Evolutietheorie - Creationisme - ID; Deel 2

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

hettys
Majoor
Majoor

Re: Evolutietheorie - Creationisme - ID; Deel 2

Berichtdoor hettys » 09 sep 2009 19:16

Jammie schreef:Ben ik niet van plan te doen! Het hele leven is een zoektocht naar verklaringen en kennis. Een theorie van alles zal er nooit komen, omdat er steeds weer nieuwe waarnemingen komen. Ik verwijt de wetenschap ook niet dat ze niet alles weten. Ik verwijt ze alleen dat ze geen andere opvattingen tolereren dan alleen de gangbare opvatting. Als je creationist bent dan wordt je gelijk bestempeld als niet-wetenschappelijk en religieus.

Religie valt per definitie buiten de wetenschap omdat het niet meetbaar is. Wie met religieuze argumenten beweert wetenschap te bedrijven doet aan pseudowetenschap Iemand wordt bij mijn weten uitsluitend creationist uit religieuze overwegingen.

Jammie schreef:Dat verwijt ik ze. Uiteraard heb je gelijk dat er een stuk geloof in zit. Maar dat is in de evolutiebiologie/astronomie/geologie ook. Niemand was erbij toen het gebeurde, je kan er alleen maar over speculeren. Big Bang? Niemand die het weet. Oersoep? Niemand die het weet

Denk je echt dat astronomen alleen maar speculeren over een eventuele oerknal?

Jammie schreef:Dat heb ik niet gezegd, ik zou graag al die ontstaansmythen buiten beschouwing laten en het scheppingsmodel gebruiken die op de Bijbel gebaseerd is, hier kan ik wat mee van die andere soorten heb ik geen verstand en kan ik ook niet verdedigen

Hoe moet dan de wetenschap rekening houden met al die verschillende ontstaansmythen?

Jammie schreef:Zijn dit mensen? http://www.ekudos.nl/artikel/4905/de_kl ... ter_wereld. Maak zelf je conclusie, als je het niet begrijpt dan leg ik het uit. Ik zoek de referentie op! Ik zou de mensen niet classificeren bij dierenrijk o.i.d.

Er is ook nog zoiets als DNA. Al jaren zeggen creationisten doodleuk dat neanderthalers H. Sapiens zijn met een botafwijking. Dat is inmiddels een leugen.
We weten heel zeker dat we niet afstammen van de neanderthalers, maar dat ze een verre neef van ons waren. een andere mensensoort dus.

http://www.revolutietheorie.be/pagina51.html

http://www.volkskrant.nl/wetenschap/article1148462.ece/Neanderthaler-dna_compleet_in_kaart
Ook gif is geschapen.

Jammie
Mineur
Mineur

Berichtdoor Jammie » 09 sep 2009 22:17

Mortlach schreef:Ah, ok, ik begrijp het. Prima, zolang we maar erkennen dat iedere willekeurig scheppingsmodel, gebaseerd op welke ontstaansmythe dan ook, in principe net zo geldig is als de christelijke variant. Dan beperken we ons in het bespreken wel tot die ene.

Het ligt eraan met wat je met een ontstaansmythe bedoelt? Dat is de eerste vraag, de tweede vraag is Evolutie is ook een ontstaansmythe of niet? Ik denk dat het scheppingsmodel meer water houd, die heeft een intelligentie die nodig is om informatie te laten ontstaan. Informatie ontstaat niet zomaar, daar heeft het een intelligentie voor nodig. Evolutie heeft geen intelligentie, alles ontstaat door stom toeval.

Mortlach schreef:Nee hoor, je moet alleen met erg sterke bewijzen komen om de gangbare opvattingen omver te werpen. En let op, dan niet alleen negatieve bewijzen (Evolutie kan niet, want...). Positieve bewijzen (God heeft het gedaan, want...) maken veel meer indruk.

Ik weet nu niet goed wat ik aan je heb. Je gelooft dus dat God de evolutie stuurde? Om je dan te stickeren, ben je theïstisch evolutionist, of atheïstische evolutionist. Als dat laatste zo is dan begrijp ik je laatste argument niet.

Mortlach schreef:Dus je verwijt het de wetenschap dat ze je religieus noemen, maar niet dat ze je "een stuk religieus" noemen?

Hier bedoel ik mee dat je niet alles kan weten, je moet dus sommige dingen voor waar aannemen terwijl dat nog niet door het waarneembare 'bewezen' is. Zo hebben evolutionisten een probleem bij het ontstaan van leven en de ontwikkeling van het leven omdat dit niet meer waarneembaar is. Je kan zeggen: Ja de wetenschap heeft alles al teruggerekend tot de eerste oercel. Maar hoe doen ze dat dan? Dat is gebaseerd op aannamens, maar wie zegt me dat die snelheden van nu ook de snelheden van vroeger waren. Wie zegt dat de oeratmosfeer er zo uitgezien heeft. Niemand. Zelfs Richard Dawkins geeft toe dat 'nobody was there, so it's a speculative'. Dus dat is je geloof. Geloof is iets aannemen wat je voor waar houdt. Dus wat ik wil is een gelijke verhouding, want er zit evenveel geloof in beiden.

