Sex voor het huwelijk...waar ligt de grens?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

StillAwake
Generaal
Generaal

Re: Sex voor het huwelijk...waar ligt de grens?

Berichtdoor StillAwake » 17 mar 2014 12:28

Marnix schreef:Precies.... het gaat op zich de dominee niet aan..... Maar God wel. Hij is Heer van ons leven, op alle fronten zou Hij dat moeten zijn. Dus Hij heeft er dingen over te zeggen.

Als naar de kerk gaan alleen zou inhouden dat je wat leert van wat de dominee vindt en denkt zou het weinig zin hebben. Dan kan je net zo goed thuis blijven. Maar je hoort er Gods Woord (als het goed is). Wat God op basis van Zijn Woord van dingen vindt en je wil leren. En dan wordt het een heel ander verhaal.

Mee eens.
Wel blijf ik het altijd raar vinden dat door rood rijden wél mag, de belastingdienst tillen zelfs een "sport" lijkt te zijn in onze kringen, maar dat een moment van zwakte in de relatie met degene van wie je houdt dient te resulteren in een schuldbelijdenis.
Natuurlijk moet je niet tegenover de dominee schuld belijden, maar tegenover God.
Maar wees dan rechtlijnig, en doe het voor elke overtreding van de geboden waaraan we ons moeten houden.
Of zijn die niet interessant genoeg voor het roddelcircuit?

visje36

Berichtdoor visje36 » 17 mar 2014 13:39

Vind het ook heel ver gaan dat als je net getrouwd bent, een dominee bijna verwacht dat je na 9 maanden wel met het 'resultaat' zult zitten , een kind(eren). Want die kerken zijn er echt die bij een huwelijk zo'n preek verkondigen.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 17 mar 2014 13:46

visje36 schreef:Vind het ook heel ver gaan dat als je net getrouwd bent, een dominee bijna verwacht dat je na 9 maanden wel met het 'resultaat' zult zitten , een kind(eren). Want die kerken zijn er echt die bij een huwelijk zo'n preek verkondigen.

Alsof alle mensen in de eerste nacht die ze samen doorbrengen meteen zaken doen waar je zwanger van zou kunnen raken.
Alsof de eerste poging direct "raak" is.
Er zijn voldoende (ook Bijbelse) voorbeelden van huwelijken die (vrijwel) kinderloos bleven.
Ik heb dit soort huwelijkspreken ook gehoord, maar geloof toch niet dat veel bruidsparen dit 100% serieus nemen.

moedertje31
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor moedertje31 » 17 mar 2014 14:14

visje36 schreef:Vind het ook heel ver gaan dat als je net getrouwd bent, een dominee bijna verwacht dat je na 9 maanden wel met het 'resultaat' zult zitten , een kind(eren). Want die kerken zijn er echt die bij een huwelijk zo'n preek verkondigen.

Oink 'gelukkig' nog nooit gehoord, zo'n huwelijkspreek. Vind dat een heel gezegde om zoiets te verwachten. Er zijn genoeg huwelijken die niet bekroond worden met de kinderzegen, ook in de Bijbel.

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 17 mar 2014 14:36

moedertje31 schreef:Oink 'gelukkig' nog nooit gehoord, zo'n huwelijkspreek. Vind dat een heel gezegde om zoiets te verwachten. Er zijn genoeg huwelijken die niet bekroond worden met de kinderzegen, ook in de Bijbel.

Ik gelukkig ook niet. Lekker sneu voor mensen die ze niet eens kunnen krijgen. Jaap en Zwaantje Kooy hebben een hele hoop geestelijke kinderen, da's een heel vruchtbaar huwelijk.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 17 mar 2014 14:50

Ik ook. Want ik lees niet in de Bijbel dat het Gods wil is dat je zo snel mogelijk kinderen krijgt.

Dat is het lastige. Ik ga naar de kerk om Gods Woord te horen.... maar het gebeurt vaak genoeg in kerken dat je dat niet hoort.... maar alleen een interpretatie die vooral de visie van de kerk of de predikant uitdraagt in plaats van Gods Woord.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 17 mar 2014 17:05

Marnix
Ik ook. Want ik lees niet in de Bijbel dat het Gods wil is dat je zo snel mogelijk kinderen krijgt. Dat is het lastige. Ik ga naar de kerk om Gods Woord te horen.... maar het gebeurt vaak genoeg in kerken dat je dat niet hoort.... maar alleen een interpretatie die vooral de visie van de kerk of de predikant uitdraagt in plaats van Gods Woord.

