Koken, bakken, etc.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Haai
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Haai » 18 feb 2008 13:04

Heb je een heteluchtoven? Dan moet de temp. altijd zo'n 10 % lager staan. (Duurde bij mij ook even voor ik het door had :mrgreen: )

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 20 feb 2008 12:15

even m'n moeder gebeld, nu beweert ze dat de oven misschien wel op 150 of 125 graden moet staan. Haha blijkbaar doet ze ook maar wat ;)

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 20 feb 2008 12:25

Lalage schreef::cry: Ik heb kruidkoek gebakken, maar ik denk dat de temperatuur te hoog is voor onze oven. De bovenkant is keihard en niet te eten :( Nu ga ik maar gewone koekjes bakken, want we krijgen vanavond bezoek en er is geen winkel open vandaag. Argh wat word ik daar chagrijnig van.

turkse winkels zijn wel open!!! (en anders de benzinepomp)

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 20 feb 2008 13:20

hmm we hebben hier wel een Turkse of Marokkaanse supermarkt in de buurt... dank voor de tip, ik zal het onthouden voor als het nog eens nodig is ;)

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 20 feb 2008 22:47

Lalage schreef:hmm we hebben hier wel een Turkse of Marokkaanse supermarkt in de buurt... dank voor de tip, ik zal het onthouden voor als het nog eens nodig is ;)

is het nog wel gelukt met de koekjes.? :wink:

pol
Majoor
Majoor

Berichtdoor pol » 21 feb 2008 07:34

Bij mij mislukken de appeltaarten altijd. De bovenkant is mooi bruin, maar halverwege de rand en de onderkant is stopverfachtig. We hebben een heteluchtoven. Wie weet wat we fout doen.
Ik bak hem op 170/180 graden en dan 1 uur en een kwartier. (langer dan op pak staat)

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 21 feb 2008 07:48

Evelien schreef:
Lalage schreef:hmm we hebben hier wel een Turkse of Marokkaanse supermarkt in de buurt... dank voor de tip, ik zal het onthouden voor als het nog eens nodig is ;)

is het nog wel gelukt met de koekjes.? :wink:

ja gelukkig wel!

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 21 feb 2008 09:25

@ pol. Ik denk dat je over te hoog staat. Een hete luchtover moet je altijd lager zetten. Ik begin bij een appeltaart meestal rond de 130 graden en laat hem heel geleidelijk bakken en warm worden. Dan wordt de appeltaart geleidelijk bruin. Ik kijk eigenlijk nooit naar de tijd. Als hij lekker bruin is, prik ik er 1 met een breinaald o.i.d. en kijk zo of hij klaar is.

pol
Majoor
Majoor

Berichtdoor pol » 21 feb 2008 13:10

ajl schreef:@ pol. Ik denk dat je over te hoog staat. Een hete luchtover moet je altijd lager zetten. Ik begin bij een appeltaart meestal rond de 130 graden en laat hem heel geleidelijk bakken en warm worden. Dan wordt de appeltaart geleidelijk bruin. Ik kijk eigenlijk nooit naar de tijd. Als hij lekker bruin is, prik ik er 1 met een breinaald o.i.d. en kijk zo of hij klaar is.

bedankt, ik zal het eens proberen, ik zet hem dan eerder hoger nl.

liefie
Generaal
Generaal

Berichtdoor liefie » 21 feb 2008 13:14

ik heb het avondeten al bijna helemaal af heb heerlijke kip kerrie ragout gemaakt straks alleen nog rijst koken en een komkommer tomaat salade maken en wij kunnen eten.

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 21 feb 2008 13:30

Wij hebben vant weekend familieweekend. Ik heb beloofd iets te maken voor de zondag, iets van taart ofzo.