Mortlach schreef:Hahahahahaha... sorry, maar niemand die het weet? Big Bang? We hebben modellen die kloppen die teruggaan tot 10^-35 seconde na T=0.

Je mag me uitlachen, gefeliciteerd met je 13,7 miljardste verjaardag Mortlach, jij ben er bij geweest. Natuurlijk niet, denk eens even logisch na. Zouden natuurwetten werken met die hitte? Wie vertelt mij dat de expansiesnelheid altijd even snel geweest is. Wie vertelt mij dat de Big Bang werkelijk geweest is. Zo'n nutteloze berekening vertelt mij niets, het zou wiskundig dan kloppen maar tussen wiskunde en werkelijkheid zit nogal een verschil. Niemand kan wetenschappelijk wat zinnigs zeggen over het begin. Het zal een hoop geloof bij moeten.

Mortlach schreef:Verder is het "je was er niet bij" argument gewoon ontzettend zwak. Nee, we waren er inderdaad niet bij, maar een gebeurtenis laat wel sporen na, waarmee je de gebeurtenis kunt reconstrueren. Doen ze dagelijks in de rechtzaal. Of wil je alle moordenaars maar vrij laten "want we waren er niet bij toen de moord gepleegd werd en het is maar speculatie dat de verdachte ook echt de dader is."

Uiteraard is dat zwak, dat is het zwakke van de wetenschap. Een moord kun je trouwens nog reconstrueren als er getuigen bij waren, of DNA bloedsporen o.i.d. Bij de Big Bang waren geen getuigen.

Mortlach schreef:Trouwens, op een bepaalde manier waren we er wél bij toen de Big Bang gebeurde. We vangen nog steeds fotonen op die op dat moment zijn uitgezonden, zij het als Kosmische Achtergrondstraling vanwege de bizarre roodverschuiving.

Maar wie zegt mij dat die straling altijd dezelfde snelheid heeft gehad in het verleden?

Mortlach schreef:De argumenten van creationisten zijn over het algemeen bijzonder lachwekkend, elke keer als ik video's van Hovind bekijk rol ik van mijn stoel van het lachen. Anderen zijn niet veel beter.

Ik moet nu harder om jou lachen dan om Hovind. Ik zie dat je weinig kaas gegeten heb van het scheppingsmodel als je met Hobrink en Hovind aankomt. Die eerste is alleen maar voedselwetenschapper die andere is theoloog. Goede voorbeelden hoor! Heb legio betere boeken, waar je echt wel minder hard om gaat lachen, of misschien om gaat huilen. :D

quote="Mortlach"]Totdat het raamwerk écht onhoudbaar blijkt. Maar als het naturalistische raamwerk je dwars zit, geef ik je wel gelijk. Wetenschap zal nooit, maar dan ook nooit, het naturalisme opgeven. Het bovennatuurlijke toelaten tot de wetenschap staat gelijk aan de gifpil, omdat zoals ik al eerder zei "God did it!" ALLES kan verklaren en dus tegelijkertijd een waardeloze verklaring is. Sterker nog: zelfs als God zich persoonlijk zou openbaren tijden een wetenschapscongres zou het een hele hoop christenen opleveren, die vervolgens in hun lab gewoon met dezelfde naturalistische kaders verder werken. Een wetenschapper heeft simpelweg geen keus.[/quote]

Geen keus zou ik niet willen zeggen, je hoeft niet altijd naar je uitgangspunten te kijken om wetenschap te bedrijven, je zou bijvoorbeeld kunnen kijken hoe ver de grens tussen de soorten gaat. Maar eindelijk kan ik het vinden in je betoog, hier wilde ik naar toe! Goed zo Mortlach!

Mortlach schreef:http://www.theflatearthsociety.org/Ze bestaan. Dus moeten we naar de argumenten kijken, nietwaar? Of vind je ook dat deze stelling te bizar is om serieus te nemen?

Mensen met serieuze bedoelingen daarvan moet je de argumenten wegen, ik wist niet dat deze society bestond. Ik denk persoonlijk dat de aarde rond is :D Al lijkt hij voor kinderen plat, als ze niet anders weten. Als wij niet anders hadden geweten had hij ook wel plat geleken. :D

Mortlach schreef:Ik zal nog wel eens een diagrammetje posten van de overgang van één microbe-soort naar twee nieuwe microbesoorten. De fossiele record daarvan is zo goed als compleet en je kan de speciesering als het ware live volgen aan de hand van alle fossielen. Die hou je van me tegoed.

Ja, daar ben ik benieuwd na, fossielen zijn toch alleen maar botjes, kunnen toch niets laten zien. :D Ik zou willen zeggen dat je variatie zou kunnen vinden in de diersoorten, maar toch zeker geen evolutie. In de zin van overgang van de ene naar de andere soort.

Mortlach schreef:Wat is het nou? Je hebt bezwaar tegen het naturalistische kader van de wetenschap, maar alleen wanneer het evolutie betreft?

