Koken, bakken, etc. (4)

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
MissF
Generaal
Generaal
Berichten: 8487
Lid geworden op: 16 nov 2004 22:25

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor MissF » 25 aug 2014 11:34

Het erge is dat ik echt geen vis eet, brr, en spinazie zo ook niet met een ei. Pas dus wel een ovenschotel met pasta, spinazie en een ei, dat was erg lekker.
Witlof lusten we allemaal heel graag, dat eten we elke week wel een keer met ham en kaas, dat gaan we ook maar zonder vlees doen voortaan, kan best.

Voor vandaag heb ik worteltjes en doperwten, voor de kids vis erbij, aardappels uit de oven, dan doe ik dus wel gewoon een dag zonder vlees. Mijn man is er niet, dus daar hoef ik even geen rekening mee te houden.

Salade doe ik soms, als het echt warm is, met een stokbroodje erbij, vind ik ook erg lekker.

Het is vast al eens voorbijgekomen hier, maar welke ingredienten moet ik gebruiken om volkorenbrood te maken in de broodbakmachine? Dat wil ik weer gaan doen, het ding staat er toch, en ik ben nu elke dag thuis, dus elke ochtend een vers brood lijkt me wel erg lekker
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor schelpje3 » 25 aug 2014 11:40

MissF schreef:Het erge is dat ik echt geen vis eet, brr, en spinazie zo ook niet met een ei. Pas dus wel een ovenschotel met pasta, spinazie en een ei, dat was erg lekker.
Witlof lusten we allemaal heel graag, dat eten we elke week wel een keer met ham en kaas, dat gaan we ook maar zonder vlees doen voortaan, kan best.

Voor vandaag heb ik worteltjes en doperwten, voor de kids vis erbij, aardappels uit de oven, dan doe ik dus wel gewoon een dag zonder vlees. Mijn man is er niet, dus daar hoef ik even geen rekening mee te houden.

Salade doe ik soms, als het echt warm is, met een stokbroodje erbij, vind ik ook erg lekker.

Het is vast al eens voorbijgekomen hier, maar welke ingredienten moet ik gebruiken om volkorenbrood te maken in de broodbakmachine? Dat wil ik weer gaan doen, het ding staat er toch, en ik ben nu elke dag thuis, dus elke ochtend een vers brood lijkt me wel erg lekker

Ik sla ook rustig een dag over.
En kon vroeger een bal gehakt niet groot genoeg zijn, tegenwoordig maak ik ze pingpongbalgroot, de anderen nemen er dan 2 of 3 en ik maar eentje.
Hier hoef ik dus echt geen gekookte worteltjes op tafel te zetten.
Ik ben de enige die dit af en toe lekker vindt, lekker gestoofd met klontje boter, schepje suiker en fijngesneden peterselie. :D

Evelien
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11384
Lid geworden op: 29 mei 2003 18:36

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor Evelien » 25 aug 2014 12:07

Ik zet vaak 's middags een schaal met fruit en groente:

Afbeelding

En ik hou erg van ongekookte worteltjes, die eet ik ook tussendoor.

@Schelpje, ik gebruik dan meestal speltroom.

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6340
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor ajl » 25 aug 2014 12:37

speltroom? Wat is dat? Room is toch altijd van zuivel gemaakt en niet van graan?
Hoe maak jij vegetarische burgers evelien?

Tomaten en komkommer zet ik niet standaard op tafel. DL heeft namelijk dan de neiging om alleen dat te eten en niets anders.

Ik sla regelmatig een dag vlees over. Jus doe ik wel over mijn aardappeltjes. Alleen manlief kan nog niet echt wennen aan een vleesarm leven. Helemaal niet aardappelen en groente zonder vlees. Vegetarisch eten verwerkt door pasta of rijst vindt hij prima ( al is hij dan ook wel kritisch qua smaak), maar de rest is nog zoeken.

@ schelpje en evelien welke geitenkaas gebruiken jullie over de pizza en pasta?

Evelien
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11384
Lid geworden op: 29 mei 2003 18:36

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor Evelien » 25 aug 2014 12:47

Wij halen geitenkaas bij de Landwinkel (zo'n blok).

De vegaburger die ik gemaakt heb staat in het kookboek van Smakelijck.
Weet zo even niet het recept uit m'n hoofd. Maar erg lekker.

Je hebt ook deze:

http://www.smakelijck.nl/blog/vegaburge ... ererwten-/

Die wil ik morgen gaan proberen.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor schelpje3 » 25 aug 2014 13:05

ajl schreef:
@ schelpje en evelien welke geitenkaas gebruiken jullie over de pizza en pasta?

Gewoon bij de kaasboer of bij AH. Het zijn net kleine mini-brietjes. Maar pas op, je hebt ze ook met honing en dat is niet lekker op een pizza. Dus gewoon naturel.
Ik gebruik er 3 op een grote pizza. En 2 als ik er ook wat geraspte kaas over strooi.
Gewoon verkruimelen met je handen. :D

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8215
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor Lalage » 25 aug 2014 20:29

Kaas is niet de beste vleesvervanger. Er gaan dieren voor dood (stiertjes), het geeft milieuvervuiling en het is ongezond.