Iemand nog een goed recept? (en al te vreemde dingen lusten ze niet, dus het moet niet al te gek zijn ;) )
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

pol
Majoor
Majoor

Berichtdoor pol » 21 feb 2008 13:37

liefie schreef:ik heb het avondeten al bijna helemaal af heb heerlijke kip kerrie ragout gemaakt straks alleen nog rijst koken en een komkommer tomaat salade maken en wij kunnen eten.

heb jij ook het recept van die ragout?

liefie
Generaal
Generaal

Berichtdoor liefie » 21 feb 2008 13:55

pol schreef:
liefie schreef:ik heb het avondeten al bijna helemaal af heb heerlijke kip kerrie ragout gemaakt straks alleen nog rijst koken en een komkommer tomaat salade maken en wij kunnen eten.

heb jij ook het recept van die ragout?

ik maak het gewoon uit mijn hoofd
roux maken met bouillion van de kip
stukjes kip bakken en die erdoor heen doen en veel kerrie poeder en meestal doe ik er nog champignons of zo door.
zijn er geen recepten op internet?

Haai
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Haai » 21 feb 2008 14:37

MissF schreef:Wij hebben vant weekend familieweekend. Ik heb beloofd iets te maken voor de zondag, iets van taart ofzo.

Iemand nog een goed recept? (en al te vreemde dingen lusten ze niet, dus het moet niet al te gek zijn ;) )

Ik kreeg pas van mijn zus het recept van een appeltaart, heel lekker en heel makkelijk:

250 gram zelfrijzend bakmeel
125 gram havermout
250 gram (donker)bruine basterd
200 gram rozijnen
4 grote goudreinetten
200 gram boter

Doe het zelfrijzend bakmeel, bruine basterd, een een groot deel van de
havermout in een kom.
Smelt de boter en roer dat er door heen.
Doe het deeg in een ronde bakvorm (24 cm doorsnede)
Doe de rozijnen er boven op.
Rasp de appel, doe er een beetje suiker en kaneel bij, en het restje
havermout; doe het bovenop de rozijnen laag.

1 uur in de oven op 175 graden (laatste 5 min zonder folie)

*Annette*
Majoor
Majoor

Berichtdoor *Annette* » 21 feb 2008 15:09

Wij gebruiken voor een appeltaart vaak gewoon mix van de C1000 voor appeltaart. Gebruiken dan 2 pakken. 1 voor de bodem en 1 voor de zijkant + bovenkant. Springvorm van 26 cm. Veel vulling erin, zodat de springvorm helemaal vol zit. Als vulling gebruiken we gewoon; appels (goudreinetten) met suiker en kaneel + rozijnen. Op de bovenkant strijken we vaak eventjes wat ei. De oven op temperatuur zoals op het pak staat, meende dat het 180 graden is. Als de bovenkant mooi bruin is, dan doen we de bovenverwarming uit. En dan de verdere tijd afbakken, zodat die 55 a 60 min. in de oven zit. De baktijd zoals die op het pak staat. En dan is die heerlijk!!

Gister heerlijke cake gebakken :lol:. We halen nog wel eens bakspullen bij de Welkoop vandaan, is misschien wel wat duurder maar wel erg lekker. Had een pakje boerencakemeel, is voor 2 caken. Maar had een wat groter bakblik, dus dacht maak dr 1 van. Moest 160 gram boter in, heb 150 gram roomboter en 10 gram margarine gebruikt. 4 eieren, 4 eetlepels water. We hadden regelmatig dat de cake openbarsten op de bovenkant, je krijgt er dan zo'n dikke tuit op. Heb wel eens horen zeggen dat het dan tehard gaat. De oven maar op 120 a 125 graden gezet. Het ging toen een stuk langzamer, maar de cake werd heel mooi. Op de bovenkant zat er een klein scheurtje in. Maar verder was die erg mooi. En lekker....

Ga zaterdag een kruimeltaart proberen, gevuld met banketbakkersroom en vers fruit. Zondag wat lekkers bij de koffie.
Wat de toekomst brengen moge........

Terug naar “Archief”