Nu maak je een vergissing. Er is sprake van twee soorten wetenschap, een wetenschap die zich bezig houdt met het heden en een wetenschap die zich bezig houdt met het verleden. De eerste noem ik operationele wetenschap dus wat je kan testen, bijvoorbeeld een auto wordt getest. Dit zegt niets over evolutie of het verleden. Deze wetenschap is betrouwbaar want dat kun je met eigen ogen zien. Het is bewezen dat de auto werkt, je kan er in rijden.
De tweede soort noem ik historische wetenschap. Zoeken naar het verleden. Dit is niet meer waar te nemen, ook niet meer te testen. Dit is de processen die in het heden plaatsvinden toepassen op het verleden. Maar niemand kan garanderen dat die processen in het verleden ook zo plaatsvonden. Daarom heb ik bij de ene soort geen bezwaren tegen wetenschap, ik ben blij dat ik een auto heb. Maar bij het tweede soort heb ik bezwaar ertegen dat evolutie de verklaring is van de gangbare wetenschap. Snap je me? Als je het niet begrijpt moet je maar verder vragen.

Ik denk trouwens niet dat ik er morgen ben, heb het erg druk. Misschien zaterdag weer, maar misschien ook wel eerder
Gen. 1:1 --> "In den beginne schiep God de hemel en de aarde."

Jammie
Mineur
Mineur

Berichtdoor Jammie » 09 sep 2009 22:25

hettys schreef:Denk je echt dat astronomen alleen maar speculeren over een eventuele oerknal?

Uiteraard doet de astronomie ook nog wel andere dingen. Ze houden zich zeker niet alleen maar met een oerknal bezig, leeg beroep anders.

hettys schreef:Hoe moet dan de wetenschap rekening houden met al die verschillende ontstaansmythen?

Ze scheppen zelf een ontstaansmythe, ze houden dus alleen rekening met hun eigen mythe.

hettys schreef:Er is ook nog zoiets als DNA. Al jaren zeggen creationisten doodleuk dat neanderthalers H. Sapiens zijn met een botafwijking. Dat is inmiddels een leugen.
We weten heel zeker dat we niet afstammen van de neanderthalers, maar dat ze een verre neef van ons waren. een andere mensensoort dus.

We hadden het niet over Neanderthaler. We hadden het over Homo Floresiensis. Trouwens de gangbare wetenschap erkent de Neanderthaler ook als ondersoort van een Homo Sapiens: Homo sapiens neanderthalensis op http://en.wikipedia.org/wiki/Neanderthal
Lees anders het onderstaande abstract van een artikel door evolutionistische wetenschappers (Alhoewel ik het niet met ze eens ben dat ze de mens gelijk stellen met de apen):

"The taxonomic status of Neanderthals lies at the center of the modern human origins debate. Proponents of the single-origin model often view this group as a distinct species with little or no contribution to the evolution of modern humans. Adherents to the regional continuity model consider Neanderthals a subspecies or population of Homo sapiens, which contributed significantly to the evolution of early modern Europeans.Adherents to the regional continuity model consider Neanderthals a subspecies or population of Homo sapiens, which contributed significantly to the evolution of early modern Europeans. Paleontologists generally agree that fossil species should be equivalent to extant ones in the amount of their morphological variation. Recognition of fossil species therefore hinges on analogy to living species. A previous study by one of the authors and recent work by other researchers [Schillachi, M. A. & Froelich, J. W. (2001) Am. J. Phys. Anthropol. 115, 157–166] have supported specific status for Neanderthals based on analogy to chimpanzees and Sulawesi macaques, respectively. However, these taxa may not be the most appropriate models for Pleistocene humans. Here we test the hypothesis that Neanderthals represent a subspecies of H. sapiens by comparing the degree of their morphological differentiation from modern humans to that found within and between 12 species of extant primates. The model taxa comprised >1,000 specimens, including phylogenetic (modern humans and African apes) and ecological (eight papionin taxa) models for Pleistocene humans. Morphological distances between model taxon pairs were compared to the distances between Neanderthals and modern humans obtained by using a randomization technique. Results strongly support a specific distinction for Neanderthals."
Laatst gewijzigd door Jammie op 09 sep 2009 22:31, 1 keer totaal gewijzigd.

Jerommel
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Jerommel » 09 sep 2009 22:27

Hoe moet dan de wetenschap rekening houden met al die verschillende ontstaansmythen?
Genesis is wel een aparte en de meest expliciete. Verder zijn de andere religies wel enigzins terug te voeren op Babylonisch (Nimrodiaans) erfgoed. Ja, dat proberen ze ook met de bijbel, maar dat lukt niet...
Verder is de Bijbel niet zomaar af te wimpelen als een boek met mythes, en de consistentie van het geheel doet ook waarde aan Genesis toekennen.

Hulde voor Jammie en haar schrijfstijl by the way.
Ik hoop dat je deze toon volhoudt tussen de atheisten en afvalligen met hun kromme vergelijkingen en drogredeneringen. :shock: (did I say that?) :oops:
Gelukkig weten ze wel een beetje waar ze het over hebben. :mrgreen:

Jammie
Mineur
Mineur

Berichtdoor Jammie » 09 sep 2009 22:33

Jerommel schreef:Hulde voor Jammie en haar schrijfstijl by the way.
Ik hoop dat je deze toon volhoudt tussen de atheisten en afvalligen met hun kromme vergelijkingen en drogredeneringen. :shock: (did I say that?) :oops:

Doe maar zijn schrijfstijl :D Ik ben even voorzichtig om te zeggen dat ze drogredeneringen hebben. Dat gaat wat te ver denk ik.

