MissF schreef:Dat lijkt me dan weer vreemd, als je gelooft dat een hoofddoek perse moet, dan ga je toch een vriendelijk gesprek aan, waarin je aangeeft dat jij denkt dat het wel moet? Anders zou diegene 'verloren' gaan?
Ik heb trouwens een tijdje terug gehoord dat hoofddoeken juist niet perse hoeven, maar dat het mag. Net als in de reformatorische cultuur de rokjes. Er zijn ook groepen mensen die geloven dat je als vrouw met een lange broek aan niet in de hemel kan komen. Ik zie dat niet in de Bijbel terug, zij zeggen dat zij dat wel zo zien. Interpretatie dus. Is dat met de Koran ook niet zo?
wie zegt dat een vrouw zonder hoofddoek dan altijd verloren gaat..misschien is die vrouw zonder hoofddoek wel een betere moslima die altijd bid 5 keer per dag, en veel aan liefdadigheid doet, haar rente altijd weggeeft, nooit roddelt...etc etc..maar wel is het zo dat als je onbedekt naar buiten gaat je een zonde pleegt helaas(dit is al 1 van de bewijzen uit de Koran over de hijaab)..maar goed er bestaan meer zondes..elk mens pleegt zondes, maar Allah/God is vergevingsgezind bij berouw
De Islam is meer dan een doekje, het gebed is nog altijd veel belangrijker
De rokken bij de refo's die kun je niet vergelijken met de hoofddoek van de moslims..want de rokken van de refo's zijn ook niet Bijbels..rokken worden gedragen omdat ze vrouwenkleding zijn..maar de broek kan ook heel vrouwelijk zijn vooral in deze tijd, het ligt maar net hoe je het draagt...ohja en in de tijd van de Bijbel droegen de mannen ook van die rokken/jurken(zoiets als een jelleba..dat lees je ook in de Bijbel dat Jozef bv een jurk droeg) en vrouwen droegen net zoiets(maar dan andere kleur of iets ander model)...dus tja..en om de bedekking dragen de refo's het tegenwoordig ook niet meer..je ziet veel kortere rokken
En de hoofddoek moet toch echt wel..dat kan zelfs een kleuter begrijpen als hij de versen over de hijaab/ghimaar leest..en er staat duidelijk wat er bedekt moet worden..kan je wel de versen geven als het je interesseert..als mensen zeggen dat ze geloven dat het niet moet..dan zouden ze eigenlijk niet de Koran helemaal geloven
sommige zijn van mening dat de gezichtssluier ook aanbevolen is(niet verplicht) dat baseren ze op de overleveringen/ahadieth..maar dat staat verder niet in de Koran
ik ken geen 1 moslim of moslima die zegt dat de hoofddoek niet hoeft, ookal dragen ze er geen..en lopen ze bv heel uitdagend bij.(ga maar eens vragen voor de grap)
Het praktiseren van een geloof is voor sommige niet makkelijk, vooral als je opgegroeid bent met een geloof en er niet veel van af weet..pas in de late puberteit gaan vele pas nadenken over hun geloof en beginnen met praktiseren..en beetje bij beetje gaat het verder en gaan ze een hoofddoek dragen., een beetje net als pubers die Christelijk(bv refo) zijn opgevoed..in de puberteit boeit het ze vaak niks, en gaan alleen naar de kerk omdat het moet, en doen veel dingen stiekem
Kijk het zou ook raar zijn als je je gebeden niet doet, allerlei dingen doet die niet mogen en wel een hoofddoek draagt..dan klopt het innerlijk en uiterlijk niet met elkaar..dat soort dingen gaat in stapjes..je geloof gaat groeien als je er meer en meer mee bezig houd..zo word het voor sommige ook makkelijker om een hoofddoek te dragen
Ik vond het eerst ook moeilijk om een hoofddoek te dragen, ookal wou ik het heel graag..mijn haar was altijd mijn trots, kreeg altijd complimentjes van goh wat heb je mooi haar..ik heb lang dik krullend haar ala yolanthe van kasbergen..maar goed..de hijaab is er ook om je schoonheid te bedekken dus ja..en ook was het moeilijk doordat mensen die helemaal niet wisten dat je moslim bent je opeens zien met een hoofddoek, je moet het aan iedereen uit gaan leggen dat je moslim bent geworden etc..dus voor mij was het moeilijker dan bij een Turks of Marokkaanse meid, want als zij een hoofddoek gaan dragen kijkt niemand raar op