het borstvoedingstopic

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

liefie
Generaal
Generaal

Re: het borstvoedingstopic

Berichtdoor liefie » 16 mei 2011 07:35

Even een ''rare'' vraag ik weet niet of jullie weleens asperges eten maar daar gaat je urine echt verschrikkelijk van ruiken heb je dat dan ook met je borstvoeding?

blompje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor blompje » 16 mei 2011 11:27

liefie schreef:Even een ''rare'' vraag ik weet niet of jullie weleens asperges eten maar daar gaat je urine echt verschrikkelijk van ruiken heb je dat dan ook met je borstvoeding?

Ook al zo gek op asperges...? Heb er nog nooit van gemerkt dat urine gaat ruiken. Maar m.b.t. de borstvoeding en andere soorten eten: heb zelf nooit verschil in geur van bv gemerkt. (ook niet bij hutspot, boerenkool ed) De smaak geef je natuurlijk wel door aan het kindje, maar dat is alleen maar handig.. heb je straks meer kans dat die lekkere asperges er gewoon ingaan :wink:

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 16 mei 2011 15:14

In principe is het goed gewoon alles te eten. Tenzij je kindje er aanwijsbaar last van heeft, dus bijv uien of sterk gekruid voedsel kan bij de baby krampjes veroorzaken.
En mocht je kindje idd eventjes de borst afwijzen, heb je meteen het bewijs dat het zo is :D

Sophie77
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Sophie77 » 16 mei 2011 20:08

Dit jaar heb ik nog geen asperges gegeten, maar van andere jaren dat ik bv gaf en asperges at, herinner me ik geen problemen.

Dochterlief (vandaag precies 17 maanden) is vanaf gisteren ziekjes; een loopneus, hoesten, wat verhoging, kortom: ze voelt zich niet lekker en doet erg zielig. Vandaag heeft ze 2 slaapjes gedaan i.p.v. 1 of geen en ik heb haar al een keer of 5 gevoed (i.p.v. 3x). Ik vind het altijd zo wonderlijk dat m'n lijf dan gelijk reageert door meer bv aan te maken!

AikonGirl
Majoor
Majoor

Berichtdoor AikonGirl » 17 mei 2011 06:53

Stel ik eet s avonds heel pittig, wanneer krijgt mn. dochter dat binnen?
Is dat gelijk de voeding erna, of eem dag er na, of...
Als ik dat niet weet, is t lastig om te bepalen of ze ergens last van krijgt.

Dochter heeft de laatste voedingen (snachts en nu sochtends) alleen steeds en halve borst leeg gedronken. wat moet ik daar nu mee? Zit nu, ná de voeding, nog met anderhalve borst.die vol zit.

J.A.
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor J.A. » 17 mei 2011 07:30

AG: het zit gelijk de volgende voeding erin...

mijn jongste weigerde de borst als ik melk of eiprodukten had gegeten,
ze begon dan te drinken, stopte en liet de melk zo uit haar mondje lopen en werd heel verdrietig,
dan huilde ze een poos en dronk ze een klein beetje voor de grote dorst en nam dan echt niet meer!
apart dat kinderen dat zo kunnen merken dat ze last van datgene krijgen...

is het niet zo dat je teveel melk hebt en dat zij minder drinkt,
zodat je een regeldag hebt?
dus dat vraag en aanbod weer op elkaar afgestemd moeten worden?

als je er last van hebt, zou je het overige kunnen kolven, denk ik...

maak je haar s'nachts wakker of komt ze zelf?
als ze niet wakker wordt zou je haar kunnen laten slapen omdat ze genoeg heeft aan de voeding.

AikonGirl
Majoor
Majoor

Berichtdoor AikonGirl » 17 mei 2011 07:51

Maar is het niet erg, dat mn borst niet leeg wordt gedronken? Kans op ontsteking ofzo?

Ik maak haar 's nachts niet wakker. Ze komt zelf om de 4 uur.
Maar ja, vannacht dus amper wat gedronken, volgens mij.

Ze verslikte zich wel steeds, dus misschien gaat het gewoon veel sneller nu opeens.

Schipje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Schipje » 17 mei 2011 14:18

Alles wat je in de zwangerschap hebt gegeten is je kindje aan gewend, dat kun je daarna ook zonder problemen blijven eten, al zijn het rode pepers (allergieen uitgezonderd). Als je in de zwangerschap gekruid eten liet staan voor bijvoorbeeld maagzuur, dan is je kindje dat ook niet gewend en als je het dan na de bevalling lekker gaat eten, kun je reactie verwachten. Dit geld ook voor kiwi, aardbeien en druiven. Vrouwen denken, ah lekker gezond, veel fruit maar als je het in de zwangerschap (haast) niet at en nu opeens wel, dan kan je kind ook daarop reageren.