Jammie
Mineur
Mineur

Re: Hoe werkt wetenschap?

Berichtdoor Jammie » 09 sep 2009 22:38

DannyV schreef:Dus vogellongen zijn reptielenlongen en in principe zou dat al genoeg antwoord op je vraag zijn..

Het is onzin wat je beweert, ga de reptielenlong en de vogellong maar eens vergelijken en kom tot je conclusie. Suc6 met de vergelijking en met het shockerende tegenargument wat je ziet

Jerommel
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Jerommel » 09 sep 2009 22:39

Doe maar zijn schrijfstijl :D
Ohw, Freudiaanse gedachtekronkel... (jammie, lekker... :oops: )
Ik ben even voorzichtig om te zeggen dat ze drogredeneringen hebben. Dat gaat wat te ver denk ik.
Ik ben soms wat lomp... en dan denk ik ook nog dat het grappig is... my bad...

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 09 sep 2009 23:24

Jammie schreef:Het ligt eraan met wat je met een ontstaansmythe bedoelt? Dat is de eerste vraag, de tweede vraag is Evolutie is ook een ontstaansmythe of niet? Ik denk dat het scheppingsmodel meer water houd, die heeft een intelligentie die nodig is om informatie te laten ontstaan. Informatie ontstaat niet zomaar, daar heeft het een intelligentie voor nodig. Evolutie heeft geen intelligentie, alles ontstaat door stom toeval.

Ontstaansmythe: verhaal over het ontstaan van alles door een bovennatuurlijke invloed, met name uit oude culturen. Dus het verhaal dat de aarde is ontstaan doordat een goddelijke kip aan het scharrelen was, zoals vertelt door een aziatisch volk, of het verhaal dat de mens is ontstaan toen de god Popocatatepetl zijn neus snoot zoals vertelt door de Inca's, of dat alles is ontstaan door een spermadruppel van de god Osiris zoals de Egyptenaren beweerden. Evolutietheorie is geen mythe omdat er geen bovennatuurlijke krachten in voorkomen.

Waarom is intelligentie nodig om informatie te laten ontstaan? Wat bedoel je PRECIES met informatie? Evolutie heeft inderdaad geen intelligentie nodig. Het ontstaat door toevallige mutatie en vervolgens natuurlijke selectie! Dat selectieproces heeft NIETS met toeval te maken, maar daar zwijgen de crea's meestal over.

O, en het zou natuurlijk flauw zijn om te vragen waar die intelligentie van dat scheppingsmodel dan precies vandaan komt. Net zo flauw als er dan vervolgens op wijzen dat het alleen maar een verplaatsen van het probleem is.

Ik weet nu niet goed wat ik aan je heb. Je gelooft dus dat God de evolutie stuurde? Om je dan te stickeren, ben je theïstisch evolutionist, of atheïstische evolutionist. Als dat laatste zo is dan begrijp ik je laatste argument niet.

Het was slechts een voorbeeld. Label me voorlopig maar als atheistisch evolutionist, dan zit je er het dichtste bij. Mijn punt was dat je POSITIEF bewijs moet kunnen leveren. Dat heb ik in al die jaren dat ik met dit onderwerp hobby nog NOOIT een creationist zien doen. Het is altijd alleen maar: "Zij hebben het fout want..." (en dan in de meeste gevallen nog eens een hele slechte argumentatie.

Laat het creationisme nou eens een voorspelling doen, die ze kunnen onderzoeken en toetsen. Evolutie doet dat de hele tijd. Fossiele dieren worden aan de hand van andere fossielen voorspeld, en dan ook vaak gevonden. Kom nou eens een keer met een positief bewijs dat God de hele boel geschapen heeft. En nee, irreducible complexity is een leuk concept, maar nog nooit sluitend aangetoond.

Hier bedoel ik mee dat je niet alles kan weten, je moet dus sommige dingen voor waar aannemen terwijl dat nog niet door het waarneembare 'bewezen' is. Zo hebben evolutionisten een probleem bij het ontstaan van leven en de ontwikkeling van het leven omdat dit niet meer waarneembaar is.

De 80-jarige oorlog is op dit moment ook bijzonder slecht waarneembaar. Hebben we daar ook problemen mee? Nee, want we hebben sporen van die oorlog die ook nu nog te volgen zijn.

Je kan zeggen: Ja de wetenschap heeft alles al teruggerekend tot de eerste oercel.

Was het maar waar; zo ver zijn we nog lang niet.

Maar hoe doen ze dat dan? Dat is gebaseerd op aannamens, maar wie zegt me dat die snelheden van nu ook de snelheden van vroeger waren.

Snelheden? Over welke snelheden heb je het nu? Toch niet lichtsnelheid , hoop ik.

Wie zegt dat de oeratmosfeer er zo uitgezien heeft. Niemand.

