Berichtdoor Torenspits » 31 jan 2003 11:54
Persoonlijk snak ik eigenlijk naar een omgeving met echte vrouwen.
Ik zie nog maar zo weinig pure meisjes.
De laatste keer dat ik een vrouw zag met mooie lange haren en een lange jurk/rok ligt al weer een half jaar achter me.
Natuurlijk weet ik ook wel dat broeken tegenwoordig als unisex worden gezien, maar dat is toch jammer? Je kunt je toch als vrouw juist duidelijk van de man onderscheiden door een jurk?
En dan aankomen met het voorbeeld van de Schotten (onlangs nog in Inverness geweest?) of met moslimnomaden vind ik tekenend.
Vorige zomer verbleef ik drie maanden in Jeruzalem en in de Heilige Grafkerk ben ik toen iemand tegengekomen die echt de uitstraling had van een heilige vrouw. Ze kwam met man en kind voor een Grieks- of Russisch Orthodoxe dienst. En alles klopte. Ze had een lange jurk en lange haren die tijdens de gebeden bedekt waren. Haar voorkomen was bescheiden en sereen en ze oogde heel gehoorzaam toen ze vlak voor de dienst nog een verzoek leek te krijgen van haar man waarna ze elders ging staan (waardoor de man meer deelnemer aan de dienst en zij meer toeschouwer leek). Geen greintje gekwetstheid of gediscrimineerdheid was zichtbaar, integendeel, door haar wijze van onderdanigheid straalde ze superioriteit uit. Ze leek een tong uit te steken naar westerse bezoeksters in jeans en shirt die ook voorbij liepen.
Maar misschien had ik last van het Jeruzalem-syndroom?
Gelukkig bemerk ik in deze discussie dat er ook in NL nog vrouwen zijn die niet negatief staan tegenover een rok. Kunnen jullie mij eens vertellen in welke kerken ik zulke vrouwen nog tegenkom?
[Ik ben nog niet zo heel lang Christen, en hoewel ik menig kerk heb bezocht -allemaal broeken en korte koppies-, ben ik de meest inspirerende gemeente nog niet tegengekomen. Ik heb wel vermoedens dat ik het bij de Gereformeerde Gemeente moet zoeken, maar leggen jullie mij het maar eens uit]