trouwen, tips enz. deel2

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

MissF
Generaal
Generaal

Re: trouwen, tips enz. deel2

Berichtdoor MissF » 22 mar 2010 09:47

Je hoeft je pasjes niet te veranderen hoor.
Je blijft altijd je meisjesnaam houden, zo heet je, dat verandert nooit. Maar je wilt door bedrijven en mensen aangesproken worden als mevrouw (achternaam man). Dat heeft niks met pasjes te maken.
Dat kan wel, als je dat wilt, maar op al mijn pasjes die voor mijn trouwen zijn gemaakt staat nog gewoon mijn meisjesnaam.
Ik vind vooral nu we een kind hebben, het erg fijn dat we alledrie dezelfde achternaam hebben. we zijn gewoon familie B. Klinkt toch leuker als man (met de ene achternaam), vrouw (met andere achternaam), kind (welke achternaam?).
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Nina87
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Nina87 » 22 mar 2010 09:58

Okay, dat wist ik niet, ik dacht dat je al je pasjes moest veranderen.
En als wij kinderen zouden mogen krijgen zou ik het wel weer mooier vinden om allemaal dezelfde achternaam te hebben...Lastig, lastig.
Weak is the effort of my heart,
And cold my warmest thought;
But when I see Thee as Thou art,
I’ll praise Thee as I ought.

esli
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor esli » 22 mar 2010 10:04

Dat als er kinderen zouden zijn je allemaal dezelfde naam hebt, zou voor mij ook de belangrijkste reden zijn om de naam van mijn man aan te nemen. Maar je ziet zovaak dat er binnen een gezin 2 (of meer) achternamen zijn dat het volgens mij voor de handigheid amper uitmaakt. Bij de meeste instellingen gaan ze er niet meer van uit dat je allemaal hetzelfde heet volgens mij.

Toen ik nog in mijn overwegingsfase zat, leek het me ook wel grappig (lekker tegendraads :wink: ) als mijn man, mijn naam zou gaan gebruiken. Toen ik dat voorstelde wilde hij er niet eens over nadenken. Hij vond het veel te raar om opeens zijn eigen naam niet meer te gebruiken. Dat gevoel had ik dus precies hetzelfde met het gebruiken van zijn naam. Dat hielp me dan wel weer in het maken van de keus om gewoon mijn eigen naam te blijven gebruiken. Wat hij dus ook prima begreep en geen probleem vind.

elvira (gast)
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor elvira (gast) » 22 mar 2010 11:03

Grappig, toch behoorlijk traditionele reacties. Is er geen enkele man die de naam van zijn vrouw wil aannemen? (of kan dat in Nederland niet? In Duitsland kan het wel)
Ik heb het niet gedaan: het is en blijft mijn naam.. klaar. Mijn man wilde mijn naam ook niet aannemen. Bovendien: vanwege mijn beroep wil ik niet met mijn naam in het telefoonboek; dus mensen die ons kennen weten wel onder welke naam ze dan wel moeten zoeken. :mrgreen:
Mochten wij ooit kinderen krijgen, dan zou ik mezelf (op kdv/scholen/etc.) wel met twee namen voorstellen, dat doe ik hier ook voor de buren. (om verwarring tegen te gaan enzo) Maar officieel is er niets geregeld. 8)

esli
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor esli » 22 mar 2010 11:31

Ja hoor dat kan in Nederland ook wel. Ik ken ook mensen waar de kinderen de naam van de moeder gekregen hebben ipv. de vader. Volgens mij zijn alle variaties in Nederland wel zo´n beetje mogelijk.

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 22 mar 2010 12:54

Inderdaad zijn in Nederland alle variaties mogelijk, je kunt ook allebei een dubbele naam nemen (vergelijk Katja en Thijs Römer-Schuurman). Als je kinderen krijgt, kies je bij de eerste welke achternaam die krijgt en dat geldt dan voor al jullie kinderen, zodat die in elk geval allemaal dezelfde achternaam hebben.

Ik heb overigens ook de achternaam van mijn man erbij genomen. Erbij ja, want je meisjesnaam blijf je natuurlijk houden en staat ook op officiële papieren (waaronder de al eerder genoemde school- en universiteitspapieren).
Als ik in mijn werk een dagvaarding moet opstellen waarbij mijn cliënt of de wederpartij een getrouwd persoon met dubbele achternaam is, vind ik het trouwens mooi staan om 'mevrouw [meisjesnaam] echtgenote van (e/v) [naam man] neer te zetten, de omgekeerde volgorde dus, met de eigen naam voorop. Eerst de eigen 'identiteit', dan de toegevoegde :).
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

Nina87
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Nina87 » 23 mar 2010 17:13

Wij hebben onze uitnodigingen besteld en zijn nu hard op zoek naar een fotograaf. Degene die wij graag wilden is nog beschikbaar dus we hopen dat het wat wordt.

