Huis kopen!

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Re: Huis kopen!

Berichtdoor LeChat » 31 jan 2011 23:02

... en zelf een koopcontract opstellen kan ik je ook niet aanraden.
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

blompje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor blompje » 01 feb 2011 15:02

Ik wil niet eigenwijs doen maar ik weet eigenlijk wel zeker dat je dan verkeer geinformeerd doen.
Zoals ik al zei betaald de koper op de verkoopprijs: 6% overdrachtsbelasting, de kosten voor de notaris, kosten voor het afsluiten van de hypotheek. Het enige voordeel voor jullie is dat je de makelaar dan misschien niet hoeft te betalen, maar dat is vaak een afgesproken percentage (gem. zo'n 1.5% van de verkoopprijs). De makalaar zal waarschijnlijk wel kosten in rekening brengen, want je zei dat jullie huis al op funda staat, daar zitten kosten aan verbonden die de makelaar ws door zal berekenen.
Ik zou wel aanraden om een koopcontract op te laten stellen als je het zelf verkoopt, dit moet bij een notaris, kost ook een paar honderd euro. Maar juist als je elkaar kent is het belangrijk dat alles wel goed geregeld is om problemen later te voorkomen!

kwebbel
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 01 feb 2011 17:38

@Blompje en Het_Bureau: weet je wat ik zo frapant vind? (en dat is niet persoonlijk naar jullie bedoeld) ik heb het altijd verkeerd begrepen en ik word altijd verbeterd omdat er iets niet goed is. En dat is al heel wat keer gebeurd hierzo. Waarom is het zo moeilijk om iets aan te nemen wat de ander schrijft? Ik heb hem vorige week aan de lijn gehad en hij heeft het zo gezegd. Die man heeft een makelaarsbureau!! Een collega van hem is een goede vriend van ons, hij zal ons zeker niet bedotten, dat lijkt mij sterk.
En een koopcontract maken we natuurlijk niet zelf, we zijn ook niet op ons achterhoofd gevallen. Die laten we door de notaris opstellen. Bovendien laten we ons vanavond opnieuw informeren en dan merken we vanzelf wel. Ik snap eigenlijk niet waarom ik het (opnieuw) mis zou kunnen hebben.
Mijn buurvrouw die kon haar huis ook zo uit de verkoop halen, zonder kosten verbonden bij dezelfde makelaar. Dat kan ik nog even navragen maar ik weet zeker dat zij niets hoefde te betalen. Wat als het nou door onvoorziene omstandigheden uit de verkoop moet? Nou ja ik zal het wel horen.
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)
(¸.•´ (¸.•´*..¸¸.•´¯`• Groetjes...

blompje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor blompje » 01 feb 2011 18:09

Ik wil jou niet aanvallen of ongelijk geven maar je waarschuwen. Het gaat nogal om grote bedragen! Wij hebben het op dezelfde manier gedaan als jullie dus ik weet zeker waar ik het over heb. Ken meer mensen die het zo hebben gedaan, en weet heel erg zeker dat ik gelijk heb. Zorg dus dat je je niet laat bedotten!!!

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 01 feb 2011 18:50

Misschien verschilt het per makelaar?
wij hadden een internet makelaar, en betaalden gewoon 1 vast bedrag, daar zat voor ons alles bij. Voor kopende partij maakte het qua kosten niet uit. Maar als wij ons huis uit de verkoop hadden gehaald, waren we gewoon dat ene, lage, bedrag kwijt.
Terwijl vrienden van ons nadat hun huis 3 jaar te koop had gestaan, naar een andere makelaar over wilden stappen, sowieso al 3000 euro aan 'boete' kwijt waren aan die makelaar. Belachelijk vond ik dat. uiteindelijk heeft die makelaar wel hun huis verkocht, maar ik vind het erg veel geld.
Sowieso zou ik een internet makelaar aanraden, wij hadden er erg veel plezier van. Veel minder kosten dan een plaatselijke makelaar, en wel gewoon op Funda, wat tegenwoordig toch de site is waarop mensen het meest zoeken. Misschien is het bij duurdere huizen minder handig, maar wij zaten met ons oude huis net boven de startersprijs en dan is het prima te doen zo. Binnen 3 maanden verkocht, midden in de crisis.
maargoed, per makelaar zal het allemaal wel verschillend zijn
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 01 feb 2011 18:56