Jawel, de wetenschapper die ijskernen uit de kilometers dikke ijslaag op de Zuidpool heeft uitgeboord en de daarin opgeloste luchtbelletjes zorgvuldig heeft geanalyseerd.

Zelfs Richard Dawkins geeft toe dat 'nobody was there, so it's a speculative'.

Kun je me vertellen waar je dit citaat vandaan hebt, want ik vermoed dat de crea's favoriete misleidingstactiek weer eens gebruikt is: Quote mining. Maar misschien niet hoor, misschien heeft Dawkins dat echt zo gezegd en bedoeld. ALs je me de referentie geeft, dan zoek ik het even na.

Dus dat is je geloof. Geloof is iets aannemen wat je voor waar houdt. Dus wat ik wil is een gelijke verhouding, want er zit evenveel geloof in beiden.

Uh, nee, dat is het niet. Er is namelijk een cruciaal verschil in aannames. Kijk, dat zit zo: bij wetenschap moet de aanname precies datgene verklaren wat je wil verklaren en niets meer dan dat. Als ik X wilt verklaren, mag ik geen aanname doen die zowel X als niet-X voorspelt. De aanname "het eerste leven ontstond spontaan uit niet-levende moleculen" is er zo eentje, een goeie. Op basis van die aanname en vervolgens de evolutietheorie kun je precies de biodiversiteit verklaren, maar niets meer. Jij wilt een Almachtige entiteit aannemen, genaamd God. Die aanname verklaart ALLES tot en met schijfvormige planeten op de rug van 4 olifanten op de rug van de grote ruimteschildpad A'tuin. Over het gevolg hiervan heb ik al eerder gepost.

Je mag me uitlachen, gefeliciteerd met je 13,7 miljardste verjaardag Mortlach, jij ben er bij geweest. Natuurlijk niet, denk eens even logisch na. Zouden natuurwetten werken met die hitte? Wie vertelt mij dat de expansiesnelheid altijd even snel geweest is. Wie vertelt mij dat de Big Bang werkelijk geweest is. Zo'n nutteloze berekening vertelt mij niets, het zou wiskundig dan kloppen maar tussen wiskunde en werkelijkheid zit nogal een verschil. Niemand kan wetenschappelijk wat zinnigs zeggen over het begin. Het zal een hoop geloof bij moeten.

Sorry, maar ik word altijd een beetje moedeloos van mensen die beweren dat kosmologen zomaar wat uit hun duim lopen te zuigen. Ja, dan moet ik ook wel eens lachen. Over de hitte en de expansiesnelheid hebben mensen veel slimmer dan jij en ik hele uitputtende rekenmodellen gemaakt. Hetgene wat je met de juiste telescopen aan de hemel ziet, vertelt je dat er een big bang geweest is, namelijk een uitdijend heelal en cosmische achtergrondstraling.

maar tussen wiskunde en werkelijkheid zit nogal een verschil.

Dit pik ik er even apart uit. Tja, zolang je dit gelooft zal het wel nooit wat worden. Natuurlijk zijn er eindeloos genuanceerde filosofische discussies te houden over de details, maar het feit is gewoon dat wiskunde de werkelijkheid tot in een ongelofelijk hoge graad van perfectie kan beschrijven. Als er IETS met de werkelijkheid overeenkomt, is het wiskunde. Maar goed, als je er zo over denkt, dan zegt al het werk van de wetenschappers sinds Copernicus en Newton je helemaal niks. Maar denk er eens over na: we bouwen deeltjesversnellers en kernfusiereactoren. Denk je nou echt dat die zouden werken als de wiskunde die daaraan ten grondslag ligt niet zou kloppen?

Uiteraard is dat zwak, dat is het zwakke van de wetenschap. Een moord kun je trouwens nog reconstrueren als er getuigen bij waren, of DNA bloedsporen o.i.d. Bij de Big Bang waren geen getuigen.

Da's apart. En die kosmische achtergrondstraling dan, die we nog steeds iedere dag opvangen? En de sterrenstelsels die we van ons af zien vliegen? Allemaal kosmische bloedsporen van de grootste moord ooit gepleegd.... uh, zoiets dan.

Maar wie zegt mij dat die straling altijd dezelfde snelheid heeft gehad in het verleden?

Weet je waarom een natuurconstante zo heet? Omdat ze CONSTANT zijn, als in "niet-variabel".

Ik moet nu harder om jou lachen dan om Hovind. Ik zie dat je weinig kaas gegeten heb van het scheppingsmodel als je met Hobrink en Hovind aankomt. Die eerste is alleen maar voedselwetenschapper die andere is theoloog. Goede voorbeelden hoor! Heb legio betere boeken, waar je echt wel minder hard om gaat lachen, of misschien om gaat huilen. :D

Ach, veel creationisten varen er blind op en verheffen Hobrink en Hovind tot de 13e en 14e apostelen. Het zou een teken moeten zijn dat de voedselwetenschapper en de theoloog zich zo uitgebreid uitlaten over zaken waar ze niks vanaf weten. Alsof Einstein een college Oud-testament zou gaan geven...

