Opmerkelijke nieuwtjes (deel 2)

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Re: Opmerkelijke nieuwtjes (deel 2)

Berichtdoor schelpje3 » 19 apr 2012 16:14

Katlheen schreef:Je gooit gelijk een link erin waarin allerlei uitspraken van bepaalde kerkleiders kritisch worden bejegent. Dan vraag ik me af: bij welke club zit jij, en valt daar nooit wat op aan te merken?

ewan zit niet bij een club, hij IS een club :lol:

Ewan
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Ewan » 19 apr 2012 16:23

Het blijft moeilijk he, om een keer onderbouwend te posten zonder persoonlijk te worden.
Somebody up there likes you

Katlheen
Majoor
Majoor

Berichtdoor Katlheen » 19 apr 2012 16:38

Ok, ik snap je punt. Maar is deze ene persoon representatief voor die hele club is de vraag? Binnen de pkn loopt ook een predikant rond die uberhaupt niet in God gelooft. Moeten alle mensen in de PKN dan daaruit stappen? Binnen de (strenge) reformatorische kringen lopen wellicht ook predikanten rond die een nogal zeer exclusieve smalle weg prediken naar Jezus etc etc. In Afrika lopen "christenen" rond die je eerder als terreurbeweging moet bestempelen, dan als vruchten de boom....Moet ik nu mijn christenzijn aan de willigen hangen? En zo kunnen we natuurlijk nog wel doorgaan. Zolang de kerk waar deze bisschop bij hoort nog niet leert dat de opstanding figuurlijk was, houd ik het er maar op dat de man op persoonlijke titel sprak. En daarnaast, de "leer" van een kerk etc vind ik zelf nogal link. Wat geloof je zelf, dat is waar het om gaat. Plenty christenen die zich achter de leer verschuilen. Als de leer maar goed is, dan zit ik zelf ook wel goed....En oh oh oh, de leer in die kerk is niet goed hoor, gelukkig zitten we daar niet....En uw relatie met de Levende Jezus, hoe staat het daar mee????
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 19 apr 2012 19:32

Ewan schreef:Het blijft moeilijk he, om een keer onderbouwend te posten zonder persoonlijk te worden.

Het blijft idd moeilijk om niet eens naar het persoonlijke geloofsleven te vragen van iemand die op alles en iedereen afgeeft en zichzelf zwaar superieur acht en denk dat hij/zij ver verheven boven het christelijke voetvolk staat. Het zal me niets verbazen dat je je zo afzet tegen christenen om de dorheid van je eigen geloof te verbergen. Maar ja, weten zal ik het nooit omdat je gelijk al weer begint te miepen als iemand er ook maar naar vraagt.

Ewan
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Ewan » 19 apr 2012 21:57

Katlheen schreef:Ok, ik snap je punt. Maar is deze ene persoon representatief voor die hele club is de vraag? Binnen de pkn loopt ook een predikant rond die uberhaupt niet in God gelooft. Moeten alle mensen in de PKN dan daaruit stappen? Binnen de (strenge) reformatorische kringen lopen wellicht ook predikanten rond die een nogal zeer exclusieve smalle weg prediken naar Jezus etc etc. In Afrika lopen "christenen" rond die je eerder als terreurbeweging moet bestempelen, dan als vruchten de boom....Moet ik nu mijn christenzijn aan de willigen hangen? En zo kunnen we natuurlijk nog wel doorgaan. Zolang de kerk waar deze bisschop bij hoort nog niet leert dat de opstanding figuurlijk was, houd ik het er maar op dat de man op persoonlijke titel sprak. En daarnaast, de "leer" van een kerk etc vind ik zelf nogal link. Wat geloof je zelf, dat is waar het om gaat. Plenty christenen die zich achter de leer verschuilen. Als de leer maar goed is, dan zit ik zelf ook wel goed....En oh oh oh, de leer in die kerk is niet goed hoor, gelukkig zitten we daar niet....En uw relatie met de Levende Jezus, hoe staat het daar mee????