@Kwebbel: met alle liefde, meid, maar belasting is toch echt belasting. De kopers - ik neem aan niet jullie! - moeten simpelweg belasting betalen. Dat zijn kosten die er gewoon zijn en die hebben helemaal niets met de makelaar te maken. Maar ik denk, dat je dat van die belasting ook wel weet, je hebt nu immers ook een eigen huis! Je bedoelt dus neem ik aan iets heel anders, maar dat wordt dan niet helemaal duidelijk voor ons hier? Misschien bedoel je alleen het makelaarsbedrag?
Zolang de aarde kinderen geeft
die morgen moeten sterven
teveel zijn in hun eigen land
zullen zij hun namen kerven
in het hart van een vreemde

Het_Bureau
Mineur
Mineur

Berichtdoor Het_Bureau » 01 feb 2011 18:59

kwebbel schreef:@Blompje en Het_Bureau: weet je wat ik zo frapant vind? (en dat is niet persoonlijk naar jullie bedoeld) ik heb het altijd verkeerd begrepen en ik word altijd verbeterd omdat er iets niet goed is. En dat is al heel wat keer gebeurd hierzo. Waarom is het zo moeilijk om iets aan te nemen wat de ander schrijft? Ik heb hem vorige week aan de lijn gehad en hij heeft het zo gezegd. Die man heeft een makelaarsbureau!! Een collega van hem is een goede vriend van ons, hij zal ons zeker niet bedotten, dat lijkt mij sterk.
En een koopcontract maken we natuurlijk niet zelf, we zijn ook niet op ons achterhoofd gevallen. Die laten we door de notaris opstellen. Bovendien laten we ons vanavond opnieuw informeren en dan merken we vanzelf wel. Ik snap eigenlijk niet waarom ik het (opnieuw) mis zou kunnen hebben.
Mijn buurvrouw die kon haar huis ook zo uit de verkoop halen, zonder kosten verbonden bij dezelfde makelaar. Dat kan ik nog even navragen maar ik weet zeker dat zij niets hoefde te betalen. Wat als het nou door onvoorziene omstandigheden uit de verkoop moet? Nou ja ik zal het wel horen.

Ik zeg ook niet dat de makelaar kosten gaat rekenen. Ik zeg alleen maar dat de belastingdienst 6% overdrachtsbelasting gaat heffen en dat de notaris zijn werk ook gewoon betaald wil zien. Fijn dat de beste man een makelaarskantoor heeft. Ik ben notarisklerk (ja die bestaan nog). Moet dat overtuigen? Je kan elkaar toch gewoon verkeerd begrijpen in een telefoongesprek? (op een forum ook btw)

Natuurlijk is het wel mogelijk als je een huis voor 150.000 koopt om maar 150.000 te lenen, als je uit eigen zak de belasting e.d. betaald.
Het hart van de wijze is rechts, maar het hart van de zot links.

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 01 feb 2011 19:21

Precies, belasting is belasting. Die komt hoe dan ook. Net zoals de notaris. Dat zijn kosten die nu eenmaal 'kosten koper' genoemd worden. Tenzij - maar dat zal niet gebeuren, neem ik aan - de verkopende partij deze kosten voor zijn rekening neemt. Daarom zal Kwebbel heus wel iets anders bedoelen dan alle kosten koper. Ik denk alleen dat ze zich met het voorbeeld van €15.000 vergist heeft of vertypt heeft, of dat de kopers misschien al hebben laten weten de belasting uit eigen zak te betalen en niet vanuit een lening. We weten het niet, maar Kwebbel kan ons ongetwijfeld opheldering geven :mrgreen:
Zolang de aarde kinderen geeft
die morgen moeten sterven
teveel zijn in hun eigen land
zullen zij hun namen kerven
in het hart van een vreemde

Haai
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Haai » 01 feb 2011 19:25

Ik zou zelf nooit mijn huis te koop zetten via zo'n internetmakelaar. Vind het zelf erg vervelend om door de eigenaars van het huis rondgeleid te worden, ik voel me dan toch minder 'vrij' zeg maar om overal te neuzen. Bovendien kan een makelaar die je huis goed kent beter onderhandelen. Wij hebben een relatief dure, maar goed bekendstaande makelaar in de arm genomen en zijn hier echt supergoed geholpen.