Grappig dat je dat zo zegt over de interpretatie van Gods Woord (de Bijbel zul je bedoelen).
In veel kerken hoor je inderdaad de meest wonderlijke uitleggingen. Ik ben zelf nu bij een kerk die probeert wat objectiever de teksten uit te leggen. Ik kan je zeggen dat het een hele openbaring voor mij is. Mijn opvoeding in refostijl is weliswaar niet weg, maar ik moest toch veel afleren. Bv dat je de Bijbel letterlijk zou moeten geloven. Of dat je teksten zomaar kan gebruiken voor nu, zonder te begrijpen in welke tijd ze zijn geschreven, voor wie en met welk oogmerk.
Echt, er gaat een wereld voor je open.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 18 mar 2014 12:05

Daar ben ik het helemaal mee eens, maar desalniettemin ben ik het niet met je visie op seksualiteit eens.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 21 mar 2014 13:57

Marnix schreef:Daar ben ik het helemaal mee eens, maar desalniettemin ben ik het niet met je visie op seksualiteit eens.

Dat hoeft toch ook niet, als je maar met plezier aan seks doet en het een ander ook gunt.

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 21 mar 2014 15:13

hubert schreef:Dat hoeft toch ook niet, als je maar met plezier aan seks doet en het een ander ook gunt.

Ach ja, zoiets werkt leuk als je allebei echt gelooft dat God het wel best vindt, anders gaat het naar de knoppen. Jezus was trouwens op een bruiloft in Kana, dus iedere man z'n eigen vrouw hebben betekent niet LATten of samenwonen of seks voor het huwelijk.
Zach91

visje36

Berichtdoor visje36 » 21 mar 2014 15:35

[quote="Boerin] Jezus was trouwens op een bruiloft in Kana, dus iedere man z'n eigen vrouw hebben betekent niet LATten of samenwonen of seks voor het huwelijk.[/quote]

Zeg je daar dan iets van als je mensen kent die samen wonen dat jij daar niet achter kan staan, of houd je dan je mond en oordeel/beoordeel je ze in stilte ?. (in gedachten).

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 21 mar 2014 15:50

Boerin schreef:Ach ja, zoiets werkt leuk als je allebei echt gelooft dat God het wel best vindt, anders gaat het naar de knoppen. Jezus was trouwens op een bruiloft in Kana, dus iedere man z'n eigen vrouw hebben betekent niet LATten of samenwonen of seks voor het huwelijk.

Misschien komt er in een nieuwe vrijzinnige vertaling wel te staan dat de Heere Jezus op de homobruiloft te Kana was.

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 21 mar 2014 15:53

Schelpje:
Misschien komt er in een nieuwe vrijzinnige vertaling wel te staan dat de Heere Jezus op de homobruiloft te Kana was.

Denk je nu echt dat Hij daar moeite mee zou hebben?

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 21 mar 2014 16:25

hubert schreef:
Dat hoeft toch ook niet, als je maar met plezier aan seks doet en het een ander ook gunt.

Ja, maar wel binnen de Bijbelse grenzen, zoals God het bedoeld heeft.... en dat geldt niet alleen voor seksualiteit maar van alles waarvan we mogen genieten.

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 21 mar 2014 16:32

visje36 schreef:Zeg je daar dan iets van als je mensen kent die samen wonen dat jij daar niet achter kan staan, of houd je dan je mond en oordeel/beoordeel je ze in stilte ?. (in gedachten).

Nee daar zeg ik niks van natuurlijk. Meestal geloven ze niet eens, weten zij veel. Ik vond dat wel wijs van Zijlstra, die kreeg een stel in z'n kerk die net tot geloof waren gekomen en samenwoonden. Toen zei hij: Wat jullie hebben is mooi, maar een huwelijk is nog mooier. Later had God ze Zelf overtuigd.
Zo vaak gehoord dat het meteen veroordeeld werd in de kerk en dan kwamen ze niet meer of vielen van hun geloof af, ze snapten er niks van.
Zach91

Terug naar “Archief”