Riska schreef:Je kunt natuurlijk een karikatuur maken van wat ik zeg.
Ik schrijf slechts zoals het mij in de oren klinkt. Het staat je vrij meer informatie te verschaffen zodat het wat duidelijker wordt.
Eijk is zonder meer orthodox ja,
En waarin dan eigenlijk? En waaruit blijkt dat dat nadelig zou zijn?
en ik ben het met je eens De Korte niet. Maar dan sla jij door naar vrijzinnigheid en dat is de midden-orthodoxie, waartoe ik De Korte reken, bepaald niet.
Je gaat dus allemaal verschillende indelingen maken. Heb je daar ook een soort van puntensysteem (of een vaardigheidsmeter) voor en wat voor criteria zijn er dan? Ik heb overigens nooit gezegd dat de Korte vrijzinnig zou zijn. In de paar keren dat ik hem heb ontmoet was hij dat niet en uit zijn publicaties blijkt dat ook niet. Daarnaast kunnen twee 'orthodoxe' bischoppen het ook met elkaar grondig oneens zijn.
Je weet net zo goed als ik dat er inmiddels hulpbisschoppen zijn aangesteld die zwaar orthodox zijn en zelfs de prachtige liederen van Huub Oosterhuis verbieden.
Ook dat stel je niet juist. Liederen zijn niet verboden, slechts niet geschikt geacht voor de Mis. En het gaat niet om de gehele collectie liederen van Oosterhuis maar slechts om een aantal liederen. Niet zo heel verwonderlijk overigens daar het leuke en mooie liederen zijn met een goede melodie, maar inhoudelijk zwaar te wensen overlaten. Mensen zijn echter geheel vrij om het thuis, buiten (enz, enz) of in bepaalde vieringen het uit volle borst mee te zingen. Maar het is net zoals bijvoorbeeld hele leuke en mooie liederen van Guus Meeuwis niet geschikt voor de eredienst.
Of kun jij bijvoorbeeld "uit vuur en ijzer" rijmen met aanbidding van God?
http://www.youtube.com/watch?v=dqBV_fy56NgDie allerlei dingen veranderen om de touwtjes maar weer goed in handen te hebben. Waar het een doodzonde is inmiddels dat protestanten en katholieken samen een dienst vieren.
Ook dit is iets wat je uit de duim zuigt. Het is nog steeds prima toegestaan, ook door Eijk, om samen met protestanten samen een viering in elkaar te draaien en het samen te vieren. Er is slechts een beperking en dat is dat de Eucharistie niet gevierd kan worden tezamen met het avondmaal en dat als er eucharistie gevierd wordt dat enkel katholieken daarvoor uitgenodigd worden. Evengoed kan ik niet in reformatorische kerken aan het avondmaal. Dat is niet meer dan logisch aangezien de eucharistie en het avondmaal sacramenten/symbolen zijn van eenheid, en niet een weg naar eenheid.
Dooperkennng is mooi - nu nog samen op de zondagmorgen zonder dat dat "verketterd" wordt.
Die mogelijkheid is er nu al. Ook wat betreft de meest orthodoxe bisschop. Dat ik niet aan het avondmaal ga en een protestant niet aan de eucharistie is niet meer dan normaal en respectvol voor elkaars sacramenten/symbolen.
Het zou fijn zijn als je de volgende keer eens met katholieke documenten aan zou komen om je punten te onderbouwen. Alvast dank.