Werken in de zorg... (2)

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 07 dec 2008 13:11

Vorig jaar was een collega zwanger en steeds ziek, zwak en misselijk daar van. Dus voor haar verlof was ze er vaker niet dan wel. Als ze er was deed ze ook bijna niets. Nu is ze net weer een klein half jaartje terug en is ze weer zwanger. Heel erg leuk, maar nu begint het weer dat ze steeds ziek is.
Voor het team is dat dan wel een hele belasting. Zeker nu er nog 2 zieken zijn, waarvan 1 zeker een maand er uit is.

OP moment zijn er nog 3 vaste medewerkers op de been en 1 invalkracht. Gisteren heeft er voor het eerst in de 6 jaar dat ik er werk een uitendkracht gestaan op de groep. Hoop dat de puinhoop niet te groot is straks. 'k Heb zin in een rustig avondje. :lol:

Als er te veel mensen te gelijk weg willen dat worden de vakanties ingekort bij ons zodat toch iedereen kan gaan. Dan maar 2 weken op vakantie ipv 3.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

kwebbel
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 07 dec 2008 13:12

MissF schreef:Bij ons wil juist iedereen na de schoolvakantie. Als ik dat ook wil, zal dat moeilijker worden. Mijn man heeft in principe gewoon de bouwvak, maar als hij zegt dat hij in september pas vakantie wil, gaat hij de bouwvak gewoon (gedeeltelijk) door. Wij hebben het wat dat betreft wel erg makkelijk.

Zou je als team niet bij elkaar kunnen zitten, Kwebbel, en het met elkaar onderling oplossen? Zo doen wij het ook, de teamleider heeft hier niks in de te vertellen. We hebben gewoon in een vergadering de discussie en dan rollen daar de vakanties uit.
Ja dat is getracht het eerder zo te doen tijdens een vergadering. Ik had uitgelegd dat de vakantie van m'n man al in principe was goedgekeurd. Dat konden ze niet begrijpen omdat ik nog geen goedkeuring had :shock: ik kan niet aan hun verstand peuteren dat mijn man z'n werk makkelijk is. Hij levert een briefje in en de volgende dag zegt z'n baas: "Ja hoor is goed!" terwijl ik tot eind maar moet wachten om te kijken of het wel goedgekeurd wordt. Zo niet, moet 1 van ons wisselen of moeten we het onderling oplossen wie er toch gaat ruilen. Ik kan dan niet meer ruilen omdat de vakantie van m'n man goedgekeurd is.... :?

Ik heb een mailtje van de RMU (de bond) gehad:
Volgens de CAO voor de Verpleeg-, Verzorgingshuizen en Thuiszorg is uw werkgever verplicht de werknemer ieder jaar in de gelegenheid te stellen vakantie op te nemen. Uw werkgever dient uw vakantie overeenkomstig uw wensen te verlenen, tenzij de belangen van de afdeling of dienst waar u werkzaam bent zich hiertegen verzetten. Wanneer uw werkgever van mening is dat u om laatstgenoemde reden geen vakantie kunt opnemen in de door u opgegeven periode dient hij hiervoor wel gewichtige redenen te hebben. U kunt tenminste aanspraak maken op een vakantieverlof van drie weken aaneengesloten met inbegrip van de weekends daaraan voorafgaand en daarop aansluitend.
U dient schriftelijk aan uw werkgever kenbaar te maken wanneer u volgend jaar uw zomervakantie wilt opnemen. Wanneer uw werkgever niet binnen twee weken schriftelijk aan u gewichtige redenen heeft aangevoerd, is de vakantie vastgesteld overeenkomstig uw wensen.
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)
(¸.•´ (¸.•´*..¸¸.•´¯`• Groetjes...

liefie
Generaal
Generaal

Berichtdoor liefie » 07 dec 2008 13:15

kwebbel schreef:
MissF schreef:Bij ons wil juist iedereen na de schoolvakantie. Als ik dat ook wil, zal dat moeilijker worden. Mijn man heeft in principe gewoon de bouwvak, maar als hij zegt dat hij in september pas vakantie wil, gaat hij de bouwvak gewoon (gedeeltelijk) door. Wij hebben het wat dat betreft wel erg makkelijk.

Zou je als team niet bij elkaar kunnen zitten, Kwebbel, en het met elkaar onderling oplossen? Zo doen wij het ook, de teamleider heeft hier niks in de te vertellen. We hebben gewoon in een vergadering de discussie en dan rollen daar de vakanties uit.
Ja dat is getracht het eerder zo te doen tijdens een vergadering. Ik had uitgelegd dat de vakantie van m'n man al in principe was goedgekeurd. Dat konden ze niet begrijpen omdat ik nog geen goedkeuring had :shock: ik kan niet aan hun verstand peuteren dat mijn man z'n werk makkelijk is. Hij levert een briefje in en de volgende dag zegt z'n baas: "Ja hoor is goed!" terwijl ik tot eind maar moet wachten om te kijken of het wel goedgekeurd wordt. Zo niet, moet 1 van ons wisselen of moeten we het onderling oplossen wie er toch gaat ruilen. Ik kan dan niet meer ruilen omdat de vakantie van m'n man goedgekeurd is.... :?

