Sex voor het huwelijk...waar ligt de grens?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Re: Sex voor het huwelijk...waar ligt de grens?

Berichtdoor Evelien » 26 feb 2014 16:35

Dan word het volgens mij een soort van broer-zus relatie.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 26 feb 2014 17:17

Marnix schreef:nee inderdaad. En je kan het dan vast prima vinden samen (als je geluk hebt) maar dat is wat anders dan echte liefde.
Het is gewoon een hele culturele aangelegenheid.. ik las eens iets van iemand die kwam ook uit een cultuur waar uithuwelijken heel normaal was, en die schreef iets in de trend van: jullie westerlingen stoken eerst het vuur op en doen dan de rijst in de pan. Wij doen eerst de rijst in de pan en brengen daarna het water aan de kook. De moraal van het verhaal was eigenlijk dat het niet zoveel uitmaakt: uiteindelijk wordt de rijst in beide gevallen toch wel gaar.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 26 feb 2014 17:31

De vraag is op welke manier de rijst lekkerder wordt. Of vaker goed gaar. En dan denk ik dat het beter is om eerst verliefd te worden op iemand en daar een relatie mee aan te gaan dan eerst een relatie aan te gaan en dan vervolgens proberen er verliefd op te worden en van te houden. Natuurlijk zal dat tweede ook geregeld goed gaan (en gaat het eerste, zeker tegenwoordig ook vaak mis) maar het eerste lijkt me een stuk idealer.... omdat je een relatie begint met iemand waar je hart sneller van gaat kloppen, die je mooi vindt, tot wiens karakter je je aangetrokken voelt enzovoorts. Ik denk dat gemiddeld gezien de band, de relatie dieper en intenser is dan wanneer men iemand voor je uitzoekt. (en helaas spelen dan vaak ook allerlei andere belangen een rol)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 26 feb 2014 17:34

Die oosterlingen zullen het wel beter weten, want wij kunnen lang niet zo goed rijst maken, 't is doorgaans Lassie uit een pakkie.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 26 feb 2014 17:35

Boerin schreef:Die oosterlingen zullen het wel beter weten, want wij kunnen lang niet zo goed rijst maken, 't is doorgaans Lassie uit een pakkie.
:lol:

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 27 feb 2014 10:06

Boerin schreef:Die oosterlingen zullen het wel beter weten, want wij kunnen lang niet zo goed rijst maken, 't is doorgaans Lassie uit een pakkie.

Daarom was het voorbeeld met aardappels beter geweest :D
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 05 mar 2014 08:32

Marnix schreef:nee inderdaad. En je kan het dan vast prima vinden samen (als je geluk hebt) maar dat is wat anders dan echte liefde.

Gearrangeerde relaties lijken mij ook niks, al heb ik wel stellen gesproken bij wie het prima is uitgepakt. De claim voor echte liefde is moeilijk. Wat is dat? En wat nou als je het hebt gevonden bij iemand en je kunt er absoluut niet mee samen leven?
Als je het samen goed kunt vinden is dat al een groot goed.
Je kunt de lat namelijk ook te hoog leggen en dan niemand vinden.

visje36

Berichtdoor visje36 » 05 mar 2014 09:55

Als je het samen goed kunt vinden is dat al een groot goed.

Dat is waar, maar moet je dan maar met minder genoegen nemen ?. Je mag natuurlijk best een ideaal plaatje hebben van je droom partner (man/vrouw). En je mag ook best wel eisen stellen aan je partner, maar dat moet ook niet gaan overheersen. En verder de lat mag best hoog liggen, zo niet dan zou je met alles genoegen nemen, en dat is denk ik ook weer niet de bedoeling in zoeken naar de partner, met wie je je leven wilt delen.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 05 mar 2014 10:10

visje36 schreef:Als je het samen goed kunt vinden is dat al een groot goed.

Dat is waar, maar moet je dan maar met minder genoegen nemen ?. Je mag natuurlijk best een ideaal plaatje hebben van je droom partner (man/vrouw). En je mag ook best wel eisen stellen aan je partner, maar dat moet ook niet gaan overheersen. En verder de lat mag best hoog liggen, zo niet dan zou je met alles genoegen nemen, en dat is denk ik ook weer niet de bedoeling in zoeken naar de partner, met wie je je leven wilt delen.

Ik had de lat altijd enorm hoog liggen. Best een behoorlijk eisenpakket gehad waar een eventuele partner aan moest voldoen.
Op een dag werd ik verliefd, ben getrouwd, en van dat eisenpakket is niet zo bar veel blijven staan of ingewilligd...
En we zijn gelukkig.

