Homofilie 4

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Re: Homofilie 4

Berichtdoor Optimatus » 16 mar 2009 23:44

Je vergelijkt mijn geliefde vrouw toch niet met een slak, hè? Zij heeft meer snelheidsboetes gehad dan ik.

Even serieus: als je de Bijbel alleen op de letter volgt, kun je niet anders dan concluderen dat de Bijbel homoseksualiteit, welke in den vleze geconsumeerd wordt, afwijst.

De vraag is, of je de Bijbel alleen op de letter moet volgen.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 17 mar 2009 09:42

Sterker nog, de seks krijgt een hogere plaats dan ze eigenlijk verdient. Want laten we eerlijk zijn: hoe vaak zul je in een relatie nu met elkaar vrijen? Hoeveel tijd zul je daar aan besteden?
Als je bedenkt dat de meeste stellen al binnen een halfuur klaar zijn, en dat gerekend op een hele dag is dat al vrij weinig, plus dan nog de aantal x dat het gedaan wordt......
Dus we zijn het er denk ik wel over eens dat het niet om de seks gaat maar om de aantrekkingskracht. En mogen twee mensen van het gelijke geslacht een relatie aangaan?
Ook al is daar liefde tussen beide?

Ik denk het nog steeds niet.
Ook al die pagina's die hier al over gaan hebben mij nog niet kunnen overtuigen van het tegendeel.
Ook al weet ik dat er tussen mensen van het gelijke geslacht oprechte liefde kan bestaan ( mijn eigen oom woonde samen met een man) en daar was zeker oprechte liefde tussen die twee.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 17 mar 2009 10:04

Over een relatie in deze wordt niets gezegd in de Bijbel.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 17 mar 2009 10:24

Maar misschien moeten we in deze kijken naar over welke relatie's de Bijbel wel spreekt.

rafaell

Berichtdoor rafaell » 17 mar 2009 14:30

@tt; ik vind een vrijpartij van een half uur wel erg karig hoor... Daarnaast zegt tijd natuurlijk niet alles over hoe belangrijk het precies is. Ik vind eten bijvoorbeeld net zo belangrijk als slapen, maar aan het laatste spendeer ik meer tijd.

haring
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor haring » 17 mar 2009 18:25

tante-tortel schreef:Maar misschien moeten we in deze kijken naar over welke relatie's de Bijbel wel spreekt.

Misschien moeten we zelf gaan nadenken ipv ons te leiden door dogma's.
*onderschrift verwijderd door moderator*

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 17 mar 2009 19:02

Denkertje21 schreef:Probeer nou eens voor jezelf er achter te komen wat God met homo's wil. Moeten ze (tegennatuurljk) met een vrouw trouwen?
Mogen ze een een geheiligd leven leiden met een andere man? Echt, het draait niet allemaal om seks. Sterker: ik zou soms liever de seks er uit laten omdat zo veel verpest.

Wij hebben als mensen nogal eens de neiging te denken dat geloven in God is als een rustig kabbelende rivier, waarin alles lekker zijn gangetje gaat. Maar het tegendeel is waar. Hij lijkt er nogal een sport van te maken om het ons moeilijk te maken. Klinkt misschien nogal oneerbiedig - en ik druk het nogal ongepolijst uit, maar dat geeft me dan wel het gevoel dat ik eerlijk kan zeggen wat er op mijn hart ligt - maar zo ervaar ik het leven voor een deel wel. Met Job als afschrikwekkend bewijs van hoever dat blijkbaar wel kan gaan.
Dus als je vraagt wat God met homo's wil... Hij zal er ongetwijfeld een wil mee hebben. Maar of dat is wat zij zelf graag willen?
Ik kan homo-zijn dan niet anders zien als een kruis wat je opgelegd wordt. Net zoals Paulus bijvoorbeeld last had van een doorn in het vlees waar hij graag vanaf zou willen, maar God dacht daar anders over (2 Kor. 12:7). De Heidelbergse Cathechismus zegt dat al het moeitevolle wat Hij ons in dit leven toedeelt, doet medewerken ten goede.