Liesien
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Liesien » 23 mar 2010 17:41

Succes Nina! :)

Hier inmiddels veel geregeld. Normaal zijn mn vriend en ik meer 'uitstellers', dus het verbaast me eigenlijk wel.
Geregeld: Gemeentehuis, eind deze week in ondertrouw (voor we dat vergeten 8) ), kerk+dominee, feestlocatie en ook de fotograaf :)
Wacht niet, tot de dag voorbij is...
N'attends pas que le jour se lève...
=)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 24 mar 2010 09:52

Goed bezig :)

Nina87 schreef:Wij hebben onze uitnodigingen besteld en zijn nu hard op zoek naar een fotograaf. Degene die wij graag wilden is nog beschikbaar dus we hopen dat het wat wordt.

Als hij nog beschikbaar is en jullie willen betalen, zal dat wel lukken toch? ;)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

ring
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor ring » 24 mar 2010 10:13

En hebben jullie ook allemaal al een huwelijksreis geboekt? :) Mijn vriend is druk bezig met iets zoeken en het leukste is natuurlijk als het voor mij een verrassing is. 'k Schrok alleen nog wel van hoeveel het gaat kosten :roll: Wij trouwen in juli, dus dan heb je ook gewoon te maken met het hoogseizoen...

Verder is alles zo goed als geregeld. :wink: Nu DE dag zelf nog.. krijg er steeds meer zin in, ook omdat je er naar toe groeit.
"Boeken zijn schepen die de uitgestrekte zeeën des tijds doorkruisen"

Nina87
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Nina87 » 24 mar 2010 10:16

Ik denk het wel, maar we willen wel graag eerst even afspreken om te kijken of het een beetje 'klikt' - ze is er dan toch een hele dag bij. En ik zou ook graag een heel fotoalbum van haar willen zien, want vaak zetten ze alleen de beste foto's op de website.

Wij hebben nog geen huwelijksreis geboekt omdat we nog helemaal geen idee hebben van waar we dan aan het werken / studeren zijn en daarom nog niet weten hoelang we dan vrij kunnen nemen, als het al kan. Gaaf dat je vriend het gaat organiseren, dat zou die van mij niet durven denk ik. Hij zou veel te bang zijn dat ik het dan niet leuk zou vinden!

Dine
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Dine » 24 mar 2010 10:23

Wij hebben van de week een huwelijksreis geboekt!! we gaan vier dagen weg, naar een stad!
We missen college etc. erdoor, maar dat maakt niet uit, we willen er even van genieten!
Vriendlief heeft het geregeld, maar toen het rond was, heeft hij het wel verteld :wink:
Kom naar Mij toe, allen die vermoeid en belast bent, en Ik zal u rust geven.

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 24 mar 2010 10:35

Best romantisch natuurlijk als manlief de huwelijksreis regelt, maar ik wilde gewoon weten en meebeslissen waar we naartoe gingen 8)
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

Dine
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Dine » 24 mar 2010 10:45

Haha Le Chat, dat kan ik me wel goed voorstellen hoor! :)
Bij ons gaat het om een paar daagjes en ik had al aangegeven dat ik het liefst niet in appartement wou zitten en dat een stad me heerlijk leek (ook omdat het herfst is). En dat het niet te ver weg mocht zijn, maar dat het wel een 'nieuwe' stad moest zijn..
En toen is hij op zoek gegaan :mrgreen:
Kom naar Mij toe, allen die vermoeid en belast bent, en Ik zal u rust geven.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 24 mar 2010 11:05

ring schreef:En hebben jullie ook allemaal al een huwelijksreis geboekt? :) Mijn vriend is druk bezig met iets zoeken en het leukste is natuurlijk als het voor mij een verrassing is. 'k Schrok alleen nog wel van hoeveel het gaat kosten :roll: Wij trouwen in juli, dus dan heb je ook gewoon te maken met het hoogseizoen...

Verder is alles zo goed als geregeld. :wink: Nu DE dag zelf nog.. krijg er steeds meer zin in, ook omdat je er naar toe groeit.

Wij gaan 18 dagen naar Portugal, een gerenoveerde authentieke boerderij in the middle of nowhere :)

En dat mag Joanne wel weten, we hebben het samen uitgezocht. Vonden we wel zo leuk :)

Leuk he, naar die dag toeleven. Hier nog 3 weken... en dan is het d.v. zover.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Terug naar “Archief”