Zo, wij hebben vandaag een huis bekeken en ik ben echt he-le-maal verliefd :mrgreen: Heel veel oude details: kamer-en-suite, glas in lood, originele (hoge) plafonds met sierlijsten, en onder de oerlelijke laminaatvloer in de hal en gang ligt een granitovloer verstopt! We hebben alleen wel een probleempje: door de wijzigingen die het kabinet per 1 jan. heeft doorgevoerd kunnen we ineens veel minder lenen. Dat wordt dus even flink puzzelen 8-[

AikonGirl
Majoor
Majoor

Berichtdoor AikonGirl » 01 feb 2011 19:29

We hebben ons huisje + garage nu ook een week in de verkoop, zonder makelaar.
Scheelt de makelaarskosten idd, maar niet de k.k.

We hebben geen haast, dus proberen het eerst zo.

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 01 feb 2011 20:09

Wij hebben zelf ons huis ook via via gekocht, dus zonder makelaar.
Mét kosten koper uiteraard. Dan komt er nog een behoorlijk bedrag bovenop hoor.
Makelaarskosten scheelt wel voor de verkopers natuurlijk, zeg 2000 misschien?
Die hebben wij dan wel weer van de prijs afgepraat ;)
Ik zou voor de zekerheid gewoon navragen bij je makelaar of je het zonder kosten uit de verkoop kunt halen.
Dat verschilt inderdaad per makelaar / contract! Dus het verhaal van je buurvrouw hoeft voor jullie situatie niets te zeggen.
pobody's nerfect

Daatje123

Berichtdoor Daatje123 » 01 feb 2011 22:33

Kwebbel, ik heb je huis zien staan op Funda. Mooie foto's!

Ik zit zelf ook in de makelaarswereld en ken jullie makelaar. Jullie hebben in het begin een stapel papieren gehad om in te vullen (lijst van zaken etc.) Daarbij zat ook een opdracht tot dienstverlening (standaard NVM). In artikel 4 kunnen twee dingen staan: 'no cure - no pay' of, bij intrekking is opdrachtgever bedrag x verschuldigd. Veel makelaars werken met no cure - no pay. Dit houd in dat jullie de woning zo weer uit de verkoop kunnen halen, zonder kosten! Maar, de makelaar kan ook in een eerder artikel vermelden dat je sowieso een bedrag van pak en beet € 250,- kwijt bent aan zogenaamde promotionele kosten. Dit is niet verplicht en per makelaar verschillend. Mocht je de opdracht intrekken ben je wel die € 250,- kwijt.

Verder maakt het voor jullie niet uit wie koopt. Jullie kosten zijn alleen de eventuele makelaarskosten (fotograaf etc.) Kopers betalen altijd, van wie ze ook kopen, de notaris, leveringsakte, hypotheekadviseur, hypotheekakte en belasting. Dit alles bij elkaar is ongeveer 10% van je koopsom. Dus van wie de kopers het huis ook kopen, die kosten zijn ze gewoon kwijt. Ik werk zelf in de makelaardij en heb hier dagelijks mee te maken.

Je mag altijd PB'en hoor!

Het_Bureau
Mineur
Mineur

Berichtdoor Het_Bureau » 01 feb 2011 22:35

Ik vind de toon die Daatje aanslaat beter dan de toon die ik aansloeg. Excuus daarvoor.
Het hart van de wijze is rechts, maar het hart van de zot links.

kwebbel
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 01 feb 2011 22:44

@Daatje: hoe weet jij waar ik woon ??????

@anderen: ik weet ook wel dat een ieder het goed bedoelt en nu begrijp ik het ook wat beter. De adviseur is nl net langsgeweest. We betalen dan idd wel een percentage kosten aan van alles en nog wat maar voor ons zou het niet voordeliger zijn. Hoewel zijn collega zeker wist van wel. Ik denk een miscommunicatie onderling. We doen het dus gewoon voor de makelaar. Heb een dochter van een collega uitgenodigd voor de open dag a.s. zaterdag, die heeft 'veel belangstelling'. Ben benieuwd!
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)
(¸.•´ (¸.•´*..¸¸.•´¯`• Groetjes...

Merisja
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Merisja » 01 feb 2011 22:49

kwebbel schreef:@Daatje: hoe weet jij waar ik woon ??????

:mrgreen: Ik weet ook waar jij woont, Kwebbel... Door je posts is voor iemand die een klein beetje bekend is in Maarssen prima te achterhalen waar je woont. Misschien is dat bij Daatje ook wel het geval.

Terug naar “Archief”