Rozijn
Majoor
Majoor

Berichtdoor Rozijn » 05 mar 2014 11:59

Ik had de lat altijd enorm hoog liggen. Best een behoorlijk eisenpakket gehad waar een eventuele partner aan moest voldoen.
Op een dag werd ik verliefd, ben getrouwd, en van dat eisenpakket is niet zo bar veel blijven staan of ingewilligd...
En we zijn gelukkig.

Dat zou ik ook getypt kunnen hebben. :)

visje36

Berichtdoor visje36 » 05 mar 2014 12:37

Is vaak zo dat er van dat eisenpakket uiterlijk, type, weinig over blijft als het echt degene is met wie jij oud wilt worden. Vaak is het dan het type waarvan je achteraf denkt, die had ik nooit uitgekozen .

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 05 mar 2014 14:06

visje36 schreef:Is vaak zo dat er van dat eisenpakket uiterlijk, type, weinig over blijft als het echt degene is met wie jij oud wilt worden. Vaak is het dan het type waarvan je achteraf denkt, die had ik nooit uitgekozen .

Sowieso blijft van een mooi jong uiterlijk op latere leeftijd niet zoveel over...
Belangrijkste voor mij was dat het iemand moest zijn die in elk geval dezelfde vakantiebesteding moest hebben. En dat is ook echt de enige eis die is blijven staan...

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 08 mar 2014 12:27

Op een dag werd ik verliefd, ben getrouwd, en van dat eisenpakket is niet zo bar veel blijven staan of ingewilligd... En we zijn gelukkig.

Jammer dat je dat van tevoren niet weet. Nog een hele klus voor ouders om hun kinderen zo op te voeden dat ze een verstandige partnerkeuze doen.
Maar ja, niet geschoten altijd mis. Daarom pleit ik ook sowieso voor seks voor het huwelijk of een andere vorm van jarenlange relatie. De mijne duurt nu zonder juridische vastlegging al meer dan 30 jaar. De hevige verliefdheid van het begin is er (gelukkig) af, want dat is in feite ziekelijk. Maar er is veel voor in de plaats gekomen. Een heerlijke, trouwe relatie met zorg, harmonie en respect.

Hartje1
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Hartje1 » 15 mar 2014 15:13

hubert schreef:De dominee heeft toch niets te maken met je seksleven? Je moet dat gewoon niet nemen. het is echt impertinent. Het doet me denken aan de seksbeluste vragen van priesters tijdens de biecht. Bah!

Je hebt geen enkel gebod overtreden als je seks voor het huwelijk hebt gehad.
In tegendeel, je hebt je gehouden aan het liefdesgebod. Waarom zou liefde louter platonisch uitgedrukt moeten worden als jonge mensen van elkaar (gaan) houden? Hoe kun je nou weten of je wel bij elkaar past (of dat het past) als je nooit seks hebt gehad?
Ik zou dat heel raar en dom vinden. Persoonlijk ben ik blij dat ik mij nooit aan zulke voorschriften heb gehouden. En ik ben met een intensief seksleven heel gelukkig (met vallen en opstaan) geworden.

Ik denk dat een dominee daar wel degelijk mee te maken heeft.. Hij heeft een belangrijk ambt en ook hij moet alle dingen straks verantwoorden tegenover God. Ook als hij mensen laat trouwen die wel een gebod hebben overtreden, waarvan ze nog geen schuld hebben beleden voor God. En ik denk zelf dat seks voor het huwelijk niet mag. De Heere geeft uit liefde een juiste richtlijn zodat je zo fijn en gezond mogelijk door het leven kunt gaan. Aller eerst verlaat je je vader en moeder om samen 1 te worden met je man of je vrouw door te trouwen als je daar sociaal en emotioneel klaar voor bent en als het mogelijk is zelfstandig te wonen (vroeger bleef je soms nog enkele jaren thuis wonen) daarna zul je je vrouw aankleven en tot 1 vlees zijn. Dus de gemeenschap. Zo kun je een nieuw gezin vormen. Ik denk dat God hier heel goed over nagedacht heeft om het voor ons zo goed mogelijk te maken... Let maar eens op als je de volgorde omdraait wat er dan kan gebeuren..

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 17 mar 2014 11:54

Precies.... het gaat op zich de dominee niet aan..... Maar God wel. Hij is Heer van ons leven, op alle fronten zou Hij dat moeten zijn. Dus Hij heeft er dingen over te zeggen.

Als naar de kerk gaan alleen zou inhouden dat je wat leert van wat de dominee vindt en denkt zou het weinig zin hebben. Dan kan je net zo goed thuis blijven. Maar je hoort er Gods Woord (als het goed is). Wat God op basis van Zijn Woord van dingen vindt en je wil leren. En dan wordt het een heel ander verhaal.

Terug naar “Archief”