Maar goed, als je betere boeken hebt, neem ik daar graag kennis van. Je zult ze me dan wel moeten toevertrouwen (kan per post). PB me maar voor mijn adres.

Geen keus zou ik niet willen zeggen, je hoeft niet altijd naar je uitgangspunten te kijken om wetenschap te bedrijven, je zou bijvoorbeeld kunnen kijken hoe ver de grens tussen de soorten gaat. Maar eindelijk kan ik het vinden in je betoog, hier wilde ik naar toe! Goed zo Mortlach!

Er IS geen grens tussen soorten; dat is nou net een van de gevolgen van evolutie. Die grenzen zijn per definitie gradueel.

Het ging er mij om dat het bovennatuurlijke geen plaats heeft in de wetenschap, en nooit zal krijgen.

Ja, daar ben ik benieuwd na, fossielen zijn toch alleen maar botjes, kunnen toch niets laten zien. :D Ik zou willen zeggen dat je variatie zou kunnen vinden in de diersoorten, maar toch zeker geen evolutie. In de zin van overgang van de ene naar de andere soort.

Pardon? Botjes kunnen niets laten zien? Laat dat je reumatoloog, internist en anatomist maar niet horen. Botten vertellen juist hele verhalen, als je maar weet hoe je het eruit moet krijgen.

Het is nu laat, dus ik heb geen puf om het linkje naar het diagrammetje op te zoeken (staat in een boek). Het resultaat zou je trouwens vast niet omverblazen, omdat het een speciëring van een eencellige naar twee eencelligen is, waarvan het grote verschil de dikte van de celwand of zoiets is. Voor biologen is het dé smoking gun; leken zien het er vaak niet in; die verwachten dat er uit een kippenei ineens een koe kruipt ofzo.

Dan nog de opmerking: verschuiving van variatie-verdeling IS evolutie.

Nu maak je een vergissing. Er is sprake van twee soorten wetenschap, een wetenschap die zich bezig houdt met het heden en een wetenschap die zich bezig houdt met het verleden. De eerste noem ik operationele wetenschap dus wat je kan testen, bijvoorbeeld een auto wordt getest. Dit zegt niets over evolutie of het verleden. Deze wetenschap is betrouwbaar want dat kun je met eigen ogen zien. Het is bewezen dat de auto werkt, je kan er in rijden.
De tweede soort noem ik historische wetenschap. Zoeken naar het verleden. Dit is niet meer waar te nemen, ook niet meer te testen. Dit is de processen die in het heden plaatsvinden toepassen op het verleden. Maar niemand kan garanderen dat die processen in het verleden ook zo plaatsvonden. Daarom heb ik bij de ene soort geen bezwaren tegen wetenschap, ik ben blij dat ik een auto heb. Maar bij het tweede soort heb ik bezwaar ertegen dat evolutie de verklaring is van de gangbare wetenschap. Snap je me? Als je het niet begrijpt moet je maar verder vragen.

Ik begrijp je heel goed, maar ik weet ook dat je een vals onderscheid maakt.

Goed, de eerste wereldoorlog. Een "proces" uit het verleden waarvan over een paar jaar de laatste ooggetuigen van zullen zijn overleden. Hangt dus aan elkaar van de aannames en je hebt er bezwaar tegen als het aan je kinderen onderwezen wordt tijdens de geschiedenisles, of toch niet?

We hebben pakhuizen vol tastbare bewijzen uit het verleden. Fossielen. Dat zijn dieren/planten die bestaan hebben. De anatomie van die dieren/planten vertelt ons hele verhalen. Maar ja, botjes kunnen toch niks zeggen, zoals je al eerder opmerkte.... tja. En een archeoloog die de fundamenten van de Tempel van Salomo opgraaft is uitermate onbetrouwbaar. Misschien bouwden ze vroeger wel fundamenten zonder er een gebouw bovenop te zetten. Tja, dat het op precies de juiste plaats ligt zoals in bronnen beschreven (de bijbel bijvoorbeeld) is natuurlijk gewoon puur toeval en bewijst niks. Zelfs als ze de complete tempel zouden opgraven, met de mummie van Salomo zelf er nog in (te herkennen aan het bordje dat ie vasthoudt met "Ik ben Salomo" dan is dat nog niet genoeg, want je kunt het Salomo's leven niet herhalen.

Je moest trouwens eens weten hoe vaak evolutie elke dag wordt bewezen in laboratoria. Bacteriën die gepushed worden andere, nieuwe, eiwitten aan te maken zodat laboranten een bepaalde proef kunnen doen. Zelfs bacteriën dwingen van anaeroob naar aeroob te gaan of juist terug. Allemaal evolutie en allemaal zo doodnormaal dat er niet eens meer over geschreven wordt.

Oftewel: beide bezwaren vervallen. Historische wetenschap is betrouwbaarder dan je het doet voorkomen, en evolutiebiologie is géén historische wetenschap.

Ik denk trouwens niet dat ik er morgen ben, heb het erg druk. Misschien zaterdag weer, maar misschien ook wel eerder

We wachten rustig af; het internet is geduldig.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

DannyV
Verkenner
Verkenner

Re: Hoe werkt wetenschap?

