Aanbod van genade

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

frekje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor frekje » 08 jan 2005 12:50

Hoe weet je dat allemaal zo zeker. Is er soms een standaard bekering? Kun je dat misschien ook bewijzen wat je allemaal beweert?
Afbeelding
We loved Him, because He first loved us!

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Re: Aanbod van genade

Berichtdoor Maja de Bij » 08 jan 2005 12:52

Loezje schreef:Als je geen ellende kent weet je nl. ook niet dat je ervan moet worden verlost...

Maar evenzo : wie verlost is, weet pas hoe ellendig hij was.
Wie op milde toon spreekt, heeft meer overtuigingskracht

frekje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor frekje » 08 jan 2005 12:55

Maja de Bij schreef:
Loezje schreef:Als je geen ellende kent weet je nl. ook niet dat je ervan moet worden verlost...

Helemaal mee eens. Dus hier zit natuurlijk een spanningsveld.
Afbeelding

Solus
Mineur
Mineur

Berichtdoor Solus » 08 jan 2005 13:33

frekje schreef:Hoe weet je dat allemaal zo zeker. Is er soms een standaard bekering? Kun je dat misschien ook bewijzen wat je allemaal beweert?

de Bijbel leert het zo. Die gezond zijn hebben de Medicijnmeester niet van node, maar die ziek zijn. We zullen eerst bevindelijk moeten gaan zien hoe ziek we zijn. Openb. 3: ellendig, jammerlijk, blind en naakt. Hetzelfde hoofdstuk leert ons dat we daar blind voor zijn, en we ogenzalf van Christus moeten krijgen willen onze ogen open gaan voor onze verlorenheid. Lees de ontmoeting van Christus eens met de Samaritaanse vrouw (Joh. 4). Eerst wordt ze, door Christus inderdaad, op een indringende wijze met haar zondeschuld geconfronteerd.

Kennen wij dat al?
Het leven wordt naar voren geleefd en van achteren begrepen.
Søren Kierkegaard

ahuibers
Majoor
Majoor

Berichtdoor ahuibers » 08 jan 2005 13:35

frekje schreef:
B!ngoL!efHebber schreef:
Sabra schreef:Laatst had ik een gesprek met iemand, en die durfde te beweren dat Jezus alleen naar deze aarde is gekomen voor de uitverkorenen.

Wie onderschrijft dit en waarom, en wat zijn de zogenaamde bijbelse argumenten voor deze dwaalleer?

Dwaalleer? Juist als je dat niet gelooft ben je aan het dwalen. Het wordt tijd dat je eens beter leest in je Bijbel lijkt het.

Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gezonden heeft, opdat een ieder die in Hem gelooft, niet voorgaat te verderven, maar het eeuwige leeft heeft.

Staat hier dat God de uitverkorenen heeft liefgehad? Nee, Hij heeft de wereld liefgehad! En daarom heeft Hij Zijn Zoon gezonden!

(Deze tekst staat in Johannes 3)

Iedereen die waarlijk in Hem gelooft is toch een uitverkorene?
Je kan het woord wereld op vele manieren opvatten.

Hij kwam niet om te oordelen want die niet gelooft is alrede veroordeeldvs. 18. Hij kwam dus op aarde om voor de uitverkorenen te voldoen, dat zij in Hem behouden zouden worden.

Solus
Mineur
Mineur

Berichtdoor Solus » 08 jan 2005 13:38

Maja de Bij schreef:

Er vindt dan weliswaar een verdieping plaats van de ellendekennis. Maar er moet ook ware ellendekennis zijn, wil iemand tot Jezus komen. Dat is geen voorwaarde die gepreekt moet worden, het is wèl de weg waarlangs de Geest plaatsmaakt voor Christus in het hart. De Geest overtuigt van zonde, gerechtigheid en oordeel (Joh. 16). Dat je je ellende pas zou kennen na je verlossing staat op gespannen voet met honderden bijbelplaatsen (zie o.a. de brief van Jacobus), waaronder:
Jeremia 3:13 Alleen ken uw ongerechtigheid, dat gij tegen den HEERE, uw God, hebt overtreden, en uw wegen verstrooid hebt tot de vreemden, onder allen groenen boom, maar gij zijt Mijner stem niet gehoorzaam geweest, spreekt de HEERE.

Ik heb overigens van degenen die ontkennen dat er ellendekennis moet zijn voor er van verlossingskennis sprake kan zijn nog geen Schriftuurlijke onderbouwing gekregen. Ze vragen er mij wel steeds om, maar zelf, hó maar....
Het leven wordt naar voren geleefd en van achteren begrepen.
Søren Kierkegaard

waarnemer
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor waarnemer » 08 jan 2005 13:39

ahuibers,
Waar lees jij in de Bijbel, dat Hij in de wereld kwam om alleen voor de uitverkorenen te voldoen?

ahuibers
Majoor
Majoor

Berichtdoor ahuibers » 08 jan 2005 13:42

waarnemer schreef:ahuibers,
Waar lees jij in de Bijbel, dat Hij in de wereld kwam om alleen voor de uitverkorenen te voldoen?

