blaadje schreef:kan iemand mij als refo-leek even uitleggen hoe dat beroepen van ds. in zijn werk gaat? waarom zijn er bij de gergem maar 3 kandidaten die zo veel beroepen krijgen? wanneer wordt een dominee beroepen en hoe gaat zo'n procedure in zijn werk?
ik geef even mijn mening als lid van de Gereformeerde Gemeente.
als een gemeente een dominee gaat beroepen wordt de volgende procedure gevolg:
1) de kerkenraad kiest twee of soms meer kandidaten* (dominees of zoals hier dominees in spé) uit, waarvan zij denken dat die bij de desbetreffende gemeente passen
2) een vergadering van de mannelijke leden bepaalt op welke kandidaat een beroep wordt uitgebracht
3) de kerkenraad verstuurt aan de gekozen kandidaat een beroepingsbrief waarin aan de desbetreffende dominee (in spé) gevraagd wordt of hij in de desbetreffende gemeente dominee wil worden.
4) hierna heeft de kandidaat 3 weken de tijd om te beslissen of hij wel of niet naar de roepende gemeente komt.
voor de kandidaten Joosse en Heijkamp en in mindere mate voor De Waard zal het een moelijke periode zijn als ze moeten kiezen uit meer dan 20 beroepen: ze kunnen er maar één aannemen en moeten dus alle andere roepende gemeenten teleurstellen.
dat de kandidaten Joosse, Heijkamp en De Waard zoveel beroepen krijgen, komt omdat zij nu klaar zijn met hun opleiding en dus hun eerste gemeente kunnen gaan dienen.
Ik geef hier nu een vrij zakelijke weergave (de kerkordelijke kant), er zit echter een minstens even zware geestelijke kant aan: wat wil de Heere met mijn leven als dominee? welke gemeente moet ik gaan dienen?. Deze vragen kunnen de beroepen predikanten zeer sterk bezig houden.
ik hoop dat het nu een beetje helder is, zoniet dan vraag je maar rustig verder.
*kandidaat: ik kon geen beter woord verzinnen hier, maar ik gebruik het eigenlijk dubbel: een kandidaat is iemand die klaar is met zijn opleiding en beroepen kan worden of een kandidaat is iemand die op tweetal (of meertal) staat