Berichtdoor DannyV » 10 sep 2009 05:35

Jammie schreef:
DannyV schreef:Dus vogellongen zijn reptielenlongen en in principe zou dat al genoeg antwoord op je vraag zijn..

Het is onzin wat je beweert, ga de reptielenlong en de vogellong maar eens vergelijken en kom tot je conclusie. Suc6 met de vergelijking en met het shockerende tegenargument wat je ziet

Zucht..
Je leest niet... Je quote-mined wél.

In het stuk na het stuk dat je van me quote geef ik je een wetenschappelijk artikel waarin duidelijk wordt uitgelegd dat sommige dinosauriers (reptielen) longen hadden die heel veel op die van moderne vogels lijken dus het shockerende verschil tussen "reptielenlongen" en "vogellongen" dat je omschrijft is er niet! Lees het artikel maar eens door.

En waarom is het zo moeilijk voor je om te accepteren dat vogels reptielen zijn? Wat maakt iets een vogel?

Zijn veren? Die hadden dinosauriërs ook al. Zijn warmbloedigheid? Dat waren veel dinosauriërs ook al, het feit dat ie kan vliegen? Dat is inderdaad een kenmerk van vogels dat het onderscheid van de dinosauriërs waar de vogel van afstamt. Oftwel, "vogels zijn therapoda (een clade van dinosauriërs) die kunnen vliegen"...

Kijk, dit plaatje komt van wikipedia over fylogenetica:

Afbeelding

Waarin je kunt zien dat vogels tot de clade der reptielen behoren (de gele groep).
Alles Is Simpel

Jerommel
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Jerommel » 10 sep 2009 11:37

Ik ga even op 1 dingetje in dat me opviel, misschien vind je het maar flauw.
Je moest trouwens eens weten hoe vaak evolutie elke dag wordt bewezen in laboratoria. Bacteriën die gepushed worden andere, nieuwe, eiwitten aan te maken zodat laboranten een bepaalde proef kunnen doen. Zelfs bacteriën dwingen van anaeroob naar aeroob te gaan of juist terug. Allemaal evolutie en allemaal zo doodnormaal dat er niet eens meer over geschreven wordt.
Je beschrijft hier verandering door 'intelligente invloed'.
(Nou, dat vond ik dus reuze grappig he...)
Maarre, de vraag is ook of je nou, en volgens welke maatstaven dan, de soort bacterie verandert, of alleen het laat aanpassen aan de omstandigheden.
En, of de nieuwe bacterien zouden overleven in het wild, en of ze dan weer terug zouden 'evolueren' in hun oude staat.
(Ik weet het niet.)

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 10 sep 2009 12:21

Jerommel schreef:Ik ga even op 1 dingetje in dat me opviel, misschien vind je het maar flauw.
Je beschrijft hier verandering door 'intelligente invloed'.
Maarre, de vraag is ook of je nou, en volgens welke maatstaven dan, de soort bacterie verandert, of alleen het laat aanpassen aan de omstandigheden.
En, of de nieuwe bacterien zouden overleven in het wild, en of ze dan weer terug zouden 'evolueren' in hun oude staat.
(Ik weet het niet.)

Ik vind het niet flauw, ik vind het onterechte kritiek. Zelfs wanneer evolutie wordt voorgedaan in een petri-schaaltje is het nog steeds niet genoeg voor de creationisten. Dat laadt de verdenking van dogmatisme op hen, oftewel, het maakt niet uit met welk bewijs de wetenschap komt, de crea's zullen het ALTIJD afwijzen.

Hoe bedoel je trouwens "intelligente invloed"? De enige "invloed" die de laborant op de bacterie heeft is het milieu waar het zich in bevindt. En veranderingen in milieu komen in de vrije natuur toch ook voor, dat zal je niet kunnen ontkennen. Het eten raakt in de natuur ook wel eens op. Dat verschilt totaal niet met de laborant die bacteriën in een voedselarme omgeving plaatst. Mutatie en Natuurlijke selectie en doen de rest, en dat zijn onpersoonlijke "krachten", en zeker niet intelligent.

Bij bacteriën is "soort" sowieso al een beetje een vaag begrip, maar het is omonstotelijk bewezen dat bacteriën - indien de selectiedruk het afdwingt - prima in staat zijn geheel NIEUWE eiwitten te gaan maken. Het aanpassen aan nieuwe omstandigheden IS evolutie, toch?

"terugevolueren" naar de oude staat zou voor crea's uberhaupt geen optie moeten zijn, aangezien die geloven dat er slechts degeneratie kan bestaan. Best kans trouwens dat die bacteriën weer "terug-evolueren" omdat het aanpassen aan de omgeving een continu proces is. Gaat de omgeving van zuurstofarm naar zuurstofrijk, dan passen de bacteriën zich aan. Gaat de omgeving daarna weer naar zuurstofarm, dan passen de bacteriën zich weer aan. Misschien komt het leven met dezelfde oplossing als eerst, maar er kan ook een hele nieuw oplossing ontstaan.