Volgens de CAO voor de Verpleeg-, Verzorgingshuizen en Thuiszorg is uw werkgever verplicht de werknemer ieder jaar in de gelegenheid te stellen vakantie op te nemen. Uw werkgever dient uw vakantie overeenkomstig uw wensen te verlenen, tenzij de belangen van de afdeling of dienst waar u werkzaam bent zich hiertegen verzetten. Wanneer uw werkgever van mening is dat u om laatstgenoemde reden geen vakantie kunt opnemen in de door u opgegeven periode dient hij hiervoor wel gewichtige redenen te hebben. U kunt tenminste aanspraak maken op een vakantieverlof van drie weken aaneengesloten met inbegrip van de weekends daaraan voorafgaand en daarop aansluitend.
U dient schriftelijk aan uw werkgever kenbaar te maken wanneer u volgend jaar uw zomervakantie wilt opnemen. Wanneer uw werkgever niet binnen twee weken schriftelijk aan u gewichtige redenen heeft aangevoerd, is de vakantie vastgesteld overeenkomstig uw wensen.

Maar als ik jullie was zou ik eerst zorgen dat jou vakantie goedgekeurd is dat dan jou man zijn vakantie aanvraagd of zie ik dat niet goed?
Als je man toch zo makkelijk vakantie kan krijgen. Dan ben je van alle problemen af lijkt mij

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 07 dec 2008 13:15

liefie schreef:oke dus eigenlijk loopt het eind maart af en dan kun je onbetaald tot mei als je wil thuis blijven. Lekker hoor gaat jullie kindje naar de opvang of weten jullie het nog niet?
Wij hebben ook weinig tot geen zwangeren in het team.

eind april loopt mijn verlof af, en als ik wil kan ik dus tot november thuisblijven als ik wil. Maar dat weet ik nog niet. Ik denk dat ik gewoon 1 mei weer begin.
We hebben nog geen opvang, maar het zal wel een gastouder worden, omdat kinderdagverblijven onmogelijk is, met mijn werk. Had ik wel fijner gevonden, maar helaas. Gastouder is ook prima :)
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

kwebbel
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 07 dec 2008 13:22

liefie schreef:
kwebbel schreef:

Maar als ik jullie was zou ik eerst zorgen dat jou vakantie goedgekeurd is dat dan jou man zijn vakantie aanvraagd of zie ik dat niet goed?
Als je man toch zo makkelijk vakantie kan krijgen. Dan ben je van alle problemen af lijkt mij
dat is waar, we proberen tegelijk aan te vragen. Bovendien werkt m'n leidinggevende niet echt mee.
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)
(¸.•´ (¸.•´*..¸¸.•´¯`• Groetjes...

liefie
Generaal
Generaal

Berichtdoor liefie » 07 dec 2008 13:27

Wij vragen het nooit gelijk aan want als mijn man nu een mail zou sturen naar zijn teamleider weet hij morgen vroeg al dat hij dan en dan vakantie heeft.
In de zorg werkt dit niet daar moet 24 uur per dag en 7 dagen in de week mensen zijn die werken. Ik zou proberen je man zijn vakantie weken te annuleren en eerst wachten tot jou weken vast staan en dan pas je man het aan laten vragen. Wij horen ook pas in januari wanneer we vakantie krijgen en voor 15 december moeten wij het opgeven.

Daphne
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Daphne » 07 dec 2008 15:12

Bij ons gaat de vakantie-indeling een groot probleem worden geloof ik... Gister zat er in de algemene rapportage een vel papier waarop we onze voorkeur aan moeten geven. We kunnen kiezen uit twee opties: óf 3 aaneengesloten weken vakantie en dan maar 2 collega's tegelijk weg (met als gevolg dat we van april tot en met oktober in de vakanties zitten) óf maar 2 weken vakantie en dan met 3 collega's tegelijk weg. Vind ik ook niks, 2 weken is veel te weinig... Als je 15 dagen op vakantie zou gaan, heb je er niet eens genoeg aan. Degenen die dat verzonnen hebben, zijn beiden vrijgezel en hoeven dus geen rekening te houden met man/vriend die ook maar net die weken vakantie moet kunnen nemen die jij kan krijgen.
Gisteren moest ik met twee collega's werken. Zij waren het ook niet met de voorstellen eens, dus we hebben de locatiemanager en de collega's die het met zijn drieën verzonnen hebben gelijk gemaild met 10 argumenten waarom dit echt niet kan... Het mooiste is, dat we tijdens de evaluatie van de afgelopen zomervakantie hebben afgesproken, dat er maximaal 3 collega's tegelijk 3 weken weg mogen, die afspraak zijn ze zeker ineens vergeten...
Ik baal er goed van, de sfeer is gelijk een stuk minder op het werk en ik ben er echt gefrustreerd over. Het is de laatste tijd over meer dingen gedoe, dus ik ga met minder zin naar mijn werk. Bovendien baal ik er steeds meer van dat ik op niveau 3 werk terwijl ik niveau 5 heb. Ik vind steeds minder voldoening in mijn werk. En als er dan ook nog zulke dingen gebeuren heb ik echt de neiging om op te stappen. Helaas is er niks leuks in de buurt, dus ik zal er zolang nog tevreden moeten zijn...
Afbeelding