Hier ben ik het helemaal mee eens hoor.
Maar ambtsdragers en denominaties die de fundamenten van het geloof, zoals de opstanding en hemelvaart loochenen, (o.a.) of mensen neermaaien in afrika, of zaken toevoegen aan de Schrift, of er uit weglaten, die filter ik weg, tijdens mijn zoektocht naar zo veel mogelijk waarheid.
En inderdaad, gewilde nederigheid wordt ook voor gewaarschuwd.Of hierarchische systemen, waar macht een rol speelt, zoals de RKK.
Al zoekende leer ik veel....

Faramir

Berichtdoor Faramir » 20 apr 2012 06:41

Ewan schreef:Hier ben ik het helemaal mee eens hoor.
Maar ambtsdragers en denominaties die de fundamenten van het geloof, zoals de opstanding en hemelvaart loochenen, (o.a.) of mensen neermaaien in afrika, of zaken toevoegen aan de Schrift, of er uit weglaten, die filter ik weg, tijdens mijn zoektocht naar zo veel mogelijk waarheid.

Daarbij knip je zelf gretig dingen weg uit de Bijbel. Zo'n beetje alles wat je niet kan rijmen met jouw privé interpretatie van God en geloof.
En inderdaad, gewilde nederigheid wordt ook voor gewaarschuwd.Of hierarchische systemen, waar macht een rol speelt, zoals de RKK.
Al zoekende leer ik veel....

En zoals de PKN, GKV, HHK, Lutherse kerk, NGK, de anglicaanse Kerk, de Evangelische Alliantie, eigenlijk (zo'n beetje) elke kerk die geen anarchie nastreeft. Zelfs God heeft een hiërarchisch systeem en ook Zijn schepping is het. Ik denk dat God ook liever nederigheid ziet dan hoogmoed. Al zoekende neem jij steeds meer dwalingen aan als waarheid, want laten we wel zijn, de bronnen die je vaak aandraagt komen niet veel verder dan het niveau van Story of Privé, zo ook deze Youtube bron. Welke grote mensen boeken met betrekking tot theologie en dergelijke lees je zoal?

Wellicht moet je je drang van anarchisme maar eens opzoeken in New-Age of Wiccanisme of een andere variant van wetteloosheid.

Riska

Berichtdoor Riska » 20 apr 2012 08:11

Faramir schreef:(Citaat Ewan:Of hierarchische systemen, waar macht een rol speelt, zoals de RKK.) En zoals de PKN, GKV, HHK, Lutherse kerk, NGK, de anglicaanse Kerk, de Evangelische Alliantie, eigenlijk (zo'n beetje) elke kerk die geen anarchie nastreeft.
Nou, het ligt toch wel even anders. Ik ben bepaald geen basher van de RKK, maar de paus heeft macht. Als hij wat zegt, gebeurt het - of men het er nou mee eens is of niet. Als hij iets verbiedt (bv. condooms in Afrika) dan gebeurt het niet, hij - of "het Vaticaan" - bemoeien zich met politieke kwesties op een dwingende wijze.

Als Plaisier, de scriba van de PKN zou zeggen dat iets niet mag, zeggen de leden: "nou, dat maken we zelf wel uit"... of: "daar willen we nog wel eens dieper over praten".
En naar de regering gaat hoogstens een advies uit. Meer niet.
Verschillende van de kerken hebben echt niet zo'n macht als de RKK. (zich toe-eigent).

Ewan
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Ewan » 20 apr 2012 09:03

Faramir schreef: Ik denk dat God ook liever nederigheid ziet dan hoogmoed. Al zoekende neem jij steeds meer dwalingen aan als waarheid, want laten we wel zijn, de bronnen die je vaak aandraagt komen niet veel verder dan het niveau van Story of Privé, zo ook deze Youtube bron. Welke grote mensen boeken met betrekking tot theologie en dergelijke lees je zoal?