En van moeten trouwen is er natuurlijk geen sprake, tenzij iemand ongetrouwd seksuele gemeenschap heeft gehad.
Een heteroman heeft niet de plicht om te trouwen, dus kun je een homoman ook niet dwingen om met een vrouw te trouwen.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 17 mar 2009 19:03

haring schreef:
tante-tortel schreef:Maar misschien moeten we in deze kijken naar over welke relaties de Bijbel wel spreekt.

Misschien moeten we zelf gaan nadenken ipv ons te leiden door dogma's.

Zelf nadenken doe je niet slechts door alles heel cartesiaans in twijfel te trekken, en denken dat je alles wel zelf met je verstand uit kan vinden. Dat zegt men in onze cultuur wel, die het spoor van René Descartes is gevolgd. Maar dat is een enorme zelfoverschatting (zoals de geschiedenis overigens ook wel bewijst).
Blaise Pascal zag het belang van het geloof beter in dan René Descartes.
Zonder geloof zul je ontdekken dat er weinig overblijft wat zeker is. Ik moet daarbij bijvoorbeeld denken aan de Britse empiristen, die zelfs aan de meest elementaire dingen in ons bestaan gingen twijfelen, zoals of datgene wat onze zintuigen ons voorhouden, eigenlijk wel bestaat.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 17 mar 2009 20:57

tante-tortel schreef: En mogen twee mensen van het gelijke geslacht een relatie aangaan?

JIJ geeft jouw antwoord. En dat is gebaseerd op gevoel. Niet op de Bijbel.
Ik kan me dat gevoel wel voorstellen. Maar dat is omdat je het vies vind, twee mannen. Kan ik ook begrijpen. Maar maak van dat eigen gevoel geen opgelegde wet voor een ander...

studentjehhs
Mineur
Mineur

Berichtdoor studentjehhs » 17 mar 2009 21:04

Boekenlezer is zijn discussie begonnen met de volgende zin:"Ik post niet zo graag in deze draad over dit niet zo frisse onderwerp". Dat zegt voor mij genoeg.

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 17 mar 2009 22:15

Denkertje21 schreef:
tante-tortel schreef: En mogen twee mensen van het gelijke geslacht een relatie aangaan?

JIJ geeft jouw antwoord. En dat is gebaseerd op gevoel. Niet op de Bijbel.
Ik kan me dat gevoel wel voorstellen. Maar dat is omdat je het vies vind, twee mannen. Kan ik ook begrijpen. Maar maak van dat eigen gevoel geen opgelegde wet voor een ander...

Nou het is hier wel schering en inslag, die mensen die denken te weten wat ik vind.
Ik snap niet hoe je daar bij komt. Wie zegt dat ik het vies vind? Wie zegt dat ik het anderen opleg?

Het is een mening de gebaseerd is op de Bijbel. En dat is hier door mij en anderen al uitgebreid aan bod geweest.

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 17 mar 2009 22:24

studentjehhs schreef:Boekenlezer is zijn discussie begonnen met de volgende zin: "Ik post niet zo graag in deze draad over dit niet zo frisse onderwerp". Dat zegt voor mij genoeg.

Deze zin is ook bij mij blijven hangen...
Alweer: het heeft niets met een bijbels verwerpen te maken, maar met een persoonlijke afkeer. Ik begrijp dat wel, maar het kan niet.

Steeds weer beklaagt Boekenlezer zich over het feit dat homoseksualiteit hem door de maatschappij door de strot wordt geduwd. Onzin natuurlijk. Niemand vraagt aan een ander om ook 'homo te worden'. Alsof dat al zou kunnen.

