Waarom rokken dragen,waarom is een korte broek uit den boze?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Invincible
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Invincible » 30 jan 2003 23:36

surfer schreef:dus als je een broek aantrekt terwijl je diep in je hart denkt dat het niet mag, dan zondig je.
Als je een broek aantrekt terwijl je ervan verzekert bent dat het wel mag, dan zondig je niet.

Dan kan het je dus worden aangepraat. Beetje 'eng' (alhoewel dit geen big-deal is) vind ik dat wel, omdat bijv. een dominee op die manier veel voor elkaar kan krijgen vanaf de kansel.
..

Cybercurse
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Cybercurse » 31 jan 2003 03:20

Nogmaals: een broek kan tegenwoordig toch ook een net vrouwenkleed zijn?? Op zondag moet je je netjes kleden, je gaat naar het huis van God. Cliché: bij de koningin kleed je je ook netjes (dat moet zelfs). Wat is onze geliefde koningin in verglijking tot de levende God? Niks toch??

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 31 jan 2003 09:53

Als je voor jezelf twijfelt, moet je het gewoon niet doen. Als je merkt dat anderen zich er aan storen, doe je het ook niet. De wat-ik-doe-gaat-een-ander-niks-aan-houding geldt zeker niet in de kerk.

Rudolf Meuser
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Rudolf Meuser » 31 jan 2003 09:57

Dat is erg cru. Je mag toch zeker wel voor je eigen principes uitkomen. Als de halve wereld niet wilt dat jij een hoed op je hoofd zet, doe je dat toch ook gewoon?
LEES! LEES! LEES!LEES!LEES!LEES!

http://www.karpis.com/bossenbroek

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 31 jan 2003 09:59

Ja dat vind ik ook. Je hoeft je toch niet aan te passen aan die mensen die vinden dat dat niet kan... Want waarom zouden zij gelijk hebben en ik niet??

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 31 jan 2003 10:03

Leest het gedeelte van Paulus maar eens grondig door, dan weet je wat ik bedoel.
Je hoeft je ook niet door een ander op de kop te laten zitten, maar DAT is weer iets heel anders. Let een beetje op de nuances, mensen...

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 31 jan 2003 10:08

surfer zegt:
Het gaat er in principe niet om wat de ander doet, maar of je het persoonlijk tegenover God kunt verantwoorden

Dus als ik het goed begrijp: Als ik mij persoonlijk tegenover God kan verantwoorden over waarom ik een broek aan trek, dan is het goed?

Storyteller

Berichtdoor Storyteller » 31 jan 2003 10:12

Waarom zou je je uberhaubt moeten verantwoorden voor iets dat zo normaal is?
Werkelijk. Mijn mening is dat zulke kledingvoorschiften door mensen zijn bedacht om de boel een beetje in de hand te houden.

Is het trouwens niet zo dat mensen volgens de bijbel pas kleren gingen dragen nadat ze van de boom des kennis hadden gegeten? Misschien is dat een interesante context.

Rudolf Meuser
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Rudolf Meuser » 31 jan 2003 10:21

antwoord op trijntjejohanna: ja
Je gaat mensen toch niets iets opleggen ofzo? Dat moeten mensen maar voorzichzelf uitmaken vind ik.

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 31 jan 2003 10:32

Vind ik ook!

daarom draag ik ook nooit een rok, ik voel me absoluut niet prettig in een rok. Dus waarom zou ik er dan 1 dragen! Ik kan nl nergens in de Bijbel vinden dat ik een rok aan MOET, en dat God mij NIET accepteert als ik een broek aan heb.

Ik vind dat iedereen zelf moet kiezen wat hij aantrekt. Als diegene vindt dat ze een rok aan moet, dan moet ze dat doen. vindt ze dat ze een broek aan moet, dan moet ze dat doen.

Rudolf Meuser
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Rudolf Meuser » 31 jan 2003 10:34

Stem ik van harte mee in.

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 31 jan 2003 10:58

voor iets dat zo normaal is
waar is jou historisch besef? Het is niet altijd normaal geweest, maar pas vanaf de jaren ?60-70. En het is alleen 'normaal' geworden toen iedereen massaal een broek ging dragen. En dat was echt niet in de eerste plaats omdat een broek nou zo praktisch was...

Rudolf Meuser
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Rudolf Meuser » 31 jan 2003 11:01

Kijk ook eens naar de betekenis van nu.

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 31 jan 2003 11:07

zucht....
kun je misschien eerst een beetje nadenken voordat je van alles roept?

Torenspits
Mineur
Mineur

Berichtdoor Torenspits » 31 jan 2003 11:54

Persoonlijk snak ik eigenlijk naar een omgeving met echte vrouwen.
Ik zie nog maar zo weinig pure meisjes.
De laatste keer dat ik een vrouw zag met mooie lange haren en een lange jurk/rok ligt al weer een half jaar achter me.
Natuurlijk weet ik ook wel dat broeken tegenwoordig als unisex worden gezien, maar dat is toch jammer? Je kunt je toch als vrouw juist duidelijk van de man onderscheiden door een jurk?
En dan aankomen met het voorbeeld van de Schotten (onlangs nog in Inverness geweest?) of met moslimnomaden vind ik tekenend.

Vorige zomer verbleef ik drie maanden in Jeruzalem en in de Heilige Grafkerk ben ik toen iemand tegengekomen die echt de uitstraling had van een heilige vrouw. Ze kwam met man en kind voor een Grieks- of Russisch Orthodoxe dienst. En alles klopte. Ze had een lange jurk en lange haren die tijdens de gebeden bedekt waren. Haar voorkomen was bescheiden en sereen en ze oogde heel gehoorzaam toen ze vlak voor de dienst nog een verzoek leek te krijgen van haar man waarna ze elders ging staan (waardoor de man meer deelnemer aan de dienst en zij meer toeschouwer leek). Geen greintje gekwetstheid of gediscrimineerdheid was zichtbaar, integendeel, door haar wijze van onderdanigheid straalde ze superioriteit uit. Ze leek een tong uit te steken naar westerse bezoeksters in jeans en shirt die ook voorbij liepen.
Maar misschien had ik last van het Jeruzalem-syndroom?

Gelukkig bemerk ik in deze discussie dat er ook in NL nog vrouwen zijn die niet negatief staan tegenover een rok. Kunnen jullie mij eens vertellen in welke kerken ik zulke vrouwen nog tegenkom?
[Ik ben nog niet zo heel lang Christen, en hoewel ik menig kerk heb bezocht -allemaal broeken en korte koppies-, ben ik de meest inspirerende gemeente nog niet tegengekomen. Ik heb wel vermoedens dat ik het bij de Gereformeerde Gemeente moet zoeken, maar leggen jullie mij het maar eens uit]

Terug naar “Archief”