rotterdam schreef:De woordkeus in deze discussie is inderdaad soms beneden peil (dat geldt ook voor mij).
Dat ik geen zinnige argumenten noem is gewoonweg niet waar. Jij bent van mening dat het niet zinnig is maar dat is echt iets anders.
naamloos schreef:Jij gaat er gemakshalve vanuit dat 'water' hier het doopwater betekent, bewijs dat eerst maar eens.
Mijn mening is dat dat hier met water "het woord" bedoelt wordt: Efeze 5 26 opdat Hij haar zou heiligen, door haar te reinigen met het waterbad door het Woord. Johannes noemt Jezus het woord: In het begin was het Woord en het Woord was bij God en het Woord was God. Jezus zegt van zichzelf dat hij het levende water is.
rotterdam schreef:Theologische gymnastiek - slimmigheidjes om je eigen dogma te verdedigen. Interessant te lezen van iemand die zegt een "broertje dood te hebben aan kerkelijke dogma's.
naamloos schreef:En verder wordt op vele vele veeeeeele plaatsen in de schrift geleerd dat degene die gelooft zalig is zonder een woord over de doop te reppen: opdat een ieder die in hem gelooft niet verloren gaat maar eeuwig leven heeft. Uit genade bent u zalig geworden, door het geloof...enz.
Hier doelde ik op dat is toch geen zinnig argument? Dat was de aanleiding dat ik zei ''Ik heb het wel weer met je gehad''.rotterdam schreef:Ook weer een smoesje ...
Verder heb je inderdaad argumenten gegeven, daar ben ik ook op ingegaan.
En mijn woordkeus is ook niet altijd even charmant, wat dat betreft hebben we elkaar niets te verwijten.
Ik bedoelde ''je'' in het algemeen. Het ging over de uitspraak dat de doop noodzakelijk is om gered en zalig te wordenrotterdam schreef:Dat ik Christus zou beledigen met mijn zienswijze is een stoot onder de gordel. Hiermee passeer je een grens. Ik behoor niet tot de types die de rode knop gebruiken maar ik hoop oprecht dat je dit terug wil nemen.
En iedereen die dát beaamt geeft daarmee automatisch aan dat Jezus werk niet voldoende is.
Nu zeg je: Uiteraard is het verlossend werk van Christus voldoende. De doop echter is een rechtstreekse opdracht van Hem ...
Hier ben ik het volledig mee eens, dus kennelijk hoor je dan toch niet bij die algemene ''je''.
Och, het is altijd al strijd geweest. In de tijd van de bijbel, in de vroege kerk ..... tot nu toe. En ik vrees dat het niet gaat veranderen, totdat onze Heer terug komt.rotterdam schreef:Ik heb nog eens een aantal pagina's teruggelezen - soms denk ik dat wij inderdaad een andere taal spreken.
Daarom zullen wij het niet eens worden.
Ik beredeneer alles, dus ook de doop vanuit de Bijbel maar altijd in het licht van het apostolisch getuigenis.
"k Heb niet zoveel met dat "sola scriptura" gedoe.
Deze discussies bewijzen dat de Bijbel zonder kerkelijke leer (zo noem ik het getuigenis van onze zusters en broeders die ons voorgingen) keer op keer ontaard in een strijd over interpretaties. Wat baat het om hard "sola scriptura" te roepen en het vervolgens oneens met diegenen die dat ook roepen.
Sola betekend "enkel, alleen of uitsluitend". Dat herken ik niet in al deze discussies.
Ben je niet bang dat het "Heilig Woord" zo verword tot een grabbelton van meningen ?
Meningen, soms interessant soms ook niet maar wel altijd absoluut onvoldoende tot zaligheid.
Ik heb de bijbel wel bovenaan staan, maar '' sola scriptura'' dat zal ik niet zeggen.
Woord en Geest, en de Geest kan ook een heleboel woorden gebruiken van anderen. Maar dat gaat m.i. nooit tegen de bijbelse principes in.
Ik ben niet zo bang voor een grabbelton van meningen, ik heb het liever dan alles klakkeloos aannemen omdat de voorganger het zegt.
Ik denk dat we elkaar allemaal moeten respecteren in onze weldoordachte keuzes.rotterdam schreef:Ef. 4;3 U benaarstigende te behouden de enigheid des Geestes door den band des vredes.
4 Een lichaam is het, en een Geest, gelijkerwijs gij ook geroepen zijt tot een hoop uwer roeping;
5 Een Heere, een geloof, een doop.
6 Een God en Vader van allen, Die daar is boven allen, en door allen, en in u allen.
7 Maar aan elkeen van ons is de genade gegeven, naar de maat der gave van Christus.
Zou dat wellicht een uitweg zijn ? Ondanks interpretatieverschillen elkanders doop erkennen ?
Dus wij erkennen dat de volwassene doop en Schriftuurlijke variant is.
En jullie erkennen onze kinderdoop en vervangen het (wat wij noemen) wederdopen door een ander ritueel.