. 1 of 2 predikanten met emiritaat.
Op de theologische school zijn nu 9 studenten.
Volgend jaar komt er 1 kandidaat
Dat jaar er op 3 kandidaten
Dan weer 3 kandidaten
En dan 2 kandidaten
Christen zijn: Anders en toch het zelfde!

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 28 jun 2007 18:17

Wat bij mij alleen maar voor meer vraagtekens zorgt over de strenge toelatingseisen bij dat curatorium. Ik vraag me af wat slechter is voor een kerkgenootschap: een paar 'ideale' dominees eruit pikken of wat meer geroepen broeders een kans geven. Maargoed, dat is een andere discussie.
Overigens, hoe ideaal zijn al die kandidaten als de één 26 beroepen krijgt en de ander 3? Vreemd hoor.
pobody's nerfect

reinier nijeboer
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor reinier nijeboer » 28 jun 2007 18:25

ik denk niet dat je het zo moet zien dat ze er bij het curatorium een paar 'broerders' uitpikken die hun geschikt lijkt.
Ze doen het in biddend opzicht. Het curatorium is natuurlijk ingesteld om de leer van de kerk zuiver te houden, al kan men dan niet in het hart kijken.
Wat het aantal beroepen betreft: Je ziet het vaak gebeuren als er 3 kandidaten zijn dat er 2 zijn die veel beroepen krijgen en 1 minder.
Hoe dat komt? daar moet ik even over nadenken :roll:
Christen zijn: Anders en toch het zelfde!

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 28 jun 2007 18:25

Laten we hier bij het beroepingswerk zelf blijven.
Over het curatorium is een ander topic.

b.v.d.
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 28 jun 2007 18:29

Tja, er zijn gewoon veel minder predikanten dan dat er gemeenten zijn. Er zijn een heleboel gemeenten die al heel lang vacant zijn... dus als er dan nieuwe kandidaten komen proberen al die gemeenten ook een kandidaat te krijgen... het is beter dan vacant blijven.

Wat ik me wel afvraag is: Waarom krijgt kandidaat De Waard zo weinig beroepen? Die is blijkbaar niet erg geliefd? Weet iemand wat de reden is?

Overigens, voor een kleine indruk, de Gereformeerde Gemeenten hadden in Nederland op 31 december 2005 156 gemeenten en 54 predikanten. (en in Noord Amerika 11 predikanten voor 27 gemeenten.

Maar ik ben erg benieuwd... iedereen beroept een kandidaatmaar in hoeverre zijn die echt getoetst? Is het niet meer een noodgreep? En hoe kunnen die predikanten zich ook in alle gemeenten verdiepen om te kijken waar ze het beste heen kunnen?
Laatst gewijzigd door Marnix op 28 jun 2007 18:42, 1 keer totaal gewijzigd.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 28 jun 2007 18:41

Wullimpie schreef:Laten we hier bij het beroepingswerk zelf blijven.
Over het curatorium is een ander topic.

b.v.d.

De discussie gaat over het beroepingswerk. Dat het curatorium daar af en toe bij om de hoek komt kijken is niet zo raar toch?

Maargoed, iedere gemeente heeft toch zo z'n eigen profiel en daar past nou eenmaal een bepaald soort dominee bij. Het lijkt me ook belangrijk een dominee te zoeken die bij een gemeente past. Als dat niet zo is, kan dit schadelijker voor een gemeente zijn dan vacant blijven. (En ja, ook binnen de gergem weet ik daar een voorbeeld van.) Daarom lijkt het me niet echt 'haalbaar' dat één predikant bij zoveel gemeentes echt 'past'.