Nou ik geloof toch echt dat op deze video de heer Tutu aan het woord is, hoor, tenzij het wel een hele goede buikspreekpop is.
Ik lees de bijbel alleen, moest je ook eens doen.
Goed voor je onderbouwingen.

Katlheen
Majoor
Majoor

Berichtdoor Katlheen » 20 apr 2012 12:02

Klopt, anderzijds: het is onderdeel van een presentatie van iemand die zijn eigen mening geeft. Daar worden stukjes voor gebruikt om zijn mening te staven. Dan ga je dus iets opzoeken wat in jouw straatje past. Het hele verhaal hoor je namelijk niet. En dat is dus gevaarlijk, want zodoende kan je van alles en nog wat beweren. Op basis van de Bijbel kan je ook van alles beweren, met wat selectief knippen en plakken, nietwaar?
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 20 apr 2012 13:18

Riska schreef:Nou, het ligt toch wel even anders. Ik ben bepaald geen basher van de RKK, maar de paus heeft macht. Als hij wat zegt, gebeurt het - of men het er nou mee eens is of niet. Als hij iets verbiedt (bv. condooms in Afrika) dan gebeurt het niet, hij - of "het Vaticaan" - bemoeien zich met politieke kwesties op een dwingende wijze.

Wellicht kun je even opzoeken hoe het kerkrechtelijk allemaal in elkaar steekt. Dan zul je zien dat bisdommen en ordes erg autonoom zijn. Zo'n geromantiseerd beeld van het petrusambt is leuk, maar niet overeenkomstig de werkelijkheid. Indien dat namelijk wel werkelijkheid zou zijn dan zou dat ontzettend veel problemen voorkomen en heel wat discussies onnodig maken.
Als Plaisier, de scriba van de PKN zou zeggen dat iets niet mag, zeggen de leden: "nou, dat maken we zelf wel uit"... of: "daar willen we nog wel eens dieper over praten".

Dat is idd een van de kernpunten van het calvinisme; dat maken we zelf wel uit. :) Of dat een positieve eigenschap is laat ik maar even in het midden.
En naar de regering gaat hoogstens een advies uit. Meer niet.
Verschillende van de kerken hebben echt niet zo'n macht als de RKK. (zich toe-eigent).

De scheiding van kerk en staat is een katholieke uitvinding en de Kerk kan dus hoogstens een adviserende rol aannemen. Veelal wordt dat overigens ook gevraagd door verscheidene regeringen en in oorlogen wordt vaak de bemiddeling gevraagd van het Vaticaan en in het bijzonder van de paus. Overigens brengt een aantal van 1,2 miljard zielen automatisch macht met zich mee, daar hoef je helemaal niets voor te doen. Daarnaast zijn de verschillende voorlopers van de PKN en ook de huidige PKN niet geheel of beter geheel niet vrij te pleiten van het aanwenden van macht om doelen te bereiken. Sterker nog, ik denk dat elke kerk die ook maar iets wil betekenen voor de mensheid dat zal doen.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 20 apr 2012 13:22

Ewan schreef:Nou ik geloof toch echt dat op deze video de heer Tutu aan het woord is, hoor, tenzij het wel een hele goede buikspreekpop is.

Dan ben je simpelweg dus vrij naïef. Katlheen legt het wat uitgebreider uit, maar daar komt het op neer.
Ik lees de bijbel alleen, moest je ook eens doen.
Goed voor je onderbouwingen.

Vanwaar dan zo'n simpel filmpje? Nu spreek je jezelf tegen.

Riska

Berichtdoor Riska » 20 apr 2012 14:18

Faramir schreef:Wellicht kun je even opzoeken hoe het kerkrechtelijk allemaal in elkaar steekt. Dan zul je zien dat bisdommen en ordes erg autonoom zijn. Zo'n geromantiseerd beeld van het petrusambt is leuk, maar niet overeenkomstig de werkelijkheid. Indien dat namelijk wel werkelijkheid zou zijn dan zou dat ontzettend veel problemen voorkomen en heel wat discussies onnodig maken.