Probeer eens falafel :) Bijvoorbeeld bij couscous met tomaten, courgette, ui en paprika's met komijnzaad, koriander, kurkuma en paprikapoeder. Of in een broodje in plaats van shoarma, met salade erbij.

Ik heb wel erg moeten wennen aan stamppot zonder rookworst, maar nu weet ik niet meer beter... Bijvoorbeeld boerenkoolstamppot met een gebakken uitje, zongedroogde tomaatjes, paprika en verse rozemarijn. Bij de hutspot neem ik wel graag een tofuburger van Taifun, dat vind ik de lekkerste vega(n)burger. Veel andere zijn erg droog en/of smakeloos.

@ajl er bestaat ook sojaroom ;)

Evelien
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11384
Lid geworden op: 29 mei 2003 18:36

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor Evelien » 25 aug 2014 21:05

Nog even en alles is ongezond en niet goed voor je. 8)

http://www.adviesallergie.nl/hista_dieet.html

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23687
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor Marnix » 25 aug 2014 22:54

Vlees is niet ongezond voor mensen maar voor dieren. Als alternatief voor kip eieren uit legbatterijen eten is bijvoorbeeld ook niet zo diervriendelijk. Dan kan je beter wat bewuster vlees (en zuivel) kopen en als het te duur wordt wat minder vaak.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6340
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor ajl » 26 aug 2014 07:33

Lalage schreef:Kaas is niet de beste vleesvervanger. Er gaan dieren voor dood (stiertjes), het geeft milieuvervuiling en het is ongezond.

Probeer eens falafel :) Bijvoorbeeld bij couscous met tomaten, courgette, ui en paprika's met komijnzaad, koriander, kurkuma en paprikapoeder. Of in een broodje in plaats van shoarma, met salade erbij.

Ik heb wel erg moeten wennen aan stamppot zonder rookworst, maar nu weet ik niet meer beter... Bijvoorbeeld boerenkoolstamppot met een gebakken uitje, zongedroogde tomaatjes, paprika en verse rozemarijn. Bij de hutspot neem ik wel graag een tofuburger van Taifun, dat vind ik de lekkerste vega(n)burger. Veel andere zijn erg droog en/of smakeloos.

@ajl er bestaat ook sojaroom ;)


Sojaroom wist ik wel, bijna elk zuivel kan vervangen worden door soja, maar speltroom had ik nog niet van gehoord.

Falafel zal ik eens proberen met couscous. Ik ben benieuwd. Als jij boerenkool maakt, roerbak je de paprika, zongedroogde tomaatjes en paprika en de rozemarijn? en schep je dan vervolgens dit door de boerenkool?

Eeet jij nu ook helemaal vegan? Dat lijkt mij toch wel erg moeilijk. Het vlees zou ik niet zo missen, maar af en toe een stukje vis wel. En de zuivel zou ik vooral missen. Ik ben toch erg gehecht aan mijn bekertje karnemeld

Evelien
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11384
Lid geworden op: 29 mei 2003 18:36

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor Evelien » 26 aug 2014 09:56

Net heerlijke havermout-appel muffins gemaakt. Zonder toegevoegde suikers.
=P~

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor schelpje3 » 26 aug 2014 10:03

cornelia77 schreef:We gaan de komende tijd flink aan de peren. Komende zaterdag kan je hier plukken voor 50 cent per kilo, voor het rode kruis in Oekraïne.
Maar wat kan je allemaal met peren doen? Zat ideeën te vinden op het web, maar misschien hebben jullie ook nog goede ideeën? Aanbevolen!

Cornelia: ik zag nog een leuk recept met peren:
http://www.24kitchen.nl/recepten/snelle ... jgensalade

Evelien
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11384
Lid geworden op: 29 mei 2003 18:36

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor Evelien » 26 aug 2014 10:27

Over peren gesproken ik ben nu perenstroop aan het maken. Wel een hele klus.

cornelia77
Luitenant
Luitenant
Berichten: 580
Lid geworden op: 20 sep 2010 20:29

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor cornelia77 » 26 aug 2014 10:45

schelpje3 schreef:Cornelia: ik zag nog een leuk recept met peren:
http://www.24kitchen.nl/recepten/snelle ... jgensalade


Ziet er wel leuk uit, maar onze zoon is allergisch voor (o.a.) noten en kippe-ei. Dus deze gaat alleen lukken als hij niet thuis is...

cornelia77
Luitenant
Luitenant
Berichten: 580
Lid geworden op: 20 sep 2010 20:29

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor cornelia77 » 26 aug 2014 10:47

Evelien schreef:Over peren gesproken ik ben nu perenstroop aan het maken. Wel een hele klus.


Hoe doe jij het? Ik ben dat van de week ook nog van plan. Het leek niet echt ingewikkeld. Maar misschien doe jij het zonder suiker? Dat probeerde mijn zus een keer en die vond het geen succes...


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 101 gasten