Nogmaals, ik hoop dat de kandidaten een goede keuze kunnen maken, daar schiet iedereen het meeste mee op natuurlijk.
Wat is eigenlijk de reden dat gergemdominees zo weinig verkassen? Ze blijven toch best vaak lang op één plek staan, terwijl zoveel gemeentes vacant zijn. Dat staat weer zo'n beetje haaks op deze massa-beroepingsactie zegmaar, qua mentaliteit. (hmm, vaag gezegd, maar ok)
pobody's nerfect

Dirk
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Dirk » 28 jun 2007 22:10

oops, op wie moet ik nu reageren.

maar goed, hoe weten gemeenten of een dominee bij hen past en hoe weten kandidaten naar welke gemeente ze moeten gaan?

het blijft moeilijk, maar in het 3e en 4e jaar van hun studie gaan studenten proponeren (proefpreken). het is hierbij de bedoeling dat iedere student in elke vacante gemeente één zondag voorgaat. (2*52 zondagen is ongeveer genoeg voor 100 vacante gemeenten). hierdoor krijgen studenten en gemeenten een eerste indruk van elkaar. daarnaast schrijven sommige studenten al artikelen voor De Saambinder (officieel orgaan van de GG) oid.

@Marnix: het kerkverband dat met GG wordt aangeduid heet officieel Gereformeerde Gemeenten (met 'n'!) in Nederland en Noord-Amerika. Dit kerkverband wordt ook wel aangeduid als Gereformeerde Gemeente Synodaal ('Synodalen'). Daarnaast is in 1953 de Gereformeerde Gemeente in Nederland ontstaan, vaak afgekort tot GGiN.
Wijsheid en Intelligentie: een wereld van Verschil!!

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 28 jun 2007 22:18

Maar eigenlijk komt het er wel op neer dat al die vacante gemeenten nu eindelijk wel eens graag een dominee willen hebben en dús maar gaan beroepen. Of zie ik dat verkeerd?
Zou het niet goed zijn als de overige dominees wat meer zouden wisselen van gemeente? Als zoveel gemeenten een beroep op iemand doen zal de rest van de dominees toch ook wel op meer plekken inzetbaar kunnen zijn dan die ene plek waar ze al staan..

@Dirk: je moet niks ;)
pobody's nerfect

Dirk
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Dirk » 28 jun 2007 22:28

Jo'tje schreef:Maar eigenlijk komt het er wel op neer dat al die vacante gemeenten nu eindelijk wel eens graag een dominee willen hebben en dús maar gaan beroepen. Of zie ik dat verkeerd?

ja, dat zie jij verkeerd. de meeste vacante gemeente beroepen ongeveer 6 keer per jaar.
Zou het niet goed zijn als de overige dominees wat meer zouden wisselen van gemeente? Als zoveel gemeenten een beroep op iemand doen zal de rest van de dominees toch ook wel op meer plekken inzetbaar kunnen zijn dan die ene plek waar ze al staan..

en omdat de dominee's soms lang op een plek staan en daar 'niet weg te beroepen' zijn, wordt er nu sterk gefocust op diegene die nog niet aan een gemeente verbonden zijn, maar wel geacht worden dit op korte termijn te doen.

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 29 jun 2007 12:06

Jo'tje schreef:Maar eigenlijk komt het er wel op neer dat al die vacante gemeenten nu eindelijk wel eens graag een dominee willen hebben en dús maar gaan beroepen. Of zie ik dat verkeerd?

@Dirk: je moet niks ;)

Er is natuurlijk ook nog zoiets als Gods leiding.
Al vraag ik me met dit soort massa beroepings acties (kand Geuze uit de GGiN heeft nu geloof ik tegen de 30 beroepen) of de gemeentes daar ook nog op af gaan.
30 Beroepen, dat is er dus maximaal 1 van God, en 29 van de mens, of denk ik nu te zwart wit?
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 29 jun 2007 12:44

Dat is denk ik wel heel zwartwit. Er zijn vast wel meer gemeentes waarin zo'n dominee tot zegen kan zijn en op zijn plek staat.
En natuurlijk is er ook zoiets als Gods leiding, dat wil ik ook absoluut niet onderschatten. Ik verbaas me alleen over het fanatisme van al die kerken. En het meest vreemde blijf ik dan vinden dat de dominees zo weinig wisselen. Of voelen ze nergens Gods roepstem heen, zelfs niet als er zoveel kerken al zolang zonder voorganger en leider zitten?
Bijzonder wereldje, maargoed.

ja, dat zie jij verkeerd. de meeste vacante gemeente beroepen ongeveer 6 keer per jaar.