Ja, en die paus stelt voor Nederlandse begrippen zeer orthodoxe bisschoppen aan, dus dan wordt het beleid hier wat "Rome" wil.
Daarnaast: hier in Nederland heeft het Vaticaan niet zoveel in te brengen, maar ik denk aan Italië, en andere landen waar de meeste mensen lid zijn van de RK-kerk. Daar gaat bv. een abortuswet niet door door invloed van het Vaticaan. Scheiding tussen kerk en staat? In woorden ja, in de praktijk heb ik er zo mijn twijfels over.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 20 apr 2012 15:48

Riska schreef:Ja, en die paus stelt voor Nederlandse begrippen zeer orthodoxe bisschoppen aan, dus dan wordt het beleid hier wat "Rome" wil.

Voor Nederlandse begrippen is zo'n beetje alles orthodox. Maar ik zou in Nederland bijvoorbeeld Eijk orthodox kunnen noemen, de Korte echter niet. Maar goed, jij vindt dus dat er gekeken moet worden naar de samenleving en dat daar dan een gemiddeld persoon uitgehaald moet worden als bisschop? Zo'n iemand zal vast en zeker al nooit voor het priesterschap gekozen hebben, laat staan dat hij interesse heeft om voor een minimum loontje 24/7 beschikbaar te zijn.
En wat Rome wil? Het lijkt mij bijzonder evident dat de kaders van het katholieke geloof al gegeven zijn. Dat is niet zo zeer het Vaticaan, mar dat is meer het katholieke geloof wat idd ook in het bisdom Rome beleden wordt, maar ook in alle andere bisdommen en ordes.
Daarnaast: hier in Nederland heeft het Vaticaan niet zoveel in te brengen, maar ik denk aan Italië, en andere landen waar de meeste mensen lid zijn van de RK-kerk. Daar gaat bv. een abortuswet niet door door invloed van het Vaticaan. Scheiding tussen kerk en staat? In woorden ja, in de praktijk heb ik er zo mijn twijfels over.

Dus eigenlijk wil je zeggen dat er in landen met een katholieke meerderheid en een Kerk die door de samenleving heen aanwezig is er geen abortuswetten zijn? Was het maar zo'n feest.

Maar interessant om te horen dat volgens protestants perspectief er vrijzinnige leiders aangetrokken moeten worden die het allemaal niet zo serieus nemen met de leer van hun eigen geloofsgemeenschap. Ook 'leuk' dat gelovige politici die er dezelfde mening op nahouden als hun geloofsgemeenschap zich daar schijnbaar niet hard voor mogen maken in hun politieke loopbaan. Die moeten hun mening zodra die gelijk loopt met die van de Kerk maar even achterwege laten.

Interessant allemaal. Ik heb in ieder geval weer veel geleerd, dank.
Maar we dwalen al weer wat af, het ging over doopherkenning. Fijn dat die er is tussen een redelijk aantal gemeenschappen. Vreemd overigens dat ik daar geen reformatorische gemeenschappen bij zie staan.

Riska

Berichtdoor Riska » 20 apr 2012 16:14

Voor Nederlandse begrippen is zo'n beetje alles orthodox. Maar ik zou in Nederland bijvoorbeeld Eijk orthodox kunnen noemen, de Korte echter niet. Maar goed, jij vindt dus dat er gekeken moet worden naar de samenleving en dat daar dan een gemiddeld persoon uitgehaald moet worden als bisschop? Zo'n iemand zal vast en zeker al nooit voor het priesterschap gekozen hebben, laat staan dat hij interesse heeft om voor een minimum loontje 24/7 beschikbaar te zijn.
Je kunt natuurlijk een karikatuur maken van wat ik zeg. Eijk is zonder meer orthodox ja, en ik ben het met je eens De Korte niet. Maar dan sla jij door naar vrijzinnigheid en dat is de midden-orthodoxie, waartoe ik De Korte reken, bepaald niet.
Je weet net zo goed als ik dat er inmiddels hulpbisschoppen zijn aangesteld die zwaar orthodox zijn en zelfs de prachtige liederen van Huub Oosterhuis verbieden. Die allerlei dingen veranderen om de touwtjes maar weer goed in handen te hebben. Waar het een doodzonde is inmiddels dat protestanten en katholieken samen een dienst vieren.
Dooperkennng is mooi - nu nog samen op de zondagmorgen zonder dat dat "verketterd" wordt.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 20 apr 2012 16:33