Waar lees je dat dat niet zo is?
Ik heb de gegeven tekst proberen te weerleggen.

frekje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor frekje » 08 jan 2005 13:43

Solus schreef: Ik heb overigens van degenen die ontkennen dat er ellendekennis moet zijn voor er van verlossingskennis sprake kan zijn nog geen Schriftuurlijke onderbouwing gekregen. Ze vragen er mij wel steeds om, maar zelf, hó maar....

Mijn Schriftuurlijke onderbouwing is te vinden in mijn stuk (Heb ik nu al tien keer vermeld in dit forum) Maar adres is:
http://home.filternet.nl/~familiehardeman/aanbod.doc Dit gaat over het aanbod van genade, maar ook een stukje over de ellendekennis. Ik kraak daar de ellendekennis niet onderuit, maar geef aan dat die niet het belangrijkste is. Hier vind je dus mijn Schriftuurlijke onderbouwing.
Afbeelding

frekje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor frekje » 08 jan 2005 13:46

ahuibers schreef:

In Johannes 3:16: Want alzo lief heeft God de wereld gehad. Niet de uitverkorenen!!! (Staat er niet bedoel ik!)
Afbeelding

ahuibers
Majoor
Majoor

Berichtdoor ahuibers » 08 jan 2005 13:47

frekje schreef:
ahuibers schreef:

In Johannes 3:16: Want alzo lief heeft God de wereld gehad. Niet de uitverkorenen!!! (Staat er niet bedoel ik!)

Je hebt blijkbaar mijn reactie daarop niet gelezen :roll:

Happy One
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Happy One » 08 jan 2005 13:51

Solus schreef:
frekje schreef:Hoe weet je dat allemaal zo zeker. Is er soms een standaard bekering? Kun je dat misschien ook bewijzen wat je allemaal beweert?

de Bijbel leert het zo. Die gezond zijn hebben de Medicijnmeester niet van node, maar die ziek zijn. We zullen eerst bevindelijk moeten gaan zien hoe ziek we zijn. Openb. 3: ellendig, jammerlijk, blind en naakt. Hetzelfde hoofdstuk leert ons dat we daar blind voor zijn, en we ogenzalf van Christus moeten krijgen willen onze ogen open gaan voor onze verlorenheid. Lees de ontmoeting van Christus eens met de Samaritaanse vrouw (Joh. 4). Eerst wordt ze, door Christus inderdaad, op een indringende wijze met haar zondeschuld geconfronteerd.

Kennen wij dat al?

Zo makkelijk kun je dat met deze bijbelse voorbeelden niet stellen. In Openbaring 3 heeft de verhoogde Christus het over de toestand van de gemeente van Laodicea en gaat het niet over het individu.
En ja, in Johannes 4 laat Hij de Sameritaanse vrouw eerst haar zonden zien. Maar doet Hij dat altijd zo? Het antwoord is nee. Denk eens aan Levi: hij zat in zijn tolhuis, en zonder dat Christus hem met zijn zondenood confronteerde klonk het: volg Mij!
En zo zijn er gerust meer voorbeelden te geven.
Ken je dat verhaal van het lieveheersbeestje?

Happy One
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Happy One » 08 jan 2005 13:54

Hij kwam niet om te oordelen want die niet gelooft is alrede veroordeeldvs. 18. Hij kwam dus op aarde om voor de uitverkorenen te voldoen, dat zij in Hem behouden zouden worden.

Wie snapt deze redenatie :roll: ?
Ken je dat verhaal van het lieveheersbeestje?

ahuibers
Majoor
Majoor

Berichtdoor ahuibers » 08 jan 2005 13:56

Denk eens aan Levi: hij zat in zijn tolhuis, en zonder dat Christus hem met zijn zondenood confronteerde klonk het: volg Mij!
En zo zijn er gerust meer voorbeelden te geven.

Hoe weet je dat zo zeker?
Waar staat deze tekst ergens in de Bijbel?
Het kan toch zeker zo zijn dat de elendekennis inwendig al is geweest.

Loezje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Loezje » 08 jan 2005 13:56

Zie de Bijbel. Verder de HC met verwijzingsteksten. En ja, daaruit kan ik dat bewijzen. Nee, 'standaard-bekeringen' zijn er niet; voor iedere bekeerde zal de ervaring, de tijd etc anders zijn. Maar één ding is wel standaard: zonder ellende hoef je nergens van te worden verlost en zonder verlossing hoef je nergens dankbaar voor te zijn.
Vrouwen denken anders... maar niet dommer...

Terug naar “Archief”