kinderen-huwelijk-verantwoordelijkheid

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Spons
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spons » 05 sep 2006 22:31

tsja je hebt ook nog mensen die een kind hebben, 28 uur werken.. 2 dagen crech 2 dagen oma , en dan in het najaar op vakantie gaan zonder kind (een week lang ) en dit in het voorjaar nog eens overdoen... Arm kind :!:

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 05 sep 2006 22:41

Dan vraag ik me af wie uiteindelijk het kind opvoed.
De ouders zijn die verantwoording aangegaan en laten dat dan flink liggen in mijn ogen.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 05 sep 2006 23:01

Gerdien B. schreef:Ik werk idd in de zorg. Zodra je een baan hebt (in welke sector dan ook) mogen ze je nooit ontslaan omdat je minder wilt werken. Daarbij heb jij het recht om midner uren te gaan werken.

Ik geef eerlijk toe dat ik geen groot kenner ben van het arbeidsrecht, maar er zijn natuurlijk tal van redenen te verzinnen om de samenwerking te beëindigen.

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 05 sep 2006 23:03

dan moeten die reden wel gegrond zijn! kan jij er 1 noemen?
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 06 sep 2006 08:41

Sabra schreef:
Gerdien B. schreef:Ik werk idd in de zorg. Zodra je een baan hebt (in welke sector dan ook) mogen ze je nooit ontslaan omdat je minder wilt werken. Daarbij heb jij het recht om midner uren te gaan werken.

Ik geef eerlijk toe dat ik geen groot kenner ben van het arbeidsrecht, maar er zijn natuurlijk tal van redenen te verzinnen om de samenwerking te beëindigen.

Ik word geacht het wel te weten. :wink:

Er is een speciale wet die dit onderwerp regelt: de Wet Aanpassing Arbeidsduur (WAA). Als je aan de overige vereisten voldoet (o.a. min. 1 jaar werkzaam bij die werkgever, en 't verzoek min. 4 mnd vantevoren doet), moet de werkgever in beginsel het verzoek om arbeidstijdvermindering (of -vermeerdering) inwilligen. TENZIJ:

De werkgever willigt het verzoek van de werknemer om aanpassing van de arbeidsduur in, voor zover het betreft het tijdstip van ingang en de omvang van de aanpassing, tenzij zwaarwegende bedrijfs- of dienstbelangen zich daartegen verzetten.
(Art. 2 lid 5 WAA)

En daar is in de jurisprudentie al relatief veel over te doen geweest.
Als het verzoek bijv. leidt tot ernstige problemen:
- voor de bedrijfsvoering bij de herbezetting van de vrijgekomen uren;
- op het gebied van veiligheid, of
- van roostertechnische aard,
is er sprake van een zwaarwegend bedrijfs- of dienstbelang en kan het verzoek worden afgewezen.

Tot zover het lesje arbeidsrecht. 8)
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

Katlheen
Majoor
Majoor

Berichtdoor Katlheen » 06 sep 2006 09:11

als je oud bent personen die je bezoeken
die je bijstaan
je blijft niet alleen achter als je partner overlijd
(tenminste als de relatie tussen je kinderen goed is)

Je kunt natuurlijk ook lid worden van de bridge club.
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 06 sep 2006 09:13

dat lost natuurlijk veel eenzaamheid op.... :roll:
uit die droom kan ik je gelijk helpen..ik zie genoeg in mn werk
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

Katlheen
Majoor
Majoor

Berichtdoor Katlheen » 06 sep 2006 09:18

Maar om aan kinderen te beginnen omdat je in je achterhoofd hebt dat je later nog wel eens bezoek wilt hebben, is een wel erg egoistische gedachte.

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 06 sep 2006 09:20

hehe zo bedoel ik het ook niet. Er werd gevraagd om nog meer voordelen. En daar gaf ik dat antwoord op. En dit voordeel merk ik goed nu ik met bejaarden werk :wink:

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 06 sep 2006 09:21

Katlheen schreef:Maar om aan kinderen te beginnen omdat je in je achterhoofd hebt dat je later nog wel eens bezoek wilt hebben, is een wel erg egoistische gedachte.

Dat dacht ik ook toen ik het las. Maar kinderen willen is toch sowieso een egoistisch iets of ben ik nou gek? Niet dat het erg is, want het heeft ook een maatschappelijke functie ;)
Ik geloof dat ik ooit met mw een deal had gesloten dat zij tien kinderen zou opvoeden en dan hoef ik er niet perse eentje te baren ;)

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 06 sep 2006 09:23

Ja, als je het heel nuchter bekijkt is kinderen krijgen egoistisch.
Tenzij je een kindje adopteert. Maar daarover in de adoptie-topic meer ;)

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 06 sep 2006 10:10

Ik zie het ook wel als een Bijbelse opdracht, vermenigvuldig u.... Dit betekend nu natuurlijk niet dat mensen die geen kinderen kunnen krijgen niet aan die 'opdracht' kunnen voldoen!!
Ik vind dat kinderen krijgen absoluut niet egoistisch is, als je bevalt sta je wel met 1 been in het graf (Dat heb je niet over voor iemand als je egoïstisch ben) en zo zijn er natuurlijk nog tal van 'nadelen' van kinderen om te noemen, maar gelukkig zie ik een kind niet als nadeel of iets waar je voordelen uit moet halen.

:!: Een kind is een geschenk, geen kadootje wat je bij een pakje boter krijg in de supermarkt :!:

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 06 sep 2006 10:11

De Bijbelse opdracht "vermenigvuldig u" is niet per definitie lichamelijk bedoelt hoor! Wat denk je van jezelf geestelijk vermenigvuldigen? Je gedachtegoed, oftewel het gedachtegoed van de Bijbel!?

Katlheen
Majoor
Majoor

Berichtdoor Katlheen » 06 sep 2006 10:15

Precies, dat lijkt me ook een interessante invalshoek. Laten we eerst maar zieltjes winnen onder bestaande mensen, voordat we denken aan nageslacht.

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 06 sep 2006 10:19

Zoals ik het lees in Genisis wordt er naar mijn idee bedoelt dat er nageslacht moet komen, zelfs tegen de dieren wordt gezegd: wees vruchtbaar en vermenigvuldigt....
En tegen Adam en Eva: Weest vruchtbaar, en vermenigvuldigt, en vervult de aarde! Volgens mij doelt God daar op kinderen...

Terug naar “Archief”