Schipje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Schipje » 17 mei 2011 14:24

liefie schreef:Even een ''rare'' vraag ik weet niet of jullie weleens asperges eten maar daar gaat je urine echt verschrikkelijk van ruiken heb je dat dan ook met je borstvoeding?

Ik kan me het wel voorstellen, maar als je niet kolft dan ruik je de bv ook niet. Misschien dat de plasluiers van je kindje meer gaan stinken? :wink:

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 17 mei 2011 14:25

Dus dingen laten staan in het kader van krampjes klopt niet helemaal? Tijdens mijn eerste bv periode heb ik enorm veel dingen laten staan omdat het krampjes opwekte en ik merkte bij de tweede bv perdiode dat sinaasappel ook krampen opwekte. Kennen jullie dit?

Schipje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Schipje » 17 mei 2011 14:38

ajl schreef:Dus dingen laten staan in het kader van krampjes klopt niet helemaal? Tijdens mijn eerste bv periode heb ik enorm veel dingen laten staan omdat het krampjes opwekte en ik merkte bij de tweede bv perdiode dat sinaasappel ook krampen opwekte. Kennen jullie dit?

Ja dat klopt wel. De meeste baby's krijgen toch krampjes, al zou je je onthouden van alle scherpe dingen, want de darmpjes zijn toch nog niet helemaal rijp. En de ene baby is de andere niet. Ik herken dat van sinaasappel inderdaad van andere mensen, gelukkig had ze er hier geen last van.

J.A.
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor J.A. » 17 mei 2011 15:56

AikonGirl schreef:Maar is het niet erg, dat mn borst niet leeg wordt gedronken? Kans op ontsteking ofzo?

Ik maak haar 's nachts niet wakker. Ze komt zelf om de 4 uur.
Maar ja, vannacht dus amper wat gedronken, volgens mij.

Ze verslikte zich wel steeds, dus misschien gaat het gewoon veel sneller nu opeens.

Je moet idd wel in de gaten houden of er geen rode plekken komen en die wegmasseren,
of bv onder de douche masseren zodat de spanning eraf gaat.
Maar omdat ze minder drinkt, zullen je borsten minder melk aanmaken zodat het aangepast wordt
op haar behoefte.

Ik denk toch dat het regeldagen zijn, hoe oud is ze nu?
ik had best vaak regeldagen...
om de 4 uur is netjes vind ik!

Als ze zich verslikt kan je misschien een andere houding proberen?
zelf liggen op bed of zittend of je kindje onder je arm door laten liggen dus met haar lijfje naast je...
moeilijk uit te leggen...

succes!

J.A.
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor J.A. » 17 mei 2011 16:01

Ik had met mijn kinderen echt het bewijs dat ze meer krampjes hadden bij het eten van zuurkool, nasi bv.

Het kan de krampjes versterken, en ook met citrusfruit moet je oppassen en gewoon uitproberen of het gaat bij jou kindje.

Juist omdat de darmpjes nog niet volgroeid zijn kan het meer reactie geven.

Tegen krampjes heeft VSM druppeltjes, ik gaf die elke dag: baad het niet dan schaad het niet!
En ikzelf denk dat mijn dochter anders veel meer kramp gehad zou hebben.

AikonGirl
Majoor
Majoor

Berichtdoor AikonGirl » 17 mei 2011 16:35

J.A. schreef:Je moet idd wel in de gaten houden of er geen rode plekken komen en die wegmasseren,
of bv onder de douche masseren zodat de spanning eraf gaat.
Maar omdat ze minder drinkt, zullen je borsten minder melk aanmaken zodat het aangepast wordt
op haar behoefte.

Ik denk toch dat het regeldagen zijn, hoe oud is ze nu?
ik had best vaak regeldagen...
om de 4 uur is netjes vind ik!

Als ze zich verslikt kan je misschien een andere houding proberen?
zelf liggen op bed of zittend of je kindje onder je arm door laten liggen dus met haar lijfje naast je...
moeilijk uit te leggen...

succes!

Ze is nu 5 weekjes. Zowat de helft van haar leven zijn regeldagen geweest. :puh:
Nu gaat het een aantal daagjes weer goed, overdag om de 3 uur gemiddeld.
Maar vanmiddag meldde ze zich pas na 4 uur en een kwartier. (Had 3 uur geslapen)
Toen heeft ze goed gedronken.. dus het gaat hopelijk nu weer beter. :)

J.A.
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor J.A. » 17 mei 2011 17:43

AG: fijn dat het nu wel goed ging!
Tja, de eerste weken/maanden is er nog geen ritme,
en dan is zo moeilijk om te weten hoe of wat..

Terug naar “Archief”