Riska schreef:Je kunt natuurlijk een karikatuur maken van wat ik zeg.

Ik schrijf slechts zoals het mij in de oren klinkt. Het staat je vrij meer informatie te verschaffen zodat het wat duidelijker wordt.
Eijk is zonder meer orthodox ja,

En waarin dan eigenlijk? En waaruit blijkt dat dat nadelig zou zijn?
en ik ben het met je eens De Korte niet. Maar dan sla jij door naar vrijzinnigheid en dat is de midden-orthodoxie, waartoe ik De Korte reken, bepaald niet.

Je gaat dus allemaal verschillende indelingen maken. Heb je daar ook een soort van puntensysteem (of een vaardigheidsmeter) voor en wat voor criteria zijn er dan? Ik heb overigens nooit gezegd dat de Korte vrijzinnig zou zijn. In de paar keren dat ik hem heb ontmoet was hij dat niet en uit zijn publicaties blijkt dat ook niet. Daarnaast kunnen twee 'orthodoxe' bischoppen het ook met elkaar grondig oneens zijn.
Je weet net zo goed als ik dat er inmiddels hulpbisschoppen zijn aangesteld die zwaar orthodox zijn en zelfs de prachtige liederen van Huub Oosterhuis verbieden.

Ook dat stel je niet juist. Liederen zijn niet verboden, slechts niet geschikt geacht voor de Mis. En het gaat niet om de gehele collectie liederen van Oosterhuis maar slechts om een aantal liederen. Niet zo heel verwonderlijk overigens daar het leuke en mooie liederen zijn met een goede melodie, maar inhoudelijk zwaar te wensen overlaten. Mensen zijn echter geheel vrij om het thuis, buiten (enz, enz) of in bepaalde vieringen het uit volle borst mee te zingen. Maar het is net zoals bijvoorbeeld hele leuke en mooie liederen van Guus Meeuwis niet geschikt voor de eredienst.
Of kun jij bijvoorbeeld "uit vuur en ijzer" rijmen met aanbidding van God?
http://www.youtube.com/watch?v=dqBV_fy56Ng
Die allerlei dingen veranderen om de touwtjes maar weer goed in handen te hebben. Waar het een doodzonde is inmiddels dat protestanten en katholieken samen een dienst vieren.

Ook dit is iets wat je uit de duim zuigt. Het is nog steeds prima toegestaan, ook door Eijk, om samen met protestanten samen een viering in elkaar te draaien en het samen te vieren. Er is slechts een beperking en dat is dat de Eucharistie niet gevierd kan worden tezamen met het avondmaal en dat als er eucharistie gevierd wordt dat enkel katholieken daarvoor uitgenodigd worden. Evengoed kan ik niet in reformatorische kerken aan het avondmaal. Dat is niet meer dan logisch aangezien de eucharistie en het avondmaal sacramenten/symbolen zijn van eenheid, en niet een weg naar eenheid.
Dooperkennng is mooi - nu nog samen op de zondagmorgen zonder dat dat "verketterd" wordt.

Die mogelijkheid is er nu al. Ook wat betreft de meest orthodoxe bisschop. Dat ik niet aan het avondmaal ga en een protestant niet aan de eucharistie is niet meer dan normaal en respectvol voor elkaars sacramenten/symbolen.

Het zou fijn zijn als je de volgende keer eens met katholieke documenten aan zou komen om je punten te onderbouwen. Alvast dank.

Terug naar “Archief”