Na een paar jaar worden dominees dus dubbel beroepen lijkt me als er maar zo weinig zijn.. Maar, al die dominees passen toch niet zomaar klakkeloos bij alle gemeentes? De uitdrukking 'beter iets dan niets' vind ik in het geval van een dominee echt niet opgaan...
pobody's nerfect

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 29 jun 2007 13:25

Dirk schreef:oops, op wie moet ik nu reageren.

maar goed, hoe weten gemeenten of een dominee bij hen past en hoe weten kandidaten naar welke gemeente ze moeten gaan?

het blijft moeilijk, maar in het 3e en 4e jaar van hun studie gaan studenten proponeren (proefpreken). het is hierbij de bedoeling dat iedere student in elke vacante gemeente één zondag voorgaat. (2*52 zondagen is ongeveer genoeg voor 100 vacante gemeenten). hierdoor krijgen studenten en gemeenten een eerste indruk van elkaar. daarnaast schrijven sommige studenten al artikelen voor De Saambinder (officieel orgaan van de GG) oid.

@Marnix: het kerkverband dat met GG wordt aangeduid heet officieel Gereformeerde Gemeenten (met 'n'!) in Nederland en Noord-Amerika. Dit kerkverband wordt ook wel aangeduid als Gereformeerde Gemeente Synodaal ('Synodalen'). Daarnaast is in 1953 de Gereformeerde Gemeente in Nederland ontstaan, vaak afgekort tot GGiN.
De term 'Synodalen' wordt altijd gebruikt voor de Gereformeerde Kerken in Nederland om ze te onderscheiden van de Vrijgemaakten, die kost wat het kostte ook Gereformeerde Kerken in Nederland wilden blijven (zelfde verhaal nu met de Herstelde-GK(V))..

Inderdaad heet het kerkverband Gereformeerde Gemeenten (iN&N-A), op kerkgebouwen staat altijd Gereformeerde Gemeente(n) net als de meeste mensen de GKV 'Gereformeerd Vrijgemaakt', 'Vrijgemaakt' of 'GKV' noemen terwijl het stiekem 'Gereformeerde Kerke[b]n[/n] in Nederland (vrijgemaakt) heet... tjá ;)
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Dirk
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Dirk » 29 jun 2007 13:28

Jo'tje schreef:Na een paar jaar worden dominees dus dubbel beroepen lijkt me als er maar zo weinig zijn.. Maar, al die dominees passen toch niet zomaar klakkeloos bij alle gemeentes? De uitdrukking 'beter iets dan niets' vind ik in het geval van een dominee echt niet opgaan...

Dat dominee's dubbel beroepen worden (of zelfs nog meer keer) door één gemeente is niet zo heel vreemd. Bij het eerste beroep kan het gewoon zo zijn dat het nog niet Gods tijd is dat de dominee's weg gaan uit hun gemeente of dat de roepende gemeente al een dominee krijgt.

En dat gemeenten sommige dominee's meerdere keren (soms zelfs meerdere keren per jaar) komt deels omdat die gemeenten weten dat er voor hun gemeenten maar weinig geschikte kandidaten zijn. Uiteraard kan ook hier een zekere kortzichtigheid optreden en men de kwaliteiten van andere dominee's over het hoofd zien.

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 29 jun 2007 14:31

En die dominees zelf?
Ik ken zelf geen GGdominees dus ik heb geen idee, maar wat is hun motivatie om zo lang in één gemeente te blijven staan als er zoveel anderen zijn die beroep op hem doen?
pobody's nerfect

sunlover
Mineur
Mineur

Berichtdoor sunlover » 29 jun 2007 15:22

Mogelijk is er een motivatie in de eigen gemeente om te blijven.
Sommige dominees zeggen in een bedankbrief we hadden geen vrijmoedigheid om het aan te nemen.

Terug naar “Archief”