Jerommel
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Jerommel » 10 sep 2009 15:28

In geval van 'terugevolueren' zou er waarschijnlijk sprake zijn van microevolutie. Iets dat crea's niet tegenspreken, zoals je weet.
"Wij" zien dat dan als mee-ontworpen eigenschap, ter behoud van de soort.
'Homeostase' is het woord geloof ik.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 10 sep 2009 15:46

Dat begrijp ik niet. Als een vis in een pikzwarte grot zijn ogen verliest wordt er geroepen dat het degeneratie is (Reversie is beter, maar goed). Als de grot openbreekt en de vissen hun ogen weer terugevolueren is het ineens microevolutie en "ingeschapen". Maar tegelijkertijd volhouden dat een oog niet "spontaan" kan ontstaan.

martien
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor martien » 10 sep 2009 17:44

Jerommel schreef:Je beschrijft hier verandering door 'intelligente invloed'.

Nee, hij beschreef "selectie". Dat bestempelen als "Intelligente Invloed vind ik reuze grappig.

Na deze post van je denk ik toch dat je niet zo op Kirdneh lijkt. Puzzel ze.

hettys
Majoor
Majoor

Berichtdoor hettys » 10 sep 2009 18:29

Jammie schreef:
hettys schreef:Denk je echt dat astronomen alleen maar speculeren over een eventuele oerknal?

Uiteraard doet de astronomie ook nog wel andere dingen. Ze houden zich zeker niet alleen maar met een oerknal bezig, leeg beroep anders.

Leg even de klemtoon anders. Denk dat het onderzoek naar de oerknal alleen maar speculatie is? Geen waarneming? geen berekeningen?

hettys schreef:Hoe moet dan de wetenschap rekening houden met al die verschillende ontstaansmythen?

Ze scheppen zelf een ontstaansmythe, ze houden dus alleen rekening met hun eigen mythe.

Maar volgens jou moeten ze dus wel rekening houden met die in de bijbel? Wetenschappers uit China, India, zuid-Afrika etc gebruiken allemaal dezelfde wetenschappelijke methode. Bijvoorbeeld hoe iets te dateren.
Waarom zouden wereldwijd alle wetenschappers uit allerlei verschillende landen, bevolkingsgroepen, religies, gezamelijk een eigen 'ontstaansmythe' verzinnen?

hettys schreef:Er is ook nog zoiets als DNA. Al jaren zeggen creationisten doodleuk dat neanderthalers H. Sapiens zijn met een botafwijking. Dat is inmiddels een leugen.

We hadden het niet over Neanderthaler. We hadden het over Homo Floresiensis. Trouwens de gangbare wetenschap erkent de Neanderthaler ook als ondersoort van een Homo Sapiens: Homo sapiens neanderthalensis op http://en.wikipedia.org/wiki/Neanderthal
Lees anders het onderstaande abstract van een artikel door evolutionistische wetenschappers (Alhoewel ik het niet met ze eens ben dat ze de mens gelijk stellen met de apen):

"The taxonomic status of Neanderthals lies at the center of the modern human origins debate. Proponents of the single-origin model often view this group as a distinct species with little or no contribution to the evolution of modern humans. Adherents to the regional continuity model consider Neanderthals a subspecies or population of Homo sapiens, which contributed significantly to the evolution of early modern Europeans.Adherents to the regional continuity model consider Neanderthals a subspecies or population of Homo sapiens, which contributed significantly to the evolution of early modern Europeans. Paleontologists generally agree that fossil species should be equivalent to extant ones in the amount of their morphological variation. Recognition of fossil species therefore hinges on analogy to living species. A previous study by one of the authors and recent work by other researchers [Schillachi, M. A. & Froelich, J. W. (2001) Am. J. Phys. Anthropol. 115, 157–166] have supported specific status for Neanderthals based on analogy to chimpanzees and Sulawesi macaques, respectively. However, these taxa may not be the most appropriate models for Pleistocene humans. Here we test the hypothesis that Neanderthals represent a subspecies of H. sapiens by comparing the degree of their morphological differentiation from modern humans to that found within and between 12 species of extant primates. The model taxa comprised >1,000 specimens, including phylogenetic (modern humans and African apes) and ecological (eight papionin taxa) models for Pleistocene humans. Morphological distances between model taxon pairs were compared to the distances between Neanderthals and modern humans obtained by using a randomization technique. Results strongly support a specific distinction for Neanderthals."

Tja. de taxonomische indeling van een soort die niet meer bestaat is wat lastig. Morphologisch gezien lijkt de Neanderthaler op de mens. Het is ook een mensensoort. Een intelligente mensensoort. Maar geen H. Sapiens Sapiens.
Ik moet me er nog in verdiepen, want volgens Wiki vindt juist Katerina Harvati, die jij citeert, dat de neanderthaler geen ondersoort genoemd mag worden omdat de verschillen te groot zijn.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Neanderthaler

In elk geval hebben we het bepaald NIET over een 'gewoon mens' met een botafwijking.

Wat betreft de Homo Floresiensis, daarover is nog veel discussie in tegenstelling tot de H. Erectus. Van veel mensensoorten is het zeker dat ze 'overgangsoorten' zijn geweest.
Ook gif is geschapen.

Terug naar “Archief”