liefie
Generaal
Generaal

Berichtdoor liefie » 07 dec 2008 15:19

pfff dat is helemaal niet leuk! wij zijn gelukkig met bijna 40 collega's en van het jaar waren er soms 8 tegelijk op vakantie en dat ging prima. Wel heeft iedereen wat extra gewerkt maar niet gigantisch veel. Wij moeten over het hele jaar 6 weken vakantie inplannen dan hebben wij nog een week over en daar mag je zelf mee weten wat je doet.

Is er helemaal niks in de buurt om op je eigen nivo te werken? Wat voor opleiding had je ook alweer gedaan

Daphne
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Daphne » 07 dec 2008 15:22

liefie schreef:Is er helemaal niks in de buurt om op je eigen nivo te werken? Wat voor opleiding had je ook alweer gedaan

Nee, helaas is er niks te vinden... :( Ik houd constant advertenties in de gaten, maar ja. Ik heb trouwens de SPH.
Afbeelding

liefie
Generaal
Generaal

Berichtdoor liefie » 07 dec 2008 15:27

balen joh en zonde van je opleiding en diploma die je toch op zak hebt. Maar ik heb helemaal geen idee wat je met sph kan eigenlijk?

Daphne
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Daphne » 07 dec 2008 15:36

Op dit moment werk ik op alleen op de groep. Ik schrijf dus geen verslagen of zo.
Ik heb net voor de reorganisatie wel gesolliciteerd naar cliëntadviseur, maar dat ben ik helaas niet geworden. Als cliëntadviseur moet je van meerdere cliënten en op meerdere locaties de persoonlijke ondersteuningsplannen schrijven, zodat de begeleiders op de groepen daarmee aan de slag kunnen gaan. Je moet dan ook veel dingen regelen enzo en je hebt een grote verantwoordelijkheid. Dat zou ik dolgraag willen. We hebben 2 coördinerend begeleiders, zij schrijven de handelingsplannen, waarin doelen voor de cliënten geschreven staan waarmee wij op de groep aan de slag moeten. Die twee help ik nu wel, zodat ik toch wat buiten het groepswerk om kan doen. Helaas wordt dat weer niet gewaardeerd door de andere begeleiders, want die willen dat ook doen... :| Kortom: Op mijn werk kan ik dus ook geen taken doen waarbij ik meer verantwoordelijkheid draag.
Bah, nu ik dit allemaal zit te typen word ik steeds geïrriteerder! :x
Afbeelding

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 07 dec 2008 16:24

Nou, mijn binnenkomst net op het werk was grandioos. Weer een collega heeft zich ziek gemeld t/m vrijdag zelfs. weer 4 diensten die opgelost moeten worden.
Uitzendkracht heeft gisteren de groep gedraaid maar dat is dus gene optie. De hele groep is op tilt. Echt verschrikkelijk.
Mijn eerst volgende vrije dag is zaterdag en mijn laatste was donderdag. (dat was er trouwens ook mijn enige vrije dag vorige week)

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 07 dec 2008 17:47

slaat met dr vuist op tafel: Dat kan zo niet langer GerdienB. Hier moet je achteraan gaan want anders ga je er straks zelf nog aan onderdoor.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 07 dec 2008 18:00

Ja klopt. Ik werk nu met nog een meisje bijna alles. Verder 1 invaller die hier regelmatig komt. Dus dat is gunstiger voor de bewoners.
Verder loopt nog een collega op haar laatste benen.

Ik ben ook een beetje bang dat de collega die nu ziek is gemeld langer weg blijft. Zij heeft zelf ook haar rooster vol gepland en krijgt dit waarschijnlijk nu dubbel terug. Wel iets minder zo in december.

Morgen is even met onze coordinator vragen hoe ze dit allemaal gaat oplossen.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 07 dec 2008 23:20

Voor diegene die met autisme werken:
Afbeelding
Afbeelding

Terug naar “Archief”