Het enige wat homo's en dus ook christenhomo's vragen is acceptatie. Goedkeuring zou mooi zijn, maar zo ver wil niet gaan. Ik accepteer atheïsten, boeddhisten, alcoholisten, om maar een paar -isten te noemen. Ik heb begrip voor hun zienswijze, maar hoef het daar niet mee eens te zijn.

Als boekenlezer e.a. zeggen: "Ik post niet zo graag in deze draad over dit niet zo frisse onderwerp", ligt dat maar heel weinig verwijderd van "Ik zit niet zo graag naastr dit soort niet zo frisse mensen". Toch zit ik naast boekenlezer in de kerk en belangrijker nog: we moeten door een Deur naar binnen!

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 18 mar 2009 07:30

Gelukkig heb ik geen moeite met het accepteren van Homo's. Ik zit elke zondag met veel liefde naast mijn zoon in de kerk.
Maar zelf zeg je al dat je begrijpt dat er mensen zijn die....... En misschien moet er gewoon veel geduld opgebracht worden voor zulke mensen.
Dat probeer ik mijn zoon ook uit te leggen. Hij heeft veel moeite met buitenlanders. Werkt in een winkel waar ze nogal eens de boel komen stelen e.d. En dus scheert hij ze allemaal over één kam. Maar ook daar moet hij mee leren omgaan, dus waarom zouden andere mensen dan geen moeite mogen hebben in het accepteren van hem?
Misschien is het wel een goede geduld oefening ;-)

meboy

Berichtdoor meboy » 18 mar 2009 14:21

Tante-tortel, we zijn het niet vaak eens. Maar mag ik zeggen dat ik het een machtig mooi antwoord vind? Geduld en tijd zijn hele belangrijke factoren. Dat merk ik ook in de manier waarop mijn ouders met dit onderwerp omgaan. Soms ging ik op in discussies waar men nog helemaal niet aan toe was. De tijd om alles te laten bezinken is echt noodzaak. Echter geduld is niet het enige. Zowel mijn ouders als ik hebben geïnvesteerd in het begrijpen van elkaar. Met horten en stoten en onvoorwaardelijke liefde zijn we gekomen waar we ons nu bevinden. Nog steeds elkaar liefhebbend en vasthoudend zonder dat standpunten per definitie overlappen. Daarvoor ben ik erg dankbaar. Ik vind het heel bijzonder dat er mensen zijn waarop je altijd terug kunt vallen, ook al ben je het niet altijd met elkaar eens. Ik hoop en bidt dat ouders hun kinderen daarin onvoorwaardelijk willen vasthouden, "liefde" als onderling belang in plaats van "gelijk".

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 18 mar 2009 14:33

Optimatus schreef:Stel nou dat ik geen twee motorrijdende Refowebbers om principiële redenen niet in de echt zou willen verbinden, dan word ik daar gewoon toe gedwongen.

Waarom zou je gedwongen worden? Als dat zo is heb je wel een rotwerkgever!
Nee hoor, waarom zou een ander het dan niet gewoon voor je doen? Je verbaast je misschien, maar ik voel me dan echt niet gekwetst.

Optimatus schreef:Ach... ik hoop ooit nog eens een huwelijk van twee mannen in de kerk te mogen begeleiden op het orgel. Als ze binnen komen, speel ik "No woman, no cry".

Een kerk die zoiets mogelijk maakt is wel enorm diep gezonken!

Kijk, dat vind ik zo krom!
Ik kan me voorstellen dat je tolerantie bepleit voor homo's, om hun het leven een beetje mogelijk te maken. In die zin dat je ze als mensen levensruimte geeft. Maar alles wat de liberalen in onze maatschappij hebben ingebracht wel prima en best vinden en klakkeloos overnemen, dat is nog wat anders. Daarmee geef je een signaal af dat je je blijkbaar bar weinig interesseert in wat de Bijbel ons voorhoudt. Hoe geloofwaardig denk je dat je dan nog overkomt op bijbelgetrouwe gelovigen?

Terug naar “Archief”